{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
756 visninger | Oprettet:

Diskussion ... {{forumTopicSubject}}

Hmmm - nååårh, vil prøe om jeg kan få sat en rigtig god diskussion igang ;P smiley

Hvornår sys i det er iorden at bruge fysisk afstrafelse på heste... ? hvis i i det hele taget sys det er iorden.. ?
hvor går jeres grænse ?

Er det hvis hesten sparker eller ? ?

Hmmm Jeg er aldrig blevet sparket af en hest (endnu) men jeg TROR at hvis jeg bliver sparket og er i stand til at losse igen lii bagefter, så tror jeg , at jeg vil gøre det...
Nogen er helt sikkert imod det- og det forstår jeg, men det er jo nærmest den samme måde som en anden hest ville reagere på i naturen.. og man skal nok ik begynde at slås direkte med en hest, for så vinder den nok i sidste ende, den er lidt tung at danse rundt med.. ; )

Jeres meninger ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diskussion ...
  • #1   26. apr 2006 min mening ville være at straffe hesten hurtigt efter eller glemmer den det ! jeg må sige jeg har givet marabou et par på låget fordi han havde INGEN respekt og han har trådt mig nede flere gange ,, det gør han ikke mere ! heldigvis !!

  • #2   26. apr 2006 Katja: Hvis en hest sparkede mig, ville jeg gøre som dig!!!!

    Jeg afstraffer aldrig mine heste, kan ikke nænne det. Min grænse går ved de hidsige dressurryttere, der tager pisken i den ene hånd, og tøljerne i den anden og så bare pisker løs!!! Eller sparker dem helt vildt i siden

    Men hvis fx Rival bukker eller er mega fræk, får han et dask med pisken. Han er den eneste af mine (indtil videre) 3 ridebare heste, jeg har brugt pisk på.

    Jah, og nu er jeg sikkert dyremishandler!


  • #3   26. apr 2006 Camilla & Marie Louise ! smiley B - enig!



  • #4   26. apr 2006 man skal passe på med at sparke sin hest, den kan blive skræmt for livet, jeg ved ikke helt hvad min mening er, jeg ville blive meget gal hvis Gismo en dag sparkede ud efter mig, men jeg tror ikke jeg ville sparke igen.

  • #5   26. apr 2006 Kun visst der var en god grund til det og chancen for at det hjalp mod "problemet" man straffer for er stor...
    f.eks hvis en hest er redd for et hinder og stopper, ville den bare blive mer redd bagefter hvis man slo den..
    men om den bider eller sparker klapper jeg til den.. Det ville jo en anden hest gjort ude i naturen også...
    Tiril R


  • #6   26. apr 2006 Okay, et dask med pisken er jo også afstraffelse. Men jeg pisker ikke! Eller sparker. Jeg slår kun, hvis hesten har bidt mig eller er ved at klemme mig ihjel.

  • #7   26. apr 2006 Liselotte *araber-blandinger styrer* C - dejligt at nogen er enig C: hehe

    sys bestemt ik du er dyremishandler smiley


  • #8   26. apr 2006 Line M - vil ogs give diig ret i, at man ikke gentagende gane skal slå eller sparke... ! Helt enig på det punkt..

  • #9   26. apr 2006 jeg kender en ! vil ikke nævne navn men hun LOSSEDE hendes pony så hårdt i bringen at den røg tilbage i kæderne og hun var lige ved at smadre sig selv , to sek efter klaskede hun den sådan nogen i hovedet at hoppen kastede sig fromtalt tilbage i panik ! jeg gik hen til hende og sag at hun skulle stoppe med det samme for ellers skulle jeg nok gøre det samme med hende !!

    nu idag har hun stadig ponyen og den er MEGET undertrykt af sin ejer ! det er for meget


  • #10   26. apr 2006 Camilla & Marie Louise ! smiley B - uh! lyder ik rart.. :S

  • #11   26. apr 2006 jeg har mine grænser, og reagere efter hvordan hesten overtræder dem...
    bruger ikk pisk på min hest, da jeg intet får ud af det, andet end større problemer (min hest har et meget skørt temperament, og bliver helt andspændt og nervøs, ligeså snart jeg begynder at ride med pisk, så den ødelægger min ridning mere end den gavner..


  • #12   26. apr 2006 nej jeg stod med tårre i mine øjne og så træk jeg marabou ud af stalden ! jeg kunne ikke klarer og se på det ! MArabou blev oss helt underlig, men det er nok fordi de kender hinanden (marabou og hoppen) så han kunne se det ikke var sjovt for hende ,, jeg blev helt paikslagen og jeg vist ikke hvad jeg skulle gøre !

  • #13   26. apr 2006 - ->Camilla<- -> Welsh Cob er det bedste<- - - enig!!

  • #14   26. apr 2006 det eneste jeg gør,er ellers at sparke hårdt til en, eller gi den et Hårdt klap, på skulderen (som den forstår udmærket),,,

  • #15   26. apr 2006 Altså bølle napper meget fordi han fik lov til det da han var lille(dumme dumme mig, var lidt for sød ved ham) så nu kan jeg stå nogle gange og aé ham forsigtigt på mulen, og når han napper får han et dask... tilsidst sys han ik længere det er sjovt at bide... hørte om en mand der passede en lille travhest engang, han sparkede den i maven(ved ikke hvorfor, men nogle kuske har det med at blive hidsige, synes det er FORAGTELIGT) og den fik nyresten af det...

    Det er i orden at give den et klap i nummeren hvis den er dum, men ikke vold...


  • #16   26. apr 2006 Syns egentlig ikk der er så meget disskution over det her.. sååå--- ??

  • #17   26. apr 2006 Der er forskel på direkte og slå og til at klaske til den.
    Er enig med '[ Anette og Amigo ]' i, at når man har bedt den flere gange op at stoppe og den stadig bliver ved, så kan jeg også godt daske til hende og bede hende om at lade vær. Men og begynde med alt mulig vildt med og slå den i hoved og stå og slå den med en pisk, kunne jeg aldrig drømme om. Men man skal jo også tænke på der er <b>grund</b> til en hest sparker! Hvis den bliver bange eller forskrækket, er det forkert og sparke den igen, selvfølgelig sparker den ud, det er dens natur!. Så straffer man dens frygt, og det er meget forkert. Der er ikke ret mange heste der sparker for at være ondskabsfulde og tænker "Hin der skal bare ha et los". Mht. til når hesten bukker og gi den et klask i røven med pisken - syntes jeg er MEGET forkert. Når du ligger pisken på din hest, er det en hjælp til at drive fremad, IKKE en straffende middel. Syntes altid man burde overveje situationen. Og vis man har meget temprament, så lige som Anette siger, tæl til 10 og tænk sig om.


  • #18   26. apr 2006 smiley mette & Bonnie<3 **Team Løvly** H - sys da det var et forsøg værd...

    du kan jo prøve næste gang ... smiley



  • #19   26. apr 2006 Men vil smutter smiley

    Tak til alle der ville skrive... smiley

    Godnat... <33


  • #20   26. apr 2006 Thi hi, kunne godt starte et emne op, men så får jeg sikketr HAérne i nakken, eller også så ender det med jeg skal i seng midt i Diskussionen..

  • #21   26. apr 2006 man skal alsrig begynde at kæmpe fysisk med en hest, den vil jo altid vinde!! ; )

  • #22   26. apr 2006 *aldrig

  • #23   26. apr 2006 Line M

    Du skriver at du kunne ville sparke igen, hvis du var helt sikker på at den nøjagtig sparkede ud efter dig, min mening er at hestene skal opføre sig pænt lige så snart der er mennesker til stede!


  • #24   26. apr 2006 Men lige et spørgsmål, der er en af tøserne over på den gård hvor jeg har Tonga, som slet ikke reagere over for pisken eller hvis man losser den i siden med schenklerne den er fuldstændig ligeglad, og problemet er virkelig stort i galoppen, for den bestemmer stort set selv om den vil gå ned i trav for det er FULDSTÆNDIG umuligt at få den frem. Nogen der har oplevet noget lignende, eller eventuelt har et forslag til hvad der kan gøres???

  • #25   26. apr 2006 træn den i at reagere, altså driv, stop, driv stop osv, det gør mange heste lidt mer opmærksomme..--

  • #26   26. apr 2006 smiley mette & Bonnie<3 **Team Løvly** H

    Problemet er at den egentlig reagere rigt fint på schenklerne, men specielt i galloppen så gider den ikk mere og så kan du piske lige så tosset du vil, eller losse den i siderne, det er samme er når man fx skal drive den rundt med en longepisk den er fuldstændig ligeglad med knaldene... Problemet er faktisk at den er FOR rolig


  • #27   26. apr 2006 så skal i sætte den i trav, slå den i galop, så trav osv på den måde, så den IKKE kan falde i "søvn"..

  • #28   26. apr 2006 altså hele tiden lave overgang fra trav til galop til trav..

  • #29   26. apr 2006 okay, det vil jeg foreslå hende... For det er altså bare smadder irriterende

  • #30   26. apr 2006 jep kender det, det hjalp lidt på min pony..

  • #31   26. apr 2006 Hej
    NU træner vi en del tillidstræning, er tæt på at kalde det horsemanship, men ikke helt, hvis en hyp bider, eller sparker efter os, får den det samme retur, nøjagtigt som hvis det var en anden hest, jeg går ikke ind for unødigt vold, hvor man banker løs, det er forkert.
    men de skal lære ud fra deres eget sprog, kig på dem, ude på marken er der en rangorden, vores rang skal helst ligge lige over deres, og helst med en god potion tillid oven i, så virker det.
    snart 25 års erfaring har lært mig en hel del, vi skal blive fører for vores heste, ikke en der undskylder, fordi den har bidt en, eller sparker en, det kan da godt være den blev bange for et eller andet, men derfor skal den stadig have respekten for os, så det ikke går ud over os, det bliver alt for farligt, mine ponyer er så glade for mig, at jeg får lov til at se dem fole, det siger ikke så lidt, det giver mig et indblik i at det vi gør er det rigtige.

    Anita


  • #32   26. apr 2006 Zandra N: Så når heste bukker for at smide rytteren (eller stejler) skal jeg så bare tænke: Dygtig lille pruh? Min hest var livsfarlig, da jeg købte ham. Eneste fornøjelse han havde var at smide mig af i hjørnet og styrte ned til lågen, hvor han sprang ud. Og han havde IKKE ondt!
    Han var blevet sådan pga manglende respekt overfor mennesker, og det blev min opgave som 10 årig at sætte en vild og fyrrig hest på plads. han har givet mig ALVORLIG hjernerystelse og hånden i gips netop pag det. Skulle jeg så bare klappe ham, og rose ham for at smadre min hånd? Eller have sparket mig lige i hovedet med det ene forben og givet mig hjernerystelse under et dyrskue?
    Jeg bruger en pisk, og jeg gør det med måde. Men jeg står ved, at jeg bruger den.
    Tror bare ikke på, at nogen herinde aldrig har rykket hesten i munden/sparket den i siderne/slået den på halsen med hånden eller noget i den dur.
    Heste i naturen sætter også hinanden på plads med spark/bid. Mange gange værre end vi som ryttere kan forårsage.


  • #33   26. apr 2006 Jeg bruger altså også kun pisken, når jeg rider dressur på den mindste pony eller i skoven på ham. De 2 andre bruger jeg IKKE pisk på (altså når jeg sidder på dem). Kunne ALDRIG drømme om tage pisken i brug nede på jorden

  • #34   27. apr 2006 Jeg har det sådan at , vis hesten Bider mig .. jamen så bider jeg tilbage ..Og sparker den udefter mig . så sparker jeg altså også tilbage .. for det er rigtig nok hvad en siger at det er af natur at hestene sparker tilbage .. Og det er jeg helt enig i .. Adios har da også fået en over mulen vis at han har Givet Mig en kæmpe Skalde ..eller vis han nabber .. Men jeg Giver kun tilbage når jeg ved at han gør det med vilje .. for han er ung og Skal prøve alle sine grænser af .. Syntes det er forkert og bruge spore eller pisk til og slå hesten eller sparke med vis at den gør noget forkert eller bliver forskreket når man rider .. fx. vis hesten ikke hopper over et spring eller lignene .. Så syntes jeg at det er MEGET forkert at man nærmest gennem Tæver sin hest med sin pisk ..

    Det er et dyr .. og de skal behandles ordenligt ..


  • #35   27. apr 2006 Meget relevant spørgsmål for mig lige nu.
    Min mors hest har lige sparket min mor i hovedet, og hun ligger på Rigshospitalet med hjernerystelse og 3 brud i ansigtet.
    Hvis jeg ikke havde været bange for den hest efter det, tror jeg virkelig jeg havde straffet den. Ved det ikke er det rigtige at gøre, men når den gør noget ved nogen man holder af, kan man ikke lade være.


  • #36   27. apr 2006 Katrine:
    kan godt orstå dig, det er helt naturligt, at når man bliver såret inden i, så reagere man på den måde,. desværre også selvom man ved det er forkert....


  • #37   27. apr 2006 Heste forbinder en situation med en foelelse lige som os. Hvis en hest ser en som en leder vil den heller ikke goere en ondt. Den vil maeske proeve graenser af paa en mere rolig maede hvis det endelig var men ikke mere. Fysisk afstraffelse ser hesten som en svaghed. Det lyder maeske lidt kringlet men hvis vi goer i panik, ikke kan styre vores bevaegelser og ikke kan skabe ro i en hvilken som helst situation jamen saa er vi ikke staerke nok til at vaere leder for vores heste. Heste taenker jo ikke som os mennesker men taenker som en hest nu goer i naturen og det bliver vi bare noed til at respektere. Goer som heste selv goer og de vil forstae jer. Naer en hest kommer for taet paa en anden hest angriber den jo ikke bare og sparker den anden ned med det samme. Det goer vi ved at slaa en hest eller daske den en som mange paent kalder det. Heste goer i naturen det at de kigger intenst, vender maeske kroppen mod den anden, lader som om den angriber og FOERST DER angriber den. Heste trodser kun vores graenser fordi vi oftest ikke taler samme sprog som dem. Taenk over den.... saet dig ind i hestens tankegang for en gangs skyld isaer inden du afstraffer. Du vil faa en mere medgoerlig hest, bedre ridning, ingen tvivl samt en ven der er bedre end du troede fandtes

  • #38   28. apr 2006 Enig med Laurent D.

    Ved at opnå det rette tillidsforhold til hesten, hvor den respekterer dig og ser dig som sin leder, vil den i respekt for dig ikke gøre dig ondt. Dermed behøver du heller ikke straffe den på hverken den ene eller den anden måde.

    Som Laurent også skriver, angriber heste aldrig hinanden pludseligt. De starter med at advare hinanden.

    Og hvordan får man så hesten til det?

    Det vigtigste er at lære hestens sprog. Heste kan ikke lære menneskesproget, men vi kan lære deres. Stemmen kan bruges, men det er ikke nok ved størrer problemer. Der skal vi bruge kropsprog d.v.s. det sprog, som hestene primært bruger.

    Horsemanship er utrolig godt til dette.
    Læs f.eks. Monthy Roberts bog "fra mine hænder til dine", hvor man både lærer om hestens sprog, hvilke kropsbevægelser man skal bruge i forskellige situationer og hvad man gør ved forskellige problemstillinger.

    Alt er bygget på gensidig tillid og respekt.





  • #39   28. apr 2006 Og forresten....

    Hvis du opnår det gensidige tillidsforhold og hesten respekterer dig, vil den gøre alt for dig.


Kommentér på:
Diskussion ...

Annonce