{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
731 visninger | Oprettet:

Foderplan (evt. foderprogram) hjælp!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået anbefalet denne foderplan af en sød pige, og syntes faktisk den lyder rigtig godt..

nogen der kan hjælpe med at regne ud om hesten er dækket fuldt ind med hvad den skal have, og om tallene ser fornuftige ud?

og er der nogen der kan sige ud fra foderplanen, om det er en plan der er god for min hest som mangler huld og energi - umiddelbart syntes jeg selv det ser sådan ud.

Tak for hjælpen smiley

100g Travo sport
1000g Build up mix
500g lucerne (vælg selv, personligt vil jeg sige gold fra dangrønt eller gls)
500-700g fiberpiller, alt efter huld
og evt. en god olie - epona eller hippodan omega 3-6-9 olie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan (evt. foderprogram) hjælp!!
  • #1   11. jan 2012 Hvilken race er hesten og hvor høj.

    Hvor meget bliver den redet og på hvilket niveau.

    Hvor meget hø og wrap får hesten er der eventuelt en analyse på dette eller ved du hvilket slet det er fra, står hesten på halm ?

    Kan ikke sige om den er dækket ind uden disse oplysninger (o:

    Så skal jeg se om jeg ikke lige kan nå at få lagt det ind senere, men skriver eksamens projekt, så skal lige have lave noget der først (o:


  • #2   11. jan 2012 Hesten er en dv hoppe (halv fuldblod) på 15 år og 171 i stg.

    Hun bliver redet 6 dage i ugen i dressur af en times varighed (LA-niveau)

    Hun får 12-15 kg hø fra 1. slet.

    Hun står på halm.

    Håber det er oplysninger nok smiley

    og tusind tak for hjælpen på forhånd smiley


  • #3   11. jan 2012 Det er super fint (o: skal lige hente barn så laver det i løbet af aftenen (o:

  • #4   11. jan 2012 Hej
    Så fik jeg endelig lige tastet det hele ind og det ser rigtigt fint, har ikke taste noget olie ind da hun får rigeligt og det ligger lige på grænsen hvis hun får 15 kg hø og under i energi hvis hun kun får 12 kg, så med 12 kg ville jeg give 1 dl olie.

    Har tastet høet ind som sent slået da det har jo mistet en del kraft af at være oplagret.

    Af fiberpillerne skrev du ikke hvorfra så tog dem fra miljøfoder

    Med venlig hilsen
    Camilla


  • #5   11. jan 2012 Tusind tak smiley

    åhh.. fiberpillerne er fra horselux smiley

    Så det ser altså godt ud med den foderplan, og så er hun dækket ind med det hun skal?

    og med 15 kg hø er hun dækket ind - men med 12 kg hø skal hun tildeles 1 dl olie?

    er det korrekt? smiley


  • #6   11. jan 2012 og regnede du med 500 eller 700 gram fiberpiller? smiley

  • #7   11. jan 2012 bare 500 g og har sat den til Hårdt arbejde hvilket måske er lidt højt, men forstod at du gerne ville have den til at tage lidt på (o:

  • #8   11. jan 2012 Og hvis nu hun f.eks. får 10 kg hø, hvad skal hun så sættes op i af foderet for at have nok energi? (ikke at det bliver actuelt, men rart at vide) smiley

  • #9   11. jan 2012 Ja hun må meget gerne tage ca 30 kg på smiley

  • #10   11. jan 2012 Den er meget svært når der ikke ligger en analyse af høet og programmerne kan desværre ikke finde ud af den tabte nærings værdi af hø. Hvis høet er i super stand og kanont opbevaret så nej. Hvis jeg går ind og taste hende på 1 slets hø fra 2011 må hun kun få 10 kg og gennemsnist høet fra 2008 går hun også over på. Dog plejer man at sige at hø som har ligget til efter nytår har mistet det meste af deres nærings stoffer og derfor tastet ind som som slet da næringsstofferne er meget lavere (o: Så jo tættere på sommeren jo mere hø ville jeg tildele, hvis det ikke er muligt at få fast i lidt wrap.

    Selve foderet ser find ud og vil gå over i mineral og vitaminer, hvis den får meget mere, så jeg ville nok hellere tilføre lidt havre hvis det var .


  • #11   11. jan 2012 Hun kan desværre ikke tåle wrap - maven går i stykker smiley

    men så ser foderplanen således ud:

    1 kg build up mix
    500 g. green power gold
    500 g. fiberpiller
    100 g. travo sport
    1 dl. olie
    12 kg hø

    Passer det? smiley

    Og hvad så med en sommerfoderplan? der går hun på græs døgnet rundt og rides ca det samme. smiley


  • #12   11. jan 2012 Har du horselux i dit foderprogram? smiley

  • #13   11. jan 2012 Det er dem jeg har lagt ind horselux fiberpiller kommer fra Miljøfoder (o:

    Bliver nødt til at arbejde videre med mit eksamens projekt, men prøver at se om jeg får til imorgen (o:


  • #14   11. jan 2012 Super.. tusind tusind tak for hjælpen!! det var virkelig pænt af dig! smiley

    Jeg fodre lige nu med horselux easy, og vil jo egentlig gerne lige bruge resten af det jeg har - hvis du får tid i morgen, vil du så se om jeg kan erstatte travo med horselux easy - bare så jeg lige kan få det brugt, og så gå over til travo bagefter? smiley og hvis ja, hvor meget horselux easy jeg så skal bruge?

    God fornøjelse med eksamens-projekt - og endnu engang tak for hjælpen smiley


  • #15   12. jan 2012 Hej igen.

    Jeg har nu indkøbt det nye foder, og lige forsøgt at blande et måltid med det forskellige ting for at se hvordan det lige skulle gøres..

    men jeg syntes at 500 gram, green power gold er voldsomt meget,,

    hvis nu hun kun for 300 gram pr dag, hvor meget skal hun så have ekstra af de andre ting?

    Har du tid og lyst til at regne det ud? smiley


Kommentér på:
Foderplan (evt. foderprogram) hjælp!!

Annonce