{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.953 visninger | Oprettet:

Hævede ben: Har i oplevet dette? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg smiley
Min hest Koda står i dag med 4 hævede ben(de er meget hævede). Det er først kommet i dag. Opstalderen opdagede det og gav straks besked. Hun sagde det formentlig var pga. for meget protein og at han var sat ned wrap, for at få hævelsen til at gå væk.
Jeg har været ude og gå med ham i dag, for at dæmpe hævelsen(Det hjalp dog ikke så meget). Han haltede ikke, trak dog på det ene ben da jeg rørte ved det, men ved om det er smerte, da han sommetider bare række benene til sig.

Mit spøgsmål er: Har i før oplevet lignende og hvad gjorde i?
Har besluttet at hvis det ikke har hjulpet i morgen efter foldtur og gå tur, så vil jeg ringe til dyrelægen, er dette at overreagere eller hvad? Og kan det være andet.

På forhånd tak fra Koda hønemor smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævede ben: Har i oplevet dette?
  • #1   4. jan 2012
    Hvis hesten er begyndt at komme mindre på fold kan det være det, men det går som regel væk efter 10mins bevægelse.


  • #2   4. jan 2012 Han har den samme fold, som han har haft siden sommer smiley

  • #3   4. jan 2012 Skal siges han pt. går alene, da han ikke kan gå med hopper(Kan snakke med de andre over hegnet), så det kan ikke være spark eller lign.

  • #4   4. jan 2012 Baloo havde også utroligt hævede ben i november måned lige pludseligt. Jeg tænkte at det nok var fordi han ikke havde været på fold i to dage (pga. fejl-kommunikation mellem mig og hende der lukker dem ud), og han havde ikke ondt, men det fik han efter 3 dage, og så kom dyrlægen. Deet viste sig at han havde lymfangitis blodforgiftning, som blev behandlet med pencilin i 16 dage.

  • #5   4. jan 2012 Katrine: Ja det er helt okay smiley

    PoseLeon: Jeg tvivler bare på han har mug, da jeg ALTID vasker dem for mudder. Men det er da en mulighed, ville bare ikke gøre for meget ved benene i dag, hvis han have ondt. Prøver at vaske i morgen.

    - Sofie Gawinski & Baloo. *TEAM HARMONY* .: Ja hvis det er tilfældet med ham, så ska jeg da tage det seriøst. Hvordan reagerede den, da den fik ondt, trak benene til sig osv? Og hvad skyldtes dette? Forklar endelig og hvor alvorligt det er smiley


  • #6   4. jan 2012 Min gamle pony havde også forrige sommer hævede bagben. Jeg var på sommerferie, og hende der passede ham, skridtede ham i en halv times tid, og det hjalp, men gik ikke helt væk.

    Dyrlægen kom med røngten og det hele til en anden hest, og tog i den sammenhæng lige et par billeder af hans ben, og det vise sig, at han havde begyndende spat.. MEGET lidt, men det var der. hun sagde, at man skulle kigge længe efter det.

    Ved ikke om det kan være det? Det kunne godt lyde lidt som det, nemlig smiley


  • #7   4. jan 2012 Karo & Bassen<3 : Det var også en mulighed. Hvor var den hævet fra og til? Koda er i hele den nederste del af benet, meget omkring og lige over koden.

  • #8   4. jan 2012 Jeg mener at det var fra knæet og ned til koden, altså piben eller hvad det hedder, men jeg mener også det var specielt lige omkring koden smiley

  • #9   4. jan 2012 OH NO! Ikke godt. Men så er det da også med at reagere. det kan godt være jeg spørger dumt, men hvilken behandling fik den så?

  • #10   4. jan 2012 Er der meget mudder på folden? For så er lysten til at bevæge sig mindre. Og det kan give hævede en hvis den ikke bevæger sig nok smiley

  • #11   4. jan 2012 Hvis den har spist noget halm eller hø, wrap der er dårligt/muggent kan den ha fået en forgiftning..

    Det prøvede jeg sidste vinter med min hoppe, hvor hun også lige pludselig stod med 4 hævede ben..

    Og vi mistænkte noget hø hun havde fået og det samme mente dyrlægen..

    Der gik 14 dage så var benene normale igen..


  • #13   4. jan 2012 Karen S: Der er kun mudder ved foldens indgang, han har en meget stor fold for sig selv. Så synes ikke det skulle være det og han plejer heller ikke stå stille, han er meget aktiv selv om han pt. går alene smiley

    *Amour * Baronen * Bimmer *: Jeg tror bare ikke det er det, da stedet jeg står på har en meget høj standart(Men derfor kan det jo godt ske, det er svært at se). Gav i nogle form for behandling eller hvad gjorde du?

    Berit & Fareed * LAR *: Du skulle ikke give medicinsk behandling eller lignende? Blot masser af gå ture og masser af fold tid? smiley


  • #14   4. jan 2012 Nej der blev ik gjort noget, tog bare høet fra hende..

  • #15   4. jan 2012 Okay, wrap er også taget fra ham smiley

  • #17   4. jan 2012 Jeg ville i første omgang finde ud af, om hesten har feber. Men det kan være svært at vurdere, da hestes temperatur svinger alt efter hvilken tid på døgnet du tager temperaturen, samt er den også forskellig fra hest til hest. Så hvis man ikke ved, hvad hestens normaltemperatur er, så kan det være svært.

    Jeg ville under alle omstændigheder kontakte dyrlægen hvis jeg stod med sådan en hest. Som det er sagt, kan nogle heste få hævede ben (galle) af at stå stille, men det burde ikke udvikle sig så drastisk - og det forsvinder når hesten er under arbejde.
    Min umiddelbare indskydelse ville være "rosen" (en betændelsestilstand i benet) som følge af fx. muk eller andre inficerede sår. Jeg tænker også, om det måske kan være en allergisk reaktion, da det er lidt atypisk at alle fire ben hæver op.

    Muk kan sagtens komme selvom du vasker ben hver dag. Hyppig vask kan faktisk øge risikoen for muk, da vandet vil udtørre huden og fjerne de naturlige, beskyttende bakterier. Dermed kan der opstår små revner og sprækker i huden (der er så små at du ikke kan se dem) og det kan give god grobund for muk.
    Min hest havde muk sidste år, og selvom jeg også vaskede og børstede jævnligt, opdagede jeg det først da det havde spredt sig i hele koden. Det kan være svært at opdage, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.

    Så kontakt dyrlægen i morgen tidlig.


  • #18   4. jan 2012
    Magister Equie .: Mange tak for dit svar, det gav klart mere klarhed. Jeg er altid meget opmærksom på mug, da han har 4 hvide sokker. Han har aldrig haft det eller tendens til det, men det kan da være. har bare været så påpasselig. MEN det kunne da godt tyde på det var noget af det andet. Ville bare lige høre hvad folk mente, har også ringet til mor og søster for vurdering, da jeg simpelthen er en kylling og helst vil ringe til dyrelægen bare hesten har en lille skramme. haha.
    Men din besvaring gav lidt mere afklaring og i og med det kan være så mange ting, er det dumt at tage chancen, så ringer i morgen og høre hvad de siger.
    Så kommer der lige en update her i morgen engang smiley


  • #19   4. jan 2012 Lyder fornuftigt. Vil glæde mig til at læse den opdatering smiley

  • #20   4. jan 2012 Og lover den kommer smiley

  • #21   4. jan 2012 Han fik ledbehandlinger, stod 4 uger, var ikke helt rengåede så stod 4 uger mere, og så 8 ugers genoptræning ..

    Men hvorfor skulle det være det, der er så meget andet det kan være! smiley

    Ihvertfald, god bedring med den, hvis man kan sige det! smiley


  • #22   4. jan 2012 Årh for pokker, håber ikke det er det så! Men ja, lad os håbe det er noget andet.
    Men mange tak, der bliver ringet i morgen, kun det bedste til min baby smiley


  • #23   4. jan 2012 Okay, der er godt nok mange ting det kan være! Det er vist langt det bedste at få dyrelægens vurdering smiley

  • #24   4. jan 2012 én af vores heste har lige haft det samme, fra den ene dag til den anden, dyrlægen kunne ikke sige hvad det var, vi lod den stå i spand med sæbevand et par minutter af gangen, og det var helt væk på 2 dage, men dyrlægen kostede 1500,-kr.

  • #25   5. jan 2012 Team Malle. Jessica & Marseille<3 .: Det er surt, men hellere være på den sikre side! smiley

    ALLE SAMMEN UPDATE: Var hos Koda i dag og hævelsen var blevet værre på bagbenet, ringede derfor til dyrlægen for at rådføre mig. Hun synes det løs mærkeligt og sende en dyrlæge ud. Hun troede han havde spist noget han ikke kunne tåle, da der var rigtig meget væske i benene. Det kunne også være pga han er kommet i så god form og så pludselig har stået stille nogle dage. Men han fik en sprøjte mod hævelsen og skal nu gå ture og skridtes og let trav de næste 3 dage og så ska jeg vurdere om det er blevet bedre smiley

    Man tak for jeres hjælp alle og er glad for der intet var. I øvrig synes dyrlægen han var blevet rigtig lækker at se på smiley Og Koda som hader dyrlæger og går helt amok, nussede hende i hovedet. Fremskridt!!


Kommentér på:
Hævede ben: Har i oplevet dette?

Annonce