{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.927 visninger | Oprettet:

Hest med skulderskade :/ Hjælp?? {{forumTopicSubject}}

Min 3 årige araber vallak blev overfaldet for 4 måneder siden. Vi var lige startet vores tilridning og han blev flyttet til Aalborg hvor vi skulle forsætte alt det sjove, som vi havde ventet på i 2 år. 14 dage efter han kommer til det nye sted bliver han overfaldet af en anden vallak som (dyrlægen sagde) var ude på at dræbe ham!! De fandt ham liggende på marken helt stille, stiv af skræk og frygt og var ikke i stand til rejse sig.

Han havde fået et hingstebid, 20cm langt og 10 cm bredt på begge sider af manen som var helt åben, det tog halvanden måned før det begyndte at vokse sammen. Han fik tilkaldt akut dyrlæge som gav ham smertestillende, picillin osv. Han haltede på alle ben, men de sagde det var udmattelse efter kampen. Han turde ikke gå ud fra sin fold i frygt for at møde denne sindsyge vallak som har overfaldt og skadet flere heste. Dyrlægen kom 14 dage efter for at tjekke op på skaderne og de vurdere at hans halthed ikke er blevet bedre og vil have ham i røngten. Derud over fik han sprøjtet smertestillende ind og det giver ham chok, hvor han får kramper, løber rundt om sig selv og falder om. Dyrlægen går helt i panik og ringer til hospitalet og høre om bivirkninger og hun virker meget uerfaren. Da hun ikke så meget som har rørt ved hans ben vurdere jeg selv ikke at tage ham i røngten og giver ham et par uger til.

Det viser sig også at det han fejler overhovedet ikke kan ses i røngten. Jeg får en massør ud og vi finder frem til hans ene skuldermuskel er helt forsvundet. Han har et stort hul ind og knoglerne stikker langt ud. Fik anbefalet en god dyrlægen og han sagde problemet er - Muskelatrofi i supraspinatus og infra spinatus på skulderblad over og under skulderbladskammen, og han troede ikke der var meget håb. Han ville give ham 3 måneder og så synes han jeg skulle få ham aflivet, men han sagde også at det kunne tage et år før han var god igen, men ingen garangti for at han ville blive rask, så det var op til mig og hvor lang tid jeg kunne holde håbet og kampen.

Jeg ville ikke give op, så jeg fik fat i en fys jeg kender, som var den sidste mulighed og chance, da jeg ikke havde råd til at behandle ham mere Hun har så behandlet ham med massage fordi hele hans skulderparti var blevet rykket efter overfaldet, han har fået eletrode behandling 1-2 gange næsten hver dag i 3 måneder og hans halthed er blevet en smule bedre. Han har stadig et stort hul ind men musklerne arbejder når elektroderne bliver lagt på, hvilket de ikke gjorde i starten. Det har været en sej kamp med nedture næsten hele vejen og meget lidt håb. Vil bare gerne høre om der er nogle som kender til en ligende situation eller har erfaringer med skulderskader? Jeg får ham hjem på fredag og glæder mig til at forsætte kampen med genoptræning, men jeg er stadig frusteret over om jeg kan forvente det vil tage 3 måneder mere eller 1 år før musklen er bygget op igen, mangler lidt håb som jeg måske kan få fra andre der måske har haft nogenlunde samme oplevelse (selvom jeg ikke håber det for nogle andre).

Håber alligevel der er nogle som kan hjælpe med nogle svar smiley

Hilsen Fra Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med skulderskade :/ Hjælp??
  • #1   24. jan 2011 min har også haft en skulder skade da ikke det samme som din.

    fik nu hest i sommers en lille måned efter blev hun overfaldet og sparket voldsomt ved albuen på venstre forben, hun var meget øm og det blødte voldsomt, dyrlægen kom og vurderet at nerverne og muskleren havde fået et tryk og der ville gå nogen uger før det var helt på plads igen, såret blev syet og der blev lagt dræn. fik smertestillende samt pincilin til hende.
    dagen efter kunne hun ikke støtte på benet, ringet til dyrlægen hvor vetrinær sygeplejersken sagde at det bare være fordi såret strammet og det var ved at héle.
    det måtte jeg jo så tror på havde smertestillende til weekenden over men da det stadig ikke var blevet bedre så ringet igen igen efter weekenden til dyrlægen og min egen dyrlæge(ikke hende der havde været ude og sy det) mente der kunne være der var et brud/flænge i knoglen, hun kom ud og tog røngen og mente den var god nok, så vi blev sendt på højgård hvor de kunne operer hende. derover mente de dog ikke der var noget brud. hmm, det gav dem megen hoved brud over hvorfor hun ikke kunne støtte på benet.
    en scentigrafi scanning viste sig at det nok var skulderen den var galt med så blev skulderen scannet og der var skadet en kirtel i skulderen samt for øget ledvæske i skulderen.

    selv her et halvt år efter sys jeg stadig hun kan have svært ved at bevæge skulderen optimalt, det bliver dog bedre og bedre. men endnu er det ikke som det var inden hun kom til skade.

    så min erfaring er at det tage laang tid og meget genoptræning.


  • #2   24. jan 2011 Tak for svaret smiley Det lyder os til at være en hård omgang for dig.. Har du lavet noget speciel genoptræning med hende? Eller fået anbefalet nogle ting du kan gøre?

    Jeg er ved at planlægge hans genoptræning og satser på jeg kan se meget bedre resultat om 3 måneder, nu går han nemlig bare på en lille folk hvor han ikke har mulighed for at bruge sig selv, så nu er det slut med at tuller rundt på marken og lave ingenting smiley


  • #3   25. jan 2011 da min enlig måtte komme ud af boksen, stod det først på skridt ved hånd i 15min en gang om dagen efter en uge øget vi til 20min og efter 2 uger øget vi til 30min, og der begyndte hun også at komme på lille sygefold en halv til en hel time om dagen.

    efter 6 uger med skridt for hånd hver dag var vi oppe på at gå en time.

    derefter måtte hun gå i longe hver anden dag med 3*2min trav intervaler dette gjorde vi i 2 uger, og øget så med et minut i en uge og der efter med endnu et minut. det har taget rigtig lang tid og min dyrlæge har været med inde over det hele veejen igennem.

    nu laver hun noget ca hver anden dag, let longe og så rider jeg hende et kvarter ca. (hun er ryttervant og kan rides i skridt og trav).

    balancen og styrken til gallop er endnu ikke helt god men det bliver da bedre og bedre.

    min mistet alle muskler ved det hun bare stod i boks så længe, det tager lang tid at bygge musklerne op igen.

    Håber det bedste for dig og hesten og at det lykkes for dig smiley


  • #4   25. jan 2011 Det lyder os som min planlægning, stille og roligt og så skal der nok komme fremskridt smiley

    Og mange tak smiley


Kommentér på:
Hest med skulderskade :/ Hjælp??

Annonce