{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.409 visninger | Oprettet:

Salg af islænder {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og kiggede lidt i markedsannoncerne for at se hvad markedet byder på.

Og så faldte jeg over en islænder hest.. Mig ind og kigge, man bliver jo lidt nysgerrig og min lillesøster er på jagt efter hendes islænder nummer 2. Så går man ind og kigger og så står der at hesten er 3 år og tilredet er både redet i ridehus og på tur. Og så tænker jeg, at det godt nok ikke er særligt smart da islændere først tilrides som 4 el 5 års alt efter udvikling. det skriver jeg så til hende, og skriver at jeg håber at det er pga uvidenhed.. Men nu har hun så bare slettet min kommentar..

Jeg ville ikke noget med dette, jeg bliver bare så frustreret over at nogle mennesker ikke tænker på at det kan skade hesten....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af islænder
  • #1   15. sep 2011 Tror generelt bare at man skal passe på med at kaste sådan noget i hovedet på folk. Du kender jo ikke hesten, og hvis ejer mener at hendes/hans hest er klar til at bliver tilredet, så er det op til hende. Du kan jo bare lade være med at købe den smiley

  • #2   15. sep 2011 Ja det har du selvfølgelig ret i. Men man tilrider jo heller ikke en dansk varmblodshest som 2 års. Jeg har set en pony som var blevet redet på siden den var 2 år, dens ryg blev aldrig ordentlig ryg igen...
    Men ja jeg køber den skam heller ikke, men jeg har stadig ondt af hesten..


  • #3   15. sep 2011 ja, kender det skam godt smiley men desværre er der jo ikke noget man kan gøre ved det smiley

  • #4   15. sep 2011 mange dver bliver faktisk redet som 2 års for at de er klar til ridekåring smiley

    jeg syntes det er forkert, hvorfor kan folk ikke bare vente til hesten er klar? for det er jo ikke nok med at deres krop bliver ødelagt, men mange heste kan heller ikke klare det psykisk, de er jo kun babyer...

    men altså det er folks eget valg, og jeg tror ikke det hjælper noget at fortælle dem det


  • #5   15. sep 2011 Ja ok men det var også bare for at opstille et eksempel. Men for nogle mennesker betyder penge og gode resultater bare mere end hestens ve og vel. Jeg synes personligt at det er sørgeligt.

  • #6   15. sep 2011 jeg arbejder på island og her tilrider vi nogle af den ved 3 års alderen når de lære at at have sadel på og rytter på både i roundpen og tur (Lille tur) så fir de fri igen og kommer ind sener

  • #8   15. sep 2011 Ja jeg er da heller ikke i tvivl om man kan det er annoncen jo bevis på at man kan. men derfor er det jo stadig ikke sikkert hesten er klar. Jeg har da også set en del der ligger og springer på deres nytilredne heste det synes jeg heller ikke er i orden. Jeg mener man skal vente til hesten er klar og ikke ride ture osv på en hest som ikke er udviklet til det endnu.. men ja det er jo desværre op til folk selv hvordan de behandler deres dyr, men det er da ikke så sært at man ser så mange heste med ryg problemer osv det kunne jo med nogle af dem hænge sammen med at de var taget i brug for tidligt..

  • #9   15. sep 2011 stakkels hest det er i mine øjne dyrplageri at tilride dem i sådan en ung alder ja folk tænker sig ikke om.

  • #10   15. sep 2011 Det er desværre vældig moderne - jo hurtigere hestene bliver klar, jo flere penge spare man. Der er jo ingen penge i at have en hest til at gå, som ikke kan bruges.. Sådan synes jeg det ser ud inden for de fleste discipliner - både løb, spring, dressur og islænderridning - det er ikke sjældent at heste bliver presset inden de er klar (hvadenten det fysisk eller psykisk).

  • #12   15. sep 2011 Ja personligt rider vi heller ikke islænderne før de er 4år, en 3 års kan vænnes til udstyr men ikke vægt på ryggen da deres knogler vokser langsomt i ryggen. Uvidenhed/dumhed for den som har annoncen og ærgligt for den som køber hesten, da den omtalte islænder har været redet længe og meget. Trist at læse :o(

  • #13   15. sep 2011 Hvis hesten har været klar, så kan jeg nu ikke se noget galt i det.

    Nu har jeg en varmblodshest, som blev tilredet som 2,5-års pga. kåring (jeg ejede den ikke på dette tidspunkt, men arbejde i den stald, hvor den blev tilredet).

    Jeg købte hesten som 3-årig, og han var meget færdig af bygning, og er faktisk slet ikke vokset siden. Jeg gik stille frem med ham - og han har fået en del pauser undervejs, selvom han ikke har haft brug for at vokse - og psykisk har han også hele tiden kunne følge med.

    Min tidl. varmblodshest blev først tilredet som 4-års, da den først var klar der. Så selvom uanset race, så er det altså individuelt hvornår en hest er klar til at blive tilredet smiley

    - Så længe du hverken har tilknytning til hesten, eller har i sinde at købe den, så synes jeg egentlig at det er flabet at blande sig i sådan noget - det er op til ejeren selv.


  • #14   15. sep 2011 Jeg synes ikke det er flabet.. Jeg skrev pænt til hende om hun var klar over at man først tilrider islændere som 4 års og at jeg gik ud fra at det var pga uvidenhed at den var blevet redet allerede som 3 års. Det synes jeg ikke er flabet..
    For mig er det, ja måske ikke lige frem dyremishandling, men jeg synes bare ikke det er ok, da det jo kan påvirke hesten resten af dens liv..
    Så for mig er det ganske naturligt at gøre opmærksom på sådan noget, ganske som hvis det havd været en der på en eller anden mishandlede eller vanrøgtede sin hest.. Jeg vil mene at man har pligt til at reagere på sådan noget.
    Måske er dette ikke lige så forfærdeligt som vanrøgt, men jeg synes da at det fortjener en påtale, og da især hvis det var at ejeren ikke var klar over det..
    Hun har efter at have slettet min kommentar så også rettet annoncen så den kun er lettere tilredet... Så det gør det jo bare værre, at man så laver det om til noget der ikke passer. Hvilket jeg går ud fra da det ikke var det hun skrev i første omgang


  • #15   15. sep 2011 Trådstarter:

    Ja, selvfølgelig kræver vanrøgt en påtale, men det er jo ikke ligefrem vanrøgt at man tilrider sin hest tidl. end andre. Det er da helt klart op til ejer selv.

    Om den er lettere tilredet eller mere, det finder man jo ud af som evt. køber, hvis man tager ud og prøver hesten - måske har hun tilføjet ''lettere tilredet'' for ikke at få lignende kommentarer som din.

    Hvis man ser det som en ulempe at hesten er tilredet så tidligt, jamen så kan man jo lade være med at købe den. Bare fordi den er tilredet tidligt, betyder det jo ikke nødvendigvis at den er ødelagt for livet..


  • #16   16. sep 2011 Katrine: nu er der jo ikke snakke om ½års forskel som med din hest men et helt år. Islænderen bære faktisk rundt på en voksen person i temlig mange år(selv om den har pony mål) og med en ryg som med garanti ikke er udvokset. -spørg evt en dyrlæge om islænderes udvikling i rygsøjlen fra den er 1½- 5½, du blir overrasket.

    Så trådstarter det er helt ok at nævne det.


Kommentér på:
Salg af islænder

Annonce