{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.560 visninger | Oprettet:

Tænk jer om før i låner ud...!!! {{forumTopicSubject}}

Har lige hentet min hest efter kun en uges udlån.
Han har tabt sig, er stresset, har sår over det hele og er stokhalt!
Jeg skulle betale penge for at få udleveret min hest, har aldrig oplevet noget lignende, er dybt rystet og meget ked af at tænke på hvad min hest har været igennem!

Nu er han hjemme i trygge rammer, og bliver aldrig lånt ud igen!
Mit budskab er, at i skal tænke jer rigtig godt om, og vælge låner med stor omhu, det troede jeg også at jeg havde gjort, men det viste sig ikke at være tilfældet!

Fra en meget ked af det hesteejer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænk jer om før i låner ud...!!!
  • #1   10. maj 2011 ej hvor forfærdligt hvorfor skulle du betale penge for at få ham udleveret det var da noget underligt noget?

  • #2   10. maj 2011 Ej hvor forfærdligt, men hvorfor skulle du give penge for at få ham igen det er jo din hest?


  • #3   10. maj 2011 Øv øv øv øv :o((
    Godt han er hjemme igen ;o))
    God vind med ham ;o))


  • #4   10. maj 2011 Hm ...
    Umiddelbart lyder det hele en smule underligt.

    Du skriver, at han har tabt sig, efter kun en uges udlån.
    Nu er det jo begrænset, hvad en hest kan tabe på blot en uge.

    Også har du skulle betale penge for at få den udleveret? Hm ..
    Hvordan fandt du overhovedet frem til, at den ikke havde det godt?


  • #5   10. maj 2011 Uhh ha ja kan saktens tabe sig meget på en uge.. Desværre :o(( Har helt ondt af ham :o((

  • #6   10. maj 2011 Hvis en hest har været i ordentlig foderstand da den rejste, er det altså meget begrænset hvor meget den kan tabe sig. Og selvfølgelig er den stresset - den er jo dårligt nået at falde til det nye sted.

    Sår over det hele og at den er stokhalt kan jo komme pga introduktionen hos en ny gruppe, hvis gruppen har været lidt for hård ved den.

    Så ud fra de oplysninger, synes jeg da ikke der var grund til at hente hesten...


  • #7   10. maj 2011 Er så glad for du har fået bettehesten hjem igen. Nu skal han bare komme til kræfter og blive hos dig. Håber snart han bliver den samme dejlige og stabile Umberto igen! (:

    Nogle mennesker, de skulle virkelig skamme sig. Det er levende væsner de har med at gøre!


  • #8   10. maj 2011 Min hest var i nogenlunde fodertilstand da jeg fik hende, hun tabte sig så man kunne se ribbene, i løbet af den første uge maks 1½, så det kan sagtens lade sig gøre - hun var også stresset, og blev jagtet på folden.

    Det er nok godt du har fået din hest hjem igen, håber i begge har det fint. Men surt med sådan en oplevelse, det gør ikke lånernes ry bedre.


  • #9   10. maj 2011 Jeg var nede og besøge dem og derfor så jeg jo hvordan min hest havde det, og det er bestemt ikke den rolige og afbalancerede hest jeg sendte afsted!
    Vi havde lavet en kontrakt, den fra heste-nettet, men hun mente at jeg skulle dække hendes udgifter på hesten i den uge hun har haft ham. Jeg kunne ikke gøre så meget andet end betale hvis jeg skulle have min hest, og væk derfra det skulle han!
    Han var lige på kanten med at være for tynd da han har haft for lavt blodsukker, og dyrlægen var selvfølgelig inde over, så han var lige begyndt at tage på, og det var naturligvis skrevet i kontrakten, og en foderplan var vedlagt., og vi havde aftalt at hun skulle starte stille ud, ifølge aftale med dyrlægen.

    Jeg har haft lån en hest ud før med stor succes, det var en rigtig god oplevelse, så måske jeg var for naiv, men havde aldrig troet at jeg skulle opleve det her.

    Selvfølgelig er det foldskader med skrammer, men når hesten er stokhalt og pigen stadig rider rundt på den, så er der da noget galt!

    Mit andet indslag blev slettet, fordi jeg kunne spore folk ind på hvem hun er. Håber bare ikke andre oplever det her!


  • #10   10. maj 2011 Jeg VILLE ALDRIG betale hende de penge det er en kontrakt brud. så jeg ville bare have hentet den hest som var MIN ! i dette tilfælde DIN. hun skulle sq ikke nyde godt af det.

  • #11   10. maj 2011 Hvad står der i jeres kontrakt vedr. fortrydelsesret og opsigelse?

    Hvis min hest havde været for undervægtig, så ville jeg slet ikke have lånt den ud, så ville jeg selv havde sørget for, at den fik en god foderstand inden, at jeg sendt den ud til nogle som ikke havde været med, da dyrlægen havde forklaret.


  • #12   10. maj 2011 Må indrømme at jeg også kun har dårlig oplevelse med udlån.... Måtte tage min gamle hest hjem efter et halvt år, hun vejede mellem 150-200 kg forlidt, Havde muk og sur stråle på alle 4 hove, manglede smed, manglede vac, tandpleje og ja så var hun bare total tom for liv i øjnene og kroppen smiley
    Det var virkelig hjerteskærende at se, så hved hvordan du har det..

    Godt du fik ham hjem igen


  • #13   10. maj 2011 Hvor er det træls at hører! Jeg leder selv efter hest at låne, men disse historier gør da at folk ikke vil låne deres heste ud! selv til os der rent faktisk godt kan passe heste!

  • #14   10. maj 2011 må alså forsvarer den person som bliver svinet til her... for hesten havde det som blommen i et æg, store folde , fik speciel kost som du havde befalet,,, og hesten var tynd da den ankom, den havde også masser af hudafskrabninger da den kom og den havde måske lidt flere men det er jo fordi den skal finde sin plads i flokken,, hesten var ikke stresset på noget tidspunkt,, den var rolig og vrinskede enda glad når låner hentede den på folden,,, du stillede en masse krav til hende hun måtte ikke dit og dat ,,, og du var en virkelig ubehalig person i stalden her. Jeg ville til enhver tit anbefale låner og det ved jeg hendes ridelære også ville og han er en velset person inden for ridesporten og dansk rideforbund.. din stald er der ikke højt til loftet i hesten måtte bukke hovedt for at gå rundt der, hans boks var halv str af det den havde her, din fold var ikke ret stor osv... du blide låner ind den ikke kunne tåle havre, men efter en samtale med hestens dyrlæge fortæller han det kan den sagtens ??? grunden til at du skulle betale penge er jo ret logisk, for låner har jo betalt boksleje og andre ting for maj md, og hun fik hesten mandag aften og mandag ugen efter stiller du klokken 9 og siger hesten er nærmes vanrøgtet.... syntes du skulle skamme dig og udtale dig sådan om noget som er en STOR LODRET LØGN:

  • #15   10. maj 2011 Maria H

    Min kan også tåle havre, men derfor må han stadig ikke få det!

    Jeg vil ikke fodre min hest med det, og det skal hun jo som låner acceptere uanset hvad, det er jo stadig ikke hendes hest...


  • #16   10. maj 2011 jeg har så også haft den oplvelse at måtte låne en hest som der var noget galt med.
    jeg have skevet flere gange til ejer at jeg ikke ville ride den da det så ud som hun havde noget i ryggen. hun ville ikke have den hjem. fint, så måtte den gå og hygge sig her.. da de så skulle hente den forlangte de penge af mig. næ nej. der stod jeg skulle sørge for foder og opstalding. det endte med jeg betalte for alt.
    da jeg fik den hjem havde den også et kæmpe hul i hovedet. de viste sig også der var noget galt med den, og den blev solgt til en heste handler. jaja..
    Det var noget af en dårlig oplevelse. de sendte den simpenhen herned til mig i den tro jeg ikke ville opdage det, og så ride den op så de kunne tjene penge på en skadet hest.. ! nej nej altså.


  • #17   10. maj 2011 Ja to sider af en sag er der jo altid og der vil også altid være forskel på hvad folk syntes er okay til deres hest.
    Vi der sidder herinde og læser dette er jo iprincippet uvidne om både steder og hesten, så man tager tit parti efter hvem der sætter opslag op først.... Desværre.....


  • #18   10. maj 2011 Det er pudsigt at folk siger den trives dernede, men jeg kan kun sige der er meget stor forskel på hestevelfærd!

    Små folde? vores stald er netop godkendt, og hestene mangler bestemt ikke plads.

    En krybbebider skal have minimal stivelse og sukker, der er meget stivelse i korn og derfor har jeg valgt at min hest ikke skal have korn, jeg vil da ikke fremprovokere et mavesår, hvis nu i undersøgte lidt om det, kunne i nok også godt se hvad jeg mente!

    Jeg er ikke i tvivl om han var stresset, nu kender jeg jo min hest, lidt bedre end folk der har set den i 1 uge!
    Jeg skammer mig på ingen måde, jeg er dybt frustreret over at nogen kan opføre sig på den måde, det er da et levende væsen.

    Som skrevet havde han for lavt blodsukker det står også i kontrakten, og ja han var undervægtig, men det er tydeligt at han har tabt sig igen, og han var begyndt at tage på. Han havde 5 sår da han ankom, nu har han så omkring 25, og ja det er hvad der sker.

    Det undre mig også at der ikke blev nævnt noget om at hesten var halt, men der var da blevet redet rigeligt på ham, trods aftale om stille genoptræning. Men som der står i kontrakten skal låner afholde alle udg. på hesten, så betaler hun dyrlægeregningen når den er blevet skadet ved hende?

    Men ja det er slet ikke dig jeg skal diskutere det her med!

    Jeg advare blot folk imod, at tænke sig rigtig godt om inden de låner deres heste ud, for i ved ikke hvad i får hjem igen.

    Jeg er bare glad for at min er hjemme i trygge omgivelser og gode hænder!


  • #19   10. maj 2011 stina A

    Ja det med at du ikke skal diskutere med en hel masse er en god ide... det kan nemt ende i noget være rod....


  • #20   10. maj 2011 Ja det er spild af tid.
    Jeg priser mig lykkelig over at han er væk fra deres fine sted, og hjemme i vores sølle omgivelser, men som han alligevel trives bedst i:o)


  • #21   10. maj 2011 Såi bund og grund, havde hesten det ikke så slemt som du gjorte det til i første indlæg..?



  • #22   10. maj 2011 Så må denne her 13 årig pige til tasterne igen, for igen bliver der dømt uden at kende til sagen for denne her 13 årig pige som bliver beskyldt for ikke at kende til noget det er alså MIN datter og det er hendes Mor som har skrevet indlægget og har selv haft med heste at gøre hele livet lige fra væddeløbsheste til alm dressur heste,, så syntes snart at folk skulle tag og klappe i når de ikke kender til sagens rette sammenhæng..

    og kan enda lige tilføje at hesten VAR ikke halt da den forlod stalden... men igen nogen mennesker vil bare tale ondt og grimt om andre hele tiden..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #23   10. maj 2011 Udlån er en potentiel farlig vej at gå men jeg studser noget over at du anskaffer dig en hest for 2 mdr. siden og allerede ikke kan have den mere og derfor låner den ud til en ny person, ja så bliver en hest stresset den er lige kommet til et nyt hjem dit og nu bliver den så ekspederet videre til endnu et hjem på kort tid det vil de fleste heste altså reagere på det må du også kunne tune dig ind på med dine evner ;- ) måske skulle du have "spurgt" ind til om dette nu også var den bedste løsning for er du dygtig til dit "job" så havde dette ikke været kommet dertil, kender selv en der kan de ting du skriver du kan og der er ikke meget man ikke kan få svar på hvis man spørger til det.

  • #24   10. maj 2011 Hvis du vil have hjælp vedr. betalingen, så vær rar at svare på mit spørgsmål .

  • #25   10. maj 2011 men alt i alt er det godt han er hjemme igen, og bliver passet og plejet, som han nu bliver smiley

    men virkelig en træls oplevelse! og stakkels Umberto, håber da han får det bedre efter ikke så lang tid, men god bedring til jer begge, og håber i finder ud af det hele smiley


  • #26   10. maj 2011 Umberto var tidligere min, og som vasco siger blev han solgt i november sidste år, og IKKE for 2 måneder siden (:

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #27   10. maj 2011 oprettet i marts måned 2011 men har nu læst mig til at den er købt i nov. 2010 beklager jeg ikke har nærstuderet profilen ;- ) men det er stadig ikke lang tid i min verden at købe og så låne ud inden for ½ år men det kan der selvfølgelig være grunde til som vi ikke kender og behøver at kende.

    Jeg "beskylder" ikke nogen for noget jeg undres blot over dette fakta at man allerede efter få måndeders ejerskab vælger at sende hesten videre intet andet.


  • #28   10. maj 2011 Jeg synes nu er det virker underligt at man låner sin hest ud, hvis den ikke er i tip top stand - det er da lidt at give ''lorten videre''..
    Hvis hesten både har været undervægtig og ude af træning, så burde man få den i orden før udlån - en sådan hest kræver ofte mere dyrlæge end en sund og velernæret hest - og så er det jo smart at give alle udgifter til låner.

    Hvis jeg havde lånt en hest, og den blev hentet efter en uge pga. foldskrammer og ejer så mente at den skulle have dyrlæge, så havde jeg heller ikke betalt. At hesten har tabt sig er ikke så mærkeligt - er en hest først undervægtig, så taber den sig hurtigt under stress - og det er stressende for en hest at komme et nyt sted og ind i en ny hesteflok.

    Så her synes jeg nu at det er dig som udlåner, der måske skulle have tænkt dig om, før du udlånte hesten.


  • #29   10. maj 2011 Hm ja, en ting er rigtigt. som opretter skrev var hesten ikke i ordenlig foderstand da den blev udlejet. det er er jo det at en hest bliver streeset ved at komme et nyt sted hen. og så taber sig. måske du var for hurtige ude.

  • #30   10. maj 2011 Nu er der flere der skriver at man ikke bør låne en hest ud der bla. er lidt undervægtig, og eventuelt ude af træning. Men så vidt jeg forstår, har låner været bevist om dette? Så er det vel lige så meget låners ''fejl'' at låne sådan en hest, som det er af udlåner at udlåne en? eller er jeg forkert på den?

  • #31   10. maj 2011 Hestegalleri's mirakel .

    næ rigtigt nok smiley


  • #32   10. maj 2011 Jeg kan bare slet ikke forstå alt det her..

    Hvis hesten var halt, da ejeren af hesten var oppe og se til den, hvorfor så for det først ikke tilkalde en dyrlæge, så er der en endelig afklaring på om den er halt eller ej, istedetfor dette ord mod ord eller det er det jo ikke engang, låner, har jo ikke sagt et pip, det er jo second hand info vi får, fra en mor der er på stedet..

    Det lyder som en ordentlig omgang tøse fnidder der er gået helt over gevind og evt en af de to parter der ikke har ville ringet efter dyrlægen, så man har fundet det nødvendigt at ophæve kontrakten..

    Der ser det så sort ud for låner, da de jo ikke har villet udlevere hesten uden penge, sådan som det bliver udlagt ihvertfald..
    Det er jo så forståeligt, hvis de ikke mener hesten er halt smiley

    Ak ja, det at låne sin hest ud er en kunst smiley


  • #33   10. maj 2011 Det står i kontrakten at hesten har haft for lavt blodsukker, og derfor er der i samråd med dyrlæge, blevet lavet en foderplan som virkede ganske fint, og han tog på. Han skulle startes stille op da han stod stille fordi vi ikke vidste hvad der var galt med hesten, til vi fandt frem til problemet, dyrlægen har sagt god for at hesten kunne startes stille op, hvilket låner var gjort bekendt med. Og jeg giver ikke lorten videre, for jeg skulle betale tilskud til foder, indtil han var som han skulle være!

    Jeg har fået en datter som har været meget syg, og har været på hospitalet i tide og utide. jeg vil ikke sælge min hest, derfor var løsningen han kunne lånes ud!

    JM: Ja jeg kan da i hvert fald "tune" mig ind på at du ikke ved hvad du snakker om c",

    Selvfølgelig skal min hest da have dyrlæge når den er halt, jeg aner jo ikke hvad der er sket derude.

    Maria H´s mor: Den var i hvert fald på ingen måder rengående, det siger en del om jeres ekspertise, når nu i er så fantastiske derude... og ja jeg er ikke en behagelig person, når jeg kommer og ser min hest i den tilstand. Men hils derude og fortæl han har det godt nu :o)


  • #34   10. maj 2011 Ja mit budskab var at sige til folk der overvejer at låne deres hest ud, at de skal vælge låner med stor omhu.

    Og så gider jeg egentlig heller ikke kaste mere med mudder her, det er sur røv for mig og min hest, men jeg håber bare han er hurtigt ovenpå igen, og så har jeg i den grad lært af mine fejl. Og håber at andre ikke oplever det samme!


  • #35   10. maj 2011 hesten fik det foder der var aftalt iflg kontrakten, kan slet ikke forstå du kaster med muddder , men det er måske fordi dine folde kun består af det..hesten blev plejet som den skulle iflg kontrakten den blev ikke fraviget et sekund, du stod i stalden da den ankom og var virkelig ubehaglig, låner måtte ikke dit og dat, pludselig beskylder du hende for at have klippet hans pandelok og hun har aldrig rørt den,, vi tog venligt imod dig men du kunne dårligt nok værdige folk et blik til tros for at flere sagde hej til dig,, du skriver at dine stalde er godkendt ,, jeg må tvivle for manden der var med nede og hente hesten, er 194 cm og flere steder måtte han dukke hovedt, og reglen er 260 cm over strørrelse.. og det var der ikke, så måske du ikke er så hellig som du gerne vil gøre dig til..

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #36   10. maj 2011 Stina A, du skal nok øve dig lidt endnu kan jeg hører for er nogen der ved noget om det du laver er det mig men pøj pøj med hesten, det er jo dejligt for dig at den er kommet hjem igen. I øvrigt ærgeligt at din hjemmeside ikke virker PT altid interessant at læse om folks referencer indenfor det alternative specielt for en der bruger det også til hesten, hunden, kattene og ja selvfølgelig sig selv ;- )

  • #37   10. maj 2011 Ingelise D.

    Det er helt ok, kunne jo også bare have underskrevet mig men i kampens hede gik det lidt stærkt..


  • #38   11. maj 2011 Et lille pip fra mig.
    Hesten som man taler om her har fået NØJAGTIGT det foder/hø som står i kontrakten. Den har været på fold hver dag(heste får som regel skræmmer når de skal tilpasse sig en ny flok). Hesten har været glad og tilfreds den uge den har stået på stedet. Jeg har selv redet med pigen den uge hun havde den. Den Er blevet skridtet 3 dage holdt fri 1 dag og redet i 15 min to dage. Dette vil jeg kalde en blød opstart. Hesten var på ingen måde halt da den forlod stedet. Jeg kan sige det 100% da jeg selv lukkede den ind sammen med pigen, inden du hentede den!(Hesten kom travende ned til os) Og eftersom jeg har redet landstævner i nu 15 år burde jeg kunne se om en hest er halt. Hvad der er sket i traileren på vej hjem kan jeg jo ikke sige.Men halt var hesten sgu ikke da den forlod stedet. Det med at Din hest har tabt sig kunne måske være fordi den er blevet stresset. Men en hest kan på ingen måde lære det nye sted og heste at kende på en uge. Og pigebarnet som har lånt hesten har jo ikke en jordisk chance for at fodre den op på en uge! Måske man lige skulle havde set tiden an. Men god vind med hesten fremover smiley


  • #39   12. maj 2011 så du har kørt med en stok halt hest i en trailer eller ? det er jo det du siger. ville det ikke være en god ide selv at få dyrlæge til den inden du tog den med hjem ?

Kommentér på:
Tænk jer om før i låner ud...!!!

Annonce