{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.795 visninger | Oprettet:

Fryser hesten under sit dækken? {{forumTopicSubject}}

Efter alle de mange debatter der kører i øjeblikket, hvor mange tilkendegiver at "deres hest altså frøs selvom den havde 2-3 dækkener på" og "den fryser helt vildt hvis den ikke har 700 gram på"... Bliver jeg sq lidt nysgerrig..

Når du skal se om din hest fryser, hvordan gør du så??

Er meget spændt på svarene.. Jeg ved udemærket godt selv hvordan dette tjekkes korrekt, men tror der er mange misforståede metoder ude i det danske land =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fryser hesten under sit dækken?
  • #1   6. sep 2011 Jeg tager ud i stalden kl 23 om aftenen, så er dørene lukkede og har været det et par timer, ofte er de heste der står med dækken helt våde af sved, hvor de når ejerne kommer ved 19 tiden virker til at have det tilpas, så pas nu på med at smide en hel masse på de stakkels svedige dyr.

  • #2   6. sep 2011 Min plag fryser om morgenen - har kolde ører.

    Hun står så med sit BoT tæppe i 20 minutter, og bagefter har hun varme ører! Det lyder helt sygt, men det er rigtigt.

    Og hun skal i øvrigt nok få varmen om natten igen, når hun har lagt vinterpels. Hun er i gang med at fælde, så der går ikke så længe!


  • #3   6. sep 2011 Tjekker mange gange i løbet af dagen hvordan hesten opfører sig, og mærker under dækkenet på krydset (: ved min gamle pony var det nemt at se om den frøs eller ej, bare på opførslen.

  • #5   6. sep 2011 Mærker hestens øre og på mulen om morgenen og når den kommer ind fra fold.
    Og mærker hvor varm hesten er når jeg tager dækner af for at strigle.


  • #7   6. sep 2011 Jeg vil nu også gerne vide hvordan du mener hvordan man tjekker hesten for om den fryser..

    Jeg mærker om den er kold under dækkenet + om den har kolde ører og mule..


  • #8   6. sep 2011
    Undre mig over det ved at mærke på ørene..

    Menneske og andre dyr fryser aller først på ørene - også kaniner.
    Men det er jo klart, det er der der er mindst pels, det er det mest udsatte sted, tyndt hudlag og ja - oplagt sted at fryse!
    Samt på mennesker så priotere kroppen varmen inde omkring hjertet - derfor fryser de ting der kan undværes først, dvs. arme, ben og øre fx.

    Så for mig giver det ingen mening at mærke på ørene for de bliver super nemt kolde?!

    Vores kaniner havde da kolde øre men mærkede man på huden under maven ( begravede fingrene i pelsen ) så frøs den ikke.
    Samme med mig. muligt jeg fryser på ørene og de er kolde - men resten af kroppen har det fint.


  • #10   6. sep 2011 Haha altså min hest er mærkelig. Og det kan jeg jo ikke gøre for smiley men han holdet op med at æde, når han fryser. Hvorfor må guderne vide.

    Første år jeg havde ham gik han uden dækken. Det resulterede i en meget tynd hest, for stråfoderet blev givet udenfor og min hest parkerede sin bagdel inde i skuret hver gang der var frostgrader og blev der sult eller ej.

    Godt andet år jeg havde ham fik han 300 gram på. En dag holdt han en dag op med at spise og stod og skrabede. Jeg blev kaldt derud i al hast og fik at vide af dyrlæge at kræet frøs. Så snart han blev sat i stald spiste han lystigt igen.

    Så jeg har opgivet og giver ham 700 gram på når der er under -8 grader.
    Så min hest går i sultestrejke hvis han fryser. Utroligt men sandt!


  • #11   6. sep 2011 Jeg mærker på om min pony har kolde øre, kold mule, evt. om næsen løber. Der ud over hvis hun har en tilpas temperatur uden dækkenet, vurdere jeg at det er passende (:

  • #12   6. sep 2011 Desuden er der kun en metode der er 100% pålidelig og det er at stikke et termometer op i hestens ende. Og hvem gør lige det?

  • #13   6. sep 2011 Jeg sætter vel bare en hånd på hesten og mærker om den er varm eller ej? smiley

    -10 grader, gennemblødt i stormvejr om vinteren. Min FULDBLOD holder fint varmen og han går UDEN dækken. Jeg må være en af de heldige ejere som har fået sig en vikingehest smiley


  • #14   6. sep 2011 Sjovt...

    Vi går ud fra hesten har mulighed for læ, grovfoder at holde varmen igang med indefra og tilpas huld og ellers sund og rask, hvis den så er kold på krydset, så er det dækken den går med ikke tykt nok...

    Man skal huske at lade hånden grave lidt under pelsen til huden og så lade den blive der i min 5 sekunder, ellers får man ikke et reelt billede af om hesten ER kold, eller om det bare er pelsen.... Så kommer man til de andre tegn.. Hvis hesten er KOLD på krydset, hvordan er hesten ellers? Spiser den høet, går normalt osv osv...

    Alt for mange tager kolde ører/mule som et tegn på hesten fryser... Og det er da også et gammelt ordsprog, men som en anden skriver, det er en meget misvisende rettesnor, for ører, mule og de andre yderområder bliver kolde først, men er ikke ensbetydende med at hesten faktisk fryser...

    Så hvis jeg er i tvivl, så mærker jeg inde ved huden på min hest og ser på den som helhed, og er alle faktorer ellers iorden (grovfoder, læ osv) så får den et tykkere dækken på.. Ellers ikke...

    Står hesten decideret og sitrer af kulde, kan man overveje at den skal ind og tørre igennem og så ud igen... Men ligesom os mennesker ryster vi når vi fryser for at få gang i blodomløbet til hjertet... Og vi kan være meget meget trætte, efter en dag i slud og regn hvor vi har rystet af kulde, så husk din hest kan være meget øm i musklerne dagen efter, hvis du kommer ud til din hest der står og sitrer....


  • #15   13. sep 2011 Min har regndækken + fleecedækken på når den er ude og bare fleecedækken om natten, og hun sveder ikke om natten:-)

Kommentér på:
Fryser hesten under sit dækken?

Annonce