{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

dv heste {{forumTopicSubject}}

hej derude


jeg mner at en dv er en rundkørelse af mange racer folk bliver ofte sure når jeg siger det men det¨er jo ik race som sådan ved godt at de er lige så gode som alle andre heste men kan ik helt stå de skal være så dyre når det er en blandings hest??¨

så hvorfor er det folk bliver så sure over det??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dv heste
  • #1   29. jul 2010 De fleste heste er jo en blanding af mange racer fra start; DV er jo et avlsforbund ligesom trakehner osv... Nogle avlsforbund er bare ældre end andre og DV er nyt set i den sammenhæng.

  • #2   29. jul 2010 DV er jo et avlsforbund, forstår ikke hvorfor man skulle blive sur over at den bliver kaldt en rundkørsel smiley Jeg har selv en af slagsen. Men prisen sættes jo efter om de kårede, hvilket nivaeu de er på, hvilke bedømmelser de har fået, stamtavle osv. En DV der kåret og har fine papirer osv, skal jo nok ikke koste det samme som en blanding der ikk er kåret.
    Bare mit bud.


  • #3   29. jul 2010 Jeg tror det er fordi du bruger ordet rundkørsel. Rundkøsel er kælenavnet for en ubestemt race. (siger ikke at DV er en race)


  • #4   29. jul 2010 Tror ikke der nogle der bliver sure over du skriver DV er en blandnings hest og ikke en race, fordi hvis de bliver sure over det er de jo gået helt galt i byen?

    DV er en avlsforbund, med nogle specielle regler og avlsmål, og der er en masse krav der skal være opfyldt før hesten kan blive en DV. Men synes ikke de er dyre en andre gode varmblods racer som f.eks. holstener osv.


  • #5   29. jul 2010 Måske fordi rundkørsel lyder strengt i forhold til bare at skrive, at det er et avlsforbund og ikke en race. Jeg har selv en DV hoppe som er i fol og hun er ikke en rundkørsel. Ved ordet rundkørsel forstår jeg MANGE racer blandet sammen- det er altså ikke tilfældet med alle DV'ere... der er skam mange rene holstenere, hannoveranere osv. som er kåret i DV.

    Så rundkørsel er at tage alle over en kam, og for mig uvidenhed hvis man mener at ALLE DV'ere er en såkaldt rundkørsel.

    Det kan siges på en pænere måde.


  • #6   29. jul 2010 Ja DV er et avlsforbund, der godkender mange racer og derfor er de fleste DV heste blandinger af forskellige racer...men det gør dem jo ikke ringere.

    Louise L: DV og trakehnerforundet er MEGET forskellige, idet trakehnerforbundet i modsætning til DV, er et lukket forbund, der IKKE godtager andre racer. Faktisk er trakehneravlen verdens ældste lukkede stambog....Så der er meget stor forskel på TAF og DV.


  • #7   29. jul 2010 Solskin: Helt sikkert er der er renracet heste kåret ind i DV, men lagt de fleste er blandnings racer og der ligger noget som regl også en anden race ude i 4-5led og i mange af de renracede heste ligger der også andre racer smiley
    f.eks. din der kunne jeg da bare se på din profil der også er noget fuldblod i ..


  • #8   29. jul 2010 Ja jeg ved godt der er ekstremt mange blandinger- hvilket jeg jo ikke synes gør det dårligere, hvis man prøver at lave den perfekte ridehest.

    Men ordet rundskørsel fordi det er en DV synes jeg bare er uheldigt... for det er jo ikke alle der er det. Det var ligesom det jeg mente og hentydede til- hun efterlyste en grund til at folk blev fornærmede over at hun kaldte DV for en rundkørsel smiley

    Og ja min er skam heller ikke renracet.


  • #9   29. jul 2010 Jeg tror det er fordi at man ved en rundkørsel ikke tænker en dokumenteret og gennemtænkt avl. DV er jo gennemtænkt i deres forsøg på at avle den bedste ridehest. Det er ikke bare tilfældighedernes spil og stamtavlerne er dokumenteret meget meget langt tilbage. Hingstene skal igennem et meget lille nåleøje, og derfor bruger man ikke bare tilfældige hingste (pirathingste), som en udokumenteret/ikke DV/blanding i mange tilfælde har.

  • #10   29. jul 2010 Ja det er en rundkørsel, men grunden til at de er så dyre er jo netop fordi de forædler og forbedre dem som rideheste smiley

  • #11   29. jul 2010 Jannie: Kloge ord og godt formuleret! smiley

  • #12   29. jul 2010 Kunne ikke være mere enig med Jannie!! smiley

  • #13   29. jul 2010 Det jeg mente var at de fleste racer med lukket bog engang i tidernes morgen også startede som et forbund hvor man ved at krydse andet blod ind fik den type man gik efter. Mere sporty, hurtigere, roligere, bedre trækkræft osv osv... Man skal jo starte et sted. Jeg tænker det er det dv er men hvem ved og dv måske med tiden bliver lukket også?? Der er ingen der kan spå mange 100år frem i tiden. Men set fra den side er alle heste jo rundkørsler -om end det ligger meget langt tilbage.

  • #14   29. jul 2010 Synes du forenkler det, og stiller et lidt dumt spørgsmål.

    Jo. DV er en blanding - men det er en blanding af "særligt udvalgte heste", man mener der har det, man søger hos en god rideheste i dag.
    Det er ikke sådan lige til, at få en hingst kåret i DV.
    Derfor er de dyre blandinger, fordi de er stambogsført langt tilbage, og kun de bedste hingste kommer igennem nåleøjet til avlen ( =de bedste hingste-> mere efterspørgsel. Stambogsført,kåringer, efterspørgsel -> dyr hest)


  • #15   29. jul 2010 For mig lyder det bare som om du skal "rakke" ned på Dansk Varmblod's heste ??
    Lidt misundelse fordi de er dyre ? .. smiley

    Ja nok bare min mening men sådan lyder det ud fra det du skriver ..


  • #17   30. jul 2010 nej overhovedet ik

    i mine øjene er det ok at hesten koster en del når den kan noget men ik når den er 6 mrd og koster 25000 det sys jeg er hul i hovedet. har dog selv haft dv og har altid sagt at det var en rundkørelse men det er smag og behag


Kommentér på:
dv heste

Annonce