{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.288 visninger | Oprettet:

Knopper :( HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere, nu kommer der endnu et spørgsmål herfra.

Hesten har fået nogle knopper. Han har nogle små knopper i panden, og nogle lidt større på hals/skulder, og jeg har bemærket, at han også har fået et par på siden af maven. Knopperne på hals/skulder er på ærtstørrelse. Der er ikke umiddelbart noget i dem. Nogle af dem, kan jeg bare kradse af, og så kommer der måske et lille sår, og måske er der slet ikke noget under. Andre knopper sidder meget godt fast.

Jeg har selvfølgelig søgt lidt på det, og der er mange lignende beskrivelser, men ikke noget bud på hvad man konkret kan gøre ved det. Jeg har dækkenet under mistanke, da de første knopper sad omkring halsudskæringen. Men nu har de bredt sig. Han har ikke vildt mange knopper, de sidder sådan lidt i små klaser ved skulderen, og så som sagt er der et par knopper på den ene side af hans mave.

Jeg har ikke kontaktet dyrlæge, da jeg ikke synes det virker som noget akut. Men hvis det begynder at sprede sig mere over resten af hans krop, kunne jeg godt blive lidt urolig. Så er der nogen forslag på, hvad det er for en slags knopper, hvad årsagen er, og hvad jeg evt. kan forsøge at gøre ved det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knopper :( HJÆLP!
  • #1   6. nov 2010 ... må hellere lige tilføje, at han ikke er generet af knopperne, og at det ikke er noget der klør på ham.

  • #2   6. nov 2010 Vi har noget lignende til at florere i stalden lige i øjeblikket. Det starter ofte i små knopper eller sårskorper, som er til at kratte af eller lave hul på. Derefter spreder det sig over hele kroppen.
    Det var har, er noget der hedder Dermatofyllus, en hudbakterie.
    Vi kratter de løsere skorper af og vasker dem med Virkon S, et lyserødt pulver. Det er desinficerende, og kan bruges, også hvis hesten kun er under mistanke til Dermatofyllus.
    Men synes du skal ringe til dyrlægen og fortælle det samme som du har fortalt herinde, og så vil du højest sandsynligt få besked på at vaske det i desinficerende.
    Dermatofyllus smitter ved overførsel, fx berøring, brug af samme underlag, strigler mv.


  • #3   6. nov 2010 Hvor kan man købe virkon S?

    Kan jeg evt. behandle med noget mildere og så om det virker først?? Fx. i sæbespånevand og så måske noget jodopløsning? Vil det have samme effekt?


  • #4   6. nov 2010 Nej, det skal helst være Virkon S, det skal være skrapt, for Dermatofyllus er svært at komme til livs. Man skal huske at vaske hænder efter brug.
    Vi plejer at behandle knopper/sårene hver dag. Første dag vaskes den over hele kroppen i hesteshampoo, derefter skylles shampooen ud og så skal den vaskes i Virkon S, som skal blive siddende. Derefter kan man hver dag blot vaske sårene/knopperne, ved at duppe Virkon S vand på, efter man har krattet skorper af.
    Virkon S mener jeg kan købes på apoteket og hos dyrlægen.
    Men det er det bedste. Men det er ikke noget man skal være bange for at bruge, det desinficerer bare.


  • #5   6. nov 2010 Ok, ja, det kunne jo godt være sådan noget indektion, især fordi det har spredt sig fra halsen og ned på maven. Har godt tænkt på, at striglen kunne sprede det. smiley

  • #6   6. nov 2010 Det er en hudbakterie, men når hesten først har fået det, spreder det sig rimelig hurtigt.
    Vask evt. alle underlag og dækner, begræns gerne forbruget og vask ofte. Strigler kan vaskes i en spand med Virkon S, og sørg for at vaske hænder efter du har rørt ved din hest. Det er ikke noget akut og farligt, det er bare noget møg at få spredt videre i stalden.
    Husk at informere de andre opstaldere, og at de skal være opmærksomme på eventuelle symptomer, og gerne vaske deres hest i en gang Virkon S for at forebygge eller starte behandling tidligst muligt.


  • #7   6. nov 2010 skidt eller varmeknopper vil jeg gætte på.
    jeg ville ikke begynde at vaske den i vikorn s før du har snakket med din dyrelæge, ikke alle heste kan tåle det, min hoppe får allergisk reaktion ved berøring med virkorn s og så skal man ud i en større behadling.


  • #8   6. nov 2010 Shella: Selvfølgelig ville det være bedst at konsultere dyrlægen først - det var også det vi gjorde da vores fik samme symptomer, og vi blev anbefalet denne behandling.
    Først tænkte jeg også varmeknopper, men jeg synes det ville være urealistisk hvis de startede i panden.
    Det har min hoppe nemlig, men de er begrænset til sadellejet (og da jeg kom til at lægge tæppe på hende, slog hun ud med knopper på krydset, men det er en begrænset område). Det vil ikke sprede sig som Malene beskriver.


  • #9   6. nov 2010 Rork: De kan sagtens får det i hovedet hvis de sveder i hovedet, også derfor jeg forslog skidt knopper smiley
    Men så vit jeg kunne læse startede de nu i hals udskæringen ved dækkent, men det er også ligegyldigt.


  • #10   6. nov 2010 Jeg er faktisk ikke helt sikker på, om han først havde dem ved halsudskæringen eller i hovedet. Men det er noget han har haft længe - altså, flere uger. Så det er ikke noget der har spredt sig sådan over få dage, og han har det ikke ret meget ...

Kommentér på:
Knopper :( HJÆLP!

Annonce