{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

DEBAT!!! For stramme krav til ryttere {{forumTopicSubject}}

En dag hvor jeg sidder på nettet og kigger på de forskellige stutterier og deres stillings opslag falder jeg over en annonce hvor der stod ”dygtig rytter søges” Jeg læser videre da det er på Fyn stillingen er og jeg er selv fra Fyn og vil gerne være rytter på et stutteri. Jeg læser videre og kommer ned i slutningen hvor der står ”du skal være mindst 168 og bygget til at ride” Hmm bygget til at ride tænker jeg? Hvordan ser man ud når man er bygget til at ride? Eg ved hvordan man ser ud når man er bygget til a være model og ved a til det job er der nogle helt bestemte krav, men at der er krav til hvordan man skal se ud som rytter det vidste jeg godt nok ikke. Jeg ved godt at jeg aldrig ville få job som dressur rytter, det er jeg simpelthen for lav til hvis man spørg ansætterne. Jeg er godt 159cm høj og længden er ikke i mine ben! Selv er jeg helt almindelig af bygning, og har bestemt ikke nogen supermodels krop. Jeg er lille og passer perfekt på ryggen af en springhest føler jeg selv. Jeg elsker sporten og er ligeglad med hvad andre syntes!
Jeg har aldrig været den store fan af dressur så det gør mig ikke noget. Men jeg kunne alligevel ikke lade være med at blive, ja overrasket over at nogen kunne finde på at skrive ”bygget til at ride”. For hvem bestemmer egentligt om man er bygget til at ride? Er det dem der ansætter? Er det dommeren der dømmer til stævner? Jeg vil gerne møde dem der har bestemt hvem der dømmer om man er ”bygget til at ride bare for at spørge dem hvad er den rigtige bygning? Jeg kan da sagtens ride en pæn dressur med mine korte ben og lave højde. Burde jeg stoppe med at ride fordi jeg ikke har den rigtige bygning? En lav kraftig pige eller mand kan da ride ligeså godt som en høj spinkel mand eller kvinde! Jeg syntes ikke at sporten handler om bygning, jeg syntes at sporten handler om at man elsker det og man elsker hesten.
Men mening er at, ja selvfølgelig skal hest og rytter se bare nogenlunde harmonisk ud men det vigtigste er da at hest og rytter kan sammen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT!!! For stramme krav til ryttere
  • #1   23. mar 2011 Det var da en mærkelig sætning at skrive?? kunne forstå hvis der blev skrevet at ens bmi tal skal være normal - men bygget til at ride?


  • #3   23. mar 2011 Meget meget underligt og jeg ville faktisk mene at det er en smule diskriminerende.



  • #4   23. mar 2011 Jeg er helt enig.. Jeg er bestemt heller ikke særlig høj, og min største drøm er at blive berider, men har hørt rygter om at man nemt kan blive dumpet pga højde..

    Det er altså ikke helt fair.. smiley


  • #6   23. mar 2011 Jeg er helt enig men Maria B !
    Det kan ikke være rigtigt a man skal være bygget på en bestemt måde for a ride.


  • #8   23. mar 2011 Altså som alle andre sports grene skal man jo være bygget korret til den konkrete sport for at kunne få det aller bedste resultat, og uden at sige noget dumt så er dressuren jo altså en smugle mere perfektionistisk end springning


  • #9   23. mar 2011 emma&freja <
    ja det er sandt - men det giver da et bedere billede af hvordam man man skal se ud figur mæssigt i forhold til at være bygget til at ride.

    er man så lav i kroppen med lange ben og benstillingen er hestemave facon eller hvad??


  • #10   23. mar 2011 Kan nu godt forstå indehaver af annoncen, det er et stutteri, som nok har noget høje heste, idet heste altså bare blive avlet højere og højere, og det kræver, om man vil det eller ej, altså længere ben, som Sanne Svendsen siger.
    Hvad angår "bygget til at ride" så tror jeg de mener, at du ikke skal være pæreformet og veje 30 kg for meget, hvilket jo også er fair nok smiley men det er en lidt sjov måde at udtrykke det på.

    Jeg kan godt forstå hvis man kan føle sig lidt stødt af at læse det, men når man kommer op i den professionelle del af sporten, så er det bare ikke nok "kun" at elske det.


  • #11   23. mar 2011 Altså bygget til at ride. Jeg tænker at at må være følgende krav:

    - Passende højde (de skriver 168), det er en meget normal højde og gør at man kan ride en variation af heste uden at være for lile eller for stor

    - Normalvægtig og normal størrelse for angivne højde. De kan ikke bruge overvægtige/undervægtige, både af hensyn til hesten og sadelstørrelsen, hvor den gængse er en 17''

    - Fysisk rubust og stærk. Det er fysisk hårdt at ride mange heste. Man skal ikke være syg eller svagelig, eller dårlig bygget. O gern langeben.

    - Psykisk rubust. Det er igen et hårdt job, som kræver meget og hestene er ikke altid nemme. Man skal være modig.

    - Så er der erfaring. Man skal vide hvad man laver. Det er et job med stor selvstændighed.

    - Alder - hænger ofte sammen med erfaring og fornuft.


    I min verden er det da helt almindelige krav til en rytter. Og ja, nogen bliver måske mopsede over at de ikke passer på dette, men sådan er livet jo engang!


  • #12   23. mar 2011 Så nej, der er ikke for stramme krav til ryttere som skal ride for stutterier. Tilgængæld er der for små krav til ryttere generelt!!

  • #13   23. mar 2011 ja må sige jeg er enig med de andre. og tilføje, at det vigtigste er ikke at hest og rytter passer sammen, for man skal jo ikke kun ride én hest, men en del forskellige.

  • #14   23. mar 2011 Århus-Rytter !

    men så synes jeg da de skulle ha skrevet det.. for det kan jeg da kun give dig ret i...

    men at være bygget til at ride, så får jeg lucky luke ind på lystavlen og det tror jeg bare ikke at det er det stutteriet søger


  • #15   23. mar 2011 Et æbleformet menneske er fx ikke bygget optimalt til at ride.
    Jeg synes det er i orden, at de skriver det.


  • #17   23. mar 2011 ja det må man da håbe smiley godt jeg kun har min egen frk at tulle rundt på

  • #19   23. mar 2011 PIO - det er da underforstået at man ved hvornår man er bygget til at ride og hvornår man ikke er. Og hvis man ikke ved det, så er man nok ikke bygget til at ride og bør nok ikke reagere på en annonce.

    At du tænker på lucky luke, tja, hvad skal man sige til det? At du ikke ved hvordan den foretrukne rytter ser ud...

    Du kan jo kun selv stå til ansvar for sine tanker. De ting jeg lister op, er da hvad man med almen sund fornuft kan regne sig frem til, er krav for en rytter


  • #20   23. mar 2011 Jeg er til dels enig i, at det er okay at sætte sådanne krav. Bortset fra, at jeg er 155, og sagtens kan samle store heste, også min egen, der er en kæmpe skude, selvom han måske ikke er så høj. Det kræver bare mere af én som rytter.
    Ved ikke om jeg synes det er diskreminerende, måske lidt.

    Men så er jeg heldig at jeg er gladere for tilbuddene i Portugal - Der er de fleste sgu så små alligevel. Det er ikke ens højde, det kommer an på, når man er rytter - men hvis jeg skal være helt ærlig, forstår jeg godt, at overvægtige ryttere bliver sorteret fra.

    Men igen - Jeg håber ikke det bliver noget Topmodel-udvælgelse, for alt andet end lige kan man sagtens være en super rytter, have lidt ekstra på sidebenene og korte ben. Det er lidt forudindtaget at have en præcis højde, da man som rytter nok er det mest individuelle sportsmenneske, der findes.

    Dog skal vi alle sammen huske på jockeyernes krav - De er meget værre og bør laves om, for ikke at slide sådanne modige sportsmennesker op før tid.


  • #21   23. mar 2011 Helt enig. Men igen, folk bør tages individuelt - Der bør være plads til en mindre rytter, hvis bare den rytter så er dygtigere.

    Ellers kommer alle heste, alle ryttere, alle ekvipager snart til at ligne hinanden, og det ville sørme være øv.

    Når det så er sagt, så så jeg en konkurrenceklasse i Herning, og hvor er der bare mange fine, slanke kvinder, der er begyndt at opkøbe kæmpestore hestemaskiner, det ser nu heller ikke helt vildt godt ud, når det også ligner, at det bliver lidt af en opgave at samle dyret.

    Så har et ben i hver lejr, tror jeg.


  • #22   23. mar 2011 Min drøm er også at blive berider, men jeg er 171 cm høj og min krop er sjovt sammensat.. Jeg er rimelig lang i overkroppen, men jeg har bitte små stænger, så jeg har ofte besvær med at nå ned om de store heste.. Jeg er dog dressurrytter og bliver aldrig andet!

  • #23   24. mar 2011 Hehe det er en god måde at sige det på helle a smiley

Kommentér på:
DEBAT!!! For stramme krav til ryttere

Annonce