{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.178 visninger | Oprettet:

hjælp-forfangen islænder {{forumTopicSubject}}

hej
jeg vil gerne ha hjælp af alle der HAR erfarring med forfangenhed.

frida var forfangen i sommer-juli mrd. hun kom på stald og fik halm i 14 dage,og derefter på græs med mundkurv.hun var kun halt i ca 14 dage.

hun har lige haft smed og nu er hun varm i den ene hov igen,kun den venstre for,samme som i sommer.
dyrlægen sagde hun skulle ind og på halm,og det er hun og hun får æblecidereddike,hun er ikke halt den her gang,heller ikke i trav,slet ikke,kun varm i 1 hov.

mit spørgsmål er om hvad hun må få efter de 14 dage på halm?
må hun få hø?

er der andet hun kan tåle?

hun er til den tynde side efter en sommer med mundkurv.ellers har hun været ret rund.

jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen igen,vil bare høre om andre har god erfarring med noget

knus joan og frida


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp-forfangen islænder
  • #1   10. jan 2012 frida går fint med mundkurv,men købte også en rigtig dyr,men god en.hun spiser fint græs med den på,bare ikke mere end hun kan tåle.men tak for hjælpen.
    jeg vil nemlig gerne give lidt hø,når hun kommer ud alene nu, på sand.ellers går hun i løsdrift med andre islændere,men de får wrap,desværre,det er det der fik forfangenheden frem igen.


  • #2   10. jan 2012 Hun skal ind på HØ..

    - DROP græsset det næste halvårs tid, hvis du har mulighed for at hun går på jordfold med stråfoder og/eller på Ugødet enggræs.

    En varm nat kan slå hende nemt ud, selv i vinteren, når det er så kort tid siden..


  • #3   10. jan 2012 Joan, bare ikke mere end hun kan tåle kan hun ikke selv tage stilling til.. Hvis hun bare græsser(nipper) i 3 timer når der har været en varm nat, jamen så KAN(ikke nødvendigvis med det gør) slå hende ud, fordi der pludselig er meget sukker i det rigtig korte græs...

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #4   10. jan 2012 Jeg ville give hø og halm blandet sammen,ellers vil hun nok kun tage høet. sørger for hun får lidt af gangen så hun får ca hver 4 time.Ikke kun halm der er der ingen næring i.
    Kan du komme i nærheden af ølgær er det rigtig godt til at holde tarmflora i orden og måske lidt roepiller uden sukker indhold vil hun heller ikke tage skade af.
    Er hun svær at vende det er jo et typisk tegn, måske du har været heldig at taget det i opløbet.
    Husk når hun nu er klar til det at motion er rigtig godt, så får de heller ikke så let for meget hvis de også bliver brugt.
    Det er nok hvad jeg ville gøre, nu hvor hun ikke er decideret akut forfangen


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #5   10. jan 2012 Hvis hun ikke er tyk er høet nok bedst for hende små hyppige måltider.

  • #6   10. jan 2012 Revital Cubes og Linamix er så godt til forfagne heste.. + vitampiller, hyppolyt og biotin.. Aram lagde på det jeg vil sige en skala 2,5.. Han havde svært med at gå hurtigt, og det gjorde ondt på sten, grus, ujævt områder... smiley Nu galopperer han på grus smiley

  • #7   10. jan 2012 frida går fint,er frisk,og vil gerne løbe,hun er slet ikke tyk,.
    tusind tak for alle jeres råd, jeg vil finde noget af det foder til hende.


  • #8   10. jan 2012 Almindeligt hø, og lucerne til heste med tildens til forfangenhed smiley

  • #9   10. jan 2012 supert,tusind tak, tror nok vi skal klare os nu, men vender tilbage,senere :O)

Kommentér på:
hjælp-forfangen islænder

Annonce