{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
672 visninger | Oprettet:

Hvorfor, Ridehjelm vs. Ikke ridehjelm? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvad er det der får jer der rider uden hjelm til at gøre vælge det, når alle formentlig godt ved hvor galt det kan gå, både på bane og på tur?

I stoler tydeligvis på jeres heste, og det er jo skønt! Men alligevel, hvorfor tage chancen hver dag, selvom man stoler på sin hest kan det jo gå galt den kan jo blive bange, og det kan jo gå så galt at man falder af og pådrager sig alvorlige skader.

Jeg stoler fx. fuldt ud på min hest, men jeg ville aldrig ride på ham uden hjelm, fordi jeg ved risikoen er der.

Så ja, hvad får jer til at ride uden hjelm eller hvad får jeg til at ride MED hjelm? smiley

Dette enme er ikke oprettet for at diskutere over hvad der er rigtig og forkert, men simpelthen af nysgerihed over hvorfor i vælger som i gør smiley

Så fortæl hvad får dig til at ride med/uden hjelm ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor, Ridehjelm vs. Ikke ridehjelm?
  • #1   26. jun 2011 Jeg rider altid med ridehjelm, af nøjagtig samme grund som dig:

    Jeg stoler på min hest, men jeg ved også at hesten er et flugtdyr, så hvis der er farer på færde, ville jeg risikere at komme ekstra til skade uden hjelm. smiley


  • #2   26. jun 2011 Altså på min tidl. hest red jeg uden ridehjelm, ved faktisk ikke hvorfor... Tror det blev en dårlig vane at "glemme" den...

    På ham jeg har nu har jeg redet uden ridehjelm i dressur...En dag var vi så på tur på Vilhelmsborg hvor jeg faldt voldsomt af - havde heldigvis hjelm på. Han havde trådt på min ridehjelm og de sagde på sygehuset at hvis jeg ikke havde haft hjelmen på havde han mast mit hoved - det var ikke lige det de sagde bogstavelig talt, men altså smiley Tror bare at det gik op for mig hvor galt det kan gå, og har aldrig redet uden hjelm siden!


  • #3   26. jun 2011 Jeg vælger selvfølgelig at ride med hjelm.. fordi jeg er glad for mit hovede og det der er derinde.. Jeg tror på, at uanset hvor meget jeg stoler på min hest, så er det et dyr, som kan blive forskrækket.. så jeg kunne aldrig finde på at ride uden hjelm, tænk hvis jeg faldt af og slog mit hoved..

  • #4   26. jun 2011 Jeg rider med når jeg er alene. Og tit når der er andre.

    Men er der en anden med mig, jamen så er der en til at hjælpe, ringe 112 hvis mit hoved flækker. Er der mindre børn med, har jeg altid hjelm på.


  • #5   26. jun 2011 Ja jeg stoler også 100% på min hest, og ved hun aldrig ville gøre mig fortræd med vilje, men samtidig ved jeg der sker uheld og ulykker, og ville forbande mig selv langt væk hvis det en dag gik ud over mit hoved bare fordi jeg ikke gad have hjelm på.

    samtidig vil jeg da sige at jeg synes den er mega irriterende eftersom jeg heller vil se smart ud med en cowboyhat smiley


  • #6   26. jun 2011 Jeg rider ALTID med ridehjelm, bortset fra hvis jeg lige skal skridte en lille smule.
    Min hest er 110% stabil og passer gerne på sin rytter, men det er stadigt et vildt dyr med instinkter som sidder der.
    Dette respektere jeg og pga. "det vilde dyr" indeni bruger jeg ridehjelm.
    Hvorfor tage chancen? (:


  • #7   26. jun 2011 Ride med hjelm, fordi jeg godt ved at når man har med heste at gøre er der altid en risiko. Man kan godt stole fuldt ud på sin hest, men deres instikter kommer altså først, og derfor rider jeg med hjelm! smiley

  • #8   26. jun 2011 Jeg rider med hjelm hver dag. Men jeg må da indrømme at jeg engang havde en lånehest opstaldet på en gård hvor jeg IKKE red med hjelm. Der var næsten ingen af de ældre piger der red med hjelm på den gård, og hvis man gjorde syntes de det var "nørdet". Jeg tænkte nok bare at når det gik for de andre gjorde det vel også for mig. Jeg kom da heller ikke til skade eller faldt af i den periode, men nu er jeg blevet klogere. Jeg rider ALTID med hjelm nu, og jeg har sikkerhedsvest på på tur.

  • #9   26. jun 2011 jeg rider med hjelm hver gang, jeg har slået hovedet for mange gange til at jeg tør ride uden..

    og jeg stoler ikke en skid på mine heste, det er levende dyr, og de kan pludselig reagere voldsomt, ikke for at gøre sakde på os mennesker, men fordi de ganske enkelt har et stærkt flugt instinkt.
    jeg vil ikke risikere noget.


  • #10   26. jun 2011 Jeg stoler på min hest - men alt kan ske, derfor altid hjelm.
    Ligesom jeg stoler på min mor, men alligevel tager jeg sele på når vi køre i bil, uheld kan forekomme..
    Syntes jeg n var et ret godt agument, smiler :o)


  • #11   26. jun 2011 jeg rider altid med hjelm (ingen undtagelser overhovedet) det gør jeg præcis også pga. af det "Knurrevanggaards Ponyrytter" sagde. selvfølgelig stoler jeg fuldt ud på min lille hest. Men jeg vil ikke løbe risikoen overhovedet tænk hvis hesten blev bange i skoven og du faldt af med hovedet lige ned i en sten og fik kraniebrud eller noget lign. Jeg vil helere bruge pengene på en ny smart og meget mere sikker ridehjelm end et nyt underlag eller lign. fordi hvis du dør pga. du er faldt af er det så ikke lige meget hvordan hesten ser ud? spørger jeg bare

  • #12   26. jun 2011 Jeg rider for det meste med ridehjelm. Når jeg rider uden for vores grund, så har jeg både ridehjelm og springvest på Musse smiley Men jo, jeg har redet uden ridehjelm. Det er befriende smiley



  • #13   26. jun 2011 fordi man har glemt den, ikke gider hente den og det kun lige er hurtigt man skal op og vise en enkelt øvelse eller trække en tur.... og samvittigheden nager på fuld skrue imens....

  • #14   26. jun 2011 jeg rider uden.... men kun på min egen pony + et par enkelte ponyer jeg red for andre..
    dumt ja, men hold da op hvor er det dejligt at kunne sætte håret som man vil osv! smiley

    har dog altid hjelm på, på store heste eller på tur/ højere spring..


  • #17   26. jun 2011
    Altid hjelm - også selvom ponyen er bombesikker og aldrig bliver bange.
    Har været oppe 2-3 gange uden i løbet af 5år.


  • #18   26. jun 2011 Er glad for at se at der er så mange der bruger hjelmen og syntes den er vigtig.
    Jeg kender selv flere der ikke gør fordi de fx. står et "fint" sted hvor ridehjelm er yt. Og jeg har desværre intet tilovers for det, hvis de fladt af.
    Hvis de slog sig voldsomt ville jeg selvfølgelig være der for dem, men jeg tror simpelthen ikke jeg ville kunne ha den samme medlidenhed med dem, hvis de fald af uden hjelm smiley


  • #19   27. jun 2011 Jeg rider uden hjelm på banen derhjemme, kun på min egen . Dog er den på, hvis der er noget uvant i nærheden, hvis jeg kan se at vejret kører hende op . Ja alt i alt afhænger det af hvordan hun er .
    Jeg har ALTID hjelm på, på tur, da det ikke er i de vante omgivelser, og hesten ikke er vant til de samme lyde, bevægelser osv . Springer jeg , har jeg hjelm på . Er jeg sløj, har jeg hjelm på .
    Og når jeg sidder på alle andres heste er der også hjelm på .
    Hvis det sted jeg rider, kræver at man har ridehjelm på, brokker jeg mig ikke . Deres sted, deres regler, og det er ret vigtigt at stedet går op i sikkerheden omkring hestene .


  • #20   27. jun 2011 Rider ALTID med hjelm... Det andet er for risikabelt. Rider mange vanskelige heste, og ungheste også - så det ville være dumt andet smiley Også mine konkurrence heste rider jeg med hjelm på. Altid. En gammel kollega tog lige hjelmen af da hun skulle skridte sin gamle trofaste hest af efter træningen var færdig, og det endte med hendes hjerneskal gik fra hinanden, og det havde nær kostet hende livet. Den dag idag husker hun ikke så godt, og er meget glemsom og langsom oveni hovedet. Sådan vil jeg ikke ende!

  • #21   27. jun 2011 Jeg får dårlig samvittighed hvis jeg ikke har hjelm på når jeg kravler op... Ligesom når jeg kører bil, alle skal have sele på, det er ikke for sjov de er der. En dag er uheldet måske ud, og måske er det for sent..

  • #22   27. jun 2011 jeg rider med de steder hvor det er påkrævet når man er under 18år
    og på tur hvis jeg ridder med sadel og hovedtøj.

    oftes når jeg når om tilbanen tager jeg den af.

    ´jeg har et stort problem i nogle hensener med at stole på min hest, og jeg har på en eller anden måde nemmere ved det uden hjelm.

    hvis min hest stresser op smider jeg også for det meste hjælmen får ham til at slappe af og tager den på igen, jeg ved ikke hvorfor.

    Men på min bombe sikkre pony havde jeg altid på og har det også på andre heste


  • #24   28. jun 2011 nu har jeg indtil nu kun skridtet og travet på min pga en masse ting.. det første lange stykke tid med hjelm..
    nu er jeg en af dem der har hest for hyggen, fornøjelsen og mit helbreds skyld og ikke for at skulle til stævner...
    så tingene tar den tid det tar.. det er en hygge hest jeg har..

    i starten var jeg usikker og stolede ikke på hesten.. men idag har jeg følelsen af 100 % sikkerhed..og det er nok en af grundende til jeg ikke altid har den på nu.. selvom man ikke kan stole 100 % på levende dyr.. men men efter et stykke tid lærer man hvad hesten gør i de forskellige situationer..

    men jeg er nu begyndt at gallopere - og eftersom både hest og jeg mangler balance er hjelmen på igen.. men kun når vi galloperer..

    det er bestemt ikke en undskyldning at hjelmen er billig.. men det er nok en af grundene til den ikke er på hovedet. jeg har købt en hjelm i horze til 500 for det er det mit budget har penge til.. min veninde har en hjelm med masser af luft, men til en pris på 2500 eller 2700 noget i den stil.. tror jeg ville bruge hjelm mere hvis det var sådan en.. men tror nærrigheden ville komme op i mig.. det er mange penge for en hjelm - der egentlig skal skiftes bare man taber den på jorden... og tror ikke den reder mere ved styrt end den billige..
    nu lider jeg så under nogen forskellige sygdomme og har så kronisk hovedpine som en følge sygdom - og det at der er en hjelm som trykker ganske let og holder på varmen er ikke lykken i sommer perioderne..

    men det ændrer ikke på at det er smartest at have den på.. for ens egen skyld.. jeg er røget af med hovedet først - direkte ned i barrieren, det gav en mild hjernerystelse og en ødelagt hjelm.. så ved at den hjælper.. smiley


  • #25   6. jul 2011 Jeg rider uden.. Stoler ikke helt hundrede på min hest da han stadig er ung, men får den væreste gang hovedpine med ridehjelm i den her varme.. og desuden gør jeg alt for at holde mig på når hjelmen ligger på hylden end når den sidder på hovedet.. men hey, mit hovede - mit valg.

  • #26   6. jul 2011 ja nu siger du godt nok dit hovde dit valg og ja det er dit valg. men forstår bare ikke hvorfor man sløser sådan med sit helbred smiley
    måske er jeg bare meget forudindtaget fordi jeg selv har ligget døden nær alt for mange gange.


  • #27   9. jul 2011 Jeg har bestemt også haft mine ture med en del syge styrt... men det er også først efter jeg har fået hest og har ladet hjelmen ligge..

  • #28   28. aug 2011 Jeg rider altid med hjelm.
    Jeg vælger at sige, at jeg Aldrig tør overgive mig 100% til at stole på min hest, for den dag jeg gør det, er jeg meget bange for at han skuffer mig.

    Jeg havde altid glædet mig til den dag jeg blev 18, hvor jeg måtte ride uden ridehjelm på rideskolen. Men jeg holdt til ridning inden jeg blev 18. Dengang var det 'præstige' at ride uden.

    Nu er jeg for nogle år siden kommet i gang igen og har part på en fantastisk hest. Men ejerne hertil forlanger egentlig også at jeg har hjelm på når jeg rider på deres hest på deres grund.
    Jeg skridtede en kort tur (200m) langs vejen sammen med min veninde, uden hjelm, hvortil det også blev bemærket at det IKKE er ok. Og jeg gir dem fuldstændig ret.

    Jeg ved ikke hvordan jeg skal formulere det næste, uden at komme til at lyde helt fæl.

    Men personligt bliver jeg en lille smule forarget, ikke at jeg overhovedet blander mig, men når jeg ser billeder i profiler her på HG af ryttere uden hjelm.
    Da der er mange uerfarne ryttere som benytter sig af sitet, som ser op til de dygtige ryttere, hvoraf der er mange som rider uden hjelm, er jeg bare bange for, at de små piger/drenge glæder sig meget til at kunne ride uden hjelm.

    Det så jeg selv op til da jeg var lille, og jeg har redet mange ture på markerne uden hjelm. Den dag i dag forstår jeg ikke hvorfor. Dengang vidste jeg nok ikke bedre.

    Men jeg blander mig ikke, men jeg har ikke så meget respekt for folk der rider uden hjelm.


    Det så jeg SÅ meget op til da jeg var lille


Kommentér på:
Hvorfor, Ridehjelm vs. Ikke ridehjelm?

Annonce