{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Har i et fif eller to? (Allergihest) {{forumTopicSubject}}

Jeg har efter langsids søges endelig fået af vide hvad der er galt med min hest`s lunger.

Han er allergisk over for støvmidder og/eller svampespor. (Jeg får svar på den sidste prøve i næste uge). Jeg har så valgt at få udviklet en medicin til ham, så han kan overleve dette.

Jeg har prøvet at have ham i løsdrift, men det fungerede slet slet ikke for ham, han trives der ikke.

-Mit spørgsmål til jer er så om i har nogle fif til at jeg kan hjælpe min hest. I forvejen gør jeg dette:

-Han står i god stald med godt klima.
-Går på fold hele dagen.
-Strigles ude.
-Står på spåner med staldren i.
- Der muges grundigt ud hver dag.
-Får wrap.
-Får varmebehandlet foder.
-Der fejes ikke når han er inde.
-Hans boks nabo kommer på såner i næste uge.
-Han må pt. kun skridtes, men gør det ikke på banen eller hvor der støver.

Jeg har virkelig ikke flere ideer til hvad jeg kan gøre, har i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har i et fif eller to? (Allergihest)
  • #1   14. sep 2011
    Lybra har det også træls med svampesporer fra hø og wrap. Fik i tidernes morgen noget binyrebarkpulver som kunne åbne hende luftveje når de lukkede og det hjalp.

    Nu sørger vi for at hun ikke får hø efter november da vi ikke kan holde det tørt nok åbenbart. Vi laver selv wrap som hun tåler frem til april/maj måned.

    Ellers meget ude liv høj til loftet og rigtig go ventilering af stalden ellers er alt spild.

    skrid i naturen der støver det ikke lige nu smiley


  • #2   14. sep 2011 Det bedste man kan gøre ved hø er at putte det i en tønde og så komme kogende vand i, det dræber alle svampesporerne smiley
    Nu får din hest så ikke hø, så det hjælper jo ikke meget.


  • #3   14. sep 2011 Du kan ikke gøre mere end du gør nu, det hjælper ikke at vande høet, så det bedste er wrap.
    Har selv en allergi hest, der blev teste sidste vinter, og de viste sig at hun var multiallergiker. Jeg fik udviklet en vaccine til hende i tyskland og italien, som hun skulle have en gang om ugen, det første ½ år derefter skulle hun trappes ned, så nu får hun den ene vaccine hver 3 uge og den anden hver 6 uge. Det har virket super godt, hun bliver i dag redet på m niveau og har ingen problemer overhovedet.
    Så vil bare ønske dig held og lykke!!


  • #4   14. sep 2011 Nanna L: Hans vaccine skal også udvikles i tyskland.. Ej hvor er jeg glad for at høre at det går så godt med din.. Har ikke redet min i 3 år på ham, så håber at det går lige så godt med min smiley

  • #5   15. sep 2011 Nja. Min astma- og støv allergi hest trivedes heller ikke i løsdrift! Pga. støvet hø, som jeg jo ikke kunne vande..

    Det bedste er en separat udeboks, med åbent vindue, hvor man ikke har problemet , når staldgangen skal fejes.

    Min får også vandet sin wrap, da det også støver! Medmindre det er meget vådt, og så får hun diarre. smiley

    Hun får også 1-2 kg halm, da hun er tyk, og det bliver vandet HELT igennem.

    Og pas på krybbefoderet. Fandt ud af, mit lucerne støver voldsomt, selvom der er masser af melasse i. smiley Så musli er bedst.

    Der er mange faldgruber, også husk at feje spindelvæv ned hver 14. dag.


  • #6   15. sep 2011 Ps.

    Min står på træpiller, men jeg vander hendes boks, uanset om hun har stået på spåner, træpiller, halm etc. Det er super godt.


Kommentér på:
Har i et fif eller to? (Allergihest)

Annonce