{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.505 visninger | Oprettet:

Min hest er for ustyrlig når jeg trækker med den! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt mig en fantastisk hollandskvarmblod for 2 uger siden. Han er så dejlig under ridning, men så snart jeg trækker med ham fra jorden bliver han hidsig.
Han er en meget stor og stærk hest. Han kan også bare slå bremserne i også vil han ikke gå nogen steder.
Har i nogle råd, for jeg føler mig ikke tryk når jeg går med ham. Men er faktsisk den der bedst kan styre ham, når min storesøster eller far går med ham. Så nu er det kun mig der trækker ham. Jeg føler stadigvæk bare ikke at han tar hensyn til mig, når jeg går med ham.

Har i nogle råd til at få en lidt mere ned på jorden?

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest er for ustyrlig når jeg trækker med den!
  • #2   8. sep 2011 Lån lidt bøger på biblioteket om horsemanship, og lav evt lidt jordarbejde et par gange om ugen smiley

  • #3   8. sep 2011 Tramp ind foran ham, og fortæl ham det er dig, der bestemmer! og så bak ham et godt stykke..

  • #4   8. sep 2011 Træne lidt med ham. Gå lidt rundt med ham på banen til at starte med. Hvis du føler du ikke kan holde ham, kunne det være en mulighed at trække ham i hovedtøj (Uden næserem) med et horsemanship trække torv, eller hingstekæde. indtil det bliver mere tryg. Måske er han også forvirret over han lige er kommet et nyt sted hen, og skal lige vende sig til det hele?
    Men øvelse gør mester, jo mere du trækker med ham jo mere skal han nok vende sig til det smiley Tro mig smiley
    Og det med han nogengange ikke vil gå har min selv været meget strid med. Jeg tog en pisk med når jeg skulle hente ham, og gik han ikke med, gik jeg ned og sted ved siden af ham, og truede ham lidt med pisken, virkede det ikke, fik han et lille klap af den. Og nu i dag, hvis han stopper, går jeg bare ned på siden af ham, og så ved han godt han skal gå med smiley


  • #5   8. sep 2011 Da jeg lige fik min pony, var han også ret irriterende at trække med.... Der var rigtig mange der sagde at jeg bare skulle være bestemt og skælde den lidt ud, når han ville trække afsted mig, men det hjalp altså overhovedet ikke! Jeg prøvede derfor bare at tage nogle gulerødder i hånden når jeg skulle trække med ham, og så inden jeg gik ud af boksen med ham, sørgede jeg for at han havde opmærksomheden på guleroden, så han ikke tænkte på at løbe og hidse sig op... Nu kan jeg trække ham uden gulerod, og uden problemer!:-)

  • #6   8. sep 2011 UDOVER HMS (er helt enig), kan en dually/ reb-grime eller kæde anbefales.

    Min HMS-underviser anbefalede dually-grimen, min plag er meget stærk, når hun bliver bange, så hvis jeg skal noget "vildt", som ud på vejen, eller noget, hun ikke har prøvet før, får hun den på.

    Ellers lærte underviseren mig at svinge med tovet - lave vibrationer mod hesten, det fatter hun også med det samme. At hive i sådan nogle heste hjælper intet overhovedet.


  • #7   8. sep 2011 Jeg har haft det samme problem.

    Træk ham med en anden hest.

    Træk ham evt. med trense en periode eller hingste kæde så han ikke får lov at "vinde".

    Godbider er rigtig gode at have ved hånden. Hesten er planteæde og slapper af når den spiser.

    Det næste er at han er uvandt ved dig og ikke ved hvad der bliver forventet. om 2 uger er det meget bedre.

    Jeg kan nu trække min hest i en sytråd.


  • #8   8. sep 2011 Han har givetvis haft nogle dårlige erfaringer med folk på jorden for enden af hans tov.. Derfor skal du nu gøre det attraktivt for ham at ville følges med dig. Og det træner du et skridt ad gangen...Også selv om det ene skridt skal tage timevis..så start en dag hvor du ikke har andet at lave... NÅR han gerne vil gå ved siden af ham, så tal med ham - ros ham . Når han slår bremsen i - så vent et øjeblik, læg så pres på grimen ( ikke at du skal lægge din vægt i ) men så snart han bevæger sig bare ET skridt frem - slipper du presset og roser ham. Giv ham en lille stump gulerod - bare en skive som godbid. lad ham stå lidt - og prøv så igen - ET skridt. Og så stopper du den træning.. Og fortsætter igen næste dag - eller senere på dagen... Når han viger - går tilbage - lægger sig mod dit træk, så lad være med at sige noget - bare hold presset i grimen så ham kan mære du er der - også selvom I skal stå og se fjogede ud i flere timer. .. Så finder han ud af at du ikke vilham det dårligt når du hænger der i den anden ende af hans line... Og det skulle jo gerne være sådan at I kan føles ad på en lille gåtur uden problemer...

    Jeg trækker aldrig med Kavan, men vi går rigtig gerne en tur sammen... vi følges ad... smiley


  • #9   8. sep 2011 Måske har han ikke respekt for dig, når du går ved siden af ham. Sådan har min pony haft det, og hun sparkede ud efter mig og ramte mig endda smiley

    - Så begyndte vi på en bakke metode(Noget horsemanship), og fik anskaffet os en hingstekæde. Nu er hun kun lidt fremadgående!


  • #10   8. sep 2011 Skal lige opdateres hvis nogen skriver, så "bogmærker" lige smiley

  • #12   8. sep 2011 Mange tak for alle de vidunderlige kommentar, det sætter jeg virkelig pris på smiley Så må jeg hellere gå igang, med lidt positiv instilling smiley

  • #13   8. sep 2011 Husk på, at du ikke må virke negativ overfor hesten, eller nervøs for at trække den. Selvom du godt kan blive det smiley

    Vis det er dig det er lederen, og hvis den bliver ved med at være fræk, så pust dig op foran ham og sig nogle lyde. Han kan godt virke bange først, men det gør en leder jo smiley


  • #14   8. sep 2011 Uha, kan se at mange går ind for HMS og alt det der., så må hellere passe lidt på med mit råd..

    Jeg ville tage en pisk med.. Ikke for at slå eller noget, men for at guide ham på plads.. foran når han trækker afsted med dig, og bagved når han skal fremad..
    Det hjælper på min Decibell (han er en stor håndfuld at have med at gøre - nogengange direkte ond)

    Knus Pernille


  • #16   8. sep 2011 Jeg har det samme problem med den ene af mine islænder hopper, hun er så sød og artig og nem at ride men rigtig træls fra jorden. Hun kan stoppe op, vende rundt og er så stærk at jeg næsten ikke kan holde hende når hun vender rundt og ikke vil med. Hun kan også stejle lidt. Jeg er begyndt at træne hende fra jorden i longe, problemet er at hun ikke har tillid og respekt for det mennesker der håndterer hende fra jorden, uanset om det er mig eller en anden. Jeg træner på en lukket ridebane, så smutter hun fra mig, render hun ikke så langt. Hun ¨får ros når hun følger med mig og ellers sørger jeg for at holde hendes hals bøjet mod mig, retter hun først halsen ud er hun bom-stærk... Jeg prøver at have tålmodighed og få hendes tillid med rolig konsekvent træning.

  • #17   13. sep 2011 Hej mille.
    Det er aldrig sjovt når hesten ikke vil arbejde sammen med dig. Jeg vil forslå dig noget arbejde fra jorden, indvister i en Dually holter (grime) fra monty roberts som man kan købe hos maj-britt carter fra viborg, hun laver også horsemanship. Man er altid velkommen til at ringe til hende når man har nogle problemer med hesten. Men den grime er en arbejds grime, prøv og slå monty roberts op på nettet og se hvordan man bruger den . den har hjulpet mig med den ene hest havde den er guld vær. håber jeg har kunnet give dig lidt hjælp.


Kommentér på:
Min hest er for ustyrlig når jeg trækker med den!

Annonce