{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

Jeres mening ang. udlån og part?? {{forumTopicSubject}}

Jeg søger lidt en hest at ride eller at låne. Jeg har ingen muligvid for at betale dyrlæge da jeg er studerende. Derfor jeg kun søger at ride eller låne en.

Jeg har så set en del der søger at låne deres heste ud eller finde en rytter pga. de skal arbejde eller flytte et sted hen hvor der ikke er mulighed for at have hest med. De er jo stadig ejeren af hesten selvom de søger rytter/låner. ang. lån vil de have låner skal betale dyrlæge fordi de ikke har råd til det selv. Men hvad gør ejeren så hvis det er en rytter der kommer og rider hesten på stedet som en part. Mener i så parten skal betale dyrlæge? Når parten nærmest gør ejeren en tjeneste i at motionere hesten og passe den mens ejer er bortrejst. Er det helt forkert af mig at tænke, hvorfor jeg som rytter eller låner skal betale dyrlæge for en hest der ikke er min fordi ejeren ikke har råd? Burde man så ikke sælge hesten istedet for at låne den ud eller finde en rytter når man ikke har råd til en uanmeldt dyrlæge regning..

Bare lidt tanker jeg går lidt med pt. Hvad er jeres holdning ang. udlån og part?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres mening ang. udlån og part??
  • #1   16. jun 2011 Ejer skal da ikke betale for dyrlæge hvis hesten bliver syg i din varetægt smiley

  • #2   16. jun 2011
    Som låner af en hest betaler man OGSÅ dyrlæge - man overtager alle udgifter for hesten undtagen forsikring. Eneste forskel på låner og ejer, er at ejeren står som ejer på kontrakten.

    Nu låner man folk ud fordi de skal til USA, har meget arbejde, har fået børn eller andet - ikke nødvendigvis pga. krise...


  • #3   16. jun 2011 Problemet er hvis du laver gæld i hesten og ikke betaler feks dyrlæge, staldleje hænger den rigtige ejer på din gæld...

  • #4   16. jun 2011 Men man får jo ikke hesten handelsundersøgt for at se om den hest man tager i varetægt fejler noget? Burde det være en god idé når man nu har ansvaret for hesten? Men hvad så hvis det er part og ejer ikke har råd til dyrlæge? skal man bare være ligeglad?

  • #5   16. jun 2011 eller dyrlæge og opstaldning kan tage pant i heste ifølge loven (de taber jo også penge)

  • #6   16. jun 2011
    Så kan man jo skrive kontrakt på at hesten ikke fejler noget ( kronisk ) også hvis man finder ud af den gør, er det ejers problem.

    Tror du har oplevet nogle uheldige episoder med part og udlån eller læst nogle der ikke er "flest" af.

    Som part betaler man et vist beløb - det gør ejer med som vedkomne vil.


  • #7   16. jun 2011 Hvis man har part på en hest betaler man som regel et fast beløb om måneden til at dække, opstaldning, smed , dyrlæge osv smiley

  • #8   16. jun 2011 Når man låner en hest som sin egen, overtager man også alle udgifter på den hest, så længe man låner den. Det er, i min optik, kun fair, og sådan har jeg selv gjort det, de gange jeg har lånt en hest.

    Har man derimod part på en hest og betaler eksempelvis 500 kr. om måneden for dette, mener jeg ikke, man skal betale dyrlægeregninger, medmindre disse afstedkommes som en direkte følge af en skade, man selv har påført hesten. Altså; hvis parthesten bliver syg, er det ejer, som skal betale, men hvis det derimod er parten, som på en eller anden måde er skyld i, at hesten kommer til skade, så må han/hun også erstatte skaden i form af at betale dyrlægeregningerne... efter min mening! Hvis jeg var part ville jeg selv tilbyde at betale i sådan et tilfælde...


  • #9   16. jun 2011 Jeg ville mene at når man udlåner en hest overdrager man ansvaret for ens hest til en anden. Derved også dyrlæge regningen. Ejeren kan jo eks. være i udlandet og så skal låneren jo tage stilling til om dyrlæge er påkrævet. Der kan der opstå uenighed.
    Personligt tror jeg at nogen mennesker ville passe bedre på hesten hvis de selv skal betalen dyrlægen. Kan godt være mig der er mistroisk, men ens hest er jo ens øjesten!


  • #10   16. jun 2011 Altså synes bestemt heller ikke det er fair at en part skal betale dyrlæge regninger.

    men hvis man låner en hest er det tit og ofte sådan, og det synes jeg nu er helt fair. Har selv lånehest, og han er som min egen, betaler alt til ham =)


  • #11   16. jun 2011 Man kan godt sige jeg har læst nogle af dem der ikke er "flest" af smiley

  • #12   16. jun 2011 Jeg har part, og det er simpelthen bare så sindssygt skønt!
    Ingen ansvar for at betale dyrlæge, eller opstaldning.
    500 kr om måneden, for at ride min part 3 gange om ugen, lige så lang tid som jeg vil og hvordan jeg vil. Bare jeg passer på hende. smiley
    Jeg synes det er såå dejligt, kan ikke forestille nogensinde at have egen hest eller låne hest. Part er bare så nemt, og det føles som ens egen hest de dage man har den.
    Der er jo også både halv part, part, og hel part. (:


  • #13   16. jun 2011 Tak for jeres svar smiley

  • #14   16. jun 2011 Salia på min profil er en pony, jeg låner på kontrakt. Jeg afholder alle udgifter undtagen forsikring;)

  • #15   16. jun 2011 Som låner har man jo hesten helt som sin egen, undtagen at det ikke er ens navn på ejercertifikatet.
    Som part har du kun hesten som din egen et par gange om ugen og ejeren bestemmer stadig alt, fx opstaldning, foder, valg af smed osv



  • #16   16. jun 2011 Hvis du har part, skal ejer betale dyrlæge. Hvis du derimod er låner, vil jeg mene, at du betaler for dyrlæge, eftersom hesten kan blive syg i din varetægt, og det kan være fordi du ikke har behandlet den ordentligt.

  • #17   16. jun 2011 Syntes også der stor forskel på lånehest og part. som part betaler man et beløb og har så nogle aftaler og har intet med uventede regninger at gøre.

    Hvorimod lånehest kan man jo snakke med ejeren om hvad man ønsker. syntes det fair nok at man hvis man låner en hest står for alle udgifter. Man får jo en hest fuldt til rådighed, og og ja man ejer den ikke, derved spare man købet af hest, og man kan aflevere den igen.
    Dog kan man jo med udlåneren snakke om at de betaler dyrlæge regninger eller 50% af disse, eller evt forsikringen. nogle forsikringer dækker 75% af dyrlægeregninger, det jo også en mulighed.

    Som part er man endnu mere fri. så har du ikke ret mange penge, så det da klart at anbefale du finder en part.


  • #18   16. jun 2011 Hvis man udlåner sin hest for en periode, men ikke med henblik på videresalg, synes jeg ikke at man kan tillade sig, at en anden betaler for dyrelæge.
    Hvis en skade er direkte låners skyld, kan jeg se mening med det, ellers ikke.


Kommentér på:
Jeres mening ang. udlån og part??

Annonce