{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.314 visninger | Oprettet:

Give "for meget" havre? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens. Jeg sidder lige pt i skolen og holder en lille pause fra projektarbejde. Hvad bruger jeg den på? Herinde, og tænke på min kære hest.

Før i tiden fik han nemlig havre, müsli og lucerne.
Han fik 100g. havre - hvilket var en 1½ håndfuld cirka. Jeg synes slet ikke det er meget overhovedet, men min krikke fik VIRKELIG meget energi af det. Nu er det skært væk, da han blev for farlig med alt det energi.

Men de andre heste på mit opstaldning sted, de store heste, og nogen af dem får helt op til en liter havre(andre kun 0,250 og andre 0,500) .. Hvilket jo er sindsygt meget efter min mening.

Hvorfor skal de have så meget havre? Jeg mener, bare det halve, så har de vel stadig utrolig meget energi.

- Jeg gider IKKE nogen kommentarer om at det er jo fuldstændig sindsygt i låget. Det må de jo selv om - hestene lever nu og er rigtig sunde og har et godt helbred.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Give "for meget" havre?
  • #1   9. mar 2011 det er forskelligt fra hest til hest om de bliver påvirket af havren.
    har haft en der slet ikke kunne tåle havre, da han blev virkeligt frisk af det, og har haft flere der kunne få alt hvad de kunne spise uden at de overhovedet reagerede negativt på det smiley


  • #2   9. mar 2011 Kan slet slet ikke forstå dem der giver havre. Det er ikke hestemad!

  • #3   9. mar 2011 Okay smiley

    Sigyn - så skal du jo også huske at købe vitaminer og mineraler, da der jo ikke er noget i roepiller andet end mættelse og fedme smiley


  • #4   9. mar 2011 Det er meget forskelligt, hvordan heste reagerer på havre - Og så feder det unaturligt meget. Vores pony havde kun brug for én håndfuld hver anden dag, så var hun en tikkende bombe - Og Swoop fik et lille halvt kilo om dagen, da han havde brug for energi og var i hårdt arbejde, men han blev hurtigere tyk en frisk.

  • #5   9. mar 2011 Disturbia - synes nu ikke havre feder, da de faktisk er rigtig flotte i formen .. Men så ved jeg da at nogen ikke reagerer på havre .. synes stadig det er helt vildt de skal have så meget hvis de alligevel ikke reagerer på det smiley

    Sigyn .. hahah, ja ok smiley - tror min kære krikke koster i foder omkring 150 kr om måneden også hø oveni smiley
    Men lyder da godt smiley


  • #6   9. mar 2011 Sigyn: Jeg fodrer med lucerne, roepiller og vitaminer. Dog er det til en kur, så hvis din ikke skal slanke sig kan man spæde op med noget majs fx. smiley det er utrolig billigt og fodre sådan.
    Min sæk lucerne holder 1 måned, roepillerne ca 3 måneder og mine vitaminer (salvimin grøn) holder et år. Og så får han 4 kg hø om dagen. - Det er en 2'er pony.
    Hvorfor fodrer du ikke med hø i stedet også? Det ville også spare dig for nogle penge, og det er mindst lige så godt smiley


  • #8   9. mar 2011 Personligt syntes jeg ikk der er nogen som helst foderværdi i havre - tvært imod. Jeg ser det bare som fylde i foder.
    Eneste plus er at det kan give nogle heste mere energi.
    Begge mine bliver f.eks fuldstændig livsfarlige at være i nærheden af hvis de får havre fast.

    Men det er meget individuelt hvor meget og hvor lidt der skal til smiley


  • #9   9. mar 2011 Maja: Du har SÅ meget ret! Min får heller ikke korn længere. Men ja. Det er enormt billigt. Men man kan godt fodre billigt uden korn smiley

  • #10   9. mar 2011 Mine heste fik det hvor de stod før vi fik dem hjem, men nu hvor de er hjemme får de det ikke. Jeg syntes ikke det er et godt foder præparat til heste.

  • #11   9. mar 2011 Altså min får 2-3 kg havre og byg (halv af hver) om dagen og det er han bare super på smiley så får han også lucerne, musli, sojaolie og salvana mineral

  • #12   9. mar 2011 min får 2 liter havre om dagen, samt müslie, og det stor trives hun med smiley Det dækker fint hendes fodre behov, og hun bliver hverken tyk eller en "spræng farlig bombe" a det.
    Og kan oplyse, at det ikke er billigt at fodre med havre, da der næsten ikke er nogen landmænd som dyrker det længer,så er prisen på havre er steget kraftigt! smiley


  • #13   9. mar 2011 Sigyn: Hehe, nej. Min er en ultimativ slankekur, men majs feder jo, så det burde godt kunne du. Men ellers er det jo heller ikke det alm foder der skal holde dem i huld, men deres grovfoder som du selv skriver. Jeg skal bare passe på med det hele med min, for han er for tyk, har tendens til forfangenhed og har sikkert EMS. -.- hehe

    Det var da en barsk omgang din har varet igennem..


  • #14   9. mar 2011 Der er kæmpe forsket på heste om de kan tåle det eller ej. Jeg har selv en fjordhest som bliver fuldstændig tosset af det hvis hun får mere end 100 - 200 gram! Men vil alligevel sige at jeg syntes at det er noget vrøvl med at havre ikke er hestemad? altså heste har da fået havre fra tidernes morgen, der fandtes der altså ikke lækkert mysli. Selvfølgelig kan der være heste som ej kan tåle det, men syntes nu man skal gøre hestens foder så enkelt som muligt alligevel (:

  • #15   9. mar 2011 Vivian: Jeg gad godt se en vildhest spise havre smiley Desuden er det ikke rigtigt at heste har fået havre siden tidernes morgen. Det begyndte man med ret sent, mener det var 1.verdenskrig. Før det levede de af hø.

  • #16   9. mar 2011
    Det er meget forskelligt fra hest til hest, hvordan havren påvirker dem smiley
    Arabere og araber-blandinger har det ofte med at blive meget påvirket af havre - mine tre ponyer var alle ½ araber (Lover Boy var mere :b) og de kunne SLET ikke tåle at få havre.
    Men hestene på mit opstaldningssted får havre til frokost, og mange heste får flere litermål daligt uden problemer smiley

    Så det kommer helt an på den enkelte hest - Mirell får også havre (ikke nu, hvor hun står stille selvfølgelig!) men normalt får hun et litermål piller morgen og aften og så et litermål havre til frokost smiley Og ja, hun er da en frisk hest, men det er hun også uden havren :b



  • #17   9. mar 2011 Det er derfor min araberkrikke han bliver så hidsig og krudtet .. xD FNIS!

    Nice nice .. jamen så ved jeg det ikke virker på alle .. smiley Blev helt bekymret om hestene virkelig var SÅ dovne at de trængte en masse energi xD


  • #18   9. mar 2011 Jeanette: Jeg gad sgu også godt se en vildhest spise mysli? Tror alligevel ikke at de havde mysli i gamle dage..

  • #19   9. mar 2011 Havre er et bande ord for mig smiley Jeg stod et sted hvor en gammel mand stod for fodringen og der blev bare skovlet havre op til hypperne. Det er jo så godt så godt. Ehhhh nej ikke når de 2 eneste ride heste der er bliver kuleskøre af det. forklarede dette til ham. Men så kom han med "jamen i gamle dage..." -.-' Min hyp blev forfangen men han gav hende stadig havre D: jamen for fanden da!

    Idag er jeg glad for jeg selv kan styre det foder halløj.

    Men havre er ikke godt for hestene, om de bliver skøre eller ej. Det er en billig form for foder men der findes så meget andet der i længer sigt ville være billigere.


  • #20   9. mar 2011 Vivian: Jeg har heller ikke sagt, at müsli var Gud. Min pony kan ikke tåle müsli. Så det får han ikke.
    Men til gengæld hø og lucerne er noget der er rigtig godt for dem! Og selvfølgelig vitaminer.
    Ville gerne undvære roepillerne, men det er en nødvendighed at han får det.


  • #21   9. mar 2011
    Havre er fint, så længe det kun er en lille del af hestens daglige foder smiley
    Står på en stor rideklub, hvor stort set alle hestene får havre til frokost - hestene bliver brugt til konkurrencer mm. og de trives rigtig fint på det - enkelte heste bliver skøre af det, men de får så bare noget andet.

    Min gamle hest Tequila kunne ikke tåle stivelsen og måtte slet slet ikke få havre, da det var det rene gift for hende - så ahvde det lidt underligt da jeg fik Mirell og begyndte at skovle havre i hende til frokost.. xD
    Men det virker hun fint på smiley

    Ligenu lever hun dog af lucerne, vitaminer,´magnesium, b-vitamin, hvidløg, gulerødder og masser af wrap - men det er jo fordi hun står i boksro med det brækkede ben ):


  • #22   9. mar 2011 BECK!: Har din hest brækket benene ö

  • #23   9. mar 2011 Mine får slet ikke havre, kun hø og vitaminer.. siger bare at jeg syntes at nogle folk laver deres foder meget meget kompliceret (-:

  • #24   9. mar 2011 Jeanette:

    Arg, det er dog kun det ene, der er brækket.. (;
    Men ja, det har hun desværre ):


  • #25   9. mar 2011 Det har du helt ret i smiley Det behøver ikke være så kompliceret smiley Ej heller dyrt. Men synes ikke man skal fodre med korn smiley

  • #26   9. mar 2011 Havre er godt for hesten i små mængder især ungheste

  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #27   9. mar 2011 Lidt fakta:
    For ca 350 år siden begyndte man at forvente mere af gårdhesten og det var omkring samme tid som galop og andre equine sportargementer øgede i popularitet. Det gjorde at kravet på hestene øgede og de krævede mere/bedre foder for at prestere mere. dvs vi har brugt kraftfoder som ex havre i over 350 år, det er mange hestegenerationer.

    Havre er et kraftdoder med højt GI (glycemiskt index). Dvs det er hurtige kulhydrater der hurtigt bliver optaget i tyndtarmen istedet for at komme til tyktarm og blindtarm hvor hesten er lavet til at fordøje og optage energien i foderet. Stivelsen (kulhydraterne) går lige ud i blodet og dervedføler nogle de får en bombe, andre føler ikke noget enten pga at hesten ikke har dette temerament el at glucosen går videre til levern og bliver omdannet til fedt. dvs som nogle siger deres heste bliver fede.
    tænk på børn der får slik el frugt, de bliver hyper, men er de ude og løbe og lege en masse mærker man det ikke og de får bare en masse energi så de orker at lege, mens sidder de inde og laver ingenting bliver de fede og besværlige.

    uanset vad er det fint at give havre og andre hurtige kulhydrater til heste der skal prestere meget ligsom det er fint at spise pasta for mennesker der er aktive. Men da stivelsen bliver nedbrudt i maven og tyndtarmen kan følsomme heste ofte ikke tåle det da hesten ikke er bygget til at omtage store mængder kulhydrater denne vej.

    håber det giver mening og lidt klarhed.


  • #28   9. mar 2011 BECK: Det var da forfærdeligt, hvordan er det gået til..

  • #29   9. mar 2011
    Jeanette:
    Ja det er super træls..

    Hun har brækket benet på sig selv imens hun har stået inde i sin boks - ingen ved hvordan, vi ved kun iflg. dyrlægen at det stammer fra et slag. Hun har brækket griffelbenet på indvendige side af venstre forben - så hun må have klasket benene sammen eller lignende inde i sin boks :s
    Samtidigt fik hun en lille skade på gaffelbåndet, den er dog helt fin igen nu smiley


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #30   9. mar 2011 og nej hurtige kulhydrater er ikke godt for ungheste. kan bla gøre unghesten mere disponeret for OCD, EMS (equine metabolic syndrome) senere i livet, insulin resistens og er bare dårligt for udviklingen af deres mave tarm system (i store mængder) i følge div studier der er lavet.

  • #31   9. mar 2011 Mine får valset havre og hø, ikke andet, og de stortrives..
    Min shetlænder får en håndfuld om dagen, og den anden får 1 kg om dagen.. og så får de en balle hø og vitaminer + vand..
    Synes nu ikke de har ekstra meget energi af den grund smiley Vi fodrer med havre fordi det er billigt og det fungerer for vores heste.. nu bliver mine heste så heller ikke brugt til noget, så det ville være ondsvagt at fodre med dyrt foder når de har det ligeså godt på almindeligt valset havre - dog skal det være valset, da det hele kommer helt ud igen :s


  • #32   9. mar 2011 Det er blevet bevist at havre IKKE påvirker en hest ved at gøre den mere vild eller hidsig!!

  • #33   9. mar 2011 traverne har altid fået havre og hø, og de har det super fint, ingen af dem blvier tosset pga havren, og alle kan præstere til løb osv. de får havre og vil altid få det smiley

  • #34   9. mar 2011 Iben, jeg vil meget gerne se en kopi af den forskning som du mener besviser din meget besynderlige påstand..

    Du sender bare en PB, med hvor jeg kan se den forskning!


  • #35   9. mar 2011 som sagt det er meget forskelligt fra hest til hest hvor meget de reagere..

    min egen får 100-200g om sommeren for at få den fornødne energi, til at kunne arbejde godt og rigtigt


  • #36   9. mar 2011 Jeg har et spørgsmål. HVORFOR er det ikke sundt for hesten med havre?
    Mange af jer skriver, at det ikke er sundt, men ikke den direkte grund til hvorfor.

    Min fjordhest på 4 får 2 liter havre om dagen, fordelt på to måltider, og han trived fint på det. Han får selvfølgelig også greenpower, roepiller, vitaminer og gulerødder, og er lige startet på lidt byg også, da han er meget tynd.


  • pernille L
    pernille L Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #37   9. mar 2011 skrev en lille forklaring til det tidligere. de to eneste grunde som jeg ser det ud fra hvordan hesten har det fysiskt så er det
    1. det optages i tyndtarmen og da hesten ikke er lavet til at optage store mængder kulhydrat den vej (den er bagtarms fermenterende, der optager energien ved fedt og glucose oxidation) kan det påvirke ph i tarm, give mavesår, og div andre ting VIS hesten er følsom.
    2. hurtige kulhydrater er ikke godt fordi de kan give øget chance for bla easy keeper, EMS og laminitis bla. da det kan give insulin resistens (bla GLUT-4 receptore der findes i hoven og er den der optar energien så hoven fungere) når receptorene bliver overbelastede.

    Men det er kun når hesten får for mange hurtige kulhydrater. så jo det er helt fint at give havre men ikke i for store mængder.
    Va der så er for store mængder er forskellig fra hest til hest og arbejdsbyrde.


  • #38   9. mar 2011 havre er et ok fodermiddel .. giver energi og der er også en del collagen i.. (godt for sener) ..
    i mit hoved skal man bare være obs på om ens hest kan tåle det smiley .. vores koldblod har ikke godt af for meget havre da det desværre går i benene på dem.. men en lille smule ville de sagtens ku fordele korrekt i kroppen smiley ..

    her er det bare raket foder smiley ..


  • #39   9. mar 2011 Okay - tak for svar smiley

  • #40   9. mar 2011 Min pony får 2 skefuld valset havre 2 gange om dagen:D hun går så også med føl:D

  • #41   14. mar 2011 Ahaha! Må slå mig på lårene af grin når folk siger havre ikke er hestemad og de ikke burde få det. Hvad tror i lige de fik førhen i tiden? Min far har arbejdet med heste siden 1938 og har ALDRIG haft en syg eller halt hest. De havde hverken hudproblemer eller noget andet. Og de fik kun havre! Og så selvfølgelig hø og halm.. Jeg ved ikke hvorfor folk er så sarte i dag. Hestene har slet ikke brug for alt det I putter i dem - det kan faktisk være skadeligt. Alle, både heste og mennesker har godt af at få havre. Det sætter fordøjelsessystemet igang og giver en god slags energi smiley

  • #42   14. mar 2011 sigøjnerhesten mr.charlie: og jeg må slå mig på lårene af grin af din udtalelse. Jeg er nu ret sikker på at hestenes arbejde har ændret dig en del (!!) siden 1938. Desuden har indholdet i jorden ændret sig og derved indholdet i græs og derved hø. Du kan seriøst ikke tro at man kan sammenligte 1938 med nu? Argh come on.. det er jo bare en hjerneløs udtalelse. Spørg din far, og han vil 100% mene at hestene nu til daws ikke laver en fløjtende fis. Og så skal du jo også passe på med at sammenligne arbejdsheste og rideheste. Meget af avlsarbejdet har gjort at de på ingenmåde kan sammenlignes. Det vil jo svare til at sammenlige den egyptiske araber med en fransk ardenner. Du kan vel også se hvor dårlig en sammeligning det er...

    Og nej, havre er ikke godt for alle, slet ikke for dem som ikke kan tåle det (mennesker og dyr)

    Og jeg kan så sige at det jeg putter i min hest, er hø, lucerne, olie og vitaminer/mineraler.

    Så tag det fra en person med 4 belgiere, 2 ardennere (en fransk og en svensk), 2 DV'er (en holstener hannoveraner og en araber/fuldblod/hanoveraner) samt en lille ½shetlender½miniature hingst.

    Man skal ikke skære alle racer over en kam og sige, at havre er godt for alle heste.. For det er det ikke.



  • #43   14. mar 2011 Århus-rytter !: Jeg sagde SIDEN 1938. Det betyder at han stadig arbejder med heste smiley Og de har det stadig super godt! smiley

  • #44   14. mar 2011 ikke hvis han kun fodrer med havre, hø og halm.

    De er jo i seriøst vitamin/mineral underskud. Prøv at få dyrelægen til at tage en blodprøve. Jeg vil æde min gamle hat på at de heste ikke har super, duper godt.

    Men tro du hvad du vil, for der vil jo altid være mennesker som nægter at tage ny viden til sig og holder ved ''de gamle traditoner'' som er dybt forældede


  • #45   14. mar 2011 Du ved ingenting om de heste. Det er dybt uansvarligt at udtale dig om noget du ikke ved en pind om! Dyrlægen har selv fortalt at de er i super stand. De heste min far har arbejdet med har altid haft et fantastisk temperament. Han har altid redet dem uden udstyr og de har ikke "sprunget i luften" af at få havre. Det er glade og arbejdsomme heste smiley

Kommentér på:
Give "for meget" havre?

Annonce