{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.539 visninger | Oprettet:

HJÆLP ! - skuffet over barefoot sadel {{forumTopicSubject}}

Jeg fik af vide af min kiropraktor, som jeg har brugt til min araber hoppe, at hendes ryk var svag og skæv, og at jeg derfor aldrig ville kunne komme til at ride i andet end en bomløs sadel.

Jeg har været i gang med et langt genoptræningsforløb, hvor jeg kun har måtte trække ture med hende. Vi har trukket over bomme, og rundt om over det hele, godt 30 min næsten hver dag.

Så kom tiden endelig hvor jeg måtte begynde at ride, kiropraktoren havde sagt, at jeg evt. kunne starte med en masse underlag og så med en ridegjord omkring indtil jeg ville få råd til en bomløs, men jeg tænkte, nej, hvis jeg alligevel skal købe en bomløs, så kan jeg vel ligeså godt gøre det først som sidst...

Nu står jeg så her... Jeg syns seriøst at det er den værste gang lort at ride i, for at sige det ligeud. Det gør direkte ondt at sidde i den. Der er ingen form for knæstøtte overhovedet, og den glider bare rundt hele tiden... Jeg er ved at blive sindsyg... Det er en Stella model... Nogen der har nogen erfaring og/eller gode råd? For jeg er ved at gå ud af mit gode skind pga det her. Jeg vil jo kun det som er bedst for hesten, og jeg vil jo bare gerne have en ridehest ud af hende.. Jeg troede hun ville blive bedre at ride på med en bomløs - det var jo praktisk talt det jeg fik at vide af kiropraktoren, men jeg kan seriøst ikke mærke det mindste forskel på hesten, hun er stadig den samme.. Hvad gør jeg???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP ! - skuffet over barefoot sadel
  • #1   7. mar 2011
    Bomløse sadeler er jo ikke de samme - det er derfor der er mange forskellige.. Så fordi en ikke passer, behøves alle andre ikke være dårlige..

    Ville nok forhøre mig ved fx. optimalsadel.dk der forhandler bomløse og spørge dem ad hvad de syntes om hele situationen...


  • #2   7. mar 2011
    OGså iøvrigt fortælle kiopraktoren om det.


  • #3   7. mar 2011 .. hvis du gerne vil have en sadel med knæstøtte, hvad med så at købe en?

    Jeg har en Barefoot London og der er rigeligt med knæstøtte. Der følger endda ekstra støtter med og man kan sætte dem, så de sidder bedst til en selv.


  • #4   7. mar 2011 Ja, det har du ret i. Men der hvor jeg købte sadlen, der sagde forhandleren at netop denne model ville passe bedst til min hest.. Det er jeg så bare ikke helt enig i smiley

  • #5   7. mar 2011 1 - miraklet indetræffer næppe fra dag et du ligger en bomløs sadel på. Din hest skal også lige vænne sig til at gå med de. Hvor længe har du redet med den nu ?

    2 - Måske du lige skulle have undersøgt markedet for bomløse sadler inden du købte en, eller have en på prøve ??

    3- Der findes mange bomløse modeller, og barefoot, er en model der er meget bred og uden knæstøtter, så hvis du er vant til en traditonel engelsk sadel, så er det ikke så mærkeligt at du synes det føles anderledes at ride i

    4- man kan sagtens vænne sig til at ride uden knæstøtter, men der findes også masser af bomløse som faktisk er smalle og ligner engelske sadler og med knæstøtter, den London model som bliver nævnt er bla med knæstøtter. Der er også en som hedder sensation sadel, som er næsten ligesom en traditonel sadel.

    5- man kan købe knæstøtter og sætte under sadelen, på en Stella, det gjorde jeg hvert fald.

    6- har du købt et korretunderlag ? Så burde den ikke glide rundt.

    Hvorfor gør den ondt at ride i ? Altså hvor gør den ondt ?


  • #6   7. mar 2011 Jeg blev af forhandleren anbefalet at købe en barefoot stella model til min type hest. Hun mente at det ville være den der passede bedst.
    Jeg valgte stella modellen frem for london modellen, fordi jeg gerne ville have en mere kombineret sadel.

    Og ja, knæstøtterne følger med, men de hjælper intet, da man slet ikke kan mærke dem. Ens knæ flagrer 10 cm udfra knæpuderne, så de vil jo aldrig kunne støtte noget som helst uanset hvor det der støtte bliver placeret. Jeg har forsøgt at rykke rundt med det. Men mine knæer rammer slet ikke selve knæpuderne.

    og ja, selvfølgelig bruger jeg det rigtige underlag? Forhandleren gav mig det med som passede til denne model? Men sadlen glider alligevel frem

    Jeg syns den gør ondt i selve sædet ovenpå der. Det er som om der er sådan nogle kugler eller punkter der stikker op lige oveni sædet.

    Jeg er godt klar over, at det er noget andet med en bomløs, og at man lige skal vende sig til en ny sadel, men det her, det er det rene lort for at sige det lige ud.

    Men havde bare håbet på, at man kunne justere et eller andet, eller ja, at nogen havde et fif til hvordan man kunne løse problemet. Men jeg tror bare at jeg bytter sadlen, for det fungerer overhovedet ikke.


  • #7   7. mar 2011 Zille- så er der nok ikke så meget at gøre, så er det nok bedst du bytter den.

    Men det med knæstøtter er altså ren vanesag. Man lærer hurtig ikke at sidde og flagere med benene og længere stigbøjler hjælper også smiley

    Håber du finder en anden sadel du føler dig godt tilpas i og som passer hesten smiley


  • #8   7. mar 2011 Jeg synes det gør ondt at ride i bom-sadler smiley
    jeg har så ikke prøvet den model du skriver om men er yderst tilfreds med barefoot cheyenne


  • #9   7. mar 2011 Jeg har Stella modellen. Den er meget anderledes end en almindelig bomsadel, og I starten havde jeg meget svært ved at sidde i den, både fordi den er bredere end bomsadler og fordi den ikke har særlig meget støtte. Men efterhånden har jeg vænnet mig til den, og har fået meget bedre balance.

  • #10   7. mar 2011 <b>zille Z</b>
    Lyder mærkeligt at den skulle "passe bedst" når det nu er bomløse ..

    Hvis dine knæ ikke er langs hesten/sadlen, så er der da et eller andet helt galt. Prøv med længere bøjler.

    At sadlen glider frem er jo noget snavs, er du sikker på at du bruger den rigtige størrelse kopfjern/indlæg?

    Kan det evt være stigremsholder-tingesterne der generer? Det kan de godt finde på at gøre på min London, hvis jeg får lagt stigremsspændet ovenpå holderen.

    - Hvis intet virker for dig, så synes jeg da klart også du skal finde en anden sadel. En anden model eller måske et andet mærke (Sensation skulle være rigtig gode, desværre også ret dyre)


  • #12   8. mar 2011 Måske du nemmere vil finde dig til rette i en af de bomløse, der er ligesom en almindelig sadel...

    Her er et par gode bud:
    Baloun, Hidalgo zaragosa og trekker

    http://lusitano.mono.net/9701/
    Scroll lidt ned på siden, så ser du dem smiley


  • #13   8. mar 2011 Jeg ahr prøvet en gammel model af london, og det har da klart overbevist mig til at det er den jeg skal have. Så det er meget vel modelen der ikke er god nok. Derfor skal man ikke bare hovedløst gå ud og købe. Mange steder der der mulighed for at prøve sadler før man køber.

Kommentér på:
HJÆLP ! - skuffet over barefoot sadel

Annonce