{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
568 visninger | Oprettet:

De 1ste heste der betød noget {{forumTopicSubject}}

Ved ikke hvorfor, men kom sådan til at mindes de første heste, som betød noget for mig. Dem jeg passede, før jeg fik egen hest.

Den første af dem var Rollo.
Privatejet konkurrence-springhest.
Han var ikke så stor, vist lige under de 160 cm.
Men har var ualmindelig smuk. Sort og ædel trakehner vallak.

Jeg havde vist kun redet i knap et år, da jeg kom til at passe ham, men det varede ikke længe før, at ejeren satte mig til at springe på ham. Højt!
Jeg husker tydeligt den første gang.
Hun havde trænet dressur på ham, og synes liiige jeg skulle ha' en tur.
Fint nok, men så sætter hun et spring op.... som jeg (der dengang ikke brød mig om at springe på elevhestene) skulle over.
Men Rollo sprang flot og sikkert over, selvom jeg ikke sad så godt i dressursadlen, men en alt for stor ridehjelm, der gled ned over øjnene.
Men vi nåede at springe højt den aften, med en kommentar om at det var flot, og 'nu kan du godt springe en LA bane'. :-s

Rollo blev desværre flyttet efter nogen tid, og en anden privatrytter forbarmede sig over mig, og spurgte om jeg ikke ville passe hendes hest.
Jow da smiley og så kom jeg til at passe Lillebror.

'Lillebror' var hans kælenavn, og kælen, det var han.
Han var en stor DV og vist lige fyldt 5 år dengang.
Han blev brugt til dressur, og der var vist også det der var meninge, at jeg skulle ride på ham.
Meen, vi synes, det var meget sjovere med en tur i skoven, og det var nok det vi lavede mest.
Dog blev det også til et par fine resultater i dressur, og han lærte mig da en del.

Senere kom jeg til at passe en af rideskolens nyindkøbte elevheste.
Hun skulle først tilrides, inden hun kom med i timerne, men hun var sød og lærenem, så det hele gik meget hurtigt.
Os der passede elevheste, havde lov til at ride dem i weekenderne, og i hverdagene tog vi dem også ud, de dage hvor de ikke gik timer.
Flicka var en rød 1'er pony af blandet race.
Hun var utrolig dejlig, og så havde hun tallent for at springe.
Det udviklede sig også til, at jeg efter succes ved klubstævnerne fik lov til at ta' hende med til distriksstævner.

Jeg fik tilbudt at købe hende, men hun var ikke helt ren i bøjeprøve, så jeg valgte Fanny i stedet.
Det sidste stævne jeg startede på Flicka, var i samme ugen, som jeg købte Fanny.

Har bestemt ikke fortrudt købet, men havde jeg haft råd til 2, så ville Flicka bestemt også ha' været min.

Det er så dem der har betydet mest for mig, men der har bestemt også været andre ind imellem.
Hvad med jer?
Var der nogle heste, som betød noget helt bestemt for jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De 1ste heste der betød noget
  • #1   13. apr 2006 Kan huske en welsh mountian, der hed Sunstar....
    Hun var altid kæk og man fik altid et par hop, virkelig dejlig pony.... Hun blev desværre aggresiv når man sprang på hende, så hun er idag solgt til privatrytter, som vist nok springer på hende, og det har hun det godt med =)


  • #2   13. apr 2006 I en sommer passede jeg også knabber-hingsten Apollon.
    Han har sådan set betydet for mig, at jeg 'godt tør' at ha' med hingste, og ikke har nogen fordomme om deres temperament eller lignende.

    Apollon var dengang i ridning ved Lars Pedersen, og det var mit job, at sørge for hans daglige pleje, ud-/og indlukning på fold, o.s.v.
    Jeg har kun været en 13 år, men kunne alligevel styre den store pigeglade knægt, bare i grime.

    Han står vist i Canada nu, men jeg skrev lidt med hans tidligere ejer, som kommer fra Tyskland. Man kan jo ikke lade være med at følge lidt med, om hvor ens 'pusser' nu er havnet i verdenen. ;o)


  • #3   13. apr 2006 ehm ;D
    min første spring time var på joker smiley
    ^^ mads søndergaards 3.
    og milles gamle dm pony smiley
    først fløj vi over en lodret på 80
    og så lige pludselig lå jeg altså bare på jorden,
    fordi han hoppede over en bom smiley
    fuck det var grin smiley


  • #4   14. apr 2006 tja... udenom mine egne må det være South Supreme.. en springpony der ble importeret fra Irland til Norge da han var rundt 4 år gammel.. han gikk sitt første EM som 5 eller 6års og var en meget god pony.. Han gikk vel mellom 3 og 6 EM og ennu flere nordiske mesterskaber...
    Han har "lært opp" flere av Norges bedste ryttere og han gikk Oslo Horse Show (internationellt stævne som man kvalificerer sig til igennem en cup) hele 10 gange på rad. Han vant finalen 3 gange...
    Jeg red ham da han gikk med sin "sidste konkurrence rytter".. Hun var ikke så meget interessered og selv om jeg kun skulle ride ham i skoven en gang om ugen endte det med at jeg red han 3-4 gange i ugen både i "dressur" og i skoven. Jeg sprang ham aldrig:(
    Han var ingen dressurpony, men morne til hun der lånte ham (den "sidste rytteren", han har nemlig vært lånt bort og ikke solgt flere gange da hans ejer er for gammel, men ikke vil sælge) , hadde sagt til sin datter at hun mente jeg red ham bedre end hende i dressur...;p det var jo rart at høre...
    Efter ca 2år så ble den sidste rytteren for gammel og "Suppe" var blitt rundt 25 år (ja han gikk MA-VB helt til han ble så gammel). Hans ejer spurte om jeg ville have ham og ride han til distriktsstævner og sådan, men så sa min mor nej... ÅÅH jeg har aldrig vært så sint på min mor nogen gang.. Hun sa nej fordi han er svær at transportere (må kun have bil, ikke trailer).. Men jeg hadde da ikke trengt at tage til stævner.. jeg elskede ham så højt at jeg mer en gerne kunne ride ham i skoven HVER dag... Men så bestemte de at de skulle sende ham til de der hadde importert ham da han var ung... Jeg græd i flere timer.. Den ponyen var sgu alt for mig selv om jeg hadde egen pony (Adalco, han var meget svær at ride i begynnelsen) .... Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre og de andre pigene mente jeg var tosset som græd, jeg "hadde" ham jo ikke... Så tog han av sted. Jeg visste ikke når han skulle tage så jeg fik ikke sagt hadet og vidste det ikke da jeg red ham sidste gang...
    Det viste sig at hun der skulle have ham hos "importørene" ikke klarte ham så kom han tilbage....
    Da var det en pige der spurte om hun kunne få have ham... Hun fik det og hun var sgu styg mot mig... jeg sa hun måtte sige til hvis hun ikke kunne have han en dag og slikt og så sa hun bare "Ejeren har sagt at ikke hvem som helst må ride på ham"... som om jeg var en hvilken som helst tøs.. jeg havde faktisk blevet spurt av ejeren om jeg ville have ponyen, hun hadde spurt ham om å få have den... grrr... Jeg red aldrig Suppe efter at han kom hjem.. Jeg hadde ham en gang, men måtte ikke ride ham.. gud hvor hårdt det var at se den pigen ride på "min" pony og at jeg ikke en gang fik ride på ham i det hele tatt... så en dag tog han avsted igen.. for pigen mistede interessen og på slutten så ponyen som hadde vært en av Europas allre bedste springponyer ud som en islandshest..
    Nu ved jeg ikke om han lever, men jeg tror han gør det. I såfald står han ca 1t herfra på en gård med avlshingste... Jeg ved ikke om han trives eller noget... uah det er ikke rart at tænke på..
    Tiril R


  • #5   14. apr 2006 Helt sikkert. Lady vil altid være mit et og alt. Hun var min første egen hest, men havde redet på hende i 3-4 år op til jeg fik hende. Hun har simpelthen været min bedste ven, og den eneste også gennem mange år. Havde en masse problemer da jeg var yngre, og jeg følte hun var den eneste jeg kunne stole på.
    Hende kunne jeg jo bare fortælle alt, jeg vidste hun lyttede, og hun svarede ikke igen eller vendte mig ryggen, tværtimod trøstede hun mig når jeg var ked af det. Hun var selv en enspænder, såm vi passede perfekt sammen. Hun døde desværre i August 2002, men der går ikke en dag hvor jeg ik mindes hende.
    Savner hende så frygtelig meget! Ved at jeg aldrig får et sådan forhold til en anden hest - eller menneske for den sags skyld, nogensinde igen.

    Havde det ikke været for hende, havde jeg ik været her i dag. Hun var simpelthen det eneste jeg levede for.
    Havde det været muligt, ville jeg give alt jeg ejede for at få hende igen, også selvom jeg ikke ville kunne ride hende...
    ....og nu sidder jeg her og bliver super sentimental..alle minderne kommer bare tilbage....


  • #6   14. apr 2006 Ja pomuen jeg passer nu betyder ENORMT meget for mig<'3 Jeg prøver i øleblikket at finde en part men kan bare ikk få mig selv til at forlade Pippi. Jeg har et helt specielt fohold til hende og vil bare ødelægge det:'(

  • #7   14. apr 2006 Uhh. Min var Frederikke. En DV-hoppe som jeg passede et år inden jeg selv fik hest. Virkelig en musse .

    Hun blev desværre aflivet pga spat. Et år eller to efter fik jeg så Sunrise, som jeg solgte efter 1½ år og så købte jeg Filippa som jeg aldrig vil sælge.


Kommentér på:
De 1ste heste der betød noget

Annonce