{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

ikke registrede heste {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

jeg sad lige og kom til at tænke hvad sker der med de heste der ikke bliver chippet og får pas nu her?

For jeg kender nogen, og jeg fortalte dem om de nye regler men stædige som de var. Sagde de bare at det ikke skulle gøres for hestene blev ikke brugt til ridning... godt så. Jeg havde en længer diskusion med dem.

Men også hvordan dælen vil de checke det? altså er det sådan at hvis en dyrlæge skal ud at han så skal checke om den er chippet? og hvad så? får man en bøde eller?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ikke registrede heste
  • #1   27. sep 2010 det er noget med at dyrlægen ikke må behandle hesten hvis den ikke er chippet inden for tidsfristen, med mindre det er livsnødvendigt for hesten. og så får man at vide at hesten skal chippes og en bøde oveni smiley så vidt jeg har forstået smiley

  • #2   27. sep 2010 Man bryder loven - på lige fod med andre lov overtrædelser..
    Så der er ingen vej uden om, de kan bare få dem registreret..
    Ellers skal du anmelde dem....


  • #3   27. sep 2010 Aha, ja ikke som om jeg tror en dyrlæge vil komme i nærheden af ej heller en smed.

    Men også med køb og salg af heste tænkte jeg på at så skal der jo forlægge et pas.


  • #4   27. sep 2010 Ved ikke om de få bøde, de bliver sikkert meldt til for ikke at overholde dyreværgns loven.
    Men ud over det må dyrelægen ikke give hesten medicin til en hest der ikke er chippet, den må heller ikke blive aflivet, så hvis de pludseligt går en og bliver voldsomt syge er det røv for dem der ikke vil chippe deres heste.


  • #5   27. sep 2010 vil det så ikke også sige de evt heller ikke modtager dem ved slagtning?

  • #6   27. sep 2010 Mette: Det er jeg ret så sikker på de ikke gør smiley Den skal være chippet og grunden til medicin sider i passet er blevet et lovkrav er pga. man skal kunne se hvad de har fået af medicin + man skal have en medicin kursus ellers bliver hesten automatisk udelukket fra slatning når den bliver chippet hvis man ikke har det kursus smiley

  • #7   27. sep 2010 stald mato, mon så ikke de skal chippe hesten inden evt. behandling eller aflivning?

  • #8   27. sep 2010 Jeg har forstået det sådan at hvis din hest bliver syg og ikke har pas/chip så for den det gjord inden den bliver behandlet.

  • #9   27. sep 2010 ok nå ja min blev udelukket sidste år grundet det medicin hun fik sidste år.

    Men da undrede jeg mig også over hvor dælen skulle slagteriene finde ud af at hun var udelukket.

    men jeg vidste ikke det med at man skal på kursus o_0 dete r da noget mere indviklet idag at have hest kan jeg forstå @.@ men de gør det jo med gode hensigter.


  • #10   27. sep 2010 iflg de dyrlæger jeg har talt med så behandler de hestene uanset om de har chip eller ej, da de ikke må lade være.. og som jeg fik det forklaret må de ikke påtvinge en chipning

  • #11   27. sep 2010 Tag et kik på siden der hedder
    www.hestepas.dk
    der står alt hvad man bør vide ...
    Alle heste skal registrererer i DK.. Ja hele EU.
    Det er lovgivning på ligefod med alle andre love i DK


  • #12   27. sep 2010 men mon ikke dyrlægerne skal melde det så?

  • #13   27. sep 2010 ja før i tiden blev de jo udelukket automatisk når de blev chippet, men efter som allle heste skal være chippet er reg´lerne jo blevet lavet om smiley

  • #14   27. sep 2010 Mange tak jonas k nu kan jeg smide den i hovedet på dem og sige at de er igang med noget der bryder loven smiley og har beviser på det ^^

  • #15   27. sep 2010 stald mato: loven er jo ikke 100% trådt i kraft endnu, så derfor behandler de dem jo nu, men mon ikke når loven træder helt i kraft at de skal chippe dem inden, det lyder bare underligt de ikke kan påtvinge dem en chip når det er ulovligt ikke at have en smiley

  • #16   27. sep 2010 De får problemer når hesten skal behandles eller aflives..
    En hest der ikke er chippet og har medicinsider kan ikke blive slagtet eller aflivet..


  • #18   27. sep 2010 ja, alle heste skal ligegyldig alder

  • #19   27. sep 2010 Det er korrekt.. Det vil også sige, at hvis du står med en hest nu, som skal slagtes/aflives, og den ikke har medicinsider i pas, så skal den chippes, have passet sendt ind til landskontoret for heste, hvorefter du får det tilbage, får hesten aflivet/slagtet og så skal sende passet ind til dem igen, for at de skal beholde det..

    Latterligt, men sådan er det..


  • #20   27. sep 2010 Stald MaTo .

    De påtvinger det jo heller ikke som sådan da loven jo siger at de skal være chippet?


  • #21   27. sep 2010 er der ikke en dyrlæge her inde der kan opklare dette?

  • #22   27. sep 2010 Altså som det er blevet sagt før så kan dyrlægerne ikke nægte at behandle/aflive -slagte- heste der ikke er chippet.
    Da det er en lov de skal være har dyrlægen vel ikke andet vald end at chippe den?


  • #23   27. sep 2010 Jeg kan ikke se det nogen steder på de sider, der er linket til her. Men jeg har hørt, at hvis hesten har et tydeligt frysemærke/brædemærke med nummer. Så behøver man ikke chip - men passset skal laves.

    http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=638467

    (",)


  • #25   27. sep 2010 hvornår skal de senest have fået pas?

  • #27   27. sep 2010 altså jeg havde hørt alle heste skulle chippes men jeg opdagede ved til fælde for nogle uger siden at passet skulle opdateres, så jeg fik travlt.

    Men der findes heste ejer der lever i deres egen bobel. Men jeg vil mene ligesom når man har kørekort så skal man selv holde øje med nye regler og regulativer. Og sådan må det også være inde for heste verden.

    Men denne familie med hestene her de hodler sig for sig selv.og de mener de ikke skal vide noget for heste rides ikke, og skal bare gå på en mark.


  • #28   27. sep 2010 min hest er 23? smiley

  • #29   27. sep 2010 dyrlægen må ikke engang udleverer en ormekur hvis ikke den er chippet

    maria det kommer n på hvornår din hest er født:

    1. Alle heste skal have et pas

    Kravet om pas gælder for alle heste, både i og udenfor den organiserede avl. Der er dog fastlagt en overgangsordning, med en række tidsfrister, der præciserer hvornår den enkelte hest senest skal registreres og have et pas.

    Ved bekendtgørelsens ikrafttræden (1. januar 2010) gælder kravet umiddelbart for heste til slagtning, heste til eksport og heste på markeder/samlesteder.

    For øvrige heste er der følgende tidsfrister:


    1) Senest den 31. december 2010 kræves registrering og pas på heste, der er født mellem den 31. december 2005 og den 31. december 2009

    2) Senest den 1. juli 2011 kræves registrering og pas på heste, der er født mellem den 31. december 2001 og den 31. december 2005

    3) Den 31. december 2011 afsluttes overgangsordningen, og der kræves registrering og pas for alle heste.

    Fra 1. januar 2010 skal desuden alle føl have udstedt pas inden 6 mdr. eller udgangen af fødselsåret, alt efter hvilken dato, der er senest.

    For at kunne få udstedt et pas skal hesten være chipmærket. Heste i den organiserede avl, der allerede er brænde-/frysemærkede og hvor mærket indeholder cifre, kræves dog ikke chipmærket.

    Hesten skal mærkes og besigtiges af en autoriseret mærker fra Videncentret for Landbrug, Heste eller en dyrlæge. Formular til brug herfor er tilgængelig på www.hestepas.dk, hvor der også kan bestilles chipmærkning ved en mærker fra Videncentret for Landbrug, Heste.

    Formularen indsendes til Videncentret for Landbrug, Heste.

    De gamle grønne ID-beviser (udstedt før 1999) er ikke gyldige pas; ej heller de blå/grønne stamtavler.



  • #30   27. sep 2010 jeg ved, ved islænder er senste bestilling 1 oktober til sidste hold heste..... dem fra 2001 og ældre resten skulle være ordnet nu.

  • #31   27. sep 2010 Heste der er frysemærket med tal eller brandt med tal skal ikke chippes, men de skal selv have deres orginale pas eller kopi, og disse med medicin sider i.

  • #32   27. sep 2010 så er det punk 3:

    3) Den 31. december 2011 afsluttes overgangsordningen, og der kræves registrering og pas for alle heste.


    det er mine også under men de er blevet chippet og Anton har sit pas og Glorija skal have det næste gang dyrlægen kommer forbi smiley


    MEn det er noget med at heste med brandmærke med tal under ikke behøber chip? Anton skulle ikke have det i følge loven, men det kostede kun 200 kr da hun alligevel var ude, også er det gjort hvis de kommer i tanke om at de alligevel skal smiley


  • #33   27. sep 2010 hvad hvis man ikke har fået noget med på hesten, men kun har dens frysemærke at gå efter?

  • #34   27. sep 2010 den skal vist ztadig have lavet pas, også skal frysemærke nr vist bare skrives i.. Det nr det står under Antons brandmærke er skrevet i hans pas også er der et lille klistermærke med det chip nr der er klisteret i smiley

  • #36   27. sep 2010 nå, det bliver bare snart lavet. har jo et helt år til at få lavet det.
    men dyrlægen kommer snart ud alligevel.


  • #37   27. sep 2010 ja men disse heste er bare sølle sidst de så en smed var for 1 år siden og det piner mig at se dem. og dyrlæge ja..... jeg tror ikke de vil ofre det på dem. Og personligt ville jeg have hest hvis jeg ikke får dem checkket både i hoved og r*v bare en gang imellem.

    Men ja de her folk er så stædig og mener de er hævet over loven.... Men det er rart at vide hvad jeg skal fortælle dem næste gang jeg ser dem


  • #38   27. sep 2010 MariA prøv at snak med Dansk travsports centralforbund.

    (",)


  • #39   27. sep 2010 Jeg har lige måtte have dyrlæge til mir føl, som ikke var chippet (jeg troede først hun skulle inden vi gik ud af i år) men min dyrlæge ville ikke behandle hende eller udlevere det medicin plus smertestillende hun skulle have, hvis jeg ikke samtidig fik hende chippet og lavet papir til pas... og så er hun udelukket fra slagtning da jeg selv skulle behandle hende og ikk kendte til man skulle have medicin kursus

  • #40   27. sep 2010 min hest er fra 87, tror altså ikke de gider bruge tid på så gammel en krikke, og på at finde oplysninger om den.

  • #43   27. sep 2010 har jeg sagt noget? (o:

  • #44   27. sep 2010 det passer nok meget godt med 800-1000 kr.

    Jeg kiggede ved landscenteret de skulle have 555 kr for at chippe den første og så 320 for passet, de efterfølgende kostede så 302,50 plus de 320 for passet...

    Da jeg ringede til min dyrlæge var det vidst 3 gange chip og en vaccine for 2000 kr så kom der så 960 kr ud over til pas


  • #46   27. sep 2010 Den skal registreres. jeg har bare længere tid, end jer med yngre heste, så har ikke travlt, og det er ikke fordi jeg tror den skal slagtes lige nu og her, eller aflives, da den lever i bedste velgående, og har gjort dette de sidste par år.

  • #47   27. sep 2010 © Sabina Müller. [RESR] - *RIP Pinocchio.*
    kig bedre en anden gang.


  • #49   27. sep 2010 sorry jeg sover også for islænder er det denne side http://www.islandshest.dk/index.php?id=1343

    hold da op jeg troede det var oktober i år men nej det er næste år.... hold da op så behøvede jeg sq da ikke stresse...


  • #50   27. sep 2010 hehe ja jeg skyndte mig bare at finde ejerskifte papir og konsum papiret og passet og alt andet og sendte afsted. men nu skal jeg så vente i 5 uger eller der omkring....

  • #51   27. sep 2010 jeg gad godt vide hvordan dem der har bestemt at alle heste skal haave pas, har tænkt sig sig at formidle den kendsgerning til samtlige hesteejere i dk... jeg har som ponyejer ikke officielt hørt noget endnu, fra nogen myndigheder... her i området står der i al fald et par ponyer hist og pist ved en morfar eller lignende, som enten er de forlængst fraflyttede ungers gamle kræ der nyder sit otium, eller de forkælede børnebørns weekendunderholdning..... hvordan skal morfar have en chance for at få den slags oplysninger ?

  • #52   27. sep 2010 kia V: Det er befolkningens pligt selv at holde sig opdateret om landets love. Dette gælder alle nye love, ikke bare dem der omhandler heste smiley
    Man kan desværre aldrig bruge som undskyldning at man ikke vidste det var ulovligt smiley


  • #53   28. sep 2010 se så nu opdagede jeg også at vi skal på et medicinkursus, hvis vi vil have vores heste slagtet engang... det er bare for meget... folk der tager kurset bliver vel ikke bedre i moralen af det, og kan stadig bruge receptpligtig medicin på en hest, som medicinen ikke oprindeligt er udskrevet til....og selvom men har været på kursus, kan man stadig godt bare være en klovn og få byttet om på to slags medicin..... suk jeg synes det er optrækkeri.... det koster ca. 700 kr at få hentet en død hest .... det er samme pris som medicin kurset...lidt bemærkelsesværdigt ....slagteprisen på 400 kg hest var sidst jeg kiggede efter omkring 1500 kr... fratrukket de 700 kr til medicinkursus og små 875 kr for pas og chip, går det jo sjovt nok også næsten lige op....

    fremover vil slagteprisen på en hest attså være - 75 kr, + transporten til slagteriet.... fantastisk det skal da nok fremme dyrevelfærden.




  • #54   28. sep 2010 trine..

    Jeg mener jeg læste hvis du havde arbejdet i landbruget i mere end 1 år og var van til at medicinere der, så behøver du ikke tage kursuset.. og hvis du ved at hestene ikke skal slagtes kan det være helt lige meget for så må du selv medicinere alt det du vil selv... det var den besked jeg fik, jeg synes bare at det er vildt at en ejer fks, en hestehandler skal bestemme om de næste ejere skal kunne slagte deres hest..


  • #55   28. sep 2010 Du vil få en mindre bøde hvis det bliver opdaget

  • #56   28. sep 2010 hvad vil man få en bøde for??

  • #57   28. sep 2010 Ikke at have registreret sine heste.. SOm emnet handler om

  • #58   28. sep 2010 okay skulle bare lige være sikker på om jeg havde misforstået noget

  • #59   28. sep 2010 Stald hyppelyt du får en bøde hvis dine heste ikke er chippet/fryse-/brændmærket med nyt hestepas

  • #60   28. sep 2010 jep det ved jeg... min baby på lidt over 6 mdr er lige blevet chippet, men venter på passet.. mine 2 andre skal ikke være chippet og have pas før næste år

  • #61   28. sep 2010 hvis en ikke chippet hest, trænger til behandling, medicin eller aflivning, så chipper dyrlægen hesten samtidig med at de er der for at behandle den.

    dyrlægerne er inviteret til info møde her i november, da der stadig er meget tvivl om reglerne


Kommentér på:
ikke registrede heste

Annonce