{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

Skille dem ad eller ej?? {{forumTopicSubject}}

Ja overskriften siger næsten det hele.

Jeg har haft chloe og liv i næste 2 uger nu, og jo længere tid jeg har haft dem jo mere indser jeg hvor afhænig de er af hinanden, og det gøre det jo self. hellere ikke nemmere at det er mor og datter... og har os erfaret at chloe stadig patter ved sin mor selv om hun er 4 år gammel... så det hjælper bestemt hellere ikke på det hele smiley

Nu kommer mit spørgsmål så, ville det være bedst at bytte den ene væk til en anden pony?? Og ville det overhoved gå??
Skal os lige siges at vi kun har de 2 lige nu... så er ikke bare at skille dem ad og lade dem gå med andre... for kan bare ikke lige lade sig gøre...

Ved godt det ikke er særlig lang tid jeg har haft dem, og ting tager tid... men er bare ikke nemt at arbejde med dem når de er så afhæning af hinanden og ikke kan skilles ad.... og ville jeg jo gerne have de kunne...

Håber på lidt hjælp hvad der vil være bedst...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skille dem ad eller ej??
  • #1   11. maj 2011 Ja nemlig... smiley
    blev os helt forærvet over det :s

    Og syns det er så sjovt at liv(moren) siger noget til det :s


  • #2   11. maj 2011 Ikke siger noget til det...

  • #3   11. maj 2011 i kan vel gøre som man gør med føl?? står de i forskellige bokse om natten?? jeg tror aldrig du helt kan vænne dem a med a være afhængelige a hinanden, så længe du ikke kan skille dem 100 % ad i en periode.... så spørgsmålet er om du kan leve med det, eller om du vil a med den ene

  • #4   11. maj 2011 De går på døgnfold her om sommeren... men til vinter kommer de ind i hver deres boks...

    Men der hvor de har stået førhen, altså før jeg fik dem, har de os bare fået lov til at gå sammen, og i samme boks...

    Har intet imod at de er afhængig af hinanden, jeg syns bare at de er det alt for meget... du kan slet ikke skille dem ad andet de går helt i panik og flipper helt ud... Men er os klart når de kun har haft hinanden...
    Men jeg tænker så bare om det ikke er bedst at skille dem ad nu inden det bliver alt forsent...


  • #5   11. maj 2011 jeg ville når jeg skulle træne den ene, smide den anden i boks og omvendt, simpelthen så de ikke gik gennem hegnet, og når den var fortrolig med det, lade den gå på folden, hvor man havde en til a holde øje, så man var sikker på den ikke gik gennem hegnet, evt give den nogle gulerødder, eller en anden form for "snack" som den kunne koncenterer sig om mens modparten var væk?

  • #6   11. maj 2011 Vil råde dig til at lære dem stille og roligt, dag efter dag, at blive skilt ad i korte sekvenser og øge det tidsrum efterhånden. Det kan tage noget tid, men lige pludselig har de lært at de godt kan undvære hinanden lidt og at de ses igen.
    Men personligt ville jeg ikke bryde mig om at skille dem 100 %- det er rimelig hårdt for psyken på dem. Så hellere bare tage den med ro og lære dem at arbejde hver for sig. Men det kræver tålmodighed og konsekvens.


  • #7   11. maj 2011 janni>> helt sikkert, men når hun så har oparbejdet det, så ville jeg have skilt dem a 100 % så de kunne blive fri a hinanden.... lige som man gør med mor og føl...

  • #8   11. maj 2011 Ja oki... jamen det med at skille dem ad lidt af gangen er jeg i gang med... vi er oppe på 4 timer nu... men de stresser bare helt vildt når det er... og er svært at tage dem fra hinanden, og sætte den ene i boksen... og til dagligt er jeg alene om det, er dog begyndt at få lidt hjælp et par gange om ugen... Men når jeg er alene om det er det utroligt svært at stå med...



  • #9   11. maj 2011 Så er kommet dertil om det endelig ikke bare ville være bedst at skille dem helt fra hinanden... altså at jeg måske får byttet den ene til en anden pony...

  • #10   11. maj 2011 ja det kan jeg godt se... så ved jeg ikke lige hvad du ska gøre smiley

  • #11   11. maj 2011 For står jo os med det problem at hun stadig patter ved sin mor... og får lov til det... så vil jeg jo aldrig kunne vænne hende fra... smiley

  • #12   11. maj 2011 hvad med at købe en "ko-ring" sådan en kvier har ¨på hvis de foresætter med at patte hos køerne??

  • #13   11. maj 2011 Indel folden i to så de kan gå op af hinanden men hun ikk kan die ved sin mor... Så burde du efter en periode kunne sætte dem sammen uden hun dier for der vil ikk være mere at komme efter

  • #14   11. maj 2011 Kan du dele folden? Hvis du kan ville jeg prøve det så de har et hegn i mellen sig så bliver de måske vænnet til at ikke være helt sammen+ at hun ikke får pattet

  • #15   11. maj 2011 Den fold de går på lige nu er ikke muligt at dele... men der vil sagtens kunne lave mere til, så vi vil kunne dele den... men vi står kun med et læskur...

  • #16   11. maj 2011 Nu ved jeg Laban, som jeg har redet, gik op af sin mor, indtil den dag hun døde. Det har resulteret i han faktisk har en smule svært ved at klare sig, når de andre "driller ham" og helst vil passe sig selv på folden, for han ikke kan finde ud af at klare sig selv i en flok. Du kunne evt. spørge om nogle ville have "føllet" i en periode, til byt med en lånehest eller lignende? Så gå ind og se annoncer, hvor du måske kan finde en, som også har en løsning på dit problem, så kan den komme ud blandt andre og lære at passe på sig selv smiley

  • #17   11. maj 2011 Ville det måske os hjælpe at sætte en 3 hest/pony ind sammen med dem?? for de har som sagt kun haft hinanden... så måske det ville hjælpe... at der så var en mere end dem selv...??

  • #18   11. maj 2011 Jeg tror helt seriøst ikke det hjælper, hvis de ikke fjernes 100 % fra hinanden. Så længe de kan høre, se eller rører hinanden, tror jeg virkelig ikke det ændres.

  • #19   11. maj 2011 Jeg synes at det er bedst at skille dem ad.. har redet på en 5 års, som stadig diede ved moren og var totalt afhængig.. man ku ingen gang ta ham ud på ridebanen selv og den lå lige ved folden. Han havde været væk fra hende i et halvt eller helt år da han var bette, men knyttede sig med det samme han kom hjem igen.. og der stod en pony mere med dem .

  • #20   11. maj 2011 Har samme problem med min fjordplag.. Han er et år og jeg har forsøgt at vænne ham fra siden han var 8 måneder.. Jeg er kommet til den erkendelse at han skal væk i en periode..

  • #21   11. maj 2011 hestene skal ikk ha læskur på folden om sommeren så der sker ikk noget ved den ene ikk har ;p

  • #22   11. maj 2011 Ja jeg hænger os mest til den side at den efterhånden nok er bedst at skille dem helt ad... hvis jeg skal komme nogen vegne med dem...

    Men ville lige høre nogen som måske have prøvet det samme, hvad der ville være bedst... for jeg har aldrig prøvet det i så slem grad som det er nu....


  • #23   11. maj 2011 Hvis du er glad for begge heste, så syntes jeg 14 dage er for lidt at konkludere på. Det tog min gamle hest over 1 år, før han var faldet til det nye sted. Og ja det kræver hårdt arbejde at fravænne, men som en skriver skiller man dem og sender dem hver for sig, kan det være utroligt hårdt for dem psykisk.

    i naturen ville hoppen jo have fået nyt føl, og så havde hun selv klaret fravænningen, det så ikke sket, så ja der skal noget hjælp til.
    Men ja jeg syntes bare det er for hurtigt efter kun 14 dage, at opgive kampen og sende den ene væk.



  • #24   11. maj 2011 Det er hellere ikke fordi jeg har opgivet kampen, overhoved ikke... jeg tager den gerne op...

    Men nu tænker jeg på hvad der vil være bedst for dem begge 2... og når et føl normalt vændes fra omkring 6 mdr... og hun er 4 år nu, så er der stor forskel... og bestemt ikke nemmere...

    Så tænker bare om det nu ikke vil være bedst for dem begge at komme fra hinanden, så de begge kan komme "videre" med deres liv... og lære at klare dem selv...



  • #25   11. maj 2011 når de har været sammen netop så lang tid ville jeg ikk turde skille den 100% af. De kan i værste tilfælde gå hen og dø af sorg... Vi fik på et tidspunkt en mishandlet hest ind hvor "føllet" på 5 var gået hen og døde af mishandlingen og moderen overlevede. Hun var iflg dyrlæge rask minus hendes undervægt, så hun kom på græs ude ved os hvor der var græs og andre heste. Hun stod i 14dage og hang nede i det ene hjørne hvor vi prøvede alt oss clavoriant som fortalte os det var sorgen der trykkede (ved godt det ikk er alle der tror på clavoriance og det respektere jeg) dyrlægen var oss ude adskellige gange men efter 3uger hvor hun tabte sig yderligere (hun nægtede at spise græssede kun sparsomt) valgte vi at lade hende aflive. hun fik kun den beroligende sprøjte så var hun væk. Jeg tror på det var tabet af hendes føl der gjorde det og det gjorde dyrlæge og hende den clavoyriante oss

  • #26   11. maj 2011 Kan os godt følge det du skriver....

    Men det kan jo så os gå den anden vej, at det viser sig at være det bedste for dem... Jeg kunne jo os prøve at se om jeg kunne finde en der ville bytte pony med mig, måske bare i et par mdr til at starte med for at se hvordan de tager det... kunne det måske være en ide??


  • #27   12. maj 2011 Når du skriver at de kan være adskilt i 4 timer - mener du så 4 timer uden at kunne se hinanden?
    Kan de høre hinanden?

    Hvad er formålet med at de skal kunne skilles ad så længe ad gangen? En normal ridetur er da ikke åp 4 timer??
    Hvorfor ikke starte med at tage den ene ud på tur i 20 min, og så smide den anden i boks. Få et familie medlem til at "trøste" den som er tilbage, med noget hø+gullerødder.
    Når du kan tage dem begge ud en halv time uden vrøvl, så kan du trappe op - men forstår altså ikke behovet for at kunne skille dem ad i længere tid end 4 timer?!

    Og mht at den yngste patter ved moren, det er sikkert kun lidt hygge/trøste pat, det holder hun sikkert op med i takt med at hun falder til hos dig, og i takt med at de kommer ud og laver noget sammen og hver for sig.

    Hilsen hende med en 4 års fjordvallak som tiltider også er ved at dø når "kæresten" er hjemme på folden og han er på tur...


Kommentér på:
Skille dem ad eller ej??

Annonce