{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.429 visninger | Oprettet:

Hvis nu i skulle? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved der er rigtig mange debatter herinde hvor for og imod nærmest bekriger hinanden, fx roll kür og bid er de to største debatter, dernæst kommer sko/barfod og stævner/hms osv osv..

Hvis nu i havde magten til at gøre noget ved et emne ( og kun et ) i ridesporten, hvad ville i så gøre ? Altså jeg mener i kunne enten pålægge alle at ride med bid, eller helt fjerne brugen af bid i hele ridesporten. Eller i kunne forbyde springning, eller forbyde kastrering af hingste, eller ophæve brugen af spore osv osv. Hvad ville i gøre ?

Jeg ville absolut fjerne alt hvad der hedder stalde, og lade alle heste gå på løsdrift. Det ville være en god start tror jeg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis nu i skulle?
  • #1   23. maj 2011 Nu er det altså ikke alle heste der bryder sig om løsdrift.. smiley

    Ved ikke hvad jeg ville, synes der er rigtig mange ting der kan forbedres.


  • #2   23. maj 2011 Jeg ville ophæve kravet om at der skal rides med kandar fra xx dressurklasse.

  • #4   23. maj 2011 nu mener jeg sandelig også en god løsdrift smiley

  • #5   23. maj 2011 Hmmm der er mange ting der burde forbydes, og ikke kun inden for hesteverdenen.
    Og vil sige det samme som Linette, det er ikke alle heste der egner sig til løsdrift.


  • #6   23. maj 2011 Det skulle forbydes at en hest blev kastebold ! =)

  • #8   23. maj 2011 Ville pålægge alle der skulle ride, i at tage et kursus inden man lærer at ride i hestens natur/anatomi/ foder og så videre, så mennesker har en ordentligt kendskab til heste og deres natur og på den måde kan træffe valg ud fra hestens bedste og ikke hvad alle andre ridemetoder forskriver. tror man vil få hjulpet en masse af de såkaldte "problemheste" på denne måde, og at folk er mere oplyste. Viden er vejen til en bedre verden

  • #9   23. maj 2011 Min hest egner sig ikke til det, fordi han er nederst i flokken, han stresser helt op hvis der ikke er ro omkring ham når han spiser, han sluger sin mad, og har en enkelt gang fået det galt i halsen, så der var dyrelæge til. Kender en anden pony som heller ikke vil egne sig til det, fordi han spiser alt han kommer i nærheden af, og vil derfor spise de andres mad/hø og derved blive forfangen som han har været før.

  • #10   23. maj 2011 Min Jessica kan ikke engang gå på sommergræs. Hun bliver meget stresset, og bryder sig ikke om ikke at komme ind i sin egen boks, have pladsen til sig selv, sit eget hø osv.



  • #11   23. maj 2011 Man skulle indføre hestehold kørekort. Så alle vidste hvordan hesten skal behandles og holdes korekt da der er for mange der køber hest uden viden nok til det

  • #12   23. maj 2011 jeg ville afskaffe kravet om kander til de høje klasser i dressur, for har på ingen måde lyst til at putte kandar i munden på min hest. Og det er da irriterende at det er dét der skal begrænse os smiley

  • #13   23. maj 2011 Ville helt sikkert fjerne alt hvad der hedder mishandling.

  • #14   23. maj 2011 Der skal laves et kørekort til heste og pony så man har været oppe i en prøve omkring passning af hest og pony samt hvordan man omgås heste og pony. samt at heste bliver kastebolde mellen forskedlige mennsker

  • #15   23. maj 2011 Min ville godt nok dø af kulde i en løsdrift...

    Nå men jeg ville ophæve reglen om at man skal ride med sporer og bare gøre det valgfrit.. smiley


  • #16   23. maj 2011 Bid :3

  • #17   23. maj 2011 Min ene hest har svært ved at gå i løsdrift! Hun bliver stresset af det. Og blev selv skubbet mange meter flere gange på folden, fordi hestene var hårde ved hinanden, og ikke "så" mig, når jeg kom med min hest

    Min plag havde ikke prøvet andet, derfor havde hun svært ved at indfinde sig i en boks..

    Hvis jeg kunne ændre EN ting - så ville jeg lade rytterne kunne se ind i sig selv - og deres hest!, så ville vi have meget færre sygdomme og skader, både ang. fodring, fold, ridning, heste-psykologi etc.


  • #18   23. maj 2011 Heidi der er jo også forskel på om hestene bliver bundet fast når de skal spise netop for at sikre den ene ikke får for meget og den anden for lidt eller de bliver stresset smiley

    det gør man ihvertfald nogle steder der til hver krybbe i fx. læskuret der kan de binde dem fast og løsner dem så når de har spist.


  • #19   23. maj 2011 Jeg ville nok ophæve hjælpemidler. Dvs. Inklusive bid. . Mest (altså snakker om bid her.) fordi ekstrem mange mener at bid ikke kan skade og det er dumt at ride uden bid. . Er enig med de andre. Det er ikke alle der fungerer i løsdrift. Var det blevet en lov, havde jeg nok brudt den anyways.

  • #21   23. maj 2011 vil ophæve medlem skab i klupper og brug af pisk spore osv
    i xx klasser
    siger ikke at man ikke må have dem med men at man ikke skal havde dem på hvis man ikke har lyst

    og så vil jeg lave om i det med ud lukning af klasser
    fx man er blevet for god til en lc spring klasse og ned
    men at hesten har fået en skade så den må starte frem til en lc frem over


  • #22   23. maj 2011 Hmm, den er svær. Jeg ville nok forbyde brugen af bid (ja, jeg lyder som en naiv aktivist lige nu, men det er jo så bare min holdning!) MINUS kandar til de høje klasser i akademisk dressur. Og i så fald skal brugen "godkendes" af et rideforbund og der skal modtages undervisning af kvalificeret underviser, fx Bent Branderup eller Michelle Wolf smiley

  • #23   23. maj 2011 Lykke og William:
    Jeg tænkte netop det samme.


  • #24   23. maj 2011 hvorfor afskaffe stævner ?? =)

  • #25   23. maj 2011 Jeg ville indføre et kursus om pasning og pleje af hesten til ALLE som anskaffede sig en hest eller pony. Lige meget hvor lille hesten så er og om den bare skal fungere som "græsslåmaskine".

  • #26   23. maj 2011 Ditte P:
    Jeg tror mange af de grimme ting vi ser i ridesporten direkte eller indirekte skyldes konkurrence.
    Når vi op i de høje klasser er der for alvor mange penge på spil - og som bekendt er penge lig tid - derfor ses der gentagne gange at ufine metoder tages i brug, for at få en hest gjort hurtigere klar til det ene og det andet - jo hurtigere end hest bliver uddannet, jo hurtigere kan der tjenes penge på den.
    Udover pengene, tror jeg også, at selve konkurrencen betyder så meget for mange mennesker, at de sætter hestens ve og vel tilside for et godt resultat.


  • #27   23. maj 2011 Mette:

    Okay, men hvad så med dem der godt kan finde ud af at tænke på hesten selvom de rider stævner, det ville ikke være fair for dem =)


  • #28   23. maj 2011 Ditte P:

    Ja, men jeg tror stadig at det er selve tanken om at vi mennesker bruger heste som et objekt for vores konkurrence-lyst. Jeg bryder mig heller ikke om stævner, men bryder mig endnu mindre om bid, så hvis jeg skulle vælge, bliver det som sagt bid smiley


  • #29   23. maj 2011 Tina: Da min hest gik i løsdrift det korte stykke tid, blev de også bundet mens de skulle spise, men alligevel i angst at de ander ville komme og tage det, stresser han op. Og man binder dem jo ikke når de får hø, derfor er det svært at se hvor meget de spiser.

  • #30   23. maj 2011 Jeg tror på os to maqic:

    Ja men, der er altså også mange som ikke tænker på hesten som en genstand, men som en HEST =)) Og det ville i mine øjne ikke være fair for dem. =)


  • #31   23. maj 2011 Ditte P:
    Så længe der er konkurrencer vil der altid være folk der sætter pengene og konkurrencen højere end hesten. Umiddelbart kan jeg ikke se nødvendigheden i at have ride-konkurrencer - man kan konkurrere i så meget andet, uden at man involverer et andet levende væsen i det.
    Jeg vil hellere prioritere hesten højere end menneskets konkurrencelyst.

    Og jo, vi er da helt enige om, at der heldigvis findes mange konkurrenceryttere som tager godt hensyn til deres hest - desværre er der bare så mange brodne kar, så jeg ikke finder det acceptabelt.


  • #32   23. maj 2011 Ja, men hvorfor så bruge den i konkurrencer? Hesten har ikke noget ønske om at vinde over andre og vise sig smiley

  • #33   23. maj 2011 Mette:

    Ja det er der helt sikkert, men det vil altid så længe man har dyr, være nogen der ikke behandler dem ordentlig, uanset om stævner blev afskaffet eller ej.

    jeg vil mene det ikke er det samme at tage til stævner med en hest, og så f.eks. tage til et fodbold stævne, nu hvor man jo har hestene som sin hobby =) Så der kan jeg se nødvendigheden =)


  • #34   23. maj 2011 Hvis en hest kommer på fold om dagen, har adgang til strå/grovfoder og bliver motioneret og aktiveret dagligt, så ser jeg ikke det store problem i en boks. Dog hælder jeg også mest til løsdrift, især fordi at de hele tiden bliver holdt i gang.

    Min pony væver og bliver stresset når han kommer i boks, så her har løsdrift været løsningen. Han klarer det fantastisk, men jeg vil så også sige at en god løsdrift er den bedste. Da jeg fik ham var han også det svageste led på folden, men efter løsdriften, er det ham der styrer flokken derude smiley

    Hvis jeg kunne vælge, skulle det nok være at en rideskolehest max måtte gå 1-2 timer om dagen, mindst 2 fridage, og at alle hesteejere skal bestå ryttermærker.


  • #35   23. maj 2011 Jeg tror på os to maqic:

    Fordi det er en hobby, det kan godt være hesten ikke "tænker ihh nu skal jeg ud og vinde stævner" Men mange heste der bruges til stævner kan godt lide at komme ud og yde noget =)



  • #36   23. maj 2011 Indføre brændemærkning igen smiley



  • #37   23. maj 2011 Anne Finken

    Tag f.eks. min ene vallak. Han ville dø af sult og ville få ondt i hele kroppen hvis han skulle gå i en løsdrift. Han er nederst i rang i flokken og trækker sig hvis der er den mindste ballade, de andre heste ville tage magten og skubbe ham rundt.. Han kan bedst lide at "have sit eget", hvilket jeg tydeligt ser når hestene får stråfoder på folden som sommeren.

    Han ville også få ondt i hele kroppen om vinteren hvis han stod ude, da han har diverse ledproblemer og jeg er af den type der nægter at give mine heste medicin, bare for at de kan blive hos mig og have det godt.

    Nej, en god stor varm boks i en stald med masser af udluftning er MEGET bedre en end løsdrift i mine øjne smiley

    Jeg ville nok afskaffe alt der hedder; glidetøjler, elastik, chambon og i det hele taget hjælpemidler der tvinger hesten til at bøje nakken. Og så ville jeg afskaffe brugen af pisk og sporer..


  • #38   23. maj 2011 Tænk, hvis stævner blev afskaffet. Ville græde i lang tid kan jeg godt fortælle. Jeg bruger stævner til at sætte mig nogle mål og opnå dem, samt vise min hest frem, møde nye mennesker, og selvfølgelig rider jeg også for at vinde (opnå nogle mål, ved fx at lære en hest nogle øvelser, og så starte en højere klasse etc.)

  • #39   23. maj 2011 Ang stævner: Synes jeg bestemt ikke de skulle afskaffes, det er en super god oplevelse for både hest og rytter, og styrker i de fleste tilfælde båndet mellem hest og rytter, bare det at komme ud og prøve noget nyt og være i pressede situationer sammen.

    Men nej, dem som lader det gå ud over hesten synes jeg heller ikke er okay. smiley


  • #40   23. maj 2011 Hvis jeg skulle forbyde noget i hesteverdenen skulle det være at ingen hest kunne få lov at skifte ejer mere end 1 gang om året (og det er endda meget), selvfølgelig medmindre hesten bliver mishandlet. Det får nok også folk til at tænke en ekstra gang over deres økonomi inden de køber hest.
    Ingen hest fortjener at være kastebold!!


  • #41   23. maj 2011 Maria:

    Lige præcis, det synes jeg også skulle forbydes !


  • #42   23. maj 2011 Hvis man ikke kan finde nogle bedre at afskaffe end stævner, synes jeg godt nok man overser mange problemer, der er større i rideverden smiley

  • #43   23. maj 2011 Enig med Ida og Story: Indfør brændemærkning igen

  • #46   23. maj 2011 Sikke dog en tone, Catharina.

  • #47   23. maj 2011 Jeg kunne også godt have lyst til at forbyde alt konkurrence. De stævner jeg har været til, har rytterne været så pressede og hestene så stressede, at det læner sig langt op ad dyremishandling måden der rides på. Særligt synes jeg det er rigtig ubehageligt at være tilstedeværende ved et springstævne. Og det er sjovt nok næsten ligemeget hvlket niveau der rides på, det er næsten lige slemt.


  • #48   23. maj 2011 Mette: Kiggede lige på din profil. Du har ikke noget imod pelsning af dyr, men synes ikke stævner burde være til. Det er noget en kontrast smiley

  • #49   23. maj 2011 Tror simpelthen ikke på at til samtlige stævner, har der ikke været nogle der red ordentligt. Så er det ihvertfald noglemærkelige stævner.

  • #50   23. maj 2011 Stine:

    Hold da op for en omgang mudderkastning herinde!
    Men når man ikke kan finde på bedre argumenter, så er det vel også nemmere at blive personlig.
    Hvis du læste både min profiltekst og mit indlæg her igen, ville det nok være en hjælp for os begge.

    Jeg skriver ikke, at jeg er imod stævner - men at mange af de dårlige ting i ridesporten er forsaget af konkurrencerne - tid er penge, som jeg skriver, og når man skal skynde sig - ja, så er det ikke altid de mest hestevenlige metoder der bliver brugt.
    Og som jeg også har fremhævet, så nej - selvfølgelig er det da langt fra alle stævneryttere som har urent mel i posen - især ikke på det lidt lavere plan. Jeg prøvede netop at understrege dette for at undgå, at det blev tolket som om, at jeg mente at stævneryttere var hestemishandlere.

    Nej, det er rigtigt forstået at jeg ikke har noget imod at man pelser dyr, men for filan hører det hjemme her?! Hvis du har noget at sige til dette, må du sende mig en pb eller oprette et nyt emne, for det hører ingen steder hjemme i denne diskussion - det er tydeligt at du kun hiver det frem, for at komme med et eller anden form for angreb, som jeg ikke helt forstår hvor du vil hen med.
    Jeg vil til enhver tid være mod dyremishandling - og jeg mener også at der foregår rigtig meget dyremishandling i pelsindustrien som jeg selvfølgelig tager stærk afstand fra, men som princip ser jeg ikke noget galt i pelse - dyret skal bare have haft et godt liv.


  • #52   23. maj 2011 Nu er det dig der misforstår. Det jeg siger er at langt flere dyr, har det altså værre i Danmark, end en konkurrence hest. Det jeg samtidig prøvede at påpege, er at hestene altså somregel har det godt, dem som anvendes til stævner. Det gode ved stævnerne er jo netop, at det er svært at behandle sin hest grimt i det miljø, for det vil altid være nogle som siger stop og som er opmærksomme, hvilket er godt. Jeg kan sagtens se hvad du mener med, at tid er penge, hvilket er vildt trist, da man ofte ser, der overses at det er et levende væsen.Det var ikke mudderkastning, men for at sætte det i perspektiv. Stævneheste er langt fra det dyr i verden, der lever under dårligste vilkår OG de heste, som ikke kommer på stævnerpladser eller andre steder og bliver vist frem, er desværre i en risikogruppe, for ikke er blive opdaget, hvis de lever under dårlige kår, for der er folk ikke nok opmærksomme. Det bedste, vi som heste folk med forstand kan gøre, for at undgå konkurrence heste, der bliver behandlet som penge maskiner, er at være opmærksomme og påpege det, hvis vi ser noget foruroligende. Tænk alle de heste, som bliver fejlredet(pisket, hamret til osv), som vi ser på stævner pladserne, hvis de ikke var der, hvordan skulle vi så opdage det.
    - Men i forhold til det med de skal have haft et godt dyr(pelsdyr), kan jeg ikke lade være med at tænke, om det er optimalt blot af sidde i et lille bur og glo. Men det høre ikke hjemme her, det var blot for at påpege heste er langt fra de dyr, som lider mest smiley


  • #53   23. maj 2011 Catharina:
    Nej, jeg modsiger bestemt ikke mig selv - jeg er da godt klar over at dyr bliver slået ihjel for pels, det giver jo sig selv. Jeg er imod dyremishandlig ja, selvfølgelig.
    Og nej, jeg kan bestemt ikke se at det skulle være "langt ude" det jeg mener - jeg mener bestemt ikke jeg er gal på den, tilgengæld er jeg glad for, at jeg ikke længere er gal på den, og har fået øjnene lidt op for, hvordan ridesporten egentligt ser ud.
    Og nej, vi skal ikke forbyde ridning. Og nej, vi skal ikke lukke alle vores heste ud af indhegningen osv af svar på den slags spørgsmål. Jeg mener det er vores ansvar som heste-ejere at vores heste lever så sundt og naturligt som muligt - og jeg ser bare rigtig mange grimme tind i konkurrence-ridningen, som ikke behøvede være der. Jeg har jo heller ikke sagt, at jeg tror det er realistisk at afskaffe stævnerne - i kan være ganske rolige, sålænge der er både penge og heste i verden - så er der også konkurrencer.

    Stine, jeg er ikke enig med dig i, at stævnehestene især er dem der har det godt, fordi der ville blive sat en stopper for det hvis ikke det var tilfældet. Hvem stopper rollkuren på opvarmningsbanerne? Barringen? Krybbebideremmen i de store stalde? Hvad med foldtiden for de dyre heste? Andreas´ heste der kun må komme kort tid alene på fold, for de er jo for dyre til at risikere skader? Hvorfor er disse ting kun en brøkdel af de kendte problemer, hvis netop stævnehestene skulle have det så godt?

    Bare fordi der er dyr der har det værre, vil det aldrig retfærdiggøre det - det er simpelthen ikke et argument.

    Jeg vil iøvrigt på det kraftigste understrege at jeg INGEN steder har skrevet, at det er "optimalt for et dyr at sidde og glo i et lille bur" - jeg er stadig, ligesom jeg allerede har skrevet, imod dyremishandling - også den dyremishandling der foregår inden for pelsindustrien - den tager jeg dyb afstand fra.


  • #54   23. maj 2011 Jeg tror det er en smags sag hvad man vil bruge sin hest til, det er jo forskelligt hvad der har ens interesse. og det ene kan jo være lige så godt som det andet. Men jeg synes bestemt ikke konkurranceridning skal afskaffes, jeg rider selv military og synes at jeg ser flere glade heste end triste. En konkurrancerytter elsker jo sin hest lige så højt som en hyggerytter. Det samme vil jeg sige om bid og bidløs, nogle kan lide det andre kan ikke, jeg går personligt mere op i vekslende ridning og lave ikke det samme med mine heste to dage i træk.

    Jeg synes at der at langt værre når man høre om heste der dør af sult og tørst rundt omkring osv.


  • #55   23. maj 2011 Der er jo også forskel på en sportsmand og en computermand, med hensyn hvad man laver og passer på smiley

Kommentér på:
Hvis nu i skulle?

Annonce