{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.016 visninger | Oprettet:

bevise kontra ej bevis {{forumTopicSubject}}

der findes beviser på at - gud eksistere
der findes beviser på at - gud ikke eksistere
der findes beviser på at - spøgelser eksistere
der findes beviser på at - spøgelser ikke eksistere
Men hvad heste angår ::::::::::
heste kan ikke tåle korn - selv om de har ædt det i 100vis af år
heste kan ikke selv finde ud af at gå i læ - på trods af at de søger i skov eller bag bygning når det stormer
hesten må ikke slås - det er bedre den slå dig
hesten skal pakkes ind - den er jo født uden beskyttelse
hesten kan ikke tænke - alligevel er den hammer lærenem
Hesten burde være en uddø race, da den slet ikke har kunne overleve uden os mennesker

hvad jeg vil med dette, tja er vel bare lidt træt af at man altid skal høre sætningen - det er videnskabeligt bevist - når nu ens erfaring siger noget andet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bevise kontra ej bevis
  • #1   2. nov 2011 jamen dog jamen dog så fik du da vist luft......;-)

  • #2   2. nov 2011 Der er nu engang meget få ting du kan slå to streger under og sige 'sådan er det for al evighed'. Det du kalder bevist er at der findes elementer eller indicier der ved efterprøvning understøtter en teori, og at man så udbreder kendskabet til den bedste/mest sandsynlige teori på det pågældende tidspunkt. Det er sådan set det der ligger i et videnskabeligt bevis.
    Denne teori bliver læst, fortolket og viderefortalt så elementer misforståes eller mistes, og en gang imellem kommer der nye teorier til der så kan efterprøves.

    Det at du kan finde folk der mener at have den endegyldige sandhed inden for nogle emner, er oftest folk der er tilfredse med at blive fortalt hvad de skal mene og så holder fast, eller folk der ikke mener det er nødvendigt at videreudvikle den viden vi har.

    At det ikke længere (de fleste steder) er acceptabelt at banke en hest til underkastelse og lydighed, er et udtryk for den bedre forståelse af hestens indlæringsmekanismer og psyke.
    At korn og halm ikke bør være en hests eneste fødekilder stammer fra ny viden om hestens fordøjelsessystem affødt af en industris behov for at dyret kan præstere på et topniveau.

    Det bliver først farligt når vi ikke undersøger hvorfor vi gør som vi gør, afviser ny viden fordi den ikke passer ind i vores verdensbillede eller ukritisk accepterer alting vi får præsenteret.


  • #3   2. nov 2011 Lene O:
    Så rigtigt, så rigtigt:)


  • #4   2. nov 2011 hvis vi nu bare forholder og kritiske til de ting vi hører og læser, og ja finder den løsning der passer os, og lader være at have så travlt med alle andre, så var mange ting mere behagelige

  • #5   2. nov 2011 Mia, kunne nok ikke har sagt det bedre selv.
    Jeg følger selv ret godt med i udvikling i hestens velfærd osv, men jeg bliver altså lidt mokken når folk KUN vil se deres side af sagen, og som oftest er det folk som ligger et eller andet link ind og siger - her kan du selv se. Hvis man så stiller et modsat link op, ja så er det ikke godt nok dokumenteret eller fra en dårlig side osv.
    Mange unge snakker om de gamle forstokket bønder, men syntes altså også at der er mange forstokket unge "smiler"


    Krikken, ja engang imellem skal der luft til thi hi


  • #6   2. nov 2011 Rikke, ups undskyld, så kun lige billede og tog fejl af dig og Krikken
    Undskyld smiley


  • #7   2. nov 2011 Nu er der sgu langt fra en Przeswalski hest (som nok er det tætteste vi kommer en vildhest i dag) og så en stort dressur vamrblodhest.
    Satte du dem begge fri på eks. Ilands eller shetlandsøerne, er jeg sikker på at Przeswalski hesten sgu nok ville finde en måde at overleve, men varmblodshetsen er jeg sgu ikke så sikker på. Er overbevist at den ville bukke under den først kommende vinter, idet den forbrænding og dermed næringsbehov er laaaangt større end ved de mere nøjsomme racer.

    Det er heste spiser korn er noget vi mennesker har indført. Vildhesten levede af græs og diverse planter.
    At der er stærk sammenhæng mellem eks. mavesår og fodring med kraftfoder, kan næppe diskutres længere, men dette betyder jo ikke at alle heste der fored med kraftfoder ender med et mavesår.

    hesten må ikke slås - det er bedre den slå dig --> Den sætning forstår jeg ikke.

    At hesten ikke skal pakkes ind fordi den er født med pels er jo også en sandhed med modifikationer.
    Racer som eks., shetlandsponyen og islænderen er jo mestre i at sætte en god gedigen vinterpels, der sagtens kan holde dem varme lige meget hvor koldt det blir.
    Men en araber der er opstået og fremavlet i ørkenen kan altså ikke forventes at have samme genetiske forudsætninger for at sætte en vinterpels der er tyk nok til at kunne holde til den nordiske isvinter.
    Udover det er hesten i dag jo ikke længere et vildt dyr men et brugsdyr. Brugsdyr der bruges har andre behov end vildheste. Blandt andet bliver man nødt til at klippe en hest om vinteen såfremt man vil bruge denne på noget som helst fornuftigt plan, og dette vil dermed kræve at hesten får et dækken på.

    Har aldrig hørt nogen sige at hesten ikke kan tænke... selvfølgelig kan den det, det kan alle pattedyr. Det man skal passe på med er at tilføje hesten menneskelige værdier og følelser.

    Tror ikke hesten ville være en uddød race uden mennesker, men den ville langt fra ligneden domesticerede hest vi har i dag.
    Der må du nok kigge mere på eks. shetlandsponyen og den gamle type af islænder. Det ville være heste af den størrelse og robusthed man ville se hvis de skulle klare sig uden menneskers indblanding.
    De store hesteracer og varmblodsracerne ville helt sikkert hurtigt uddø.

    Og så vil jeg da slutte af med at spørge om ikke du har et link til disse beviser for at gud og spøgelser findes? For jeg er ikke lukket for at tro på noget som helst, men jeg er en af dem der kræver gode hånsgribelige videnskabelige beviser for at tro på noget så urealistisk som eks. gud og spøgelser smiley


  • #8   2. nov 2011 Undskylder tastefejl mm.... det gik lidt stærkt på tasterne smiley

  • #9   2. nov 2011 Anna, det var ikke for at bevise eller modbevise noget.
    Jeg ved godt hvad der er sket af udvikling med vores heste og jeg tager også ny viden til mig, når jeg kan
    Det er mere det at folk ikke vil vige en tomme fra deres mening.
    Ikke ret længe siden jeg læste det med at heste IKKE kan tænke. Jeg spørg så, hvordan kan den så lære.
    Straks for man link til sider der siger, heste kan IKKE tænke, BASTA
    Nej den tænker ikke som mennesker, men lidt aktivitet må der jo være imellem ørerne.
    Jeg mener at hvis man skal lære, skal men være åben for andres mening.
    Hvis man mener hesten ikke kan tænke, så kan man jo godt prøve at se på en anden mulighed, uden at blive forstokket

    Jeg har desværre ikke link til at gud findes eller ikke findes
    MEN
    spørg en katolik og han svare,,,,findes
    spørg en agnostiker (tror jeg det hedder ) og han siger ....nej


  • #10   2. nov 2011 om gud findes eller ej er fuldstændig underordnet
    Jeg er bare træt af folk som "forstokket" holder på deres bevis mens de siger at vi andre er nogle - gamle forstokket bønder
    Især når den her gamle bonderøv gør hvad hun kan for at følge med i udviklingen


  • #11   2. nov 2011 det går nu nok

  • #12   3. nov 2011 Hesten vil aldrig blive en uddød race, men en uddød art hvis det skulle ske.

    Hesten i sig selv er en art. som selv er opstået i naturen.
    Racen er menneskets værk. det er os der skaber racen, men naturen der skaber arten smiley


  • #13   3. nov 2011 lene O

    kunne ikk være mere enig...
    *SYNTES GODT OM* knapperen som så mangler bliver trykket på hehe.


  • #14   3. nov 2011 Jeg kan hurtigt modbevise en del af dem med de 3 heste jeg har stående herude..
    heste kan ikke tåle korn - selv om de har ædt det i 100vis af år
    - Mine for korn i deres foder og det går fint smiley (vil dog sige at nogen heste bliver mere tændte af det)

    heste kan ikke selv finde ud af at gå i læ - på trods af at de søger i skov eller bag bygning når det stormer
    - Går fint her, de står tit inde enten under træer eller i vores løsdrift, ingen problemer der..

    hesten må ikke slås - det er bedre den slå dig
    - Jeg vil ikke slå min hest nej, MEN bider den eller sparker mig gør jeg igen sådan er det, for i naturen ville den anden hest også gøre igen..

    hesten skal pakkes ind - den er jo født uden beskyttelse
    - Nope skal den ikke, jeg har haft hest i 3 år i løsdrift nu ingen går med dækner eller noget, den ene går med gamacher under ridning, men ellers er de så frie som muligt, og har aldrig haft en syge dag.

    hesten kan ikke tænke - alligevel er den hammer lærenem
    - Jeg tror heste er langt klogere end vi mennesker gør dem til.

    Hesten burde være en uddø race, da den slet ikke har kunne overleve uden os mennesker
    - Heste som er født i fangeskab har self. svære ved at klare sig i naturen, men er de født i naturen er det, det de er vant til og self. kan de fleste klare sig så..

    jeg kan kun give dig ret, jeg er træt af denne sætning, Min hest gider ikke stå uden den hænger bare ved hegnet, den vil meget hellere ind i stalden og stå 24/7...
    Nej hesten ved der er foder derinde derfor vil den ind og stå, og står og hænger, intet andet


  • #15   3. nov 2011
    Jeg tror LANGT hellere på diverse undersøgelser, dyrlæger osv. end jeg tror på " det er sådan, fordi jeg siger det og fordi det er min erfaring ".

    Det er muligt at heste fx. godt kan spise korn og det er muligt at de har gjort det de sidste 20år - men er der nogen der lukkede deres maver op, undersøgte om de krybbebed osv. ? Nej, egentligt ikke.
    Der er heller ingen der har sagt at korn i små mængder er komplet uansvarligt - men at det øger muligheden for mavesår, hesten kan ikke fordøje det osv. De ting er FAKTA, der er lavet undersøgelser og alle siger det samme ang. sammenhænge.

    Og igen med hestens anatomi - den er som den er, det kan vi ikke lige ændre på.
    Så ligemeget hvor meget man bliver ved med at sige " i bag lod kan hesten godt være samlet " så må man desværre bare indse at der er lavet så mange undersøgelser osv. der IGEN viser ser bag lod ikke har noget med samling og gøre...

    Heste kan også sagtens lære og være lærenemme - de kan bare ikke tænke " puha, hende bodli gider jeg sku ikke ha' på ryggen imorgen, så jeg tror sku jeg vipper hende af! " og lærenemme er de jo netop fordi vi bruger positiv og negativ forstærkning - vidste man hvis man havde læst noget om læringsteori, ved hvilket som helst dyr.

    Muligt at ens erfaring siger en ting - men nogle gange må man bare sluge kamlen der hedder " okay, undersøgelser siger at korn ikke er forfærdenligt godt " så det man har lavet de sidste 20år virkede måske, men andet kan virke bedre og være mere optimalt.

    Puha... Nu fik jeg luft....


  • #16   3. nov 2011 Krikken::::: enten er det mig der misforstår dig eller omvendt
    Hvis vi nu tager foder, så foder vi vores køer og heste helt anderledes end i min barndom. Jeg følger skam med i udviklingen og tager til mig hvad jeg kan. Det der irritere mig er dem som groft sagt sige
    Din hest for kolik så mavesår og til sidst dør en meget smertefuld død, hvis den får bare 100 gram korn, færdig basta
    Jamen hvis det er så farligt, hvorfor bliver foderstoffen så ved med at blande det i fodret.
    Så for man det "beskidte" svar at det er fordi de er dumme og kun vil tjene penge.
    Dette var et eksempel smiley
    Jeg er skam ikke en af dem der siger, sådan har vi altid gjort og sådan fortsætter vi
    Jeg bruger af min erfaring og videnskaben
    men jeg bliver også sur når folk holder forstokket på sit, uanset om det er erfaring eller videnskab, uden s+å meget som at overveje at der måske findes andre muligheder
    Og lige for tiden er det mest folk som "bruger" videnskaben til at holde stædigt på sit


  • #17   3. nov 2011
    Tror du overfortolker folks indlæg herinde smiley
    Der er ingen der har sagt " Din hest for kolik så mavesår og til sidst dør en meget smertefuld død, hvis den får bare 100 gram korn, færdig basta " og hvor i kobler du kolik og stivelse sammen?

    Og ja, jeg holder stædigt på at havre er noget bæ pga. videnskab.
    Fint nok at hesten sagtens kan få 100gram havre imens den får 10kg wrap men det ændre ikke på at maven ikke er indrettet til at bearbejde havre, at risikoen for mavesår er der, at nogle bliver kulgeskøre af det osv.

    Så helt iorden at heste godt kan overleve på det - jeg ville bare ikke bruge det, heller ikke 100g fordi jeg ved de ting om havre :o)


  • #18   3. nov 2011 lene O: Grunde til at vi fodrer heste med korn eller andre stivelsesholdige produkter er fordi vi bruger dem som brugsdyr. Dette resulterer i at de bruger mere energi end de ville gøre hvis de bare gik og græssede på stepperne hele dagen. Derudover har mange af de racer vi har fremavlet, en betydeligt højre forbrænding og større energibehov end vildhesten, eller sågar de mere nøjsomme racer som eks. shetlandspony og islænder.
    Dette betyder så at for at hesten skal kunne optage nok nergi til at udføre det arbejde vi firventer af den, er den nødt til at få tilført noget mere energirigt foder = stivelse.

    Det er samme dilema, omend noget mere ekstremt, man ser ved malkekoen. De er avlet til at producere så meget mælk, at der ikke skal meget til at de går i negativ energibalance. Det er derfor vigtigt at der fyldes godt med energi på, men dette er man nødt til at gøre ved at fodre med kraftfoder, da der simpelthen ikke kan optages nok energi fra grovfoderet hurtigt nok.
    Dette betyder at det er en konstant balancegang med malkekoen, at den skal have energi nok til mælkeproduktionen, så den ikke lider energi mangel. og samtidig helst ikke skal have for meget kraftfoder da vi så for alle de forderrelaterede produktionssygdomme, vomacidose, mavedrejning mm.

    Det er helt det samme som heste, ligesom kørerne er det bygget til at spise grovfoder. Det er med til at give stryktur for maven at arbejde med, og den længere tyggetid giver en øget spytproduktion der er med til at neutralisere syren i maven og modvirke mavesår. Fodrer man med for meget kraftfoder og for lidt struktur foder, så øget risikoen for at hesten udvikler foderelaterede sygdomme, eks. mavesår, kolik mm. præcis som malkekoen.


  • #19   3. nov 2011
    Vil blot proppe disse links ind om hvad der sker når havre lander i maven;
    http://www.hest-online.dk/viden/vis.asp?id=1521&urlinfo=Dyrl%E6ge+Nanna+Luthersson-Maves%E5r+hos+heste++%2D+en+menneskeskabt+lidelse

    (link fjernet)


  • #20   3. nov 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .: Igen, dette er jo kun gældende hvis ikke hesten for en opvejende mængde strukturfoder tildelt smiley

  • #21   3. nov 2011 Krikken det var et eksempel,
    Jeg kunne også ha skrevet,,,,,, folk som er overbevist om at månen er lavet af grøn ost "smiler"


Kommentér på:
bevise kontra ej bevis

Annonce