{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Umulig pony... HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lånt en pony som selskabshest og den havde stort set ikke været i hænder da den kom til mig.. Jeg begyndte at træne lige så stille med den og han var sød og rar og nem at have med at gøre.. Nu er han så kommet til at bo hos mig permanent og det er som om han ved det for han er blevet helt umulig nu.. Jeg kan slet ikke komme til ham på folden og når vi så har lukket de andre heste ind så er han begyndt at løbe igennem hegnet.. Hvis vi ikke tager de andre ind først så kan vi slet ikke komme i nærheden af ham.. Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre for han er ved at drive mig til vanvid.. Han er lige blevet 1 år og han er MEGET nervøs.. Hjælp mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Umulig pony... HJÆLP!!!
  • #1   18. jun 2010 Ville nok prøve noget alla HMS smiley
    Jeg trænede på et tidspunkt en meget sky islandsk pony, som havde det med at stikke af uden grime eller noget.
    Jeg gik stille hen mod hende, kiggede ned i jorden. Når jeg var 3-4 m. fra hende gik jeg i ring foran hende og til sist lige foran hendes næse, indtil hun blev nysgerrig og ville snakke, så kunne jeg tage hende smiley


  • #2   18. jun 2010 Lav en masse jordtræning - Det styrker tilliden/forholdet mellem hest og rytter !

  • #3   18. jun 2010 Bumzen har helt ret. De bliver nysgerrige hvis man går hen til dem sådan et par meter fra dem og bare venter. Så skal den nok komme smiley

  • #4   18. jun 2010 Jeg kan gå hen og stå lige foran ham men hvis jeg rækker ud efter ham så løber han væk og det er bare så irriterende for det gik så godt med ham

  • #5   19. jun 2010 Har du prøvet at have noget godt med ud på folden?

    Jeg har selv haft et lignende problem med min lille Kaspian. Da vi fik ham, var han helt rå og havde aldrig nogensinde været i menneskehænder. Som følge deraf var han - selv om vi havde fået en rigtig kælegris ud af ham i boksen forinden - umulig at indfange. Jeg brugte op mod 1½-2 timer hver dag på bare at sidde og vente på, at han kom til mig. Så havde jeg et par skiver rugbrød med (den eneste lækkerbidsken, han gider), som han fik lov til at nippe lidt af, hvorefter jeg meget forsigtigt satte tovet i grimen og roste ham til skyerne, mens han fik det sidste rugbrød. Sådan trænede vi hver dag i vel omkring en måneds tid, hvor det hver dag blev bedre og bedre.... Den dag i dag er han næsten ved at vælte mig, når jeg kommer ind på folden, fordi han vil nusses, og jeg kan bare tage ham uden nogen som helst problemer - også selv om jeg ikke har haft nogen som helst former for godbidder med ud på folden i et par år efterhånden. smiley

    Så hvis du har tålmodighed, kan jeg varmt anbefale den metode. smiley

    I det hele taget er tålmodighed et must i sådan en situation. Det er alfa og omega, at man ikke bliver utålmodig og irriteret, for det opfatter hesten med det samme, og så kommer den SLET IKKE. smiley

    En anden metode kunne i øvrigt også være at gå lidt hen imod ponyen, og når han så gør tegn til at ville gå væk, drejer du rundt og går nogle skridt væk fra ham. Det vil gøre de fleste heste så nysgerrige, at de begynder at søge kontakt helt af sig selv. smiley

    Held og lykke med projektet. smiley


  • #6   19. jun 2010 til dit problem med han render fra dig, så prøv at gå ud på folden, og lige så snart du har kunnet komme til ham, klø ham lidt på halsen, og gå igen, uden at tage ham med. Gør det så tit du har mulighed for det, så vil han når du kommer, være alt for nysgerrig til at gå. For han vil aldrig vide om du bare vil sige hej, eller faktisk have ham med ind. Det virkede med min hest, og det er en super øvelse!

  • #7   19. jun 2010 Tusind tak for alle jeres råd.. Jeg har prøvet at have lommen fuld af hestebolcher og alligevel løber han væk når jeg rækker ud efter ham.. Jeg har trænet lidt horsemanship fra morgenen af og det reagerede han godt på så nu må vi se hvordan han er når han skal ind

  • #8   19. jun 2010 jeg vil lige lave en tilføjelse. Ponyen du snakker om lyder til at minde meget om frida før i tiden. Og det jeg gjorde når jeg f.eks trænede fra jorden, var at være på en lille lukket bane, og starte med at longere normalt med tov. Derefter uden. For mig håndlede de meget om mit kropssprog, og at styre hende med dette. Når hun havde løbet nok uden longen slappede jeg af, og lod hende stoppe op. Dengang holdt hun sig væk fra mig, og derfor nærmede jeg mig hende. Klappede hende, og gik. Efterhånden fulgte hun også efter mig når jeg gik, og efterhånden som hun kom til at stole på mig, var det HENDE der nærmede sig mig. Vi har et super forhold idag, og leger stadig den her lille ''leg'' smiley skriv gerne hvis du ikke forstår det, eller har spørgsmål smiley

  • #9   19. jun 2010 Jeg forstår hvad du mener.. Han følger rigtig pænt efter mig jeg kan bare ikke få fat i ham.. Men det er nok bare et spørgsmål om tålmodighed.. Det er bare irriterende når det ikke har været et problem før smiley

  • #10   19. jun 2010 mener skam ikke følge efter via tov smiley helt uden. Giv den et valg. I starten vil den sikkert ikke vælge dig.

Kommentér på:
Umulig pony... HJÆLP!!!

Annonce