{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Hjælp søges til tackling af ofte og voldsomme bid! {{forumTopicSubject}}



Skrevet: 07-12-2011 23:19:11 Slet hele emnet

Jeg har lige købt en super lækker og kærlig 1 års dv hingsteplag. Problemt med ham er bare at han ikke har været så meget i hånd, og bider/napper ud nærmest konstant. Han er ellers en meget sød og kærlig basse der elsker opmærksomhed og nus. Men han har nogle dårlige vaner smiley Han bider jo som sagt, og når man løfter bagben sparker han en smule ud, ikke hårdt eller noget, men han gør det.. Vi har ham nu i hænder hver dag, hvor vi strigler og løfter ben. Vi har prøvet at sige bestemt 'NEJ!' til ham, men det hjælper ikke. Vi har så tilføjet at afskærme ham når tandsættet kommer, ved at giv ham et lille klap på mulen (ikke hårdt) hvilket heller ikke hjælper. Derfor spørger jeg nu jer, om i en idé til at afhjælpe det ? Håber at høre fra jer.
Mvh Lærke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges til tackling af ofte og voldsomme bid!
  • #1   7. dec 2011 Nu får jeg sikkert ballade, men når vores ungheste har bidt os, giver jeg dem et slag på mulen (ikke bare et klap) og det virker. De gør det kun den ene gang og ikke siden. På den måde er det kun den ene gang man for alvor skal sætte sig igennem, og de lærer det hurtigt.

  • #2   7. dec 2011 hingsteplag, tja må indrømme at hvis det var min der blev VED og ikke forstod et nej, så havde jeg givet den en lige højre samtidig med et knurrende NEJ.


  • #3   7. dec 2011 Jeg er med på de andre. No mercy fra mig.

  • #4   7. dec 2011 Det er farligt at en hest bider, og derfor skal det stoppes hurtigt som muligt. Jeg klapper den godtnok kun bare, men dett er på mulen. Lukas bed, men 2 dage efter var han vent af med det smiley

  • #5   7. dec 2011 Det har min mor prøvet (hun er knap så pivet med betterøven som jeg er) og det hjalp bare overhovedet ikke, han blev bare forskrækket. Han skal kastereres så snart stenene falder ned, da han er lidt af en bisse. Jeg selv syntes det er utrolig svært da jeg ikke har det godt med at slå ham.. Men hvis der ikke er/kommer andre muligheder er det jo efterhånden den eneste mulighed. Han er bare den mest (menneske) glade dreng der vrinsker både når man kommer og går i stalden, når man er ved hans boks, kommer på marken osv.. Så jeg syntes at det er rigtig sværdt!

  • #6   7. dec 2011 den hingst prøver dominans, hvis ikke der bliver sagt kraftigt fra nu, kan den blive et h.... at håndtere senere, jeg er enig med lene, og det skal falde promte, da det ligeså meget overraskelsen over at blive irettesat, der sætter sig i hukommelsen.

  • #7   7. dec 2011 Der er nogle stykker der har foreslået at jeg bider ham.. Jeg syntes bare at det er meget brutalt mod ham, da han slipper med det samme hvis det lykkedes ham at få fat i noget... Han er noget af en prøvelse, ja. Og det er jo også derfor jeg søger hjælp nu. Men hvad siger ? Bid eller slå ?
    Mvh


  • #8   7. dec 2011 Slå da det kan komme prompte og ikke først 5 sekunder efter.

  • #9   7. dec 2011 Syntes bare at det er grovt... havde håbet på at der lige var et lille trick man kunne gøre... smiley

  • #10   7. dec 2011 For mange år siden fik jeg det råd at bide min ung hingst i øret når den bed mig, det hjalp men avs det gør ondt i ens egne tænder.

  • #11   7. dec 2011 Det er hårdt, men det er det bedste for hesten i det lange løb. Alternativet er at han får lov, hvilket gør at han tager magten fra jer, så når i ikke kan magte ham mere, bliver han solgt for en dårlig pris, til en pige der tror hun er guds gave til problemhest, for det er hvad han bliver. Denne pige, som viste sig ikke at være guds gave il problemhest, får ikke bugt med ham for nu vejer han 600 kg og ved udmærket hvordan han skal bestemme og hvordan det lykkedes for ham, så hun bliver bange for ham og sælger ham indenfor et par måneder.

    Inden hesten er 5 har den haft en håndfuld ejere og ender til sidst ved hestehandleren eller på slagteriet.

    Så ja, det er hårdt lige nu, men i det lange løb er det nu en gang det bedste.


  • #12   8. dec 2011 Vi bider dem ...

  • #13   8. dec 2011 Argh pernille det er måske lidt grov, da han jo ikke æder mig! smiley
    Jeg overvejer at bakke ham hver gang han gør det, også som sidste udvej bide ham.. jeg syntes bare IKKE at det er okay at slå på ham ..


  • #14   8. dec 2011 man kunne også vende det lidt, hvad ville førehoppen gøre hvis der kom en flabet unge? hun vil sende ham væk, først med blottede tænder og bid, senere med hårde spark...

  • #15   8. dec 2011 Heste, overfor hinanden i naturen, sparker og bider når de skændes. Førerhesten sætter de andre på plads som Birgitte N siger.

    Det er sådan hestene kommunikerer når de er oppe og toppes. De står ikke og samtaler med hinanden, eller bakker hinanden bagud.
    I starten, kan hesten lægge ørene ned og signalerer at den ikke gider at have det, men når man er så langt i processen som du og med din hingsteplag, så er man på hestebasis jo langt over den periode, og nået til der hvor man enten viger for bidet eller bider igen.


  • #16   8. dec 2011 Ja det har du selvf ret i.. Tror også at det vil hjælpe når jeg får ham ud at gå med mine andre tre pony vallakker, da han skal rende ved avler indtil maj (avler er også min underviser) han går pt sammen med 2 avlshopper der bestemt ikke afretter/opdrager ham. Men indtil videre satser vi på de lettere måder og hvis der ikke sker noget må vi prøve noget af det grove. Er stadig mere end åben for andre med idéer !!

  • #17   8. dec 2011 rigtig god ide med "legeonkler" man kan være heldig den kan lege det meste af, hvis altså vallakkerne gider...

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #19   8. dec 2011 Jeg brugte det at lave et ryk med kroppen mod min, når hun var lige ved, sådan løfte skuldrene i et ryk mod hende

  • #20   8. dec 2011 mine har fået et klap under mulen, det har altid virket for os, men har én gang prøvet at bide i øret på min pony, han blev bare mere gal og bed igen, så jeg vil hellere slå end at bide.

  • #21   8. dec 2011 Æhhh hvor er det dejligt med alle de svar, og muligheder! Havde håbet på at der ville komme en 'hestehvisker' og lige skrive trylle trylle også var det væk, uden jeg behøvede at gøre ham ondt... men nu må vi se smiley

  • #22   8. dec 2011 vores gør det samme, hingsteføl og plage bider faktisk altid, derfor har vi altid sagt at der er en rotweiller i stalden når vi har en hingsteplag. desværre sætter de gamle damer dem ikke på plads, næææ en tur på folden med FARMAND det hjælper rigtig meget, Bounty er effektiv til at afrette de små, de lærer hurtigt at de slet ikke skal prøve at dominere, og derefter er de søde og fromme som lam.
    det skal lige understreges at han ikke tæver dem, men tror faktisk det er fordi de kommer sammen med en voksen og ældre hingst, at de finder ud af at de er små drenge, og det er bedst at opfører sig pænt, for ellers får de et effektivt hårdt nap af farmand.


  • #23   8. dec 2011 En legekammerat er helt sikkert godt for sådan en frækkert.
    Når vi får føl og de begynder at ville gnave i os så stoppe jeg det i tide ved at nive tilbage i mulen med pege og tommelfinger..og gør det hårdt !...de skal fatte det er alvor og totalt forbudt.Er man konsekvent så virker det.
    Jeg har ofte små børn i stalden så jeg vil ikke ha nogen af mine heste bider.

    Jeg kan ikke få mig selv til at slå min hest i hovedet ,da jeg er bange for at de blir håndsky.Det skal være sådan at man kan lægge grimer og hovedtøj på ,gnubbe dem i panden osv uden de blir bange for hånden.

    Jo før det blir stoppet jo bedre..Helst fra føllets første dag.Det er IKKE sødt når føl napper..det blir alvor en dag.


  • #24   8. dec 2011 Han render jo også sammen med et par dejlige damer nu smiley Det kunne faktisk være en idé... overvejer at tage ham hjem tidlig´re så, planen var egentlig maj, meeen det er ikke ligefrem livet at han er såden en bidefrans! smiley Vi har i fårvejen 3 krikker mon ikke en af dém kan lære ham lidt smiley

  • #25   8. dec 2011 nu har jeg haft med ungheste at gøre i mange år... og en lige højre er et rigtig godt middel mod det at de bider... jeg er også stærkt imod at slå men et slag er bedre end mange små klask, der bare giver anledning til dårlig samvittighed hos dig... og som du selv skriver så blev han overrasket da din mor gjorde det... og det er det der skal til... har set en der brugte en vandpistol og skød den på mulen når den bed... jeg fandt aldrig ud af om det hjalp??? men måske en mulighed... men det er nu du skal "vinde kampen" om 2 år er det for sent og så er hesten den der ejer hele showet...!

  • #26   8. dec 2011 nårh ja STOR ROS FOR EN MEGET SIGENDE OVERSKRIFT!!!! det kan man da forholde sig til...!

  • #27   8. dec 2011 Prøv at tænk hvad fører hesten på folden gør vis en i underrank bider den? Den enten bider igen - voldsommere eller sparker.
    Det er det heste forstår, vis nogen bider mig så får de et ordenligt rap over næsen for det finder jeg mig ikke i, bider de så igen gør jeg det samme men med større kraft.
    Det virker altid for mig.


  • #28   8. dec 2011 jeg vil vove pelsen og komme med et forslag..der ikke omhandler slag nogen som helst steder eller bid !!!

    du skriver selv at han elsker at være sammen med jer... så brug at ignorere ham når han bider, vend ryggen til ham og gå lidt væk, bliv stående med ryggen til ham, når han står roligt går du hen mod ham igen...så snart han gør tegn til at ville bide vender du ryggen til ham og går lidt væk igen... det kunne jeg godt forestille mig ville virke, når han netop er meget kontaktsøgende.. han får ros (samvær med jer) når han opfører sig ordentligt og "straf" (ved at I forlader ham) når han gør noget I ikke vil have.

    med hensyn til at sparke ud når I løfter hove, så vil jeg gribe det lidt anderledes an alt efter hvordan han sparker.. er det et afværge spark, fordi han har svært ved at holde balancen og er forvirret eller er det et spark direkte efter jer?
    første mulighed: så ville jeg løfte meget lidt og i kort tid og så skamrose ham og efter hånden udvide tiden/løftet og det er vigtigt at I prøver at blive ved med at holde fast i benet og først slipper det når han står stille med det (står stille 1 sekund).
    anden mulighed: så ville jeg råbe højt og bruge samme metode med at ignorere ham som når han bider..hjælper det ikke så ville jeg have en hjælper der, i samme sekund som han sparker , banker 2 grydelåg sammen så han bliver forskrækket... men pas på han kan blive meget forskrækket, så vær forberedt..
    jeg tænker at I skal netop bruge det at han så gerne vil jer til at opdrage ham...det er jo den største belønning at få det man gerne vil..altså samvær.. og den største straf for ham pt er at I ikke vil ham...


  • #29   8. dec 2011
    Ved du hvorfor han bider?

    For ja, at ignorere og gå sin vej, det kan være en mulighed og når hesten så stopper bideriet, så kommer man tilbage og roser med stemmen, nusser og giver godbid og belønner for at hesten ikke bider, i det den gør det mindste tegn til at ville bide igen - jamen så går man da bare sin vej.

    Og på den måde skulle der gerne ske en kobling mellem ikke bide = selvskab, godbid og nus. Bideri = Ingenting.

    Ang. at han sparker ud når i løfter hove, kan det så være fordi det strammer lidt? Hvis i bare kan løfte hoven 10 cm over jorden uden han sparker, kunne man starte der med at løfte og give godbid og rose og langsomt, over længere tid løfte højere op.


  • #32   8. dec 2011 Jeg foretrækker at udnytte overraskelsesmomentet, hvis de bider ud efter en, og knipser op i hovedet på dem, så de bliver forskrækkede og flytter hovedet. Og så roser jeg dem for den reaktion.

    Men jeg skal også indrømme at jeg ikke er bleg for at klappe min hest en i røven hvis den sparker når jeg renser hove, det gider jeg bare ikke, fik smadret mit knæ ved det en gang.


  • #33   8. dec 2011 en plag skal prøve grænser af, med bid, spark, massen osv og især en hingst. Det er derved de kommer op i rang i flokken. Men det er som en anden sagde, NU du skal vinde kampen.
    Jeg har et prænsip der siger, jeg IKKE acceptere disse unoder.
    Jeg slår normalt aldrig mine heste, men mine plage, de får en højre prompte med det samme.
    Igennem alle mine år som avler, har det ene slag været vinder slaget.
    Ingen af dem er blevet hovedsky af den grund.
    Derimod er der større chancer for de bliver hovedsky hvis man gang på gang tjatter til den.


  • #34   8. dec 2011 Min fik lært at tigge ved at slikke frem for at bide. men hvis den bider af andre grunde end tiggeri, hjælper det jo ikke.

    Skal den kasteres kan afhjælpe en del på problemet. Den har jo helt sikkert en masse hormoner i kroppen. Og ja en anden på samme alder, han kan rase ud sammen med på folden ville være godt.

    I træner hver dag, og vil også sige måske husk en pause, men ellers er det vejen frem. ros når den er god. byg på de positive oplevelser, når han gør alt andet end at bide. slikker hånden godt. leg med en bold, rør bolden godt godbid. Så han vil syntes i er spændene at arbejde sammen med. og så burde han med tiden finde ud af, der kommer ingen godbidder og kun sure miner når man bidder, eller et klap på mulen.

    Min ved præcis godt når han går for langt, og det sker stadig af og til.
    Desværre ikke alle der bare kan vænnes af med det, men tolmodighed og masser gentagelser, så skal det nok komme.
    Og det samme med benet, hvis han ikke har ondt, så gentag og gentag til han har løftet korrekt 3 gange og husk at ros. Så kommer det smiley


  • #35   8. dec 2011 Ah ja det er rigtig, vær sikker på aldrig at træne hesten omkring mad tid, altså den er sulten. sørg for den lige har fyldt godt i maven. Ellers er de meget mere stressede tiggende og man beder faktisk selv om både problemer og konflikter.

    Syntes nu godt hesten kan stå uden at spise når man ordner, men klart den ikke skal stå og være sulten. For så det oplagt at tingene mislykkes.


Kommentér på:
Hjælp søges til tackling af ofte og voldsomme bid!

Annonce