{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Smadret hov {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Kom hjem fra ferie her igår og fandt min hest's hov meget ilde tilredt.
Han havde tabt sin helt nye sko, og havde fået revet en hel del hov med af, så han går rundt på strålen, og den 'inderste' hov.

Fandt derefter ud af at min bedste veninde, som jeg havde fået til at passe ham, bare havde redet en tur i skoven på ham, uden at tage hensyn til at han haltede og var ekstremt ømtået, og at han stortset ikke have nogen hov tilbage.

Da jeg skulle trække ham over gårdspladsen da jeg skulle have ham ind fra fold idag, var han næsten ikke til at få med ind, så ondt havde han.
Jeg var helt knust over at en person jeg troede jeg kunne stole på, har kunne gøre min baby så ondt /:

Er ret sikker på at det udelukkende er hoven han har ondt i, han har ikke nogle hævede scener, eller andet tegn på overanstrengelse i benet.
Smeden kommer mandag og piller den anden sko af, og så vil jeg lade ham gå uden sko indtil at hoven ligner hov igen /: - er så ked af det, havde mest bare brug for at kommme af med dette.

Mit spørgsmål til jer er så: tror i at han kan have taget varigt skade af at ride en skovtur på strålen på den måde?

andet er, at jeg ville prøve at få fat på sådan nogle gummi'boots' til hans hove, så vi måske kan begynde at ride lidt igen når han nu har fået lidt mere hov igen.
- hvad er jeres erfaring med sådan nogle? og hvis i har nogle i kan anbefale ville dette være super (:

På forhånd tak - Line .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smadret hov
  • #1   17. jul 2010 Han halter ikke når han går rundt på græsset på folden, det er også en af grundene til at jeg håber på at det kun er hoven den er gal med ?

  • #2   17. jul 2010 Umiddelbart tror jeg ikke turen har givet varige mén, men det det selvfølgelig ikke rart at gå på strålen ;s .. synes det med boots lyder som en god ide, så han kan få helt ro til hoven.. Men hør smeden ad på mandag smiley

  • #3   17. jul 2010 Nu er det jo ikke livstruende, hvis strålen bærer med....det er faktisk ganske naturligt og en meget vigtig del af en velfungerende hov - så nej, jeg tror bestemt ikke, din hest får varige men af det....

    Jeg havde nu valgt at lade den sko igen, så hoven kan få ro til at vokse ud igen uden det daglige slid, som finder sted, når hesten går barfodet.


  • #4   17. jul 2010 ka- det er ikke muligt, da han ikke har nok hov til at få skoen på igen.. han går på græsfold og det bliver han ved med indtil at hoven er kommet tilstrækkeligt nok ud, så håber ikke at det slider ret meget..

  • #5   17. jul 2010 Jo det er muligt, hvis du har en dygtig smed. Der er jo mange andre alternativer end at sømme en sko fast....

    Der er fx limsko....eller kunsthov....


  • #6   17. jul 2010 Der sker ikke rigitg noget ved at de går på strålen.. Altså det er lidt ømt, men de kan ikke få varige men af det overhovedet så det skal du ikke være bekymret for..

    Du kan faktsik riskikere at det styrker hans stråle, da den bliver lidt mere hårdfør af at blive "brugt"..

    Så slå koldt vand i blodet og hør hvad smeden siger, det jeg ville bekymre mig om, var det andet der var sket, det med at det andet hov var revet af, det lyder ikke specielt rart, men det vokser trods alt ud igen smiley

    Så bare rolig han skal såmænd nok komme sig 100%


  • #7   17. jul 2010 k A

    Ja og spm k A siger så skal smeden såmænd nok finde på noget at brude dine penge på, hvis du ikke vil lade ham stå med bare tæer smiley



  • #8   17. jul 2010 Ja den var jo så ikke til k A, men til trådstarter he he smiley

  • #9   17. jul 2010 det er ganske normalt at hesten bære en del af vægten på strålen, det skal den faktisk,da det sikre blødomløbet i hoven..

    at hoven flækker i kanterne er heller ikke noget at bekymre sig om..

    hvis han er meget øm, så rid ham med boots


  • #10   17. jul 2010 Har ikke rigtig nogle gode råde end dem der er nævnt,
    men sådan en veninde er da ikke ret meget værd?:)


  • #11   17. jul 2010 har i ikke nogle erfaringer med boots i kan anbefale ?

  • #12   18. jul 2010 jeg bruger boots til min og er meget glad for det.. og så er den kanon go netop som reserve sko også hvis hesten smider en sko..
    min går uden sko men jeg bruger dem når vi rider lange ture.
    mvh laila


Kommentér på:
Smadret hov

Annonce