{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
709 visninger | Oprettet:

Forfangenhed.. Hvad er ok? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lille pony, som desværre er blevet forfangen igen.
Mit spørgsmål er så:
-Er det i orden at have en pony, som hvert år skal gå alene på jordfold om sommeren?
-Er det ok at aflive en ellers rask pony, grundet at den skal gå alene hvert sommer?

Håber på nogle KONSTRUKTIVE svar, da jeg er kommet lidt i klemme i en diskussion med mine forældre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed.. Hvad er ok?
  • #1   21. jun 2011 Din pony kan sagtens komme på græs om sommeren, hvis du græsser ham ind og han kommer på enggræs der ikke har været gødet i flere år.

  • #3   21. jun 2011 Aram og Camilla smiley .

    Han bliver græsset ind hvert år i en hel måned og kommer først på græsfold når de store heste har gået der hele den måned han bliver græsset ind. Han går heller ikke på græs om formiddagen når solen står højest, så han går ikke på græs konstant, men alligevel bliver han forfangen
    Desværre bliver han forfangen alligevel.


  • #4   21. jun 2011 lyngdal .

    Jamen jeg er helt enig med dig!
    Mine forældre har en anden mening, da min 2'er pony kommer fra græs i nogle timer hver dag for at holde ham med selvskab, men det synes jeg også er lidt synd for 2'er ponyen da han sagtens kan tåle græs..


  • #5   21. jun 2011 hvis du har en forfanget hest. kan den ikke sagtens gå på græs. Du skal passe meget på. Men min hest er lige blevet aflivet pga. han blev forfanget. Han havde for mange smerte.;D

  • #6   21. jun 2011 står den på en rideskole eller hjemme?

  • #8   21. jun 2011 lyngdal .
    Ja.. Har i hvert fald ondt af ponyen.. -og tak for dit svar smiley

    christina/team: vi vil bare frem af < 3
    Han går herhjemme smiley


  • #9   21. jun 2011 Men det er ikke enggræs så, men foldgræs(kan du kende forskel?). Og HVIS det er enggræs er det nok gødet.

  • #10   21. jun 2011 Hvad har dyrlægen sagt? hvad grunden til forfangenheden er?

    Man kan benytte pulver som tilskud som gør de kan gå på græs


  • #11   21. jun 2011 hvad med en mundkurv? så kan den gå på græsfold sammen med de andre

  • #13   21. jun 2011 Jeg har også en pony der næsten er forfangen hver sommer. Han går udenfor om natten, sammen med en anden pony, på et stykke der svarer til en 20x40 ridebane, hvor der ikke er voldsomt meget græs. Derudover, får han de vitaminer og mineraler han skal ha, ellers ikke andet. Det var et alternativ, hvad du kunne gøre, hvis det hjælper på din pony, så du ikke behøver at aflive den.

  • #14   21. jun 2011 problemet er at når de har begrænset tid til at spise så grov æder. de. Og dette er er videnskabeligt bevist at det heller ikke er sundt for de bliver stresset og æder meget mere end normalt.

  • #16   21. jun 2011 jeg ville os give den mundkurv på den skal stadig drikker og få få stykker græs og så kan den hygge med de andre os smiley

  • #17   21. jun 2011 Er enig med Katja og Musse smiley . her smiley


  • #18   21. jun 2011 Kunne du ikke finde en pony som han kunne gå sammen med på jordfold?

    Måske låne en pony til at stå som selvskab...

    Gossip gik oss på jordfold for nogle år siden, da vi troede hun var forfanget (hvilket hun ikke var) men hun fik bare smidt en bunke hø ud på folden, og det hyggede hun sig vældig fint med (:



  • #19   21. jun 2011 Shanti går på jordfold hver dag hele tiden og får så hø hun kan gumle i...

  • #20   21. jun 2011 hesten er et flok dyr og nyder godt af hinandens selskab:-) vil klart anbefale dig at købe en green-gaurd mundkurv så den kan gå sammen med andre. Det har fungeret fint for vores pony og som sagt i en af tidligere kommentarer er det stressende for hesten kun at få et par timer på græs + at de så istedet grovæder...
    De bedste hilsner Ditte


  • #21   21. jun 2011 jeg vil personligt ikke være for at den går på jordfold og slet ikke alene. den er flok dyr og bør derfor gå sammen med andre (hvilket vidst også er et lovkrav) og så vil jeg frygte at den begynder at "æde" mere jord end dens mave kan holde til.

  • #22   22. jun 2011 Ponyen kan ikke gå med mundkurv.
    Han bliver hurtigt stresset og sidst jeg prøvede at smide en mundkurv på ham, sparkede han ud efter den og ville dermed komme til at skade de andre. Så mundkurv er bestemt ikke et alternativ.

    Jeg vil heller ikke låne en anden pony der kan gå med ham, da jeg i forvejen har 3 ponyer og sådan set ikke har tid til dem alle hver dag da jeg er ved at tage en studenteruddannelse.

    Pulver er slet ikke et alternativ, da jeg har et princip der siger at ligeså snart hesten skal have medicin for at kunne være her på jorden, så er det bedre at aflive, da man netop holder hesten i live for eget behov.


    DET jeg gør nu er at han går på nedbidt græs sammen med min 2'er pony. Det kan min 2'er pony ikke leve på, så han bliver lukket på græs i 4-5 timer om dagen og derefter kommer han tilbage til min bette pony. Det er hverken sundt for den ene eller den anden pony..
    Den bette pony som er forfangen, er også begyndt at have konstant puls i sine ben, har en tyk og hård mankam og træder ikke korrekt igennem på sine ben når han traver. Ikke fordi han er halt, men hans gang er blevet anderledes og det ligner ikke han er så taktfast som han plejer at være.

    MANGE TAK FOR JERES SVAR ALLESAMMEN smiley


  • #23   22. jun 2011 Anja:

    hvilken mundkurv var det?

    for sådan reagere min gamle hest også ved en mundkurv, indtil jeg købte en anden slags, så var den ligeglad med mundkurven.


  • #24   22. jun 2011 ** CALLA **

    Det er alle slags.
    Købte en af de der billige der sidder fast på en grime og hvor der kun er et lille hul i bunden.
    Senere købte jeg så en greenguard, som han heller ikke vil have på.


Kommentér på:
Forfangenhed.. Hvad er ok?

Annonce