{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap - overvægtig hest
  • #1   18. okt 2011 Jeg ville slet ikke give hende wrap men tilbyde hø istedet. Det feder ikke så meget.
    Men hvis du ikke har andre muligheder og hun ikke får andet stråfoder så skal hun have 1 kg pr 100 kg legemsvægt som minimum. Selvom hun er overvægtig. Så må man motionere mere :o)


  • #2   18. okt 2011 Hvad med måske 3-4 kg wrap (ud fra Jannis formel) og så halm for resten? Det er der næsten ingen næring i.

  • #3   18. okt 2011 Hun går på græs om dagen nu tænker jeg jo på wrap til om natten Janni - er det ikke meget med 1 kg pr 100 kg ? ...

  • #4   18. okt 2011 Det er for hele døgnet den formel er lavet. Jeg fik den formel af min dyrlæge da vores heste står på halmpiller og derfor ikke har noget stråfoder når de står inde medmindre vi sørger for det.
    Så hvis hesten har fået det eller en del af det i løbet af dagen kan man overveje frøgræs eller ja,halm som alternativ da de ikke spiser det så hurtigt som wrap. Og næringsværdien er det mindre. Halm giver dog tit "halmvom" ......


  • #5   18. okt 2011 Ville hverken tilbyde den wrap eller halm.. Wrap feder og det kan halm også gøre, hvis hesten har tendens til "halmvom" som beskrevet ovenfor..
    Tilbyd den i stedet ganske almindeligt hø..
    Og den formel der... 1kg pr 100kg hest er absolut minimum mængden.. Hesten har behov for rigtig meget stråfoder fordelt over hele døgnet, hvis du vil undgå mavesår og andre følgesygdomme pga. for lidt stråfoder


  • #6   18. okt 2011 Hun får jo strå foder på fold da det jo er græs ...

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   18. okt 2011 <formelen er 1 kg.tærstof per 100 kg. hest oversat til kilo er det

    1,2 kg. tært hø per 100 kg. hest som MINIMUM
    2 kg. wrap pr. 100 kg. hest som minimum.

    Sørg for at få fat i noget lavfruktan (Sukker)forfangenhedswrap og sørg for at lave en form for slowfeeder så hesten bruger længst mulig tid på at spise den portion du giver den, heste skal helst småspise hele døgnet, dette gælder også de tykke. Drop frøgræs og halm det gør mere skade end gavn 1-2 kg. byg halm per dag kan være tåleligt men det er ikke hestemad og skal ikke indregnes i foderplanen.


  • #8   18. okt 2011 Der er ingen krudt i græsset længere, så det kan du ikke medregne som en del af stråfoder mængden..

  • #9   18. okt 2011 ej nu må i altså holde op... på de vilde marker er der da heller ikke ret meget krudt i græsset.. men derfor indgår det da stadig i hestenes dagsration, der er ikke nogle som kommer og giver dem 1 kg wrap pr 100 kg hest... så selvfølgelig indgår græsset i den daglige ration og det må da være uanset om de går 2 timer, eller 11 timer på græs

    jeg ville hvis jeg var dig, give hende 3 kg wrap til natten. og så supplere med frøgræs ca 3-4 kg. dette har ikke den store nærringsværdi, men er bedre fylde og tyggetid end halm. og er med til din hest hele tiden har noget at arbejde med i tarmene. uden at blive fed eller yderligere overvægtig.


  • #10   20. okt 2011 Hejsa,

    Jeg har lige været til foder møde med en dyrlæge. Her lærte jeg at det for det meste altid er forkert at skru ned for wrap / hø. Man skal meget hellere skrue ned for energi / kraft / pille foderet.
    Det siges at wrap/hø er en del at hestens "underholdning", og det er det den ville leve på i natureren.
    Så mit vurdering ville være, nedsæt foderet og giv warp/hø i moderate mængder... Håber det hjælper smiley


  • #11   20. okt 2011 Ps synes godt om Maria N, lige det jeg mente, bare med andre ord smiley

  • #12   20. okt 2011 Peanut: Det er jo ikke sikkert at hesten får noget krybbefoder:) Min haflinger får fx ikke noget foder, hun får kun lidt roepiller til at blande op med hendes vit/min blanding og hyben. Så hvis hun er for tyk i nogle perioder, må man jo ty til at skære ned i enten stråfoder eller græsset:)
    Men om team springlænder´s hest får krybbefoder melder historien jo intet om:S


Kommentér på:
Wrap - overvægtig hest

Annonce