{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

Min hest er farlig :-( {{forumTopicSubject}}

Igår havde jeg en noget klam oplevelse med Sammy. Havde sat ham og min hoppe Kiara ind på en fold for dem selv for at hygge lidt med dem uden at blive forstyrret af de andre heste.
Da jeg skulle have dem tilbage startede jeg med Kiara, og hende er der aldrig problemer med.
Da jeg skulle tage Sammy lagde jeg grime på ham, og trak ham hen til ledet, da jeg fik det åbnet nægtede han er gå videre, og hoppede pludselig tilbage og løb sin vej. Prøvede at hente ham et par gange men han blev mere og mere voldsom for hver gang så besluttede at sætte trækketorv i grimen så mine fingre ikke kom til skade og jeg kunne give et ryk hvis han blev alt for voldsom.
Da jeg så trak han i trækketorvet pustede han sig pludselig op med bøjet nakke og det hele og begyndte at småstejle. Tog så lidt hårdt fat i ham og sagde "AH AH" og så gik vi videre, men han begyndte at gå lige op i røven på mig og puffe til mig og stejle op af mig. Havde så en "kamp" med ham i ti mins tid, hvor jeg prøvede at vise ham at jeg ik var bange for ham og at det ik nyttede noget, men han blev bare værre så fik talt ham til ro og fik grimen af ham og lokket ham ud på folden med en spand foder.
Det er ikke første gang jeg har oplevet ham sådan, men den har gang var bare lidt værre end de andre.
Jeg havde ham i 2005 hvor han var den dejligste basse i hele verden, men efter han så har haft 4 hjem efterfølgende, hvor den ene vcar en rideskole, og jeg så købte ham tilbage igen, har jeg ikke kunne kende ham, han er ikke længere den samme som han var engang (læs evt. hans profiltekst). Vi har ikke så meget kemi længere, men jeg nænner ikke at sælge ham da han på sine 8 år har haft 12 forskellige ejere.
Så lige nu er jeg færdig med at håndtere ham, da det er alt alt for farligt, og indtil jeg har fået nogle gode metoder at arbejde med får han lov at stå på sin fold.
Hvad i alverden skal jeg gøre i sådan en situation?
Skal siges at hver gang man kræver det mindste af ham bliver han aggressiv, da han har påtaget sig en slags "overlevelsesadfærd" efter alt hvad han har været igennem, og den adfærd kommer op i ham hver gang der er noget der minder ham den mindste smule om hans fortid..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest er farlig :-(
  • #2   21. aug 2010 jeg tror måske problemer kan ligge i at han ikke se dig som leder - og måske ikke stoler på dig. og når du så sætter krav til ham bliver han nød til at vise at det er ham der bestemmer...

    Giver du efter når han bliver aggresiv - eller viser du det er dig der bestemmer???

    Det kan være du skal have en ud som har forstand på det med adfærd... det bliver f.... farligt hvis i ikke får det på plads....


  • #3   21. aug 2010 Puha det lyder ikke sjovt , smiley
    Det er nok en god ide" at vente lidt med ham , han trænger måske til noget fred efter at ha været rideskolehest !

    Jeg ville ta ham ind på en ridebane og så lave en masse øvelser fra jorden smiley fks ! HMS


  • #4   21. aug 2010 Synes du skal tømme sparegrisen og få fat i en der har forstand på hesteadfærd. Aggersive heste er så farlige, og de forsvare sig med angreb ved det mindste pres, som du selv skriver.

    Hvorfor han er blevet sådan kan vi jo ikke sige, men det lyder bestemt ikke som om han stoler på mennesker eller de situationer menneskr bringer ham i.

    Jeg synes ikke du skal tage ham ind på en ridebane hvis han er så farlig. Det er alt for farligt at lukke en hest løs på en ridebane hvis den er aggersiv, da du risikere den går til angreb på dig.


  • #5   21. aug 2010 Nidia: Jeg giver helst ikke op når han begynder at blive aggressiv, han skal helst ikke slippe afsted med det jo, men problemet er at når jeg ikke bukker under så bliver han bare mere og mere voldsom, indtil jeg ikke har andre muligheder fordi det simpelthen bliver for farligt.
    Jeg mener selv at have rimelig godt styr på det med hesteadfærd, og det jeg gør i denne situation ville have hjulpet med en hvilken som helst anden hest, men det har modsatte effekt på Sammy :S
    Men jeg tror alligevel jeg vil finde en adfærdsterapeut som kan hjælpe mig, det er altid godt at have en som kan se det udefra, det kan jo godt være at jeg gør noget forkert i situationen som en udefra ville kunne lægge mærke til.

    Ida: Han har været hos mig i over 2 år, så man burde mene han havde fået ro i sit hoved. Jeg lod ham bare stå da jeg fik ham, fordi jeg netop også mente han skulle have ro nu, og håbede hans aggressive adfærd ville gå i sig selv, men den har bare hængt ved smiley


  • #6   21. aug 2010 Anita: nemlig, han skal slet ik ind på nogen bane, for specielt her bliver han ekstra aggressiv, da det højst sandsynligt er her han har haft flest dårlige oplevelser med mennesker

  • #7   21. aug 2010 jeg ved at min veninde bruger joel - hendes hest var rigtig dominerende.... og jeg syntes at joel arbejder rigitg godt... .Endten kan man lide joel ellers og kan man ikke...

    Han tager 400kr for en time mener jeg...

    Jeg vill helt klart tage en ud - fordi som du selv siger bliver du nød til at give op når det bliver farligt - helt klart ville jeg nok også havde gjort men så ved hesten også at den har "vundet" over dig - fordi hvis den bare gør det hver gang så giver du op...

    Så syns du skal få en ud... smiley

    (link fjernet)


  • #8   21. aug 2010 Simone t, det lydr som en god ide. Så find en dygtig der kan hjælpe dig. Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men ellers kan du jo flotte dig og tage timer hos ute leemann, meget dygtig kvinde, måsk du kender hende. Du kan nok også finde noget der er billigere.

    Jeg synes ikke du skal vise at du bestemmer, altså gøre det til en magtkamp, for uanset hvad så kan sådan en hest slå en ihjel så let som ingen ting, hvis den ønskr det og hvis den virkelig er aggersiv, så er den ligeglad med din posision, hvis du forstår.


  • #9   21. aug 2010 Altså normalt syntes jeg at det der HMS godt kan tage overhånd for folk.. Men lige i dit tilfælde syntes jeg det ville være en god ide at få en prof ud og hjælpe dig.

  • #10   21. aug 2010 Self skal han da ikke løbe løs inde på ride banen det er jo dybt uansvarligt med en agrasivhest smiley , men du skal ha ham i trækketov .

  • #11   21. aug 2010 Nidia: Tusind tak, det vil jeg lige tjekke op på smiley er åben for det meste lige nu, det her holder overhovedet ikke jo.

    Anita: Jeg prøver lige at tjekke Joel som Nidia skrev om, tror ikke mit budget kan holde til Ute Lehmans kurser desværre, har ellers altid gerne ville lære af hende smiley
    Viser aldrig mine heste at jeg bestemmer, vi samarbejder bedre hvis vi er lige, det har altid fungeret bedst for mig hvis begge parter har lige meget at skulle have sagt. Prøver bare at vise ham at han ikke kan skræmme mig, men det har tilsyneladende ingen effekt på ham.

    Men tak for hjælpen alle sammen smiley


  • #12   21. aug 2010 Hmm han er nu fin nok når han er løs, det er så snart man har fat i ham at han bliver farlig at have med at gøre. Jeg kan sagtens hygge med ham på folden, sidde ved siden af ham eller løbe rundt og lege med ham, men kun hvis han er fri

  • #13   21. aug 2010 ja men når du siger han skal med ind så sætter du også et krav til ham - og det er ikke sikkert at han lige syntes han vil med ind når du siger det - han vil nok selv bestemme..... hvor har du hesten henne?

  • #14   21. aug 2010 Nidia: I løsdrift i søsum. Dejligt roligt og isoleret sted, der er kun ham og 5 andre heste. Hvorfor?

  • #15   21. aug 2010 Nu har jeg ikke lige tjekket hvor du bor i landet. Men har et par bud på hjælp. Www. Happyhorse. dk i Ringsted. Og www. stinejoy. Dk i Nordjylland. Eller tabitha cramers. . En mulighed er også klikkertræning. På den måde kan du belønne selv de mindste positive tiltag han gør.

  • #16   21. aug 2010 Det lyder til han havde en "hingstekamp" med dig over hoppen

  • #17   21. aug 2010 tak gitte smiley

    atli foto: hmm han er godt nok sent kastereret, men jeg er nu ret sikker på at han gjorde det fordi det ikke passede ham, af den ene eller anden grund, at han skulle gå med mig tilbage til folden


  • #18   21. aug 2010 Det kan jo være han ikke ville forlade hoppen

  • #19   21. aug 2010 ja men han skulle jo netop ind til hende på folden, så det kan ikke være det. Men de er ellers ret så afhængige af hinanden, så det kunne godt have været derfor hvis det var at han skulle ud af folden smiley

Kommentér på:
Min hest er farlig :-(

Annonce