{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.792 visninger | Oprettet:

Er jeg for hård ved min hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg mener.. I går aftes herinde, kom der 2 indlæg indenfor 20 min. af 2 forskellige brugere. Den ene har en hest med naboen og hesten er nu ved t tage magten fra dem. Den anden har en hingst på 1½ år som bider og sparker.

Jeg tolerer ikke den slags ved min hest. Napper han, ja så får et bestemt slag over mulen. Trækker han benet til sig, når jeg renser hove, så hæver jeg stemmen. Prøver han at gå sin egen vej, når han bliver trukket med, så hører han også for det.

Min hest vejer godt 900 kg. Blev sent kastreret og er generelt sådan en tumle hest, så han skal hele tiden prøve af, om han nu kan bestemme i dag.

Men mener ikke at jeg er hård ved ham, og syntes det er ganske normale ting han bliver bedt om.

Men ved begge indlæg i går, syntes ejeren at det lød hårdt, at jeg ville slå, hvis den bed...

Så tænkte jeg lidt, er det sådan hesteverden er blevet? må vi ikke det mere?

Jeg mener, jeg er da ved den sødeste grød lederhoppen mellem mig og min hest. I flokken er det da heller ikke fløjlshandskerne, der bliver taget i brug.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg for hård ved min hest?
  • #1   8. dec 2011 min dreng får også et rap over mulen hvis han bider, og et klask i røven hvis han lægger an til at sparke, så synes bestemt ikke du er hård ved din hest, for på folden får dem der ikke opfører sig ordenligt jo også bare smæk af de andre , det er helt naturligt .

  • #3   8. dec 2011 Jeg syntes bestemt ikke det er for hårdt, sådan gør fører hesten også ude på flokken. Jeg gør det samme, men staffen sker også promte og bagefter kan jeg godt nusse hesten igen smiley

    Har det sådan at det er store dyr og vis de får mangten så bliver det altså farligt og jeg ønsker ikke at komme til skade fordi mine heste ikke må mærke konsenvens ved at gøre noget forkert.

    Men der er mange der syntes det er synd for hesten at den får et rap over snuden når den bider, og vil hellere gøre det på andre måder og syntes jeg enlig er fin nok. Jeg ved at jeg ikke mishandler min hest og at den får et en traumatisk oplevelse ved at få et slag over mulen vis den bider.


  • #4   8. dec 2011 Der er utoligt mange herinde på HG som mener at man ikke kan være "ven" med sin hest hvis man også er dens leder. Jeg er tilhænger af den gamle form for horsemanship, hvor man som rytter skal tage positionen som førerhesten i flokken.
    Jeg synes ikke der er noget galt i at give den et dap over mulen når den bider eller hæve stemmen. Det er selvfølgelig vigtigt at man ikke tæver hesten hver gang den gør noget forkert, for det er jo ikke meningen at man vil gøre hesten bange for en. den skal bare vise dig den samme respekt som den ville vise sin flokleder.


  • #5   8. dec 2011 jeg er helt enig med dig.. høre en af mine heste ikke efter eller laver ond ballade få de kontant afregning.. ikke at jeg tæsker dem men bider hesten får den et klap på mulen.. jeg finder mig ikke i unoder når jeg er omkring dem..

    da hodder var 4 sparkede han en dag efter nogen mens jeg stod ved siden af, jeg var ved at sadle op og havde en pisk i hånden så da han gjorde det hævede jeg stemmen og han fik et lille dask på rumpen med pisken.. alle omkring var jo helt forarget for det var jo ikke mig han sparkede efter... nej men han skal ikke sparke når der står nogen ved siden af ham, det kunne jo have været et barn! basta


  • #6   8. dec 2011 Mange glemmer det er et dyr man har med at gøre og da man herinde hurtigt bliver udstillet som mishandler hvis man gør noget andre ikke mener, så er der mange der ikke tør at sætte hesten på plads..

    Jeg synes irettesættelse af hesten hører ind under det man kalder Horsemanship.. HMS er jo ikke at hesten kan neje, rides uden bid osv. det er ganske alm. omgang med hesten..

    Jeg giver også hesten en hvis den bider ud efter mig, eller lægger an til at ville sparke, så reagerer jeg først..
    Heste er flok og flugtdyr der har det bedst under en leder, og den lederrolle skal vi mennesker jo udfylde..
    Når først hesten ved hvad den må og ikke må, så føler den sig tryg, fordi den ved der er en der passer på den og ikke lader den blive i tvivl om hvad den skal gøre..


  • #8   8. dec 2011 Kunne ikke være mere enig i ovenstående... Dejligt indlæg!

  • #9   8. dec 2011 jeg ville nok undgå det der rap over mulen, det er nok det følsomste sted på hesten og man slår generelt ikke sin hest. Men at hæve stemmen osv det gør ejg nu også selv. Man skal huske sin egen sikkerhed jo

  • #10   8. dec 2011 Dejligt at høre jeg ikke en den eneste med denne holdning. Min hest er bestemt ikke bange for mig og har faktisk rykket sig et kæmpe stykke i de 2½ år jeg har haft ham. Før havde han minus respekt for mennesker og vidste udmærket at han havde nogle flere kræfter end os mennesker.


    Man kan jo fint hæve stemmen, men hvis ikke hesten forbinder en hævet stemme med noget ubehageligt, så er den jo ligeglad med en hævet stemme.


  • #11   8. dec 2011 da eddie min hingsteplag på 1½ begyndte at prøve af, da bed han mig i armen og i kan tro jeg bed igen.... han har aldrig prøvet at bide igen ! jeg slår dog aldrig på mulen men et dask på halsen.

    min hoppe der er 18 kan styres med stemmen smiley


  • #12   8. dec 2011 Hvis min hest bider slår jeg den ikke men tager lige fat i mulen engang. Jeg synes at hesten må godt få af samme skuffe som de giver. Der findes desværre ALT for mange pusse-nusse ryttere..
    Ikke fordi man skal være ond men nogle heste skal altså have ''kontant kærlighed''. Det er heller ikke fordi at man står og er efter hesten i et kvarter uden grund, men hvis man bare er efter den én gang når den gør noget den ikke må, så hjælper det også.
    Heste er lige som børn - de skal kende grænsen. Det skaber gensidig tillid og respekt.


  • #13   8. dec 2011 nej du er bestemt ikke for hård smiley

    Men ja man skal sætte dem på plads med måde smiley


  • #14   8. dec 2011 Nemlig. Siger jo ikke man skal gå og være pigesur på son hest i en halv time bagefter. Den skal bare vide, når grænsen er overtrådt.

  • #15   8. dec 2011 nej jeg synes ikke du er hård smiley Min lille welsh er en diva uden lige, og kan hun komme a sted med det så gør hun hvad der passer hende, hun går selv jeg beder hende blive, og hvis hun synes jeg er for længe om at putte grime på hende kan hun finde på at bide mig, og jeg sætter hende på plads med det samme, bider hun mig, eller lægger hun an til fx at sparke mig, ja så får hun et slag eller ved hvis hun sparker, ja så sparker jeg sku igen, hun ska ikke tro hun er fører hoppen! Hvis hun går før hun får besked tager jeg rykker jeg i torvet så hun fatter hun ska blive hos mig...
    Min hest er på ingen måde hverken hovedsky, og er en a de første på folden hun elsker at nusse, og er på ingen måder bange for mig, selvom jeg sætter hende på plads...

    Man ska self ikke slå sin hest for sjov, og hvis der går mere end 3 sek efter hesten har gjort sin "ugerning" ja så kan man glemme at straffe den, for så er det ikke ok!!

    Jeg lavede fx et fotoshoot med maddi i november, jeg havde sat mig ned på hug for a nusse med hende, hun tog hovedet ind til mit, og jeg stoppede med at nusse, og efter ½ minut bad hun mit i kinden jeg blev så overrasket at jeg ikke nåede at sige noget til hende, og da jeg "kom til mig selv" var det for sent at sige noget til hende...


  • #17   8. dec 2011 Synes bestemt heller ikke, at du er for hård. Jeg bruger ca samme metoder som dig. Hesten skal vide, når den går over ens grænse, ellers er de simpelthen for store at tumle rundt med.
    Min hest har bidt mig en gang og der fik hun bestem også at vide, at det ikke var ok og hun har ikke gjort det siden.


  • #18   8. dec 2011 Jeg har ikke noget i mod at man er konsekvent overfor hesten og slår den hvis den bider eller sparker, og straffen skal komme med det samme, og så bliver det lige hvad der er nærmest, om det er hoved eller mave osv.
    Ude på marken får de også kontant afregning hvis de genere føre hesten, og så ser man at lige efter den ene er blevet sparket kan de samme to heste godt stå og gnubbe. At slå betyder ikke en hovedsky hest, eller en hest der ikke har tillid til en...


  • #19   8. dec 2011 - siger ikke man altid bare skal slå fordi den vipper forkert med hovedet, og heller ikke at den skal slåes alt hvad man kan, men siger at de ikke er af glas og ikke tager skade af et klask - det gør de også ved hinanden på marken...

  • #20   8. dec 2011 Fornuftigt indløg for en gangs skyld (: Jeg går på ingen måde ind for vold, og alt med måde selvfølgelig, men min skal sgu heller ikke bide mig. De små får også bremse på ved smeden, for ellers stejler de rundt, og det er jo til fare for alle. Det hjælper faktisk, de står da bedre og bedre (:

  • #21   8. dec 2011 Man skal jo også huske på at det er meget store dyr vi har med at gøre, og hvis de mister respekten, jamen ganske enkelt, så kan de knuse dig på et kort øjeblik.


  • #22   8. dec 2011 Netop fordi min hest har gået som hingst længe og ikke er blevet sat på plads de første 2 år af hans liv, skal han vide præcis, hvor grænsen går.

    Min kæreste har en Clydedales hingst på 185 stg. og 5 år. Den er virkelig det sødeste væsen. Står i stalden med hopper, dog ved siden af en vallak, men hopperne står overfor ham og han er overhovedet ikke hingstet. Vi sad en aften og pillede muk af på hvert sit ben og han stod bare bomstille.

    Den dag han skulle tappes, kørte de afsted til den nærmeste hingste station, med et fantom. De gik med ham for et løst tov, både før og efter den havde været på fantomet. Dem på hingste stationen, var helt overrasket over, at den var så velopdragen.

    Og den er altså ikke bange for mennesker, selvom den har fået en på kassen nogle gange.


  • #23   8. dec 2011
    Ude på folden kan heste snakke med hinanden - de kan piske med halen, ligge øre, dreje rundt, løfte bagben mm. dvs. de kan advare på forhånd om at " hvis du går længere, så sparker jeg " og ofte så når tingene ikke længere end til ligge øre, piske med halen osv.

    Så når vi bare slår, så har der gangteret været adfærd for ud for det der har fortatalt at lige om lidt kommer der en sidste ting.

    Vi kan ikke snakke med hesten på den samme måde.

    Derfor vil jeg altid overveje; Hvorfor slår hesten?
    Også vælge der fra hvad man skal.

    Fair nok at man bliver chokket hvis hesten pludselig bider eller sparker også slår fordi det er refleks og man bliver chokeret.

    Men som udgangspunkt vil jeg mene - afhængigt af situationen så er der andre muligheder.


  • #24   8. dec 2011 Jeg kunne ikke være mere enig! smiley

  • #25   8. dec 2011 du ikke for hård, på ingen måde.

    dog kommer det an på hesten, hvis min fik en over mulen, ville kan dø af skræk der er et stamp i jorden være nok, hvor hos andre er det 100% p¨å sin plads


  • #26   8. dec 2011 du er ikke for hård.
    Hvis en af mine "gamle" bider ud efter mig, bruger jeg stemmen, og tænker ok, hvorfor gjorde den lige det. Men hvis en af plagene gør, ja kommer der en lige højre med et knurrende nej.
    I alle mine år som avler har jeg brugt dette og har ALDRIG haft en hovedsky hest.
    Derimod hvis man bliver ved med små dask, igen og igen, så er der større chancer for at man pludselig står med en hest der ikke vil røres i hovedet.
    Hellere den forstår med samme at den ikke må end at man skal blive ved og ved før den opfatter det.
    Når jeg har solgt ungheste, har jeg kunne sige, den hverken slå eller bider, og den lystre din stemmeføring.


  • #27   8. dec 2011 Men som de andre siger, det afhænger lidt af hestens personlighed. Jeg har en DV som jeg ikke kender fortiden på, så ved ikke hvordan hun er opdraget. Hun er MEGET nervøs, og hvis jeg klasker en flue på væggen flyver hun op, så jeg laver aldrig pludselige bevægelser ved hende, og jeg slår hende heller aldrig (: Hun gør så heller ikke noget, kun løfter et enkelt bagben for dæknet, og der brummer jeg bare lidt ad hende (:
    Den lille jeg har er ikke så glad for pludselige bevægelser heller, så ham må man heller ikke slå. Kun et kort klask på skulderen. Men altså han reagerer alligevel ikke på det, det er bedre at bide ham i øret smiley


  • #28   8. dec 2011
    Muligheden der opstår når man bruger slå osv. som straf er at du kun fortæller hesten hvad den ikke må - du fortæller den ikke hvad den godt må.

    Så hvis hesten fx. bider pga. opmærksomhed eller fordi den bliver sur når man kommer med mad, hø eller andet ind i boksen - så kan du da godt slå den, men hesten kan sagtens finde en anden måde at komme af med sin frustration på også får du en ny adfærd man skal slå sig ud af.

    Ignorere man fx. hesten og belønner den rigtige - fx. går sin vej når hesten gør det mindste tegn til at bide, går og kigger væk. Når hesten stopper, så kommer man straks tilbage/hen imod den og roser verbtalt, giver godbidder og nus hvis man kan nå at komme hen til den inden den bider.
    Gør den tegn til at bide igen, når så går vi da bare vores vej igen.


  • #29   8. dec 2011 min ville også sparke når jeg rensede hove, han fik et par klap i r**** og det hjalp på min

  • #30   8. dec 2011 vil også sige at det afhænger af hesten, vi har bla en 3 års vallak som virkelig prøver grænser ved at nappe, gå ind i en osv og han bliver sat bestemt på plads, men så har vi også en anden lille 3èr vallak som er meget usikker, ved at han ikke har haft det nemmeste liv og ham ville jeg aldrig aldrig slå heller ikke selvom han feks nappede. For er sikker på at hvis han gjorde noget, ville det ligge dybere end ponyfrækhed og ville ikke gøre ham bange eller andet. Så synes det afhænger af hesten.
    Ville heller aldrig slå en hest der bed ved feks stramning af gjord, ville istedet spænde gjord af flere gange, se om noget gnavede osv.
    synes der er meget forskel, passede en gang en hoppe, der bed meget, lagde øre og det var ikke frækhed, men stress . hun stod på et stort stutteri og virkede ikke til at trives. hende ville jeg aldrig straffe, selvom hun kunne være slem, men det er jo hesten udtryk for ikke at trives. Hesten kan jo ikke sige fra ligesom mennesker


  • #31   8. dec 2011
    Ponyfrækhed? Det findes ikke smiley


  • #32   8. dec 2011 Det er nok også lidt et spørgsmål om hvor mange heste man har.
    Har du en hest, jamen så har du som regel også tid til "langsommelig" opdragelse.
    Hvis du mellem 5 og 10 i alle aldre, ja så er der altså ikke så meget tid.
    Skal jeg koncentrere mig om en plag i længere tid, ja så er der ikke overskud til de andre.
    De lære fra start, bide og sparke gør man ikke. Hvis de så pludselig bider mig når de er blevet ældre, ja så bruger jeg stemmen, fordi der måske er en grund til de gør det.


  • #33   8. dec 2011 ponyfrækhed = uopdragent og prøver grænser

  • #34   8. dec 2011 Ponyfrækhed findes skam. ponyfrækhed er når hesten prøver grænser af. det er særligt hos heste der ikke er vandt til en konsekvent rytter at den slags opstår. Derfor er der problemer med det på rideskoler hos de heste der bliver håndterede af begyndere. Selvfølgelig er de ikke frække bare for at være de. De gør det fordi de håber at der en mulighed for en fridag hvis de nu kan få rytteren til at opgive.


  • #35   8. dec 2011
    Dyr prøver ikke grænser smiley
    " De gør det fordi de håber at der en mulighed for en fridag hvis de nu kan få rytteren til at opgive. "

    Så de kan tænke det inde i hovedet? Nej, de gør det fordi de har lært det - dårlig opdragelse, forskellig håndtering - hesten bliver forvirret og ved ikke hvad den må, skal og ikke må og ikke skal.


  • #36   8. dec 2011 Krikken jeg er ikke enig.
    Jeg har oplevet det massere af gange at hesten pludselig finder på noget nyt at gøre. ikke indlært fra min side, men dens helt egen ide.. Heste kan meget mere end vi giver dem credit for..


  • #37   8. dec 2011 Jeg synes ikke du er for hård.
    Men tilgengæld er det også meget forskelligt fra hest til hest hvordan de skal opdrages.
    Min første pony skulle man være meget konsekvent overfor, og jeg havde prøvet et hav af forskellig metoder, men den eneste der hjalp var at være konsekvent med det samme, og ikke 5 sek. efter skaden var sket.
    Min nuværende bruger jeg udelukkende kropssprog overfor og stemme, og han reagere lige med det samme smiley
    Så som sagt, så er det meget forskelligt fra hest til hest, især hvis de ikke har lært fra start af hvad der er rigtigt eller forkert.


  • #38   8. dec 2011 110% enig med krikken. Syntes ikke det er noget galt at din hest får en rap hvis den vil bide eller at du hever stemmen når den trækker benet til sig, men hvad med at kigge på hvorfor den gør det? Hvis det sker tit så er det nok noget dybere end at den har en dårlig dag. Ja du skal fremstå som fører af flokken, men for at kunne gøre det skal du kunne vise din hest at du forstår hvad han prøver at fortælle dig sådan at han kan stole på dig. Ved godt jeg lyder som en hippie, men det virker.

  • #40   8. dec 2011 Uanset om jeg har 1 eller 10 heste, så bliver de opdraget på samme måde. Dog med den undtagelse, at nogle heste ikke skal have med en lige så "hård hånd", som andre.

  • #41   8. dec 2011
    Line P - Enghavegaard - Slet ikke enig :o)
    Hirekiet afgøres af hvem der er dominerende - og er der 2 er er lige dominerende, så vil det slå gnister. Dvs. den mest dominerende er førerhesten - og derfor kan man også komme ud for ingen førerhest, da de alle sammen ikke er særligt dominerende.

    Hvis hesten er opdraget godt, ved hvad den må og ikke må - så opfører den sig også pænt. Virker mennesket svagt, så har de ofte en dårlig udstråling, sætter sig ikke igennem og er konsvkent nok = hesten er ikke fræk og prøver ikke af, den lære bare af menneskets fjel, det er mennesket der er skyld i adfærden.

    Lisette K - Det ville jo kræve at hesten kunne tænke, at vudere om vi kan lede os eller ikke. Det kan de jo ikke.
    Men vi kan begå fejl, opdrage forkert eller mangle opdragelse, den kan få tillært adfærd, den kan være frusteret og derfor virke uopdragen osv.

    » LadyBlacksheep « - Heste kan ikke mere end deres hjerne siger :o)
    Og deres hjerne siger at de mangler den del vi mennesker har, den del der gør man kan tænke og planlægge tingene.


  • #42   8. dec 2011 Krikken, ja det siger du jo, men det får ikke mig til at tro på det.... Jeg ved det mine erfaringer fortæller mig. Hvis dine erfaringer fortæller dig noget andet, så fair nok. Men du får ikke mig overbevist..

  • #43   8. dec 2011 Heste handler ud fra instinkter. Klogere er de ikke. De kan ikke tænke længere frem end nuet.

  • #46   8. dec 2011 Sidst jeg var skole havde vi blandt andet 2 fag, dyrefysiologi og adfærdsfysiologi. Hesten mangler den del a hjernen, der planlægger deres handlinger. Den gør kun ting, den får noget godt ud af. Har den ikke lyst til, at blive striglet i hovedet, kan den bide fra sig, det får nogle til at flytte sig og tænke, den kan ikke lide det, så jeg lader være. Så finder hesten ud af at, det trælse holdt op, da den bid. De 2 ting kan den godt sætte sammen.

    Heste har en utrolig dårlig korttidshukommelse, derfor skal tingene gentages før de sidder der. På et tidspunkt bliver øvelsen flyttet over i langtids hukommelsen, som er ufattelig god på en hest.


  • #47   8. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) . - Ja undskyld, men du får det til at lyde som om at heste er TOTAL hjerne tomme. Men hvis de er det så kan de jo heller ikke lære.
    Du har delvis ret i det med dominans, men der er altså heste som er så dominerende at der ikke er ret mange andre muligheder, end at gi den 1 på kassen.
    Derfor er der også meget forskel hvordan man skal opdrage sin hest.
    Min 2 års ham skal man bare kigge lidt grumt på, så ved han, grænsen er nået.
    Min 1 års derimod, skal man være ops på hele tiden og hun er en der ikke tåler "for løse tøjler"
    Vi former selv vores heste, men lille søde louise vil få store problemer hvis hun fik en 2 års hingst som aldrig er sat på plads.
    For eks har min ene 2 års aldrig sparket når jeg har renset hove. 3 gang X på 14 år skulle rense baghov så kom benet.
    Ikke at han tænkte, hende gider jeg ikke, men han kunne mærke at hun ikke var så selvsikker og så blev han forvirret.
    Han sparkede så også efter mig og fik et klap i r.... med flad hånd ( kunne aldrig finde på at slå med det jeg nu har i hånden) og han "husket" at det var mig der bestemte.


  • #48   8. dec 2011
    Hvor har du dine teorier fra (en bestemt træner/træningsretning)?
    - Jeg har mine teorier fra forskning, fx. udført af Andrew McClean smiley

    Mener du at heste har hver deres personlighed, eller er de alle ens?
    - Heste har deres personlighed, men i stor grad er den også præget af opdragelsen. Så er hesten opdraget til at være meget roligt, stille - så vil den også være det. Er ejeren meget difus, energisk, osv. så bliver hesten det også.
    Men de er også født forskellige - dvs. nogle er energiske, andre ikke.

    På hvilke niveauer adskiller heste sig fra mennesker (sjæleligt, åndeligt, fysisk, ex. hjernekapacitet)? - De adskiller sig på hjernekapaciteten i det at vi er klogere. Vi kan planlægge, tænke over tingene osv. - det kan hverken heste eller andre dyr.
    Derfor er vi den "øvre" art.
    Vi adskiller os slf. også anatomisk set. Åndeligt/sjæl ved jeg ikke lige hvad menes med - men nej, følelser er ikke noget jeg til lægger heste heller. Den elsker ikke mig, som jeg elsker den. Den bliver ikke ked af at være adskilt, på samme måde som jeg bliver ked af det.

    » LadyBlacksheep « - det er da ærgeligt at dine erfaringer skal veje mere end forskning smiley Forskning som bare er fakta.


  • #49   8. dec 2011
    lene O - Heste er dumme i forhold til mennesker smiley De planlægger og tænker ikke, de kan ikke udtænke nye idéer.

    En på kassen ville jeg som udgangspunkt aldrig give en hest - ville i første omgang finde ud af hvad der ligger bag og når man finder ud af det, så er der ofte andre løsninger smiley

    Og ja undskyld, men du får det til at lyde som om at heste har mere hjerne end deres hjerne fortæller os de har smiley


  • #50   8. dec 2011 Der findes ikke fakta, kun forskellige opfattelser og holdninger..
    Desuden er det jo ikke fakta for mig, det er din udtalelse, og jeg har ikke set noget direkte til den forskning så hvad jeg ved af kunne det jo lige så godt være noget du sidder og digter!


  • #51   8. dec 2011
    Der findes fakta i form af at åbne mennesker eller hestes hjerne - og se hvordan det hænger sammen smiley
    Kan anbefale dig en artikel på hest-online.dk med Andrew Mcclean der understøtter dette.


  • #52   8. dec 2011 jae det mener DU jo smiley Men jeg mener ikke at vi ved nok til at kunne fastsætte fakta endnu. Og slet ikke når det handler om heste!


  • #53   8. dec 2011 Heste er IKKE i stand til at planlægge eller forudsige. På ingen måder. Det ER bevist ved forskning. Hvis heste kunne forudsige så ville de jo gå i evig frygt i den vilde natur. DETTE ER FAKTA fra forskning. BUM!

    Heste kan forbinde noget med noget anden. Fx en handling den gør med noget godt (ex godbidder) eller noget dårligt (ex slag) men det betyder dog ikke at slag nødvendigvis er den bedste måde at opdrage på, da slag blot fjerner handling, ikke årsag. Dvs. at slag kan resultere i en stresset hest.

    En hest vil ikke se mennesket som dens leder. Den kan jo sagtens ses forskel på mennesket og en hest. Adfærd osv. Men det betyder ikke at den ikke kan lære at være tryg i selvskab med mennesker. Det handler nemlig om at lære den en rolig adfærd bland mennesker - jo mere den øver sig desto bedre bliver den.

    Når det så er sagt, så ja! en hest skal selvfølgelig opdrages, det giver langt den rareste hest at være sammen med. Og det kan godt være rigtig svært at ligge vaner (som fx. at bruge slag som afstraffelse) fra sig, det er nemlig også fakta at den menneskelige hjerne ikke er glad for forandring. Desuden har det jo også været en metode der er blevet brugt af menneskerne i lang tid, og det er svært at få mennesker til at tro på og indrømme at alt de har lært og brugt indtil nu har været forkert. Forskning vil dog altid vinde.


  • #55   8. dec 2011 Helena, at du skriver med store bogstaver kommer ikke til at ændre nogens mening. Respekter nu bare at man har ret til forskellige holdninger.

  • #56   8. dec 2011 Lisette. Skulderklap til dig for den flotte formulering og forklaring!

  • #57   8. dec 2011 Er helt enig med lisette.. godt skrevet smiley

  • #58   8. dec 2011 HELENA '
    Bare for god ordens skyld.
    Op i gennem tiden har forskning og videnskab forandret sig.
    Ofte har man opdaget at noget videnskab var helt forkert.
    Eks i forgangene tider sagde videnskaben at man kunne lave bly til guld og i dag ved man at det kan man ikke.
    Hvad der måske er videnskabeligt korrekt i år kan være helt hen i vejret om 10 år

    Lisette FLOT


  • #59   8. dec 2011 Heste er IKKE genstande der kan gå i stykker. En hest skal opdrages, ellers vil den hurtigt kunne tage føringen.. Jeg er også af den mening, at hvis hesten bider eller sparker uden varsel, så ville jeg uden tvilv være der med det samme.. Ikke tale om at jeg ville finde mig i at en hest sparker efter mig.. det kan gå LYN hurtigt galt, hvis det sker.. Men som andre skriver, så skal slaget komme med det samme, og ikke 1/2 min senere, for så forstår hesten ikke hvad den straffes for..

    Normalt er jeg heller ikke til at man skal slå på hesten, bryder mig ikke om at slå på dyr.. For mig plejer det også at være nok at hæve stemmen, men hvis det ikke er nok, og at der alligevel kan komme et bid eller spark, så ville jeg bestemt ikke tøve med at give hesten igen med det samme.. Hesten SKAL lære at den ikke må bide og sparke, så det hjælper ikke noget ikke at gøre noget hvis hesten skulle finde på at bide eller sparke, den vil jo fortsætte hvis ikke den finder ud af at den ikke må gøre det..



  • #60   8. dec 2011 I love you. Hvad vil du gøre ved en hest, der pludselig sparker dig??? Vil du bare lade den gøre det?? Kan simpelthen ikke forstå man kan være ligeglad med bid/spark fordi det er dyr.. Det er ikke altid nok at bruge stemmen, også bliver hestene altså farlige.. Vi kan hurtigt komme til skade hvis man ikke reagere når hesten gør noget den ikke må..

  • #61   8. dec 2011 Er helt enig med dig, Pernille K, og jeg synes ikke du er for hård, tværtimod er jeg sikker på du har en glad og tilpas hest der ved præcist hvor den har dig.

  • #62   8. dec 2011
    Team Damgård.. Stine..:) . - Hvis en hest der aldrig sparker, pludselig sparker, så ville jeg sku undre mig en del smiley Ville nok også reagere med en høj lyd og armbevægelser, eller slet ikke reagere, afhængigt af hvor meget det kom bag på mig.
    Derfor ville jeg også finde ud af hvorfor den sparkede - nu det er unormalt og ikke noget den gør.


  • #63   8. dec 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) . Der har du ret. En hest der normalt ikke sparker, der bør man lige tænke, hvorfor
    Men en 2 års hingste basse der bare vil afprøve sin dominans over for en ny ejer, ja der er der ikke altid tid til at tænke.


  • #64   8. dec 2011 Jeg slår ikke mine heste lige som jeg aldrig kunne drømme om at slå mine børn. Heste der bider eller sparker, gør det fordi de ingen respekt har for vedkommende, der har med den at gøre. I mine øjne er det afmagt, der får folk til at slå. Hvis en hest bider eller sparker, tager jeg fat i den, og siger bestemt "NEJ". Alle dyr kan tæskes til at opføre sig pænt - men så er det angsten for hvad der kan ske, der får den til at opføre sig ordentligt. Det skulle jo gerne være respekt for mennesket, der får hesten til at opføre sig ordentligt, og så bider og sparker den ikke.

  • #65   8. dec 2011
    lene O - Jeg ville undre mig lige så meget hvis det var en 2års for mig er det at sparke ikke normal adfærd og derfor må der ligge noget til grund for det.
    Og for mig findes at " afprøve dominas " ikke.


  • #66   8. dec 2011 Jaa vores pruheste er jo ikke lavet af porcelæn, så nej jeg mener ikke du får hård mod din hest:-) kan selv godt finde på at, give et lille dask og hæve stemmen hvis min lillesøsters pony napser mig:-) og han har det skam fint;-)

  • #67   8. dec 2011 En hest der afprøver dominans vil altid prøve at se om den kan tage føringen.. Om man så tror det eller ej.. En hest må aldrig sparke hvor der er mennesker uanset hvad grunden er.. Det er ganske enkelt for farligt...

    En i stalden prøvede netop det med hendes åringe. Da hun skal til at rense hove på den, sparker hesten hende, hun sagde bestemt nej, og ville tage benet igen.. Men hesten sparker igen, hvor hun er nødt til at daske til den.. Den sparker hende endnu engang, hvor hun igen måtte tage fat i den.. Og så stoppede den..

    Min egen kan da også prøve grænser især da hun var noget yngre.. Det kan ikke nytte noget man ikke sætter sig igennem, ellers kan det hurtigt gå galt..


  • #68   8. dec 2011 i love you. Nej jeg spurgte også hvad du ville gøre hvis en hest sparker dig..

  • #69   8. dec 2011 Nu hjalp det netop ikke at blive sur på feks den hest jeg nævnte ovenfor.. Den valgte at sparke igen hele 3 gange.. Det er ikke ok.. Det ikke altid nok at blive sur og råbe op.

  • #71   9. dec 2011 I love you. Hun skulle bare rense hove på den, også sparker den.. Den fejler ingen ting. Prøver bare grænser som en unghest kan engang imellem. Og det er bare ikke iorden. Man er nødt til at sætte en grænse, ellers kan hesten nemt finde på at blive ved.. Er det ikke nok at bruge stemmen er man nødt til at klappe den en.

  • #72   9. dec 2011 Lisette K:
    Hatten af for din flotte formulering. Det er jo ganske rigtigt det du skriver :0) Vil du ikke være sød at uddybe forbindelsen med begrebet "indlært hjælpeløshed"?

    Mine heste får også prompte et hårdt slag hvis deres adfærd er tilsigtet og kan udvikle sig i en farlig retning (bider, sparker, maser osv.) Som regel forsøger de sig ikke igen fordi timingen er på plads.
    Det bedste er at "læse" sin hest og manipulere situationerne så hesten ikke igen kommer i tanker om den adfærd. Men kan det ikke lykkes, tyr jeg også til kontant afregning. Dog har jeg dårlige erfaringer med at hæve stemmen, for her kan hesten nemt blive skræmt, og det ønsker jeg ikke. Kun respekt :0)


  • #73   9. dec 2011
    Lisette K - Jeg har ikke kommenteret på dit indlæg fordi jeg ikke har tid, beklager, men laver også andre ting end at sidde på HG smiley

    Vil egentligt frabede mig at du kommer med spekulationer om min mening og det jeg udtaler, samt mig selv - det ved du nemlig ikke noget om, andet end hvad jeg selv udtaler smiley

    Hesten skal ikke vide hvem der bestemmer som i " jeg er leder " da hesten efter min mening ikke kan se os som leder, den ser os ikke som hest eller leder. Vi er bare, ja, det vi er.
    Men for at vi kan enes, så kræver det at hesten forstår os - og det kommer igennem signaltræning, også kaldet opdragelse når hesten er bette. Slakker man på den senere, så bliver man nød til at genoptage den.

    Ja, vi bestemmer over hesten. Ved ikke hvad du mener med at jeg modsiger mig selv? Som sagt, ja, vi bestemmer over hesten, ellers kan vi ikke kommunikere, hvis ikke vi opdragede hesten til at følge vores signaler.

    Svare på dit lange indlæg senere smiley


  • #74   9. dec 2011 Nu er det jo ikke fordi vi er dyremishandler og tæsker vores heste i knæ hver dag.
    Jeg klapper måske til en hest 1 gang om året og sjældent er det nødvendigt med mere en et klap til samme hest igennem dens levetid.
    For nogle år siden havde jeg en vallak opstaldet som havde det med at gå i sort. Han havde været meget på stald før han kom her og fik den ide at, vores følhoppe var helt og holdent hans.
    Han bed og sparkede ikke med han tonsede frem med "slukket" øjne.
    2 gange løb han direkte på boksdøren fordi han ville ind ved siden af hoppen.
    Svært at forklare ham, men når han gik i sort så var han ekstrem farlig.
    Det gjorde at jeg altid havde pisk med når jeg lukkede ud og ind.
    Ja der er helt sikkert noget i hans fortid der gjorde at han opførte sig sådan og der kunne til tider gå 14 dage hvor han bare var "sød"
    Men jeg nægter altså at sætte livet på spild, og det havde jeg gjort hvis jeg havde prøvet at stille mig op foran ham, for at "forklare" at det må man ikke.

    Alverdens videnskabs folk kan sætte sig sammen, og forske fra nu af og til dommedag.
    Man vil ALDRIG kunne skrive en bog med de rigtige svar.


  • #75   9. dec 2011 Altså så sent som igår, ville jeg gerne have klappet min hest sådan en, at han aldrig ville glemme det igen.
    Det lyder hårdt og det er sandelig også ment sådan. Og ja, nu får jeg sikkert af vide, det er ihh oh åhh, så synd for ham.

    Han har på det sidste været noget vinter kulret og det bliver han faktisk hver vinter. En hest på hans størrelse, der bliver vinter kulret bliver farlig.

    Jeg kan ikke selv tumle ham for tiden, da jeg går med krykker efter en knæ operation, så min kollega rider ham for mig, ordner hans surstråle og sådan nogle ting. Hun klarer ham utrolig flot.

    Den sidste uges tid har de haft lidt problemer, når han skulle ud af boksen. Han ænser dem ikke og går faktisk lige ind i dem, når de åbner lågen. Når de at have hans fokus inden, kan de nå at lægge grime på. Og så stormer han ud af boksen og løber nogle meter hen af staldgangen, før de får ham stoppet og starter forfra.

    Igår, da Eva (kollega) skal muge ud ved Bruno og hans veninde, parkerer hun minilæsseren foran hans boks, som vi plejer at gøre og aldrig har haft problemer med før. Den står så skovlen på minilæsseren blokerer åbningen i boksen. Bruno har altid stået irriterende tæt på, så det kan være lidt svært at komme til skovlen.
    Igår springer/kravler han over minilæsseren og får derved mast Eva op ad væggen, så hun nu er gul og blå over det hele.
    Heldigvis skete der ikke noget med ham, men det er simpelthen for dumt. Selv for ham.

    I dette øjeblik kan man jo ikke skælde ham ud, for når man er kommet til sig selv er det simpelthen for sent, at skælde ham ud, da han jo ikke kan huske, hvad han har gjort forkert.

    Jeg har nu bedt staldpersonalet (mine kollerager) om at have en pisk med de næste par gange. Lige så snart han ligger an til, at prøve igen, for det gør han, nu er det lykkedes for ham, så prøver han igen, men de skal simpelthen slå ham, så han ved de mener det. Og det er altså for alles sikkerheds skyld.
    Han skal vide, minilæsseren ikke er et spring, der er placeret mit i stalden.
    Han skal vide, at uanset hans humør og energi, så braser man ikke ind i folk. Uanset hvem, hvor og hvad der sker.


    Min hest er glad, han velafblalanceret i hans ind, han er bare en bullerbasse, der hver dag skal prøve, hvor grænsen går.


  • #76   9. dec 2011 Pernille
    Modigt at du skriver hvad du mener, for den der får du en hel del kritik for er jeg sikker på (:


  • #77   9. dec 2011 Ballonfisken: Det tror jeg også. Men så kan folk da se, hvad jeg har med at gøre.

    Hvor mange andre har en hest på 4 år, 175 stg. 900 kg. og prøver dominans næsten dagligt. Og det er ikke fordi jeg ikke kan lide min hest, han er den bedste hest jeg nogensinde har mødt og elsker ham virkelig højt, og han skal ikke have nogen anden ejer, da han allerede har haft for mange.

    Men han bliver bare for farlig, hvis ikke han ved præcist, hvad man må og hvad man ikke må.


  • #78   9. dec 2011 Jep, jeg kan også godt forstå dig.
    Jeg har lige mødt en jyde på omkring de 1400 kg - EKSTREMT fed, i drømmer ikke om det. Hvis den maser en, så er det altså farvel og tak! Han er heldigvis godt opdraget!


  • #79   9. dec 2011 Pernille: Jeg vil gerne være den første til at fortælle, at jeg synes, det er meget forkert at gribe det an med pisk. Der skal træning, træning og atter træning til. Hesten gør det jo ikke fordi den vil skade eller irritere nogen - der er en årsag til, den gør sådan. I det her tilfælde kan årsagen måske være, at hesten ikke er ret meget ude, og ser sit snit til at løbe ud, så snart der byder sig en lejlighed. Det kan også være fordi, den ganske enkelt ikke bryder sig om at stå i en boks (klaustofobi). Selvfølgelig kan det også være, at den blot ingen respekt har for mennesker. Uanset grunden vil pisk kun føre til, at hesten bliver forvirret. Igen - der skal træning til.

  • #80   9. dec 2011 Ballonfisken: En hest skal såmænd ikke være særlig stor eller veje særligt meget, før det er "farvel og tak", hvis den maser dig.

  • #81   9. dec 2011 Jeanne
    Nej, men jeg vil vædde med at du meget hurtigere bliver knust af en jyde som vejer 1400 kg, end en DV på 500..


  • #82   9. dec 2011 Pernille. Jeg forstår godt at hvad du mener og ville gøre præcis det samme hvia jeg kom til at stå med sådan en hest, men jeg vil nu også mene at du skulle have grebet ind tidligere! En hest skal respektere én! Også når den er kulret. Der er ingen undskyldning for at løbe mennesket ned eller trække af med en, der skulle du have sat ind med det samme. Første gang den går over grænsen, for ellers ender man der hvor man bliver nødt til at gå til yderligheder..

  • #84   9. dec 2011 " if we dont have love in our heart, we abuse them" : Pignon.
    Tvang og "heste-klaskeri" findes ikke i Pignon´s hjerte.

    http://www.youtube.com/watch?v=sUL2D6yoqrU&feature=related

    Den vigtigste ingrediens for at nå ind til hestens "indre villighed" og venskab er kærlighed, hesten mærker dine følelser meget tydeligt, hvis altså at i er tunet ind på hinanden. Hesten kan også blive frustreret hvis den ikke kan mærke dine hensigter.
    I 1991 dokumenterede forskere at menneske hjertet har en "ekstra" hjerne, hvori alle følelser er samlet, denne hjerne udsender elektro-magnetiske bølger der er 5000 x større end den almindelige hjerne, og er målbart, op til en meter fra kroppen... tankevækkende:). hvorfor det er meget vigtigt at vi har et rent hjerte.
    Til unge Lærke, som var med til at starte denne debat, og som står meget alene med sin fine intuitive fornemmelse for hesten´s psyke, ja til alle som vil hesten på et andet plan, følg og brug dit hjerte, for du har fuldstændig ret.


    Lisette K.
    At en, som går ind for at kunne klaske sin hest én i visse situationer, kan skrive så fint og smukt, må da være årets selvmodsigelse, men så skriver du også :

    " Det er uforfalskede følelser i den reneste form, og kontant afregning ved kasse 1. Man finder ikke et bedre spejl end hesten :)"....
    så er der måske alligevel en grund til hesten`s adfærd. smiley

    Til Krikken: tak for din vedholdenhed og fine indlæg her på HG, jeg tror at der er mange unge mennesker der ser op til dig.



  • #85   9. dec 2011 Haha elsker at der er andre der kalder sin hoppe en diva, for det er lige præcis hvad min snart 25 årige pony er! smiley hun skriger og hyler som en gal hvis noget er hende imod. Her hjælper et "fy" altså heller ikke.

    for halvandet år siden var hun meget utilfreds med at være alene mens jeg trak med hende en dag. hun skabte sig helt vildt og endte med at bide mig hårdt i maven, så jeg var helt sort og blå. med det samme i refleks fik hun et spark i røven mens jeg gav et kæmpe brøl af hende. folk til stede mente den var fortjent men folk herinde mener jeg er dyreplager. jeg kan dog berette at hun aldrig siden har bidt mig eller nogen anden, og at hun stadig lægger ørerne frem når jeg kommer smiley


  • #86   10. dec 2011 Jessica Stausdal: Thumps up for dit gode indlæg :o)
    Kun med gensidig respekt (kærlighed og forståelse) når man længst, og får til gengæld et helt fantastisk forhold til sin hest :o)
    Desværre er der rigtig mange hestefolk, der ikke har denne forståelse, og det er her, misforståelser mellem hest og menneske opstår (ofte med straf af hesten til følge).


  • #87   10. dec 2011 Jeanne N. Tak, ja du har fuldstændig ret, og trådstarter selv bekræfter jo på modbydeligvis hvad respektløse klask(timing eller ej) KAN eskalere til. Og så er det jo noget af nogle mål de forskellige heste har, og det er ligesom om at "Hesteforståelsen" ændrer sig proportionalt med hesten´s højde, og nu også tykkelse :).
    Trådstarter fik virkelig udstillet sig selv, og sin hesteforståelse, men endnu værre sin arbejdsgiver: "udstyret personale med piske med instruks om at slå hvis at den prøvede på noget" smiley ,bliver i dårligt humør.
    Måske trådstarter skulle slette det indlæg inden der bliver en ballade.
    Lisette K.: Der er vist en potentiel kunde i den her rideskole udi heste-håndtering.


  • #88   10. dec 2011 ok
    X kommer ned i stalden og ser der er kommet en ny hingst på 2½ år.
    X skal trække ham ud på hingste fold. Da hun trækker den ned igennem stalden, bestemmer den sig for at den ikke vil ud. Den stejler og X "taber" træktovet. Hingst vender rundt og begynder at slå efter X med forben. X stå med ryggen mod muren.
    X kender ikke hingst hvad skal hun gøre.
    Skal hun med fare for sit liv, begynde at forklare den, at det der mås du ik.
    I vil sikkert have at hun skal hoppe, flagre med arme og råbe, men dette kan i visse tilfælde opfattes på "kampstart" og så taber X


  • #89   10. dec 2011 Det skulle nok bare ikke have været X.

  • #90   10. dec 2011 det har du ret i, men det er jo for sent at sige bagefter smiley


  • #91   10. dec 2011 Krikken: har haft med rigtig mange heste at gøre gennem tiden, og vi er enige om, det langt hen af vejen handler om opdragelse.

    MEN... min pony er indbegrebet af ponyfræk. hun er så gammel, at hun kender alle kneb, hun gør intet hun ikke selv vil. så selvom jeg skælder ud og hun ender med at opføre sig ordentligt, ja så prøver hun altså igen dagen efter. det kommer sig nok af at hun har været elevpony i 16 år.

    du skal være velkommen hos min pony på studietur, hvis du kan få hende til at skabe sig ordentligt, så giver jeg sgu en is smiley jeg har selv forsøgt i 13 år, men med hende er man bare nødt til være konsekvent, og det indeholder straf engang imellem.


  • #92   11. dec 2011 Sanne K: Du skriver "det ikke hjælper at skælde ud". Jeg vil sige: At slå hjælper lige så lidt som at skælde ud (eller råbe, som mange desværre også gør). Når din pony bliver ved at være så fræk, som du skriver, skyldes det i bund og grund, den ikke har den respekt for dig, som en hest/pony bør have for mennesker. Hesten forstår ikke skæld-ud. Den forstår et tydeligt kropssprog. I princippet kan du opdrage en hest uden at sige en lyd.

  • #93   11. dec 2011 LOL smiley

    underholdende at der er så mange der mener vejen frem er at sukkerknalds-opdragelse er vejen frem.

    især når at jeg endnu ikke har set eksempler på, at dem der opdrager med "fy altså, du må ikke bide, her har du en gulerod" ikke har nogle resultater..

    det er nemlig lige præcis noget med respekt at gøre, og derfor KAN jeg få hende til at stoppe.. men hvis en person forsøgte sig med noget af det andet, ville hun tage røven voldsomt på vedkommende og højst sandsynligt være farlig for sine omgivelser..


  • #94   11. dec 2011 Sanna K: Når din metode tilsyneladende virker, er da da underligt, ponyen bliver ved at være fræk ;o) ?


    Jeg går absolut ikke ind for det du kalder "sukkerknalds-opdragelse". Jeg går ind for gensidig respekt, og bruger et tydeligt kropssprog, og mine heste er ikke i tvivl om, hvor mine grænser er.


  • #95   11. dec 2011
    Sanne K - Hesten er nok ikke så gammel at den kender alle kneb, den er nok bare en hest, der lynhurtigt opfatter hvis du slakker på signalerne fx. ikke lige retter den når du skal stå op og den går frem, jamen så opfatter den lynhurtigt at den kan brage der ud af imens du hænger halvejs oppe smiley

    Vil ikke kalde det jeg vil bruge for sukkersødt, det er også opdragelse - det omhandler bare ikke slag, hvilket ikke gør det sukkersødt. Da det stadig er konsekvent og noget der fiser ind og virker.

    For mig aner heste ikke hvad respekt er - det ville jo kræve de kunne tænke nærmere over hvorfor de respekterede os, om de skulle gøre det lidt eller mere, om de skulle vælge en anden osv.

    Det folk kalder respekt er for mig bare det at hest og rytter forstår hinanden. Når folk siger hesten ikke har respekt, så er det jo ofte en hest der fatter bjælle af hvad ejer vil have den til, så den prøver i øst og vest for at finde ud af det, eller en hest som ejer selv har lært tingene, via. at slakke på signaler - så har du en tillært adfærd.


  • #96   11. dec 2011 jeg siger det igen, du skal være hjertelig velkommen til at opdrage på hende smiley en 25 årig egensindig hoppe, som er ekstremt hoppet, den vil i ikke mene prøver ejeren af end en 7 årig goofy vallak? nu har jeg tilfældigvis en af hver, hvilket gør det let for mig at sammenligne..

  • #97   11. dec 2011
    Da jeg ikke mener at en hest er i stand til at prøve af, så nej smiley - som sagt, så vil jeg mene der er andre grunde. Men det er svært at sige hvad de er, når man ikke har set det. Og selvom din ene er opdraget godt og opfører sig pænt, kan den anden sagtens være anderledes, de behøver ikke opfører sig ens smiley
    Og jeg kan se du bor i østjylland, der kommer jeg sku sjældent må jeg indrømme.


  • #98   11. dec 2011 Krikken: Jeg vil godt lige forklare, hvad jeg mener med gensidig respekt: For mennesket handler det om at respektere/acceptere hesten som en hest (og ikke et spots-rekvisit), at læse hestens signaler og at tackle evt. problemer på en måde hesten fortår (kropssprog). For hestens vedkommende at den responderer på menneskets kropssprog og signaler.

  • #99   11. dec 2011 skægt at du alligevel skriver om din egen fjordhest zolo at han er en herre med sine egne meninger og at han bliver ved hvis man lader ham slippe afsted med det smiley

    men min pony er ikke i stand til at have sine egne meninger, bevares jeg har 21 års erfaring med heste, men i dag lærte jeg da noget nyt smiley


  • #101   12. dec 2011 Haha, jeg vidste jeg ville høre for den.

    Nogle siger jeg skulle være grebet ind f'ør. Der er skam grevet ind før. Og i skulle vide, at han har været MEGET, MEGET, MEGET værre.

    Jeg er da bestemt ikke glad for at skulle stille hårdt mod hårdt men han bliver bare alt for farlig.

    Jeg har en glad hest, der er ude hver evig eneste dag. Han er ikke bange for sin boks eller hvad i nu ellers foreslår.

    Jeg fik ham, da han var 2 år, lige kastreret og havde fået lov at køre tingene efter sit eget hoved. Jeg stole$r på min hest, men jeg stoler ikke på at jeg kan overlade ham til andre.
    Ment i den forstand at jeg ved at han ved hvor mit personlige rum er, og jeg ved at han kun går derind, hvis han bliver inviteret. Forstået på den måde, at han ser mig og ved, hvor jeg er, han vader kke bare henover mig.
    Men jeg stoler ikke på, at han ser andre mennesker. Med undtagelser af et par stykker.

    Tror ikke helt folk forstår, hvilken hest jeg har.

    Hvis jeg kunne opdrage min hest kun med stemmen, så ville jeg da være ovenud lykkelig. Men han er bare ikke helt ved det punkt endnu. Ved langt de fleste episoder, er stemmen tilstrækkelig. Men det sidste en heest skal, det er at gå ind i folk. Og han skal slet, slet, slet ikke var blevet bgynde på, at hoppe over minilæsseren inde i stalden. Det er livsfarligt for både ham og os.

    Han har sko på så han står slet ikke fast på staldgulvet, når han laver sådan noget, Dertil kan næavnes, at det er da er et mirakel, at han ikke er kommet til skade. Jeg kunne levende forestille mig, at senerne lige var blevet blottet.

    Jeg syntes ikke man skal gå rundt og slå sin hest, men nogle gange, kan være nødt til det. Lige i dette tilfælde kan jeg virkelig ikke see nogen sund fornuft i, at være pusse-nusse-agtig.


  • #102   12. dec 2011 Pernille K, hatten af for din ærlighed, og jeg er sikker på din konsekvente indgriben bærer frugt.

    er da alvorligt bekymret for at nogle mennesker er så naive og romantiske, at de ender med at komme alvorligt til skade i deres omgang med hesten.


  • #103   12. dec 2011 Sanne K:
    TAK!
    Hihi.


    Kan slet ikke forstå, at nogle syntes det åbenbart er okay, ay heste gør sådanne ting.

    Jeg er ærlig talt også lidt bekymret for folks egen sikkerhed!

    Vold hører da ingen steder hjemme, men det ville være synd, at sige man kan klappe sin hest hele vejen igennem livet.


  • #104   12. dec 2011 nu er min pony ekstrem, men grundet konsekvens er hun ikke farlig.

    da jeg fik vallaken var han også om buldrebasse, da han ikke havde været på meget i hænder i en periode. han nægtede at få hovedtøj på, han bed (ikke fordi han var ond, han var bare ikke klar over at det var forkert) og ville f eks heller ikke stå stille når jeg sku op, det foregik i piruetter.

    jeg var fra starten konsekvent, og ja han fik da et par klap, især når han bed. i dag er han verdens sødeste og nemmeste hest som kan stå i flere timer ved traileren til stævner, jeg kan børste og sadle op til stævner uden han er bundet, til trods for der jo sker en del sådan et sted. han bider ikke (bortset fra han stadig tager tøjlen og tygger i den hvis han får chancen ;)) og han er generelt super velopdragen.

    hellere skælde ordentligt en gang fremfor hele livet..


  • #105   12. dec 2011 Min hest er også rykket et kæmpe stykke i den rigtige retning.

    Men grundet hans personlighed, vil han nok aldrig kunne stilles uden, at være bundet. Hihi. Jeg kan godt efterlade ham i 30 sek. uden han er bundet og uden opsyn, men han står ikke det samme sted når jeg kommer tilbage. Hihi.

    Men det er jo også det jeg elsker ved ham. Han er en gadedreng med alt hvad der hører til.

    Han tygger i alt! Kan han komme til tæppper, dækkener, træktove grimer og andet, så tager han fat i det og rusker det ud i luften. Det har kostet at par dækkener og tæpper. Folk i stalden ved at han er sådan, så alt der bliver hængt omkring hans boks er på eget ansvar.

    Vi har en rame i ridehuset, hvor man normalt stiger op fra, så hesten ikke får et ryk i ryggen, men nej, det kan jeg heller ikke.
    Han syntes er ihh oh åhh, så sjovt at hoppe op på den, lige i det jeg sætter fra og skal over på ham. Så jeg stiger op fra jorden. Men lige så snart jeg er det mndste uopmærksom, så starter han i skridt. På en dag hvor han er frisk, så starter han i trav.

    Men alle de små ting bliver jo bedre hen ad vejen. De er en del af hans charme. Og så længe vi kan klare os på andre måder, så gør vi det. Ved det er forkert, at se sådan på det, men han har lov at have sig selv med. smiley


  • #106   12. dec 2011 Sanne K: Du behøver ikke være bekymret for, at os, som du kalder naive og romantiske, skal komme alvorligt til skade i omgangen med heste. Jeg har haft med heste at gøre i 30 år, og gjort mig en masse erfaringer. Hvis man gider sætte sig ind i hestens måde at være og agere på, og "tale" til hesten i et sprog, den forstår (kropssprog), får du en hest, der er super velopdragen, og som ikke hele tiden har behov for at få at "spørge dig", hvor din grænse er.

    Pernille K: Du skriver "Vold hører da ingen steder hjemme". Det stemmer ikke rigtig overens med, at du beder staldpersonalet om at tage en pisk med, når de skal ind i boksen til din hest ?


  • #107   12. dec 2011 Jeg mener ikke at de skal overfalde ham. Men går han henover dem, så må de slå ham på bríngen. Han bliver nødt til at forstå, det er absolut forbudt. Kunne det gøres på andre måder, så gjorde jeg da det, men det er prøvet. Her skal der sættes hård mod hårdt.

    Og jeg har ikke en hest, der er bange for mig eller lign. Tvært imod. Han kommer løbende i både trav og galop, når jeg kommer hen til hans fold. Han følger migsom en lille hundehvalp når jeg går med ham.


    Det bliver bare for farligt, hvis han trumler folk ned. Han havde en lang periode, hvor han gik henover de andre heste. Det er der rettet op på efter, at han er sat på fold med en stærk hoppe. Hun nøjes ikke med, at ligge ører af ham, det er kontant afregning ved kasse 1.

    Hans rygte i vores område er Brutalis...


  • #108   12. dec 2011 Jeanne, noget egne 30 års omgang med heste åbenbart ikke har lært dig, er at heste er forskellige!

    Pernille, er fuldstændig enig igen..


  • #109   12. dec 2011 efterhånden lyder det på mig, som om at der er nogen der har den vise bog, som siger, at en hest har 4 ben, 1 hoved og 1 hale og skal opdrages sådan og sådan, uden undtagelser.
    Men bogen fortæller åbenbart intet om hvad X skal gøre når ny hingst går på hende.
    :: opdigte tilfælde længere oppe ::
    Ingen heste er ens og heldigvis for det smiley


  • #110   12. dec 2011 Sanne K: SUK..... Selvfølgelig har så mange års erfaring med heste også lært mig, hvor forskellige heste er. Jeg kan godt se, det slet ikke er muligt at trænge igennem til dig, men jeg kan anbefale dig at læse nogle bøger som: "Tænk som din hest", "En hest er en hest", "Hesteforståelse" og ja, der er rigtig mange andre af den slags. Det vil muligvis ikke overbevise dig om, at du ikke skal straffe din hest med slag, men du kan da i hvert fald se, at der er en del mennesker, der har samme gode erfaringer med at opdrage hesten uden slag.

  • #111   12. dec 2011 lene o: Sikke noget pjat. Heste er forskellige, og skal ikke tackles ens. Men de skal ALLE tackles med gensidig respekt og tillid, og det kan sagtens lade sig gøre, selv om de er meget forskellige.
    x skal holde sig langt fra den hingst, for x har slet ikke en attitude, der kan fortælle hesten, hvor grænsen er.


  • #112   26. dec 2011 Altså jeg har tit oplevet dernede ved den mand jeg låner heste af, han hæver først stemmen og for det meste respektere hestene dette da de så ved at nu er legen stoppet. Jeg prøver selv at bruge denne metode, men da jeg ikke er særlig god til at lave den der bestemte metode kan jeg kan lige give den et klap på skulderen, hvis det er nødvendigt, men jeg har et godt tillidsbånd til min part Pandora som nu ved hun ikke kan bestemme over mig og synes ikke hun laver unoder mere, udover at hun kan stå uroligt på staldgangen, men at give hende et klap der vil bare gøre hende mere urolig efter min mening, jeg mener at jeg bør berolige hesten i dette tilfælde og give den en godbid eftersom hun bliver at blive rolig. smiley

Kommentér på:
Er jeg for hård ved min hest?

Annonce