{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.500 visninger | Oprettet:

Sent kastrerede vallakker slås/angriber {{forumTopicSubject}}

For over en uge siden fik jeg en ny vallak - en 4 års som blev kastreret i foråret.

Han har, siden han ankom, gået sammen med en ældre vallak på 16 år som ligger lavt i hiarki og det er gået fint - den 4 års overtog føringen med det samme og uden snik snak, da han er en hest som er høj i rang.

Med dobbelthegn imellem har min 7 årige fjordvallak så gået på en anden fold sammen med mine 2 hingsteplage på 1½ år.
Fjordvallakken ligger højest i rang og han er en meget dominerende herre - også sent kastreret. Han er dog en god flokleder og der er altid ro i flokken.

Idag har jeg så sammenført dem....og det startede rigtig fint.
Min fjordvallak og den nye herre har hilst uden spark eller lign - de har bidt lidt efter hinanden i leg og haft en del grimeleg i løbet af dagen.
Men her i eftermiddags gik det galt.

Jeg har ikke set hvad der er sket, men jeg ser min fjorddreng løbe lidt rundt og vise sig frem og han var meget vagtsom i sin adfærd, så jeg løber ud og ser efter hvad der sker.

Han virker lidt frygtsom overfor den nye som går nede i den anden ende af folden - plagene og den ældre vallak er helt rolige og holder sig fuldstændigt ude af det som foregår.

Jeg kan se, at min fjorddreng har fået et slag på skulderen, men kun en hudafskrabning og intet alarmerende.
Går ned og tjekker den nye og han har lidt flere knubs og har faktisk et ret grimt og blodigt bidsår ved struben, men han virker rolig og ikke skræmt som sådan.

Den nye følger så efter mig på vejen tilbage mod min fjorddreng og her sker der så følgende:

Min fjorddreng knejser i nakken, sætter i trav og traver hen mod den nye og så flyver han direkte på den nye i fuld fart og forsøger faktisk at vælte ham - han bider og sparker som en besat og jeg får ham stoppet ved, at råbe og skrige.

Han løber derfra igen, men vender om og vil igen angribe den nye - den nye flygter ikke.
Jeg får med det samme sat en snor op og får stoppet angreb nr 2.

Venter lidt og tænker situationen igennem og imens falder min fjord lidt til ro, men han står konstant med front mod den nye og kigger på ham.

Jeg fjerner snoren igen og igen kommer min fjord imod - og her begynder den nye at skrabe i jorden med det ene forben og min fjord gør det samme - som om de gør klar til kamp.
Jeg siger højt - arg arg....og min fjord fjerner sig og holder nu afstand til den nye.

Den nye opsøger ikke min fjord og min fjord dropper umiddelbart at angribe.

De går herefter ude i en ca 30 min mere og der er ro - men med en spændt stemning og de holder stor afstand til hinanden.
De to plage og den ældre vallak er rolige og kan snakke med både fjorden og den nye uden problemer.

Men hvor står jeg lige henne med disse to herre??

Der er ingen tvivl om, at de tilsyneladende begge vil være højest i rang og at en af dem må give sig....men det er første gang jeg står med 2 heste som skraber i jorden imod hinanden.....og min fornemmelse siger mig, at det kan ende med en rigtig grim kamp?
Men samtidig tænker jeg, at jeg måske er for pivet - og dog så har jeg set min fjordvallak i direkte kamp med en anden vallak før, men det var fordi der var rendt i vallak ind i hans hoppeflok som også var meget hingstet.

Der er ingen hopper tilstede i dette scenarie.

Hvad ville i gøre??
Det gik så fint fra start....



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sent kastrerede vallakker slås/angriber
  • #1   8. okt 2011 Min er også sent kastreret. Har ikke oplevet noget før han kom til et nyt sted for snart en måned siden. I den nye flok er der flest hopper og en føre-vallak. Min og føreren slåssede meget, de første fire dage. Det gik ud over ejeren af de andre heste og min var hverken til at få med ind og kun jeg kunne komme i nærheden af ham, så min fik liv at gå alene med en af hopperne. Siden er hoppen så blevet byttet ud med en vallak som min kender fra den tidligere, rolige flok.

    Nu er han "normal" og der er ingen problemer. Jeg er glad for at han ikke går med flokken det var livsfarligt med de to. Min har stadig ar, specielt i struben.


  • #2   8. okt 2011 det er aldrig en sjov oplevelse, men kan trøste dig med at det kun er hopper som slogs til døden.
    min vallak er nøjagtig ligesom dine, sent kastereret og derved en herre højt i hirakiet.. han og en ny vallak køre samme trip som dine med at stå front mod hinanden og skrabe i jorden.. den ene har fået sig et spark (heldigvis ikke alvorligt) men der gik ca 3 dage så havde de opdelt folden i dit og mit og der var igen ro.


  • #3   8. okt 2011 Enten så må du lade dem tage kampen, så at sige, ellers må du holde dem adskilt fremover....

  • #4   8. okt 2011 Hvis jeg var dig, ville jeg nok holde dem adskilt, men hvis de ser ud til at kunne være på samme fold nogenlunde, ville jeg lade være.
    Har selv prøvet noget lignende, men nu har de vænnet sig til hinanden smiley


  • #5   8. okt 2011 Det er hamrende svært synes jeg - for er uheldet ude, så kan det jo gå rivende galt...

    Jeg tror jeg lukker dem sammen igen imorgen og ser hvordan det spænder af - de skulle jo helst gå sammen alle sammen.


  • #6   8. okt 2011 natascha s: jeg vil ikke give dig ret i at det kun er hopper der slogs til døden jeg har en som har en hingst der ikke kan tåle sit eget køn han har engang slået en vallak ihjel de var ikke til at skille af og vallakken døde desværre.. den hingst går fast med en hoppe hvor de får et føl hvert år og når hoppen så en gang imellem får et hingsteføl ja når den så er ved at være 1år gammel så er det tydeligt at hingsten gør tegn til at nu er det tiden føllet bliver flyttet for ellers slår han den ihjel.. så der findes altså også hingste der slogs til døden.

  • #7   8. okt 2011 jeg kender flere og har hørt mange flere af de tilfælde som jeg lige har nævnt som har en hingst som bare ikke kan tåle sit eget køn..

Kommentér på:
Sent kastrerede vallakker slås/angriber

Annonce