{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

i tvivl om valg af heste race {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

jeg er meget lykkelig, for efter ca. 5 år uden hest (før det havde jeg hest i 15 år) ... er det endelig begyndt at lysne økonomisk.... om et års tid er jeg færdig med min uddannelse. .. og kommer derfor til at tjene penge nok til at kunne købe drømmehesten! .... men men men men...

hvad ER drømmehesten så.... ???
sidst jeg havde hest var det en Welsh Mountain Pony, en Islænder og to hygge shetlændere. ... jeg har altså kun redet pony.... og elskede især min Welsh Mountains hurtige gang og kvikke sind.

men nu er jeg jo altså for gammel (og for fysisk stor smiley ) til at kunne ride pony, og hvilken hest er så drømmehesten for mig????

jeg er ikke konkurrencerytter, jeg går meget op i HMS, og planlægger at uddanne mig så godt jeg kan indenfor dette emne.... jeg har ligeledes altid været fascineret af Frieseren og Irish Cob, men det er jo meget tunge heste? altså med en meeeeget tungere gang end jeg er van til fra ponyerne .....

og nogle gange tænker jeg også på at købe en DV eller en Oldenborg eller lignende...
og jeg ved godt at mange af jer vil svare at jeg må ud og prøve nogle heste, hvilket jeg self også har tænkt mig ... og ved godt det er et "luksus" problem jeg har ... men er bare bange for at vælge forkert....

måtte vel bare ud med nogle (glædes) frustrationer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  i tvivl om valg af heste race
  • #2   9. jul 2010 jeg ville da mene en araber er et godt bud,den minder på mange områder meget om de ponyer du er vant til fra før,og de er gode til alt,og specielt de ting du nævner du går op i

  • #3   9. jul 2010 ja self skal kemien være der mellem hesten og mig ... men derfor er jeg alligevel bange for at hvis jeg bliver smask forelsket i en Frieser, køber den og får den hjem, og jeg så slet ikke kan vende mig til dens gang ....

    hehe .... mange mange mange ting at tænke på ....
    tak for dit svar smiley


  • #4   9. jul 2010 jaaeh det er self rigtigt.... en araber er jeg ikke så interesseret i, synes dem jeg har oplevet har været meget levende og meget nervøse.... smiley ellers en meget meget smuk race....

    jaaeh, kan godt være jeg bare skal følge mit instinkt og min mavefornemmelse og stille nogle kriterier op og tage ud og kigge på en masse heste der passer under de kriterier smiley

    lige pludselig står den rigtige jo nok bare foran mig smiley


  • #5   9. jul 2010 Araber, paint eller anden race som er kvik, men også nede på jorden, som stadig vil have evnen og tålmodigheden til at lære horsemanship, tricks, en tur i skoven i grime, eller hvad det er nu er du søger (:
    Men hvis du ønsker pony du ikke er for stor til, så er fjordhesten jo pony, men stadig til at starte de store klasser med (: Fjordhest og Islænder bliver man aldrig for stor til ..


  • #6   9. jul 2010 ASSI -nydamsmr.milan :
    iiiih hvor er jeg glad for at høre det smiley for jeg har ALTID tænkt at jeg aldrig ville lære at ride hest, og har derfor redet islænder og sådan...
    men min drøm er jo at få en stor robust hest med en stor flot gang ...
    så er det jo bare bogstavelig talt op på hesten og få det lært smiley


  • #7   9. jul 2010 alle heste er jo forskellige,også på kryds og tværs af racerne,så jeg ville nok bare prøve nogle forskellige,og så træffe mit valg ud fra det

  • #8   9. jul 2010 ASSI -nydamsmr.milan : mange tak :D!!! glæder mig så meget til at få drømmehesten i hus :)!!

  • #9   9. jul 2010 Hej

    Kender godt til dit problem. Efter mange heste/ponyer og mange problemer, har jeg endelig fundet den rette hest til mig. Hvis du vil have en cool hest/pony som du vil være i et med ville jeg købe en paint eller quater. De fåes også i pony størrelse men er selvfølgelig lidt dyrere end andre. Jeg har i altfald fundet min hest for livet:) Held og lykke


  • #10   9. jul 2010 Jeg kender det, jeg har altid sagt jeg ville have en stor brun DV eller holstener, den skulle være over 170, som skulle være med springafstamning.
    Jeg er så endt med en oldenborg på 163 med super dressurafstamning smiley og jeg har ikke fortrudt et sekundt, vi passer så godt sammen og vi nyder hinandens selvskab. her er link til hans profil smiley
    http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=118939


  • #11   9. jul 2010 pia B
    Du skriver at hvis man ikke kan få en hest på prøve er der noget ejeren ikke har fortalt alt, det vil jeg så ikke give dig ret i. Der er mange der ikke vil prøve sin hest ud, i frygt for hvordan den ser ud når den kommer hjem. Hvis den har fået en skade, på den ene eller anden måde kan man jo få en uridelig hest hjem igen, som man ikke bare kan sælge videre. Samtid kan man risikere at de ikke er interreseret alligevel, og i den tid de har haft den på prøve, har man kunne sælge den til en anden. smiley


  • #12   9. jul 2010 welsh cob...?

  • #13   9. jul 2010 tja. jeg vil sige som de andre glam racen.

    da jeg var på udkig, vill jeg gerne have en cross bread, tinker eller lignende. men jeg faltd pladask for et gadekryds. det var bare hende det skulle være. vi klikkede med det samme! kunne bare mærke gnisten.

    selvfølgelig kan du god udelukkende kigge på en race, men hvad hvis du ikke finder drømme hesten inden for den race?.

    mit råd er at være åben for alt. for er gnisten der og i bare passer perfekt kan racen vel være fuldstændig ligegyldig?


  • #14   9. jul 2010 pia B
    Jeg vil skam heller ikke diskutere, jeg vil også bare komme med den erfaring vi har gjort her hjemme. smiley
    Og da det lige var dig der kom ind på det, kunne jeg lige så godt referere fra den tekst du havde skrevet. smiley
    Men giver dig ret, det er nemmest at få en hest på prøve. smiley


  • #15   9. jul 2010 Pia B
    Jeg ved godt man bliver hurtigt jordet ned her inde, og prøvede ellers også at skrive det så pænt jeg kunne smiley
    Jeg har også en gang haft en hest på prøve, og det er selvfølgelig det mest optimale, men vi har desværre været uheldige og sende en hest på prøve, og efter 14 dage fik vi at vide vi kunne hente krikken igen, og hvis vi ikke havde hentet den inden 5 timer kom den på slagteriet. Og da den ellers nysgerige og rare hest kom hjem igen, havde den mange sår på kroppen og det tog lang tid før vi kunnne komme til den igen, smiley
    Derfor skrev jeg som jeg skrev, da vi ikke ønnsker at sende en hest på prøve mere efter den oplevelse. smiley
    Så det var kun vendligt ment.


  • #16   9. jul 2010 Du kan godt ride pony smiley Mange af I'er ponyerne kan sagtens bære en voksen..

    Selv er jeg 23 år, vejer over de 60 og rider Fjordhest der er omkring 140-143 høj smiley


  • #17   9. jul 2010 Kan ikke dy mig for at slå et slag for lusitanoen. Selvfølgelig kan man ikke generalisere, men rigtig mange af dem er meget glade for at arbejde, udholdende og lige til at tænde og slukke for. Typen der er lette og ivrige men totalt cool. Importeret fra Portugal har mange en rigtig god grunduddannelse pga den portugisiske ridetradition.
    Men igen - uanset race.. - kemien er det vigtigste smiley


  • #18   9. jul 2010 Pia B
    Ja, man kan sku næsten kun stole på sig selv. smiley



  • #20   9. jul 2010 Man kan blive overrasket. Prøv nogle forskellige størrelser og typer så finder du helt sikkert den rette.

    Min pony er der tinker i og jeg ville egentlig ikke have tung hest, men hun slog benene væk under mig da jeg så rumpetten på staldgangen smiley Men det er rigtigt at det er svært mht gang, men også en helt ny fylde. Det tog mig noget tid at lære at sidde på min hoppe og har også haft lidt svært ved at finde mig til rette på de spinkle sportsdyr efterfølgende, gg. Men er blevet så glad for de tunge racer at jeg en dag vil have en jydsk hest eller belgisk. Synes de tunge heste er fantastiske!

    Held og lykke smiley


Kommentér på:
i tvivl om valg af heste race

Annonce