{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sarcoider, smitte?
  • #1   8. jul 2011 Det smitter ikke. min gamle pony havde det smiley

  • #2   8. jul 2011 Her er, hvad jeg kan finde om sarcoider... umiddelbart står der ikke noget om, at det smitter, og da det er en form for hudkræft tvivler jeg også stærkt på, at det gør, da kræft generelt ikke er smitsomt:

    (link fjernet)


  • #3   8. jul 2011 Jeg havde altid lært at sarcoider kun smittede hesten selv, ved flue plage eks.

    Men efter min hoppe fik en - højst sandsyligt grundet smitte fra anden hoppe på læste jeg mere på det og talte med dyrlægen.

    Dette er fra en artikel :
    Sarcoider hos hesten er forårsaget af virus, og kan smitte på samme måde som vorter ved direkte kontakt, men også gennem udstyr, strigler mv. Sarcoider opstår hyppigst hos heste mellem 8-15 år, og kan findes, hvor som helst på kroppen, benene, hovedet og kønsorganerne. Langt de fleste af de angrebne heste udvikler flere sarcoider og ikke blot én. Sarcoiderne kan se forskellige ud, alt efter hvilket væv de består af. De kan have en tør, vorteagtig forhornet overflade, eller de kan ligne vildtvoksende arvæv med en glinsende lyserød overflade. Størrelsen kan ligeledes variere fra ganske små til flere kvadratcentimeter.




  • #4   8. jul 2011 Hmm det er nogle trælse nogen.. Mon man kan få noget man kan dække dem med (salve eller noget) så fluerne ikke kan gå i dem?

  • #5   8. jul 2011 Man kan jo sørge for at hesten eks. ikke går i en eng - med megen insektplage. Bruge fluespray for at holde dem væk.

    Så kan vælge at behandle dem - eks. med xxterra salve.
    Man skal dog være opmærksom på at det i behandlings perioden får Sacroidet til at "koge op". Det bliver ofte et blødende og væskende sår, men det er normalt og forsvinder igen efter behandlingens ophør -


  • #6   8. jul 2011 æbleedikke hjælper godt..det får dem til at svinde ind... det skal bare dubbes på med en vattot

  • #7   8. jul 2011 Man kan få noget salve halløj gennem dyrlægen til at fjerne dem.. tror nok det nærmest "ætser" dem væk.. men har hørt at det vist kan være smertefuldt for hesten.. Så hvis man kan leve med dem kosmetisk, så bør man vist bare lade dem sidde.. Min gamle vallak har dem, og de har ikke smittet nogle andre heste, på trods af der var blevet bidt i en på halsen og den væskede..

  • #8   8. jul 2011 Min hest har det og har ikke oplevet at det har smittet nogen af de andre heste.
    Skal du prøve noget salve, så prøv "STALOSAN" den bruger jeg, og det er rigitg godt smiley


  • #9   8. jul 2011 Ellers kan du købe noget salve gennem dyrlægen, som du bruger i en uges tid, det ætser sarcoiden op. Det bruger jeg også, men det en dyr salve smiley Men hvad gør man ikke for sine dyr? smiley

  • #10   19. nov 2011 Jeg har fået afvide at de kan smitte. Det er jo en virus. Jeg måtte aflive min hoppe for nogle får tilbage på grund af det lort. Dem kunne jeg ikke komme af med lige meget hvad vi gjorde. Så der er altså ikke altid de går væk, og de kan sagtens komme igen.
    Der ud over var der en plag hvor hun stod der begyndte at få dem i hovedet. Så jeg holder fast ved at de smitter. Men der er meget delte meninger om det.


  • #11   21. nov 2011 Hvad koster dyrlæges salve ca?

  • #12   21. nov 2011 Mener jeg gav 549 og så moms oveni.

  • #13   21. nov 2011 Og det er kun et lille glas.

Kommentér på:
Sarcoider, smitte?

Annonce