{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.000 visninger | Oprettet:

Hjælpetøjler ved tilridning {{forumTopicSubject}}

Efter en debat i en anden tråd er jeg nød til at høre om i mener det er helt normalt og i orden at iføre en hest indspændiger eller elastik chambon første gang man kravler på den for at den ikke kan lave "vilde" bevægelser ? personen siger nemlig at alle hun har set tilride brugte hjælpetøjle og derfor gør hun det samme..
I min verden er det bare enormt farligt at spænde hestens hoved fast i tilfælde af at den går i panik over rytteren eller mister balancen (da den jo så ikke har fri råderat over halsen til at balancere)..
Samtidigt synes jeg det er en dårlig start for hesten.. og mener at har man brug for hjælpetøjler for at komme på hesten så er den nok ikke klar og man burde overveje at overlade det til en anden..
Jeg har selv tilredet og aldrig brugt det og inge andre jeg har set tilride har gjort.. så undre mig jo lidt over at alle vedkommende har set åbenbart gør det..
Dette er ikke lavet for at hænge nogen ud, men for at høre om det vitterligt er helt normalt..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælpetøjler ved tilridning
  • #1   19. okt 2010 Jeg ville godt nok ikke ture at krølle hesten sammen de første gange jeg var på den .. Det kan som du selv siger ende rigtig galt for både hest og rytter .. Jeg vil godt nok hellere have en røvtur alene, end at få hesten med nedover, hvis den mister balancen ..

  • #2   19. okt 2010 jeg har os tilredet mange dog mest hingste og har aldrig brugt andet end sadel og hovedtøj og så en masse tolmodighed:-) og jeg vil aldrig nogensinde bruge det da jeg os sys det er enormt synd for en så ung hest

  • #3   19. okt 2010 Jeg ville ALDRIG smide nogen form for hjælpe tøjle på en hest jeg skulle tilride, det er dybt uansvarligt og yderst farlig hvis hesten lige pluslig explodere, det eneste hjælpe middel der skal være er en longe samt personen der holder den....

    Du kan bruge en hjælpe tøjle når du longere hesten, men ikke når den skal til og have rytter på....


  • #4   19. okt 2010 Dem vi har gang i lige pt havde ikke hjælpetøjle på da vi startede med at give dem rytter på, men stille og roligt som vi kunne skridte og trave dem fik de en løs chambon på, da vi fik det anbefaldet, at så længe den var afslappet, og stabil, så var det okay.

  • #6   19. okt 2010 Stavefejl er gratis .. Ture = Turde .. Flot Kim, rigtig flot :b

  • #7   19. okt 2010 Generelt at spænde heste ind, syntes jeg er fuldstændig lamt.
    Men at spænde en unghest ind, det er hjernedødt.


  • #8   19. okt 2010 Hjælpetøjler hører sig ikke til på en unghest

  • #9   19. okt 2010 Er da glad for at høre at det ikke er normalen smiley undrede mig noget..
    Jeg forstår så heller ikke dem der ligger fx en chambon på en nytilredet hest (faktisk forstår jeg slet ikke folk bruger sådan en) da en unghest skal have fri råderet over sit hoved og ikke skal have pres fra en tyk elastik hvis den prøver at strække sig frem eller er ned til at slå hoved op, det er sådan man lære en hest at gå bag lod og krølle sig sammen.. men selvfølgelig er det jo op til folk selv..


  • #10   19. okt 2010 Ville aldrig komme indspændning på hesten første gang jeg satte mig op. hvis den går i panik er der jo en kæmpe chance for den vælter ned over en.
    Jeg har siddet på en hest der gik i panik under tilridningen (dog ikke første gang jeg sad på den) hvis den ikke havde frihed til at have hovedet hvor den ville var der ingen tvivl om den var væltet!


  • #11   19. okt 2010 hjælpe tøjler, bure slet ikke komme i nærheden af en hest

  • #12   19. okt 2010 Ville aldrig komme en indspænding på en rå eller en unghest... min egen kunne sagtens finde ud af at krølle sig sammen i starten uden brug af en sådan... så hvorfor forværre det?

  • #13   19. okt 2010 Aldrig i livet om det er iorden!!!
    Tilridning er en stor nok oplevelse for hesten i forvejen, at fiksere hestens hoved kan aldrig indebære noget godt.. Specielt ikke hvis det er en hest der kan finde på at lave numre....
    Dumt, dumt, dumt og atter dumt...

    Jeg er af den opfattelse at de første gange man er på ryggen af en hest skal gøre brug af så lidt udstyr som muligt.. Jeg rider altid med grime første gang.. Der skal ikke være noget tvang, for så bliver det hurtigt en ubehagelig oplevelse for hesten..


  • #14   19. okt 2010 Jeg ville ikke putte det på en hest, der var i tilridning nej...

    Dog synes jeg ikke det er galt og have hjælpe tøjler på en "alm." hest en gang i mellem.


  • #15   19. okt 2010 normalt bruger jeg ikke hjælpetøjler, vil helst ikke. Kender mange der bruger dem men jeg mener det er bedre at tage den langsomme og i sidste ende korrekte måde med hesten istedet for at snyde lidt uden om smiley

  • #16   19. okt 2010 Nøj var da lige oppe i det røde felt et øjeblik, troede sku det var en ung tøs der skulle til at spørge om hvilken hjælpetøjle hun skulle bruge eller fortælle om det PUUUU-HAAAAA Jeg er rolig igen smiley *G*

  • #17   19. okt 2010 Hjælpetøjler er unødig tvang, det skaber kun en hest der ikke bevæger sig korrekt. Hvis man påtager sig det ansvar at ride en unghest til, så må man også tage sig tid til at arbejde med den - dvs. hjælpe den med at bruge ryggen og få den til at søge og suge på biddet - samtidig med at halsen ligger der hvor den skal, så hesten ikke pakker sig sammen og går anspændt.

  • #18   19. okt 2010 Jeg ville aldrig gøre det, eller anbefale nogen at gøre det.
    Dog brugte jeg løse indspændinger i longse og efter hesten havde styr på højre og venster samt frem og tilbage. de har dog altid været HELT løse, (første hul eller sådan noget)



  • #19   19. okt 2010 Jeg har tilredet en del heste efterhånden, eller det vil sige at jeg skam ikke har æren alene, da vi altid var min. 2 om det... det eneste tidspunkt der blev brugt hjælpe tøjle var under longe arbejde, altså inden der kommer rytter på, og de (indspændingstøjler) var dælme heller ikke på mens sadle og hovedetøj blev tilvænnet, den eneste grund til de faktisk var på, var for at give hesten en fornemmelse for en rytters bevægelse i tøjlerne, de var spændt i ringen foran på sadlen og i bidringen, dog så løst at det kun simulere at der var noget... bruger jeg dog ikke i dag, da jeg ikke finder det nødvendigt...


  • #20   19. okt 2010
    Boserup : Hvis du læser hvad jeg skriver så var det ikke for at hænge personen ud, men for at høre om det er normalt da hun skriver at alle hun har set tilride gør brug af enten indspænding eller chambon.. og det undre mig da jeg aldrig har set det benyttet ved tilridning.. derfor ville jeg høre om andre herinde brugte det eller anså det for normalen..


  • #21   19. okt 2010 * Don Zederkof *

    Kan skam godt forstå du er stolt, især når han bar chambong sammentidig. Det jo en ekstre ting han har haft og skulle tænke på, så det ski flot at han tog det så fint... Man bliver klogere med tiden og lære nye ting, jeg har også gjordt ting i mine unge pony år, som aller helst il glemme den dag i dag, men sådan er det bare, jeg har lært af det og kommet vider... godt du holder hovedet højt, skal du også...

    Mvh Betina


  • #22   19. okt 2010 Ps. har ikke set de omtalte billeder..

  • #23   19. okt 2010 * Don Zederkof *: Som jeg så allerede har skrevet 2 gange så handler tråden her jo netop ikke om dig, men om hvorvidt det er normalt at gøre da du skrev at du havde set professionelle, beriddere og ryttere med mange års erfaring gøre sådan og at alle du havde set tilride gjorde det.. da jeg har den modsatte oplevelse spørger jeg derfor herinde om det er normalt og om andre kender nogle der gør det..
    Det er dig selv der kommer ind i tråden og siger det handler om dig..


  • #24   20. okt 2010 Boserup: Jeg kan virkeligt ikke se at hun kan føle sig hængt ud, jeg skriver ikke andet end at en person har skrevet at alle hun kender gør sådan og det undre mig.. uden det ville mit spørgsmål ikke rigtig give mening..
    At hun selv vælger og gå ind og skrive at det var hende jeg diskuterede med, det er jo hendes valg.. da hun føler sit ramt tror jeg hun havde gjort det samme, selv om jeg ikke havde nævnt det var pga en debat..
    Noget andet er så at selv om hun skrev at man lære af sine fejl, så ser jeg hende ikke i debatten skrive at hun mener det er forkert, faktisk holder hun på at sådan gør det professionelle og skriver at hun jo ikke ved hvad HMS ryttere gør, hvilket jeg ser som en hentydning til at det nok er fordi jeg ikke rider seriøst at jeg ikke gør det.. så nej jeg ser ingen fortrydelse eller "jeg ved det var en fejl" i vores debat.. men det er så også ligemeget.. gider bare ikke blive skældt ud fordi jeg stiller et spørgsmål ud fra en debat, da jeg hverken nævner hvor debatten er, hvad den hedder eller med hvem det er, så der er ingen udhængning overhoved..


  • #25   20. okt 2010 Boserup: Desuden hvis du læser mit start indlæg handler det jo netop ikke om hende, men om det hun siger med at alle de profesionelle og dygtige ryttere gør det.. om det er andres indtryk også..
    Og jeg understreger endda at det ikke er for at hænge nogen ud, men for at høre andres erfaring med det..
    Det er da absolut ikke min mening at hun skal blive ked af det eller føle sig ramt, men blot at se om det er blevet normalen at man gør dette..
    Jeg kan ikke stå til regnskab for andres svar..


  • #26   20. okt 2010 Signe: Jeg kan nu også godt forstå don Z føler sig lidt ramt, du skriver Citat:'' personen siger nemlig at alle hun har set tilride brugte hjælpetøjle og derfor gør hun det samme..'' citat slut.

    Det virker lidt som om du bare laver dette indlæg for at få ret, og for at få andre til at sige det var dumt gjort, line ved jo godt det omhandler hende, det kan godt være vi andre ikke gør.

    Du skulle have undladet at skriver overnævnte sætning, og ganske enkelt bare stille en spørgsmål om det er normalt uden at nævne nogle personer, selvom du ikke har nævnt line ved navn har du jo stadig nævnt hende.


  • #27   20. okt 2010 Shella: Sorry, jeg kan stadig ikke se hun føler sig hængt ud, jeg tænkte ikke på hende, men på alle de professionelle der åbenbart gør det (altså dem hun fortæller om).. at en privat person gør det fordi alle professionelle hun har set gør det, ja det er ærgeligt men altså hun har jo åbenbart fundet ud af det og brugte den kun en gang.. hesten har nok ikke lidt skade.. det jeg bekymre mig om er mere om det er normalt at de "dygtige" og professionelle gør det..
    Og den sætning var jo blot for at sige hvor jeg havde det fra, ikke for at kritisere hende.. synes blot det krævede en forklaring.. jeg vil jo ikke lyve og skrive at det er noget jeg har set..


  • #28   20. okt 2010 Signe: Det er bare måden du vælger at skrive det på der virker som om du vil kører lidt mere på personen om du altså har ret og hun er helt forkert på den.
    Sætning personen siger nemlig, gør det hele.
    Den sætning kunne du jo bare have slettet den er slet ikke relevant for debatten.
    Jeg synes det er en ''udhængning'' eller i hvert fald som i hvert fald at få bekræftet fra folk herinde hun er helt forkert på den, og det forstår jeg godt line tager personligt og føler sig støt over!

    Men det ved du jo så til en anden gang.


  • #29   20. okt 2010 Line: I det andet indlæg diskuterede jeg jo også sagen direkte med dig.. og ja så kan jeg godt køre lidt hårdt på hvis folk gør noget som jeg finder farligt og uhensig´tsmæssigt, men jeg har nu aldrig kaldt dig dum eller lignende, jeg argumentere blot sagen ud fra min viden.. ikke for at hakke dig ned, men i håb om at du fik øjnene op for fejlen og netop ikke ville gøre det med en anden hest..
    Og som sagt startede jeg ikke dette indlæg for at køre på dig overhoved, ville jeg det havde jeg linket til debatten.. som sagt var denne tråd for at høre om det vitterligt var normalt, som du jo skrev det var alle steder du kom.. kunne jo godt være dem jeg kendte der faldt uden for..
    Selvfølgelig kan folk der har læst begge tråde se hvilken tråd jeg er inspireret af, men jeg har jo intet skrevet om dig, blot gentaget det du selv skrev og ikke kaldt dig noget som helst grimt..
    Det var skam ikke min mening at folk skulle svare på hvad de mente om dig og det du havde gjort, men om det var normalt og deres generelle mening til hvis det er sådan de professionelle gør..
    Så håber da du kan se at det ikke var for at genere dig smiley

    Shella: For mig var det relevant at det var noget en havde skrevet, og ikke noget jeg havde digtet i mit hoved eller noget jeg havde fundet på..
    For mig er en udhængning at svine folk til med navn, link eller lignenede, jeg sviner ingen steder Line til i denne tråd, spørger ikke engang til hende, men til de evt professionelle der gør dette, så derfor kan jeg altså slet ikke se det som at hænge ud..
    Jeg har jo intet skrevet ondt om Line, blot citeret en linie hun selv har skrevet fuldt offentligt(og selvfølgelig nu og ikke får år siden da folk jo kan ændre mening), så hvad skulle hun dog føle sig stødt over, hun står da vel ved hvad hun selv skriver..
    At du læser mellem linierne, efter at hun selv har meldt sig på banen, ja det kan jeg ikke gøre noget ved, jeg ser det ikke i mit første indlæg og det var heller ikke tanken.. hvis du blot læser mit første indlæg uden at læse Lines, føler du så virkeligt at tråden er lavet for at svine hende til ? for min klare mening var som tråden også siger at finde ud af om det er normalt og hvad folk generelt mener..


  • #30   20. okt 2010 Shella: Og du svare jo også selv på mit spørgsmål, uden at skrive at du mener der er noget galt i tråden eller at jeg hænger nogen ud.. det er først efter at Line selv melder sig ind at du skriver det.. så tror du ikke at dit syn måske blev farvet lidt af hendes indlæg, da det jo nok påvirker den måde man læser start indlægget på når hun skriver at det handler om hende..

  • #31   20. okt 2010 Jeg stiler efter en glad hest under rytter og fri. Hjælpetøjler giver hesten nogle benhårde rammer den skal indrette sig efter og jeg synes det rammer (psykisk set) er liiiiidt for hårde både for en erfaren ridehest, men også for den der er i starten af uddannelse.

    Jeg har ALDRIG hørt om at man bruger hjælpetøjler på den måde også og jeg synes (pga af min forklaring) ikke det er en fed måde første gang at hoppe op på sin hest:
    "Så lille hest, nu hopper jeg lige op på ryggen af dig og fordi du muligvis flipper en kriger på mig, så får du lige de her dimser på så du ikke har den mulighed".
    Nej, den svinger ikke for mig smiley

    Og en anden grund til det ikke svinger for mig, er mit eget lille eksempel.
    Jeg er overbevist om at Magic er blevet tilredet med alt for stramme indspændinger osv, for han var fuldstændig ødelagt i hals og ryg. Indspændinger hører BESTEMT BESTEMT BESTEMT ikke til på en unghest synes jeg smiley


  • #32   20. okt 2010 Boserup: Jeg har så selv prøvet noget lignende.. lagde nogle billeder ind jeg havde taget med mit nye kamera, ikke fordi jeg anså mig for professionel, men fordi jeg ville fortælle om min dag i zoo.. skrev at folk da gerne måtte komme med råd og ideer.. og der var så en der mente hun skulle hagle mig ned for det var dog det mest talentløse hun længe havde set.. jeg skrev at jeg ikke rigtig kunne bruge hendes negativitet til noget.. takkede mange andre for deres råd og ideer da de havde skrevet konstruktivt.. hun blev så ved med at ville diskutere og lavede så en ny tråd om hystader der ikke kunne tage kritik fra folk der havde forstand på det.. men her var der ikke tale om en general tråd, den var direkte myntet på mig hvad mange kunne se (selv om den var uden navn) og kritiserede mig personligt.. men selv om det ikke var særligt fedt, ja så grinede jeg dog mest af det..
    Og har også oplevet at folk har hevet ting frem og brugt imod mig, meget længe efter det var skrevet og måske slet ikke relevant mere, samt at folk er blevet personlige.. igen desværre noget der følger med når man ligger sine meninger og ting til offentlig skue..
    Det er da uheldigt hvis noget kører af sporet, især hvis det starter pænt.. men det er vel ikke altid trådstarters skyld, hvis dennes startindlæg netop er pænt..
    Jeg husker selv en billede tråd på HN hvor du red Force (husker du den) den startede du da i en god mening.. den endte med at jeg blev hængt ud og svinet rimeligt grovt til.. men jeg var da ikke sur på dig, for det var jo ikke din hensigt med tråden.. så du hængte mig da ikke ud, selv om de fleste derinde jo vidste hesten var min vel..
    Er da ked af hvis Line føler sig ramt, men håber da hun godtager min forklaring på at det absolut ikke var meningen..

    Pelle: Tak for dit indlæg.. er da glad for at du som HA kan se det absolut ikke var udhængning eller nedrakning af nogle personligt der var min mening smiley


  • #33   21. okt 2010 Signe: Jamen du skriver jo allerede i aller aller første sætning efter en anden debat bliver jeg nød til at høre .. Allerede der kan folk jo godt se det ikke er noget du selv har fundet på?
    Også derfor jeg skriver udhægning i gåse øjne, fordi det står ikke ved navn, men hvis man går ind og læser i pågående debat du har debateret med line ville man kunne ligge 2 og 2 sammen og så regne ud det var line du mente i dette indlæg.

    Helt bestemt jeg først bliver mere opmærksom på det efter line nævner sig selv, fordi jeg ikke tænkte over hele dette indlæg ville ramme personen du omtalte. Efter line og boserup kommer på banen og faktisk siger line selv indrømmet hun havde begået en fejl, og alle disse indlæg i denne debat der har besvaret dit spørgsmål omhandler jo et eller andet sted line fordi dit indlæg er basseret på hendes fejl og udtalelser.
    Så derfor kan jeg sagtens forstår line føler sig truffet i dette indæg..

    dette citat: personen siger nemlig at alle hun har set tilride brugte hjælpetøjle og derfor gør hun det samme..

    Kunne sagtens have været undværet og så ville det slet ikke havde omhandlet hende på samme måde.
    Og selvom den linje var slettet kunne man stadig godt se du ikke havde fundet på dit spørgsmål ud af den blå luft..



  • #34   21. okt 2010 Shella: Nej den er netop ikke baseret på hendes fejl, men jo på hendes udtalelse om at alle hun har set gøre det.. så man kan baseret den er baseret på alle de professionelle der åbenbart gør det..
    Lige så snart jeg nævner debatten har jeg jo bragt LIne ind i det.. om jeg kun skrev efter en debat eller skriver hvad debatten gik ud på, så har jeg da impliceret den tidligere debat og derved LIne.. hvilket jeg ikke kan se noget galt i når jeg intet grimt skriver om Line..
    Skrev jeg blot efter en debat, så kunne folk jo også tro at det var mig der kendte en masse der gjorde det..
    Men som skrevet håber jeg da Line har taget imod min forklaring og ikke føler sig truffet da tråden ikke var kritik af hende eller hendes smukke hest..


Kommentér på:
Hjælpetøjler ved tilridning

Annonce