{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

Pelsen vokser hurtigt - fryser han? {{forumTopicSubject}}


Ja jeg er kommet i et lille dilemma, så nu vil jeg hører jeg kloge HG'er smiley

Min pony bliv klippet for 1½ måned siden ca. hvor jeg smed 150g på ham.. Men allerede nu er han halv lang håret igen, og man kan slet ikke se forskel på der hvor han var klippet og ikke var på halsen :s Det er mest på halsen han har sat pels, også lidt på kroppen.

Grunden til han har sat så meget pels allerede er det fordi han fryser?
hvordan ved i om jeres heste fryser?

nu hvor han sveder sådan tager det min 20-30 minutter at skridte ham nogenlunde tør. Så jeg er også lidt i tvivl om jeg vil klippe igen.. Synes det er hurtigt at klippe efter 1½ måned igen.. Men han sveder bare meget smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelsen vokser hurtigt - fryser han?
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   28. okt 2011 Mit bud er at du har klippet midt i pelssætningen og den holder jo ikke op med at sætte pels selvom vi klipper den af smiley

    Men 150 gram til en nyklippet hest er heller ikke meget tøj det er ikke varmt mere og det har været meget blæsende så chill faktoren er næsten på frysepunktet nogen dage, så det er ikke utænkeligt at den fryser lidt og derfor spoler lidt ekstra pels ud samtidig.

    Du må bare klippe igen, jeg klippede 1. gang igår og klipper nok 3 gange i sæsonnen.


  • #2   28. okt 2011 min ismule blev klippet for en måned siden, og igen i går.. hun sætter pels utrolig hurtigt, men går så også kun med regndækken, eftersom jeg mener det er dumt at smide for meget på uden der er grundlag for det, og p.t. har vi stadig temperaturer på over 5 grader i dagstimerne, ergo må hun nøjes med et regndækken. -når det først bliver koldere får hun et fleecetæppe indenunder, og når det bliver rigtig koldt får hun et 300g dækken på.

  • #4   28. okt 2011 Louise:

    han var klippet over alt smiley
    300 g for en måned siden? smiley
    Der havde vi omkring 14-15 gader hver dag heroppe og 8-9 stykker om dagen? Han står inde i en dejlig tæt stald. Og på en fold med masser af læ..
    Så 300 gram der, synes jeg ville være sindsygt. Hvad i alverden skal jeg så gøre når vi får -10 grader hvis jeg smider 300 på i + 14-15 stykker? smiley


  • #5   28. okt 2011 Det skal lige siges at han hverdag går ude fra 7-18 smiley
    Dog er der masser af læ på folden i form af træer og læskur smiley


  • #8   28. okt 2011 Marie: Fine gik med 150 g de første 2 dage hun var klippet, hun frøs så hun har haft 300 g på siden smiley

  • #9   28. okt 2011 Karina; jeg fortryder også jeg ikke fik fat i et 220g gram til Ild smiley
    han ligner allerede et får igen pga alt den pels smiley


  • #10   28. okt 2011 Men tror jeg må give JM ret i det første hun skriver. Fordi han fælede godt nok helt ekstremt da jeg klippede ham.. Så det er nok pelsudskiftningen der har været igang smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   28. okt 2011 Tykkelse af dækken er jo meget individuelt nogen har et solidt spæklag og kan sagtens holde varmen med 300 gram om vinteren men min gamle meget slanke dame hun kan feks. slet ikke nøjes med så lidt tøj hun har 420 gram med fuld hals på og det er ikke for varmt hun er helt tilpas og når det bliver koldere så har hun en 200 gram. underdyne og en 400 grams som kommer på efter behov.

    Det er en stor fejl at sammenligne eller skære alle heste over en kam og sige hvad der er rigtigt og forkert med hensyn til hvor meget dækken der skal til, men jeg vil sige at det er modigt at fuldklippe og nøjes med en regnfrakke uden for, men igen hvis hesten ikke fryser så er det sikkert OK.

    Jeg læste en rigtig god artikel på nettet den anden dag og den vil jeg da dele med jer, der står rigtig mange fornuftige ting i selv jeg der har haft hest i rigtig mange år lærte noget nyt.

    http://modernehestehold.dk/?p=1213


  • #12   28. okt 2011 Tusinde tak for det fantastiske link JM!
    Man bliver klogere end man lige tror! smiley


  • #13   28. okt 2011 Som AM han har nok været ved at sætte pels:-)

Kommentér på:
Pelsen vokser hurtigt - fryser han?

Annonce