{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Chip vs brænde. Ny undersøgelse {{forumTopicSubject}}

"en ny østrisk undersøgelse har vist, at chipmærkning af unge heste er årsag til akut stres på samme niveau som ved brændemærkning. Ifølge undersøgelsen er det ikke så meget selve mærkningen som håndteringen i forbindelse med mærkningen, som udløser streshormonerne".

Ja, hvad tænker I om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chip vs brænde. Ny undersøgelse
  • #1   5. nov 2011 jeg tænker at chippen ikke laver et ar der kan skabe probleme senere i livet, så det er fint at de chipper i stedet for at brænde... Det står der også i samme undersøgelse smiley
    -TR


  • #2   5. nov 2011 at man må håndtere anderledes. og hvem har lavet undersøgelsen?

  • #3   5. nov 2011 Tjah ikke andet end at jeg hele tiden har tænkt, at jeg foretrækker brændemærkning idet det er et tydeligt mærke der sikre hesten bedre mod tyveri, samt de heste jeg har set brændemærket ikke har reageret, mens dem jeg har set chippet har reageret voldsomt..

  • #4   5. nov 2011 Ellers må man jo ændre procedurerne som zwick nævner? Hvis begge ting stresser.

    Ved ikke hvordan min reagerede på at blive brændt, for dengang kendte jeg ham ikke. Og jeg valgte at få ham chippet i forbindelse med at han var bedøvet, så det opdagede han ikke.


  • #5   5. nov 2011 Der kan laves så meget fusk med de chips...jeg foretrækker brændemærkning - til enhver tid!

  • #6   5. nov 2011 Jeg taler for brændemærkning. Man kan ikke så let snyde med heste der er brændmærket, netop fordi hesten jo er "stemplet" syntes også det er en smart måde at vise at hesten er raceren.

    Min unghest fik jeg både lu. brændmærket og chippet da hun var føl, og ja hun reagerede ikke på brændmærkning, kun på lyden og lugten af brændt. Hun reagerede meget mere da hun fik chippen i.


  • #7   5. nov 2011 jeg hælder mest til chip, og de 4 jeg indtil nu har fået chippet har ikke reageret på det, og har virket 100% afslappet med det samme efter, de synes kun trimmeren er lidt farlig hehe, men de trimmer jo også ved brændemærke så det ville ingen forskel gøre.

  • #8   5. nov 2011 Forstår virkelig ikk hvorfor jeres heste er blevet trimmet for at blive chippet :S
    Ingen af de 3-4 stykker jeg har fået chippet er blevet trimmet..
    Og ikke en af dem har sagt noget til det, og de har været mellem 1,5år og 20år..

    Jeg er i mod brændmærkning, og er lykkelig for det er væk..


  • #9   5. nov 2011 Min blev også trimmet. Tror det er meget normalt at de bliver det. Det er vel så dyrlægen bedre kan komme til.

  • #10   5. nov 2011 mystisk, har aldrig oplevet at nogen heste er blevet trimmet :S
    og det har nu været forskellige læger, de har bar taget fat i skindet, og stukket den ind, som en vaccine


  • #11   5. nov 2011 Jeg ville aldrig påføre min hest den unødvendige smerte at lave et stort brændsår på den. Chippen er sat i på 1 min og uden problemer, og hvis det skaber stres, så er det fordi hestene ikke er vant til håndtering, og altså en helt anden snak.

    Hvis der kan fuskes med chippen, så er det den man skal udvikle og ikke tænke på at retfærdiggøre at man mishandler heste (og kvæg for den sags skyld).


  • #12   5. nov 2011 Desuden bliver hestenes aftegn og hvirvler jo også tegnet ind i passet, så det er MEGET svært at fuske med identitet med mindre besigtigeren sjusker.

    Alt i alt vil jeg mene at hvis alle er mere opmærksomme på at tegne alle kendetegn ind i passet, så vil det være noget nær umuligt at fuske med det.


  • #14   5. nov 2011 altså..
    jeg har ikke noget personligt imod brændemærkning..
    men de føl jeg har været med til at chippe og selv har fået chippet.. har de været vant til håndtering har de ikke rørt en muskel, de små føl (islænderføl, med laaaang pels der bestemt ikke bliver trimmet) de bliver lige holdt så de ikke kan bakke og vupti så var der chip i..
    så synes ikke det er så frygteligt for dem smiley
    jeg har ikke set nogen heste brændemærket, men har som sagt umiddelbart ikke noget imod den metode heller..


  • #15   5. nov 2011 Tegningerne på min hests pas er overhovedet ikke præcise. Der sløses ofte med tegningerne hvis man har en plettet hest (= svær/tager tid at tegne).


  • #16   6. nov 2011 De heste jeg har set chippet har alle været vandt til håndtering.. flere af dem var ungheste eller voksne heste..

  • #17   6. nov 2011 Og ja min var hvertfald også vant til håndtering fra dag 1 af, da hun blev chippet. Så det passer altså ikke, om det har noget at gøre med om de er vant til håndtering. Mine to voksne heste jeg havde, reagerede også da de fik deres chip..

  • #18   6. nov 2011 For brændemærkning. Helt klart! Har også set heste reagere voldsommere ved chipmærkning end ved brændemærkning. Og har hørt om et føl, der blev chippet, hvor den, der stak, stak hele vejen igennem føllets hals! Og ikke nok med det, så kan en chip vandre i kroppen.

  • #19   6. nov 2011 Grønmosegård !
    Stikke igennem halsen, så må den have en meget tynd hals, for nålen er ikk mere end MAX 4-5cm lang smiley så den må satme være underernæret og meget andet smiley

    Ja de kan vandre, men er dyrelægen go nok sker det ikk.. kender ingen heste, hunde eller noget andet hvor den er vandret på.. det er sjældent det sker:)

    Heller en chip i mine øjne, end at blive brændt :S AV siger jeg bar..


  • #20   6. nov 2011 Helt enig med KA!

  • #21   6. nov 2011 Maria c: Nu kan du slet slet ikke sammenligne en brændemærkning med hvis du selv brænder dig.. det er en fejl folk rigtig ofte gør.. men når du brænder dig er det kun en let forbrænding og det gør ondt.. men et brændemærke brænder så varmt at alle nerver i området dør med det samme, derfor føler de ingen smerte.. dem der bliver nervøse er ofte pga uro, røg og lignende.. så det er ikke sammenligneligt med når vi brænder os..

  • #22   6. nov 2011 Ved jeg skam godt jeg ikk kan smiley
    Men derfor gør jeg det skam alligevel, ved godt at heste har tykkere hud, og det primært er i øjeblikket det sker det gør ondt..

    Men ja jeg vil stadig heller have en chip på hestene end et brændemærke.. ALDRIG om jeg ville brændemærke min hest, måske dør nerverne, men det er sku os syndt for hesten, at man slår nerverne i hjel bar for at kunne blærer sig med en raceren hest :S sorry men det er blot min mening..


  • #23   6. nov 2011 Hvor svært er det ikke at læse et brændemerke for at identificere en hest? Arbejder som vet.ass. på en travbane og der er flere af hestene frysemerket og det er alltid nogle hvor man ikke kan lese merket lengre.. Og sådan er det også med brændemerker, det er håbløst at se hvilke nummer der står, det har jeg selv set ved flere heste. Så at brændemerker er sværere at fuske med stemmer ihvertfald ikke. Det er rigtigt at chippen kan vandre, men de vandrer stort set ikke (finder den stort set på samme sted på de heste jeg undersøger i mit arbejde).
    Har været med til chipning af tre heste, sidst for en uge siden. Det var vores føl og den reagerede ikke mere end ved en normal vaccine. Og vacciner er det jo ingen der siger er ondt mod dyrene eller hvad?
    -TR


  • #24   7. nov 2011 Maria C: Nu er det jo ikke for at blære sig med en raceren hest at man brændemærkede, men for at hesten kunne identificeres.. og beskytte den imod tyveri..
    Som sagt jeg har fået en chippet selv og set flere andre chippet.. og de reagerede alle meget voldsomt.. men det mener du så ikke er synd eller hvordan ??
    Det har intet med hestens hud tykkelse at gøre, men hvor varmt brændejernet er.. og nej det gør ikke engang ondt i øjeblikke.. ..
    Men du har selvfølgelig ret til din mening.. desværre omkring dette emne basere folk bare tit deres mening på følelser (og ideen om at det er lige som når de brænder sig) frem for på viden..

    Tiril: Nu er vaccination jo en nødvendighed, dvs ulempen for hesten opvejes fuldt ud af fordelen.. dem jeg har set har reageret meget voldsommere end ved vaccine..


  • #25   7. nov 2011 Ann Katrine A
    og andre der mener det er et spørgsmål om håndtering af hesten om det er overgræb eller ej...

    Min ene hest hun er den sødeste og nemmeste hest, 17 år og hun kan alt, men dyrlægern det er et overgreb hvergang han nærmere sig halsen, ja faktisk så er det sådan at vi må binde hende med hovdet nede ved jorden, og knokle med hende med livet som indsats, syntes i virkeligt at det er ok?

    Jeg græd da hun skulle chippes, et er at vi laver et sådan overgreb, når hun den ene gang det er sket, er syg, men for at få en chip, nej...

    Jeg går kun ind for brænd, det er vejen frem...

    M.


  • #26   7. nov 2011 Sofie: Den undersøgelse er så meget til grin og endnu mere til grin at forbyde brændemærkning ud fra den.. de har tjekket 7 heste !! helt ærligt 7 heste... det svare til at man spørger 7 mennesker og afgør valget ud fra det..
    De heste jeg har oplevet brændemærket har ikke virket til at have specielt ondt.. alle har uden problemer kunne røres i områder kort efter og ingen har gået og ømmet sig eller lignende..


  • #27   7. nov 2011 Vi fik chippet to heste for en måned siden. Den ene var rå for 9 måneder siden.

    De flyttede på ørene og spændte lidt op, præcis som ved vaccination. Men stod bomstille. Der var ingen kliklyde, og intet at mærke på dem bagefter, de var hverken ømme eller bange.

    Nålen var jo ikke længere end ved vaccination, jo, lidt tykkere, med ikke mere end 2,5 mm. Det er jo en mikrolille chip.

    Tvivler nu på det er værre end ved brandemærkning.

    Og jeg forstår SLET ikke hvorfor folk bliver ved med at brokke sig sådan over det! Nu har det været kendt SÅ længe, og om vi vil det eller ej, jamen så skal vores dyr mærkes! Lev med det.


  • #28   7. nov 2011 Sofie: Bortset fra at ingen her går ud og får noget forbudt på grundlag af vores personlige viden.. man kan ikke lave en korrekt videnskabelig undersøgelse på baggrund af så lidt, det er ikke særligt seriøst..
    Jeg mener ikke chip skal forbydes.. men at det burde være valgfrit..
    Desuden hvis vi er 10 mennesker der hver har set 10 heste brændemærket uden at vise skræk eller smerte, så snakker vi jo 100 heste, og det er en del mere end 7 smiley


Kommentér på:
Chip vs brænde. Ny undersøgelse

Annonce