{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

Bruger du ølgær? {{forumTopicSubject}}

Har købt en sæk ølgær fra havens for at styrke hud, pels og fordøjelsen samt hove.

Jeg gav det så i fordret i går aftes (1 dl som foreskrevet)for første gang, men det var bestemt ikke nogen success begge heste lod fodret ligge i krybben og det var ikke spist her til morgen smiley

Det er især vigtigt at den ene får det for han får altid rigtig dårlig mave ved foderskift og når han skal have wrap!

Jeg har læst mig frem til at de skal ca. have en dl. om dagen - hvor meget giver du og hvor er din hest?

Jeg har givet det hele på en gang er det for meget og er det bedre at dele det ud på de 3 måltider de får??

Hvad er Jeres gode råd ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger du ølgær?
  • #1   6. okt 2011 det lugter lidt specielt, men hvis du ikke kan få dem til at spise det så ville jeg skifte til biotin og/eller hybenpulver smiley
    men prøv at starte langsomt op med fx. en teskefuld i deres foder og hvis/når de spiser det så sæt det langsomt op


  • #2   6. okt 2011 Mine er heller ikke vilde med det. Men jeg deler det ud over alle deres foderrationer samt startede med at give dem ganske lidt op langsomt sætte dosis op til de har vænnet sig til smagen...

  • #3   6. okt 2011 OK tak ja var nok lige lidt for optimistisk.....men de æder normalt alt og ikke kræsne så jeg vil prøve at starte lidt mere blidt op smiley

    Hvor meget giver i?


  • #4   6. okt 2011 jeg startede op med at give ca en halv teske fuld... vores skulle også lige vænne sig til smagen... evt bland en lille smule vand i og rør rundt det tager det værste af lugten og holder det på foderet...

    jeg ville ikke skifte til biotin da den jo ikke hjælper det store på fordøjelsen smiley


  • #5   6. okt 2011 Jeg bruger det i pilleform, og hestene er helt vilde med det, og har været det hele tiden! De vil hellere have dem end bolcher.

    Vi kan ikke få vores til at spise kridt/kalk, så det blander vi i roepiller og kommer vand på det hele, så opdager de ikke det er der smiley


  • #6   6. okt 2011 Du kan også overveje at købe noget slobber/ mash og så blande det i det når der kommer varmt vand i. De fleste spiser så alt der ligger i. Men start under alle omstændigheder med kun at give en smule fremfor hele portionen på en gang så de får lidt tilvænningstid :o)

  • #7   6. okt 2011 Jeg havde overvejet slobber men havde hørt at man ikke måtte blande væske i for det sætter gang i gæringen og det skulle jo helst først ske når det ligger nede i maven ??

  • #8   6. okt 2011 Jeg skal da ikke kunne sige det med sikkerhed men umiddelbart tænker jeg det godt lige kan gå hvis du bare ikke venter alt for længe med at give hesten slobberen. Lad den køle lidt af, hæld så ølgæren i og bland det sammen og giv det så til hesten.

  • #9   6. okt 2011 Du skal ikke blande det i væske, hvis du kan undgå det nej...

    Jeg giver mine heste det samme, Nutricell fra Havens.. De fik 10-15 gram den første dag og så satte jeg det op de næste par dage, men de får altså max 70 gram om dagen.. Min store ville ikke spise det de første dage, så blandede godt med lucerne i, og nu er han på normal ration lucerne igen og spiser sine 70 gram om dagen...

    Hvis du kan fordele det ud over flere fodringer, ville jeg bestemt gøre det.. Det er specielt i lugten og min erfaring er at de skal vænne sig til det, så start med lille dosis og del det ud over dagen... 1 dl kan du snildt ende op på, men start i det små og skru op for gram som de spiser op =)


  • #10   6. okt 2011 Jeanette - det er det samme jeg bruger så jeg tror bare jeg skal starte med lidt her i starten og ja bruger også lucerne så øger da bare lidt af det og ser om ikke de vænner sig til det smiley

  • #11   6. okt 2011 Det var ihvertfald vejen frem for mine 3 heste, og nu spiser de som sagt det hele hver dag =)

  • #12   6. okt 2011 Mange tak for alle Jeres gode input dejligt med et forum hvor man kan få god hjælp!

  • #13   9. mar 2013 hej smiley kan se det her er en gammel tråd, men har også lige købt ølgær fra havens. har set rundt omkring at folk skriver 1 dl er 100 g som de skal have, men når jeg vejer det op, så er 100g knap to dl...? og det er Meget..! smiley
    er der nogen der har prøvet at veje deres?


  • #14   9. mar 2013 Jeg vejede mit, og de fik max 70 gram smiley

  • #15   9. mar 2013 okay smiley men min er en udvokset dame, så der står hun skal have 100g, og alle de andre tråde jeg har læst hist og pist, der skriver folk at 1 dl svarer til 100g.. men det gør det jo ikke.. smiley i hvert fald ikke af det jeg har købt smiley så hun får knap 1 lille dl morgen og aften, det giver ca 100g dagligt smiley
    (tror jeg vejede 1 dl til 67g)


  • #16   9. mar 2013 Giv lidt tid - Kavan kunne heller ikke lide det i starten - så jeg gav kun en lille bitte smule til at starte og øgede så mængden efterhånden som han spiste op smiley .. Vær opmærksom på, at ølgær også ØGER hestens appetit, så hvis din hest pludselig bliver lidt rund og trivelig - så er det altså årsagen smiley

Kommentér på:
Bruger du ølgær?

Annonce