{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Halt 4 - års!!! {{forumTopicSubject}}


Er det normalt at en knap 4 årig pony pludselig begynder at halte?
Jeg syntes jeg anede det på folden for et par uger siden hvor hun kom fræsende ned at en skåning og da hun slog i trav så det ud som hun haltede. men jeg var ikke sikker.
Igår ville jeg longere hende lidt og efter at hun have gået helt bananas med fuld fart fordi hun var frisk, haltede hun igen i trav.
Hun har kun prøvet at longere for en mds tid siden - ca. 4 gange. ellers har hun bare haft fred til at vokse - syntes dig ikke hun er blevet større inden for de sidste 4 mdr.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt 4 - års!!!
  • #1   7. jan 2012 Hun kan sagtens være kommet tilskyde på folden.
    Det med de halter har intet at gøre med hestens alder smiley


  • #2   7. jan 2012 Nu tænker jeg bare om hun allerede nu kan have spat og andre ben sygdomme?
    Jeg har læst andre skrive om årsager som slappe led og sener, kodeforvridning, vokseværk...


  • #3   7. jan 2012 Få den undersøgt ved dyrlægen med hensyn til røgten og ligende så kan du få afklaret om det er noget, hvis du er bange for diverse sygdomme smiley

  • #4   7. jan 2012 Jeg håber bare det er noget der kan afhjælpes smiley jeg skal have tænder raspet på begge heste, og så må dyrlægen lave en haltheds undersøgelse ved samme lejlighed.

  • #5   7. jan 2012 det håber jeg. jeg har valgt ikke at dyrlæge forsikre hende her fordi hun kun kostede 2500kr da jeg købte hende.... og børnene er bare så glade for hende. Hun skulle jo tilrides nu her smiley vi må se hvad dr. dyr siger. tak for alle jeres svar.

  • #6   7. jan 2012 Ja koldt vand i blodet smiley
    De kan sagtens ha lavet ballade på folden, bare gi den helt fri en uge eller to, og prøv så at tjekke den igen smiley


  • #7   7. jan 2012 Det kan godt være unghestespat ja, men giv den lige 14 dage fri også kig igen. Den har nok lavet en lille kodeledsforvidning,

  • #8   7. jan 2012 vil lige gøre opmærksom på at den har alm. hesteforsikring - bare ikke dyrelægeforsikring til dækning af regninger.
    Men du har ret i at når vi nu er blevet så glade for den kan vi jo ikke nænne at aflive den hvis den skulle blive behandlings krævende på et tidspunkt, og der ville vælte ind med tårnhøje dyrlæge regninger.
    Forsikringsdamen jeg snakkede med dengang syntes ikke jeg skulle sygdomsforsikre hende når hun var købt for under 5000kr. at det var hun jo ikke værd.
    Hvornår vælger i andre at lade jeres heste sygdoms forsikre? Specielt når i har mere end en hest?


  • #9   7. jan 2012 Bege mine er sygeforsikret! Udgifterne til dyrlæge er lige store om det er en dyr el billig hest. TIlgengæld er kun den ene uanvendelighedsforsikret - min hoppe er ikke - den kan gå i avl hvis den bliver "uanvendelig".

  • #10   7. jan 2012 Jeg halter også i tide og utide smiley

    Det jeg mener med det er at når hesten halter måske lige lidt. vil jeg tage den med ro og se tiden an. og næste gang dyrlægen er i stalden vil jeg lige høre ham / hende ad. min hoppe kan godt halte når hun laver Freak outs, hun er ren i røngen og det hele. men ham med de dårlige forknæ halter aldrig.

    Her i stalden har vi hypokondern og den stærke.

    det er morsomt og se på.


  • #11   7. jan 2012 Ha ha der kan man bare se smiley Jeg havde aftalt me dmin dylæge i august at han skulle komme og raspe tænder igen her i starten af det nye år - så jeg skal bare have en tid og så kan han kigge igen. Idag da jeg havde hende ude af folden haltede hun ikke - men var dog lidt øm (går uden sko og ømmer sig på grusvejen).
    Men jeg tager imod rådet om lige at se tiden an - i har nok ret i at hun har bulret for vildt rundt eller været lidt uheldigt på et tidspunkt. Vil lige have snakket med min forsikring igen - angående sygeforsikring... det ville være træls at komme i en situation hvor pengene pludselig begynder at spille en rolle smiley


  • #13   8. jan 2012 min islænder hoppe er også sygeforsikret. Fik jo bare at vide af forsikrings selskabet at de normalt ikke anbefalede at man lavede sygeforsikring på heste der kostede under 5000kr. og det er altså dansk hesteforsikring... men det er da helt bestemt noget jeg vil gøre nu da vi har haft den lille et stykke tid og er blevet glade for hende.

    Og jeg er godt klar over at "billige" heste også kommer til skade.


  • #14   9. jan 2012 Nå - jeg var heldig at få en tid ved en dygtig heste massør til begge mine heste. tænkte at det kunne være en god investering da ismulen jo lige er startet proff tølt træning og så kunne det jo være at massøren kunne finde noget muskulært der lavede rav i den - siden at haltheden jo kommer og går.

    Og det fandt hun smiley Pochahontas var meget øm i den store skulder muskel der går rundt om skulderbladet og ned ad ryggen. Specielt lige bag skulder bladet et lille stykke fra manken.
    Fik instrukser på at massere hende dagligt (fik vist udførligt hvordan) i 2-3 uger og så skulle hun holdes i gang med små trækketure i skridt og trav. Massørens gæt var at hun er skredet ud eller landet forkert og fået et stød hele vejen op igennem benet og til skulderen.
    Efter massøren var kørt kom dyrlægen for at raspe tænder - også en tid jeg fik pga et afbud - og han ville også se hvordan massagen virkede og så evt. give hende laser behandling om nogle uger hvis det ikke bedrer sig.


  • #15   9. jan 2012 men nu hvor emnet er kommet på bane med forsikring så...

    Hvor højt ville i sætte sundhedsforsikringen på den lille pony jeg har i mine annoncer?
    Ville i uanvendeligheds forsikre hende?
    Er det livsforsikringen der er lovpligtig og hvad skulle den så sættes til ?

    Jeg har ingen afstamning på hende, hun er vokset op hos en gammel mand (god ved sine dyr) og har aldrig været passet med vacc, ormekur, tandraspning, unghestefoder, håndtering osv før hun kom til mig for et ½ år siden.

    Hun bliver 4 en gang i foråret, er nu passet med det hele, blev købt for 4500kr, bliver sendt i tilridning så snart hun igen er klar, er god til at springe, alletiders omgængelig for mindre børn og har pas, chip og hvad der tilhører.


Kommentér på:
Halt 4 - års!!!

Annonce