{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

" få en ridelærer " {{forumTopicSubject}}


Det råd at rytteren skal få en ridelærer kan man tit læse sig til men - hvad er det lige en ridelærer er? Hvad er det der gør en ridelærer bedre og mere oplyst omkring diverse ting end folk herinde.

Der udover hører man tit " jeg har en ridelærer, så luk - han/hun ved bedre ".

Derfor stiller jeg dette spørgsmål til jer;
Hvornår er man en god ridelærer? Har man redet LA derhjemme - eller skal det være stævner? Er man berider?
Hvad gør ridelæreren ved bedre end nogen herinde - deres stævne start, undervisningserfaring?

Jeg kan selvfølgelig godt forstå at en ridelærer vil kunne se tingene i virkeligheden, det er svært at se over nettet slf.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  " få en ridelærer "
  • #1   30. jun 2011 Jeg vil sige at ridelæren kender både hest og rytter en del bedre end folk fra nettet. Desuden har de fleste ridelærere en speciel måde at undervise på, som måske ikke lige behager alle :o)

  • #2   30. jun 2011 Man kan være en noget så dygtig rytter og have redet diverse klasser, men kan man ikke formulere sig og formidle sit budskab hjælper det ligevidt.

  • #3   30. jun 2011
    Uh ekstra spørgsmål;
    Fordi man har en ridelærer, syntes i så det er en god idé udelukkende at lytte og tro på vedkomne og fx. ikke høre efter hvis andre folk siger "argh, det ser ud til du har for meget fat "- hvis ridelæreren fx. siger man ikke har, eller skal have mere fat.
    Skal man lukke for omverdenen eller hvordan?


  • #4   30. jun 2011 Det kommer helt an på forholdet mellem rytter og ridelærer vil jeg sige.. Har man haft ridelæren længe eller at man måske evt. er i familie med vedkommende har man nok lettere ved at lukke af, end min man kun lige er gået i gang.
    Desuden er mange også bange for at indrømme hvis folk har ret. det er aldrig sjovt at indse at man har begået fejl.


  • #5   30. jun 2011 Altså jeg har det sådan; man må gerne komme med kritik til mig, men man skal holde det i en ordentlig tone. Men har det også sådan, hvis man skal sige noget negativt, kan man også finde noget positivt.
    Og JA, jeg kan godt blive sur over det, men man skal ikke tage det personligt :-).


  • #6   30. jun 2011 En god ridelære er en med en masse erfaring, vedkommende behøver ikke være uddannet indenfor noget med heste.
    Personen skal være god til at lære fra sig.
    Man skal mærke forbedring med sin ridning.
    smiley


  • #7   30. jun 2011 Og for mig er en god ridelære en der roser når man gør det rigtige :O)

  • #8   30. jun 2011 grunden til at folkskal få en ridelærer, istedet for at stille spørgsmål herinde, er at vi IKKE kan se ordentligt hvordan personen rider, og påpege fejlende når de sker... en ridelærer er fysisk tilstede, og kan hjælpe med det samme man laver en fejl, vise og bedre uddybe (fx. ved selv at demonstrerer det på hesten) det kan vi herinde ikke.

  • #9   30. jun 2011 En ridelære er ikke nødvendigvis en god underviser efter min mening.

    At undervise i eks dressur, kan de fleste ryttere jo hjælpe hinanden med. Ofte handler det jo om ting som rytteren selv ved, men ikke husker i farten..

    Dog vil en underviser på højere niveau end rytteren da være at foretrække, så man også kan lære nyt..

    Men jeg synes aldrig man skal udelukke konstruktiv kritik. Kan ikke følge folk som ikke vil lære..


  • #10   30. jun 2011 Desværre er problematikken i ridning jo, at der er så mange forskellige måder at gøre tingene på, så selvom det er uddannede beridere man har med at gøre, er der tusinde forskelige ridemetoder. Jeg korser mig nogen gange når jeg ser ridning herinde, men bliver også nød til at tænke at man ikke kan redde hele verden. For mig behøver en dygtig underviser ikke nødvendigvis at være uddannet, man kan sagtens være super dygtig til at lære fra sig, også selvom man ikke rider grand prix. Problematikken er jo bare ofte, at nogen der ikke har så meget forstand på tingene, kalder sig selv for underviser, og så er det jo i sidste ende hesten det går ud over når tingene ikke fungerer fordi de bliver gjort forkert...

  • #11   30. jun 2011 altså en ridelærer kan være nok så god til at ride, men hvis de ikke kan finde ud af at forklare hvordan man gør er det jo ligemeget..
    Jeg synes godt at man må være bare lidt kritisk overfor hvad ens ridelærer siger. hvis man ikke ligesom selv "føler" det de siger er rigtigt, så synes jeg at man skal lade være. det er jo kun mennesker og de kan jo også godt lave fejl smiley


  • #12   30. jun 2011 En god ridelærer har en masse erfaring, formår at formidle sit budskab, presser hest og rytter til det yderste uden at gå over grænsen, og måske vigtigst af alt skal en god ridelærer motivere og være positiv;)

  • #13   30. jun 2011 En ridelærer er for mig, en uddannet berider eller en person der rider på meget højt niveau indenfor den givne sportsgren.

    Selvfølgelig skal man ikk stole blindt på sin underviser og derfor kan det også være en god ide nogle gange at ride ved andre, tage på kurser osv..


  • #14   30. jun 2011 Jeg har stor respekt for min ridelærer, men jeg kan godt være uenig med hende og sige det til hende. Så beder jeg om en uddybbende forklaring om hvorfor jeg skal gøre sådan og evt. komme med mine egne forslag;)

  • #16   30. jun 2011
    En anden ting;
    Er vi genrelt meget autoritets tro eller er ens ridelærer bare en der har ret?

    Tænker tit over folk med glidetøjler, chambon, nogle der fortæller hesten skal have et klap i måsen fordi den er dum, næsebåndet skal strammes osv. - det har de fået afvide af deres ridelærer som de stoler blindt på, især hvis vedkomne er berider.
    Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn og spørgt hvorfor og hvad det skal gøres godt for. Det bliver bare gjort fordi ridelæren siger det, så har vedkomne nok styr på det.

    Og når man spørger hvorfor de mener at de 117 andre personer der siger det lyder ret underligt det ridelæreren siger, er nogle dumme nogen der ikke ved en skid - så siger de " jamen jeg har en ridelærer og hun/han kender mig og hesten bedst! "

    IH - må indrømme at jeg ikke er så glad for at vi danskere generelt er så autoritetstro...


  • #17   30. jun 2011 det en ridelære kan gøre som vi her inde kan gøre er at se ekvipagen udefra og i aktion, så en dygtig lærer kan lige i det hesten/rytteren gør det forkerte, vejlede og dermed kan fejlen rettes op med det samme... et eksempel kan være: " jeg rider en hest der hele tiden kikker til højre, hvad kan jeg gøre? - få dyrlæge og kiopraktor ud til hesten. tjek sadlen, giv den masage, osv." kikker en ridelære på ekvipagen kan læren se at den ene stigbøjle er 2 huller skæve og rytteren dermed sidder skævt...

    Hvis i forstår. Det er ikke nemt at se hvad der er galt ud fra 10 linjer om situationen...


  • #18   30. jun 2011
    Puma - fed måde du gør det på og fed holdning til "undervisning" smiley


  • #19   30. jun 2011 ... ja folk er MEGET autoritetstro... vil sige at har jeg en underviser der bruger en metode, vil jeg langt hen af vejen gå efter rådet, ellers vi jeg finde en anden ridelærer, hvis jeg ikke tror på at hun har ret i det hun siger, så jeg prøver (ved mindre det går ud over min fornuft - så som spænde hesten hårdt ind og slå og sparke den voldsomt), hvis det efter noget tid ikke giver resultat, så vil jeg tage en snak om at jeg ikke føler jeg kommer videre, hvis ikke taktikken hjælper, vil jeg finde en anden underviser...

  • #21   30. jun 2011 min ene "ridelære" eller hvad man nu skal kalde ham, han er hverken berider, eller rider dressur, spring eller stævner, anerkendt eller andet.. hos os kommer der altid en begrundelse med når der kommer råd, her kalder vi det ikke kritik, og her lære man at ride som man nu kan, kan man ikke flytte benet når det skal, jamen så lære man det på en anden måde.. fx jeg kan ikke give et korrekt galop signal på den ene volte (pga handicap) og derfor har min hest lært komandoen "galop", og jeg får så den rigtige galop.. der bliver ikke rynket på næsen fordi jeg er bidløs eller rider uden sadel..

    jeg får ikke fast undervisning, men jeg får det når jeg selv har brug for det..

    så for mig er en underviser en der kan hjælpe, og give en god grund til at handle på den måde.. llidt ligesom et bevis i matematik


  • #22   30. jun 2011 jeg har undervist i rigtig mange år, alt fra 4 til 62 år, nybegynder handicappet og stævneryttere. For mig er det vigtig at rytter forstår mig og at hvis de ikke lige gør, så at de sige, hallo på dansk tak. At de, siger til, hvis de har en anden mening end mig, det er trods alt deres hest. At vi kan have det sjovt sammen i undervisningen. At jeg kan fortælle dem hvad der kræves, når man "står" med sin egen hest en dag. At jeg kan bruge løs af mine 40 år med heste og fortælle rytter at jeg også stadig lære noget ind imellem

  • #23   30. jun 2011 en ridelærer for mig er en der har erfaring til stævner også.
    ikke bare riden en LA der hjemme, for det vil jeg da også kunne.

    pt. er min ridelærer en der rider gran prix st. george til stævner, så hende lærer man en del af smiley


  • #24   30. jun 2011 Hvor autoritetstro overfor sin ridelærer man er, tror jeg hænger sammen med ens alder og niveau..

    Når man er mindre lytter man jo til ens underviser, hvad de voksne siger osv..

    Når man er ældre/har mere erfaring, har man mere dannet sin egen rideform, eller hvad man kan sige.. Og så vil man jo ikk gøre noget der strider mod ens principper, bare fordi underviseren mener, at det er det rigtige..


  • #25   30. jun 2011 Krikken: Giver dig fuldstændig ret. Jeg red i mange år ved en mand som var uddannet træner. Jeg var en lidt hidsig rytter og tingene fungerede ikke særlig godt for mig i ridningen. Så fik jeg da noget af en øjenåbner da jeg begyndte ved Dorthe Rohmann. Hun er noget af det dygtigste og har virkelig lært mig at ride. Hun har lært mig, at hvis hesten ikke fungerer under mig, eller er stram, stiv, vil ikke bære sig osv., så er der en grund til det (ofte er det min skyld:) og man må ride sig ud af problemerne. Det er på teknik og på hestens præmisser. Den fedeste undervisning i verden. Og så tror jeg også at jo ældre man bliver, des mere bevidst bliver man (forhåbentlig) om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert...

  • #26   30. jun 2011 Det en ridelære kan gøre, som andre her inde ikke kan, er at rette lige i det sekund "fejlen" sker. Derved finder man med tiden også ud af hvornår og hvordan man skal rette og korrigere hesten.
    En god underviser er en der har pædagoisk sans, og som kan formidle sin viden, sådan at man får løst de problemer som man har i undervisningen, og at man får nogle redskaber man kan bruge når man træner selv.
    Der er stor forskel på at kunne fortælle rytteren at hest fx. går bag lod (det kan enhver person se), og så at kunne få hjulpet rytteren sådan at problemet bliver løst.

    Med hensyn til det at være autoritetstro, så har jeg det sådan at jeg bliver nød til at stole på at det mine ridelærer siger til mig hjælper, ellers så fungere det bare ikke.


  • #27   30. jun 2011
    Det er egentligt sjovt hvor enig man kan være med nogen trods forskellige meninger om træning, nå side spring smiley


  • #28   30. jun 2011
    Eller rettere som man er så meget uenig med på andre punkter.


  • #29   30. jun 2011 Jeg syntes en god ridelærer selvfølgelig er en med lidt erfaring men også en du stoler på og føler forstår dig og din hest. Jeg syntes det er super vigtigt at man stoler på sin ridelærer og føler at denne lærer dig og din hest noget. Fx havde jeg en ridelærer engang som underviste mig i mange år og jeg rykkede mig aldrig ud af stedet. Men så begyndte jeg at få uv af min nuværende ridelærer og på bare et halvt år var Starlight gået fra at være 'doven' og aldrig lytte til mig uden at blive 'fornærmet' til at være den dejlige og energiske pony hun er idag. Bare på grund af at jeg fik en ny ridelærer. Hun har selv redet sin hest til som hun har startet DM på, så hun har lidt erfaring smiley

  • #30   2. jul 2011 For mig er den bedste ridelærer min mor smiley Hun har redet meget som yngre, men rider ikke nu. Hun kender mig og hesten i alle situationer og hjælper mig utrolig meget inde for spring. Har en super underviser i dressur, men er rigtig glad for min mor til spring.

Kommentér på:
" få en ridelærer "

Annonce