{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

når hesten skal straffes {{forumTopicSubject}}

Hvornår går grænsen?

Jeg red i dag og der sad en og kiggede på... Vi rider op ad lang siden og Figaro kigger pludseligt op og hopper lidt til siden.. Jeg griner bare og rider videre.. (der gik en hest lige op af ridehallen og det var vel det han blev forskrækket over...)
Personen, der sidder og kigger siger så: "det skal den da ikke have lov til..." Hvorefter jeg svarer:" hvad mener du???) ..... "Ja, den skal da ikke have lov til at springe til siden.." Hvorefter, jeg lige skal finde ord, og jeg svarer så, at han skal da have "lov" til at blive forskrækket...

Hvad mener du?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hesten skal straffes
  • #1   29. jan 2011 Er helt enig med dig... smiley

  • #2   29. jan 2011 Den skal ikke straffes hvis det er fordi den blir bange eller har ondt. Men var det min ville jeg nok få den frem i tempo og ride forbi der igen og sørge for at holde den i tempo så den ikke gik og gloede smiley

  • #3   29. jan 2011 Heeeeelt enig med dig! Dem der har den opfattelse du mødte i dag skal seriøst overveje at søge ind i militæret frem for at arbejde med dyr

  • #4   29. jan 2011 Helt enig ..
    Syntes aldrig en hest skal straffes for at bliver forskrækket .. (:


  • #5   29. jan 2011 Jeg ville have reageret helt ligesom dig. Vi kan blive forskrækket, og skal da ikke skældes ud for det, så selvfølgelig skal hesten heller ikke det.

  • #6   29. jan 2011 Er helt enig!:-). Man skal da ikke straffe sin hest, fordi den bliver forskrækket?

  • #7   29. jan 2011 Jeg ville heller ikke straffe min hest for det. Jo, hvis det var noget gentagende han gjorde pga kuller, så kunne jeg da godt finde på at hæve stemmen og lige sparke til ham. Men sker det en gang eller to pga. hesten bliver forskrækket - fred være med det. Du skal jo heller ikke have en nakkeflad hvis du bliver forskrækket og får et sæt i kroppen..

  • #8   29. jan 2011 Blev egentlig lidt paf, da personen spurgte om det...
    Det ville aldrig kunne falde mig ind at straffe hesten, bare fordi den åbenlyst til forskrækket og trådte "et skridt" ved siden af... :z .
    Men så forskellige er vi åbenbart..


  • #9   29. jan 2011 man straffer ikek hesten når den bliver bange!

    mit sidste styr blev min hest så forskrækket og jeg sad og slappede af... jeg røg af. Men skældte bestemt ikke på hende da jeg bare kunne havde sidet bedre. og skræmthed forskrækkelse er jo deres natur.

    Der er bare nogle med et forsnævert syn på opdragelse af heste.

    man skælder da heller ikke ud på sit barn der bliver skræmt?


  • #10   29. jan 2011 Mange siger, at hesten bare skal forbi igen. Måske ja. Men man skal huske på, at hvis hesten gentagne gange søger kraftigt væk fra noget, så kan der være tale om en fobi (Ja, heste er istand til at have fobi). Det er også her mange trailerproblemer opstår. ejer syntes et er noget pjat at hesten er bange, og bliver derfor tvunget alt for tidligt ud i en situation, den ikke er klar til, pga. en fobi. Nogen herinde har måske fobi for elevatore. Hvad hvis nogen TVANG jer, slæbte jer derind? Vil i blive mindre bange? Vil i syntes det var behageligt?

  • #12   29. jan 2011 fuck en idiot der sagde det. det var da noget pis at fyre af. selvfølgelig skal den da have lov til at blive forskrækket, heste er steppedyr, så de reagerer jo på det mindste, og sådan er det bare smiley

  • #13   29. jan 2011 HG's mirakel: Jeg synes du har helt ret og fat i noget af det rigtige smiley
    I den her situation havde jeg bare en forskrækket hest, der gik forbi det samme sted to sekunder efter... Men jeg synes du har ret i det med de gentagne gange.. Det giver helt sikkert mening, for mig !


  • #14   29. jan 2011 Hesten skal slet ikke straffes for det, MEN den skal heller ikke springe til siden. Alle heste kan blive forskrækkede, men der er det vores ansvar at træne vores heste til at stole på at der ikke sker dem noget, når det er os der håndtere dem. men at straffe dem i sådan en situation giver jo et eller andet sted kun hesten ret i at, der var noget at være bange over i den situation, og så skal den da nok gøre det igen...


  • #15   29. jan 2011 Jeg straffer aldrig min hest, syntes det virkeligt er et underligt ord. Min mor har da heller aldrig "straffet" mig hvis jeg har gjort noget forkert. hun har bare fortalt mig at det var forkert. xD Ved godt det nok er ordkløveri men valgt bare lige over det.

    Men forstår godt hvad du mener, man kan ikke blvie sur på hesten over noget den gør af instinkt. Hesten kan jo altså ikke gøre for den f.eks bliver bange smiley



  • #16   29. jan 2011 Det er en naturlig reaktion hesten har, og så længe den kun sprang til siden og ikke også spurtede afste, så kan jeg ikke se problemet i det

  • #17   29. jan 2011 Enig straffer man den for det, er de bare mere bange næste gang...

  • #18   29. jan 2011 Så længe hesten kun springer til siden, så synes jeg det er helt fair!
    Men når den reagerer overdrevet kraftigt, ved fx. at vende rundt og spurte afsted eller lign - det er ikke iorden, og det får min hest ikke lov til!


  • #19   29. jan 2011 En hest skal jo ikke straffes for at være bange, det bliver den jo kun mere bange af..
    Hellere klappe den og ride forbi igen til den er tryg ved tingen..

    Og det er faktisk ikke helt rigtigt at jeg siger en hest ikke skal straffe for at være bange, jeg har givet min hest et rap over mulen for at flytte fokus fra det den var bange for, pga. den begyndte at blive farlig for sig selv og ikke mindst mig + andre i tilfælde af jeg ikke kunn holde den.

    For min skyld må den gerne springe til siden, løbe i væk fra tingen (så længe den falder til ro forholdsvis hurtigt igen) min hest er 5år, han har det med at blive bange for nogle ånssvage ting, jeg klappere ham hellere eller igonere ham.



  • #21   29. jan 2011 Synes ikke man skal straffe den for at blive forskrækket. Det kan alle heste jo blive, og de ved jo ikke hvad der siger en lyd på den anden side af væggen smiley

  • #22   29. jan 2011 man skal ikke straffe hesten, hverken på den ene eller anden måde.
    og man kan da ikke straffe en hest, der bliver lidt skræmt en gang imellem? smiley så skulle jeg da straffe den hest, jeg en gang imellem rider på, ALT for tit.


  • #23   29. jan 2011 Må indrømme, at hvis jeg ved det er noget den normalt ikke bliver bange for, kan jeg godt sige NEJ, bestemt til den - Men KUN hvis jeg er 100% på at det var det den kendte og ikke noget nyt, men ellers har jeg erfaret det virker bedst at lænse sig til bage og faktisk grine lidt af hesten, klappe den og ride videre.. Men ikke skælde ud, aldrig, når hesten bliver bange...

  • #25   29. jan 2011 er enig med dig smiley
    Den skal da ikke straffes for noget den ikke kan gøre for.


  • #26   29. jan 2011 så længe en hest er et levende dyr så vil den også have følelser og vil af og til reagere anderledes end man forventer, så det siger vel sig selv at du IKKE skal straffe den, altså jeg mener bare vi mennesker bliver jo også en gang i mellem forskrækkede og hvordan ville vi ikke lige reagere hvis der var nogen der straffede os når vi reagerede på noget.... Tænk altid på hvordan du ville have det hvis du selv var hesten (:

  • #27   29. jan 2011 enig ed dig

  • #28   29. jan 2011 Har det på præcis samme måde. Har før fået afvide at jeg da bare skal vende pisken og smække den én, hvis den hopper af forskrækkelse. Altså, jeg er da ikke ude på at skræmme livet af min hest, den skal jo nyde at være sammen hos mig, ikke frygte om den får smæk.

    Generelt bruger jeg den teknik, at jeg ignorrere fejlene, og roser det der er rigtigt. Ofte er det jo min fejl hvis hun laver en fejl, og det vil bare gøre hende forvirret hvis hun får skæld ud for det. Så hellere prøve igen, være mere præcis og rose hvis det går bedre.

    Men i de her tilfælde, hvor hesten hopper/sprænger/løber af forskrækkelse, da kan jeg kun grine af det. Hvis hesten løber, får jeg hende stoppet, rider videre og sørger for at komme forbi stedet igen, og så berolige hende, og få hende forbi med succes. Ingen skældud, ingen 'tæsk'.


  • #29   30. jan 2011 Helt enig med Camilla Stormont, heste skal slet ikke straffes (jeg mener så ikke at sige nej eller give et ekstra tryk med benene er straf... straf er at slå, hive og flå, råbe og skrige, sparke voldsomt eller lignende).. for heste handler jo ud fra indstinkter, smerter eller indlæring.. og ingen af de ting fortjener straf bare fordi dyret ikke handler som vi ønsker..

  • #30   31. jan 2011 Hesten skal bestemt ikke straffes for at blive forskrækket ..

    HVIS jeg skal "straffe" hesten fra jorden bliver det med et bestemt "ØV!" og så er den færdig .. Er det fra ryggen, driver jeg frem, for at hesten ikke skal bukke, hvis den lægger an til det ..


Kommentér på:
når hesten skal straffes

Annonce