{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
724 visninger | Oprettet:

Bid - unghest? {{forumTopicSubject}}

hej Kloge åger smiley

Har brug for hjælp! smiley
Jeg har den her unghest(6år) Hun blev tilredet for 1+ år siden også haft voske pause.. Nu er jeg så begyndt på hende igen i sommers men efter hun er blevet flyttet på rideskole og vi rider i hallen er det som om at ikke vil stoppe.. Jeg skal nærmest hænge mig i tøjlen før hun stopper.. og jeg har ikke lyst til at ødelægge hende mund og det ser ikke særlig fixset ud at jeg sidder og hiver sådan i hende.. HVAD kan jeg gøre,,? skifte bid ? hovedtøj ? ((Vi arbejder med parader.))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid - unghest?
  • #1   12. jan 2012 Jeg tænker at starte lidt forfra og indøve stopsignalet lidt på ny. Ville jeg i hvertfald prøve.

    En anden ting kan være tænderne. Få dem tjekket hvis det er noget tid siden sidst


  • #2   12. jan 2012 Samt bruge stemmen som en hjælp;)

  • #3   12. jan 2012 Ida - Vi øver det hver gang vi rider(vi er staret helt fra bunden igen)

    Ja det kan være det var en ide ..




  • #6   12. jan 2012 Maria: tror altså bare ikke ud fra det du skriver at i træner det rigtigt. Du skal jo netop ikke hænge dig i tøjlen for at stoppe hesten.

  • #7   12. jan 2012 heidi - det gør vi osse.. som skrevet før - vi er staret fra bunden af igen.

    Line og ida - Jeg har tilredet mange heste og har haft arbejde hvor jeg skulle tilride andre folks heste. så jeg tror nok jeg kan finde ud af at ride!
    Hold op hvor bliver jeg træt af folk der kommer med komentar som ikke svare på det jeg spørg om. ud over det så har jeg prøvet at finde en underviser og søgt råd på min rideskole .. det eneste jeg får at vide er - " så tag ved den - " smid den i en longce med indspændingpå så skal den nok lære det" hvilket jeg er meget meget imod. derfor vil jeg ikke modtage undervisning og jeg rider ikke dressur så det er slet ikke en mulighed at få undervisning.
    også vil jeg virkelig gerne vide hvad i vil gøre hvis jeres hest løber af h til med jer?



  • #9   12. jan 2012 Start fra jorden af igen...

    Øv en verbal kommando.. Når du stopper hende så brug din hånd, samtidig med pres på bid, enten foran på bringen eller på næsen når hun stopper hver gang på dette, så kan du begynde at tage hånden mere og mere væk...

    Når hun så stopper 100% på bid og lyd kommando, så er det tid til at komme i sadlen igen og vande lydsignalet ud og du kan vænne hende til sæde signal osv smiley

    Det vil tage tid, men nogen heste kræver bare mere tid end andre smiley
    Håber det lykkedes...


  • #10   12. jan 2012 Har selv gjort det med min, startede dog fra verbal kommando, brugte "Wooow" og så arbejde med op derfra, da jeg ikke synes hans stopsignal sad helt i skabet for ca 2 år tilbage og besluttede at "omprogrammere" ham..

    Og kan sige at det stadig virker, med den verbale kommando smiley


  • #11   12. jan 2012 MLC - Hun er let styre fra jorden. hun stopper ved WOOW og et bildt tryk i grimen.eller bare et stop plus hund stopper når jeg gør. og går tilbage ved back.. Hun kan "longseres uden longce og vener om når man siger "ven om.. hun sættes igang med stemmen og kropsprog. Hun kan styres 99% fra jorden(sidste1% er når araberen finder frem) smiley

  • #12   12. jan 2012 Må tilslut mig de andre.. Du er nødt til at starte forfra med hesten, hvilket jeg kan læse at du igang med. Men hesten forstår ikke signalet, så derfor er man nødt til at tage et skridt af gangen. Evt starte fra jorden af og indøve stop. Det nytter ikke noget at give den skarper bid på, hesten vil jo alligevel kunne stikke af med dig uanset hvilket bid man så har på. Det er fordi stopknappen ikke er indprintet godt nok. Også er det jo lige meget hvor mange heste man tilrider.. smiley Den her kan jo godt være anderledes..

  • #13   12. jan 2012 Team - læs gerne mit sidste indlæg.

  • #14   12. jan 2012 Hvis stopsignalet er helt på plads, som du giver udtryk for, så vil mit bedste bud også være, at noget af udstyret irriterer hesten. Tænderne vil være en meget oplagt mulighed at få tjekket først. Ellers er det bare at tage tingene fra en ende og få tjekket alt igennem til du finder problemet smiley

    Men umiddelbart synes jeg også det lyder som om der er et problem med kommunikationen mellem jer, som der bør arbejdes med.

    Du kan evt. prøve, at ride hesten i en blød kapsun, eller blot have grime under hovedtøjet, så du kan stoppe med for tryk på næsen og så kombinere det med biddet, hvis atlså det er grime du træner den i, når du træner fra jorden? Altså prøve at få indarbejdet stopsignalet i den træning, som hesten allerede har fået indlært. Det er selvfølgelig ikke biddet, der skal stoppe hesten, men primært ben, vægt og sæde.

    Ved ikke lige om jeg fik formuleret det hele korrekt, men ellers er du velkommen til at sende mig en PB, så kan jeg forklare nærmere.

    Held og lykke med træningen smiley


  • #15   12. jan 2012 Maria C

    Også når du har fat i biddet?
    Det er jo der "det ømme punkt" er så at sige smiley

    Ellers ville jeg få en hjælper på, til at sidde på hesten, mens du stoppede hende fortil..

    For hvis hun kan stoppes fra jorden med verbal kommando, så burde hun også kunne fra ryggen...
    Så ville jeg overveje at få en dyrlæge/hestetandlæge til at kigge på hendes mund, for at se, om hun måske skulle have et special bid smiley
    Det kunne jo være noget med noget, en stor tunge, smal gane eller andet, der gør at hun bare skal have et smalt bid, bid med ekstra runge frihed eller andet..
    Det derfor jeg rider uden bid,(siger ikke det bliver din løsning) min havde ikke plads derinde, så han bed sig selv i kinderne (fede kinder smiley he he)


  • #16   12. jan 2012 Emilie -

    Jeg skulle ikke mene at udstyet skulle være problemet.. Jeg vil få tjekket hendes tænder da det er det eneste jeg ikke har gjort..

    Jeg kan bare ikke se hvor vores kommunikationens brist skulle være..
    det er en helt alm grime jeg bruger når vi træner fra jorden.

    jeg ved self godt man ikke skal sidde og rive i hesten og sidder heller ikke med hænderne helt oppe ved ørene på mig selv, jeg syntes bare jeg nogen gange må tage temlig hårdt ved hende for at stoppe hende fordi hun begynder at løbe af med mig.


    jeg havde tænkt jeg skulle prøve bidløst hovedtøj ?


  • #17   12. jan 2012 MLC - Jeg har haft dr.dyr ude dog har han ikke kigget på hendes tænder.. det var mere hesten i helhed.. ryg-ben- nakke..

    det store problem er at jeg ikke kan finde ud af hvorfor vi kan arbejde sammen fra jorden men alt ændre sig når man skal op på hende.
    skal lige siges jeg ALDRIG har ved ond ved hende!


  • #18   12. jan 2012 Maria C

    Nej nej det betvivler jeg ikke smiley

    Derfor kan der godt være noget der genere.. Altså der simpelthen tager fokus fra det arbejde i skulle udføre.. Om det så er biddet, en sadel der ligger forket (min har feks, da jeg skiftede til dressur, lagt lidt for langt fremme, så den klemte hans skuldre, det førte til at han ikke lave gode galopanspring, men blev pisse sur, hver gang) det er så lige det smiley

    Det kan være svært at samarbejde når noget feks gør ondt, selvom du ikke har gjort noget for det og kun vil din hest det bedste smiley

    Det kan være en gåde at have med heste at gøre til tider smiley he he




  • #19   12. jan 2012 Nu ved jeg ikke lige hvad bid du rider med, men det kan have en betydning smiley
    Og tænderne, hvis det nu ikke er tænderne, som det måske er (prøv selv at mærke efter om du kan mærke nogle spisser), vil jeg prøve med et andet næsebånd, kender en der skiftede fra kryds, til hanoveransk, og nu adlyder den let på tøjlen smiley
    Held og lykke med det....


  • #20   12. jan 2012 Tak for alle svarende.. jeg vil prøven at få kigget på hendes tænder om det kunne være det:)

  • #21   12. jan 2012 Jeg er ligeglad med hvor mange heste du har tilredet. Det hjælper jo ikke på problemet du har. Som sagt tidlige tror jeg at du skal lære hesten kommandoen stop måske først fra jorden, derefter fra ryggen i skridt osv. Men som du jo siger så øver du en masse parader. Jeg konstatere bare at man jo skal lave disse parader for sæde og ben og ikke ved at hænge/ hive sig i tøjlen som du skriver du behøver at gøre.

    Så jeg prøver igen. Lær den kommandoen stop og evt brug stemmen med dit wooow hvis hun lytter til det.

    Men må også forvente at få nogle kommentar med på vejen når du selv laver et indlæg. Og det er det vi giver dig. ;o)


  • #22   12. jan 2012 Ja okay, det lyder også som en god idé du selv kommer med, mht. at prøve en bidløs trense på hende smiley Håber du finder problemet i hvert fald.

  • #23   12. jan 2012 Ida - jeg behøver ikke få ting af vide flere gange for at forstå det.
    du gav mig ikke svar på det jeg spurgte om så dit svar var ikke brugtbart. -




  • #24   12. jan 2012 Okay så at man kommer med tre muligheder for hjælp er ikke brugbart!

  • #25   12. jan 2012 Tænker nu også at det kan være brugbart at få at vide hvis man gør tingene forkert. Det er vel også for at få friske øjne på problemet du søger.

  • #26   12. jan 2012 Hej Maria smiley

    Nu har jeg hurtigt skimmet igennem hvad folk har svaret dig, og ved ik om jeg måske har overset de jeg har i tankerne at skrive til dig.....
    Så du må bære over med mig hvis dette er nævnt.

    Prøve at indlære en overdreven brug af dit sæde. Nu ved jeg ikke hvordan du rider...... Men hver gang du vil ned i fart så skyd dit sæde bagud...... Jeg ved ik om det er noget du kan bruge men det er da et forsøg hver.
    Men helt klart..... som alle andre skriver, kig på tænderne.... det ku jo være at det løser problemet
    (for mere uddybning er du velkommen til at skrive PB)

    Håber du finder en løsning


  • #27   13. jan 2012 Lilan - Det er et forsøg værd. smiley
    Jeg har også ringet til dyrlægen idag og fået en aftale i næste uge:D men ser frem til at finde ud af om det er det som er problemet..


Kommentér på:
Bid - unghest?

Annonce