{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

Hvem skal blande sig i priserne på hesten? {{forumTopicSubject}}

Jeg undre mig lidt over at i et forbund eller en race, så vil folk gerne blande sig i hvad andre tager for sin hest...

Fiktivt:

Altså hvis jeg nu avler arabere, så er der folk der bliver forfærdet over at jeg vil sælge en hest for fx. 1000,- men det syntes andre araberfolk at det er for billigt og syntes jeg skal sætte prisen op...

Måske vil de gerne have fx. 3000,- for en hest der svare til min, men de kan ikke få solgt den, så derfor føler de at jeg presser priserne fordi jeg sælger til 1/3 del.

Men i bund og grund kan der jo være mange årsager til at netop deres hest koster det 3 dobbelte og mange grunde til at min kun koster en 1/3 , men hesten kan jo være lige god af den årsag...

Jeg forstiller mig at jeg selv har en hingst(fordi det har jeg) og den anden skal købe sig en bedækning, der er allerede en stor forskel i de udgifter jeg og de har haft og her er føllet ikke engang født, så kan de være at de andre får scannet, måske flere gange og jeg slet ikke, endnu en udgift til dem, som jeg så spare...

Så kommer der det at jeg har mine gående hjemme, men måske har de andre opstaldet ude og derved har de igen en større udgift end jeg...

Er det helt rimeligt at andre skal blande sig i hvad nogen tager for et føl?

Er det ikke helt op til ejere/avler?

Man ser tit at nogen så siger, den er nok ikke så god så, men vi antager at føllene er fulstændigt ens og afstamningen er ens(ved godt at det kan man ikke) så hestene er altså helt ens, giver det så nogen ret til at udtale sig?

Jeg antager at der er folk der udtaler sig helt uden at have set disse dyr og det undre mig meget...

Fordi en hest er billig behøver den jo ikke være en dårlig hest...

Et eller andet sted handler det vel om at nogen gerne vil holde priserne "kunstigt" oppe eller "kunstigt" nede...

Jeg kan se at der ikke ville være noget i vejen for at jeg (i exsemplet) kunne sælge min hest for de 1000.- men jeg da er forstående for at andre skal have en højere pris for at få det hele til at hænge sammen...

Hvis vi igen antager at jeg bare har en hoppe og en hingst, jeg skal ikke leve af det og jeg laver alt med håndkraft, så har jeg langt mindre udgifter end et stort stutteri med 30 heste, ridehal og ansatte, maskiner og moms regnskab, men det gør vel i bund og grund ikke min hest ringere...

Er det ok at udtale sig om kvaliteten af det ene dyr frem for det andet?

Jeg mener selv at det handler om udgifterne bag det her føl ikke om kvaliteten... Jeg tror der bliver avlet dårlige heste på store steder og så sandelig også hos hobby avleren, men at det bestemt er op til ejeren at fassætte den pris de vil have...

Også uden at andre skal tale dårligt eller nedladende om den ene eller anden hest...

Hvad synes du, er det ikke unfair kunkurrence at udtale sig om en hobbyavler frem for et stutteri? er det ikke den pågældene køber der må tage den beslutning og det er den ene frem for den anden, personligt kan jeg da se flest fordele ved at købe den billige, vel at mærke at den er lige så fri for fejl som den anden, det er jo så købers opgave at undersøge dette, grundigt...

Jeg tror nok at man har en smule større sikkerhed i at købe ved en stor avler juridisk, men det kan jo også være svært at komme igennem med en problematik på et stort stutteri, fordi de formentlig har en god advokat, men også svært, hos den lille hobbyavler, hvis han/hun ikke vil erkende et problem... så her tror jeg måske også de står lige...

Bare noget jeg har tænkt på flere gange igennem mine mange år i livet med heste smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem skal blande sig i priserne på hesten?
  • #1   21. jan 2012 Uanset hvad er det sælger der bestemmer prisen uanset hvilken salgs hest/pony det er. : ) Men må jo selv om at købe eller ej. Hvis man er intereserret må man jo spørge efter om prisen kan forhandles, hvis ikke er det bare ærveligt. : )

  • #2   21. jan 2012 Problemet er, at markedet, som det er den dag i dag, er købers. Ser jeg en annonce på en hest som er noget under standarden for den givende kvalitet på hesten, vil jeg i hvert fald selv som køber undre mig over, at den er så billig i forhold til de jævne heste.

  • #4   21. jan 2012 Det er sælger der bestemmer uanset.. Men hvis jeg sat og kigget på annoncer, og falt over en hest til 1/3 af den normale pris ville jeg tro det var noget meget galt med hesten, eller at det var svindel..

  • #5   21. jan 2012 Som Anne Katrine siger: Det er ejer/avler der bestemmer prisen...

    Men jo jeg syntes det er mærkeligt smiley


  • #6   21. jan 2012 Markeds prisen, ja den er der vel ingen der kennder i disse usikre tider, sådan som jeg forstår det så er det død svært at sælge pt, men en lavere pris udløser ofte et salg, men hvis man er bange for at træde nogen over tærene så er det jo svært at dompe priserne...

    Jeg tror ikke vi pt. har et stabilt marked og herfor kan man have svært ved at vide hvad man skal sætte sin hest ti, da den jo kun er det værd som en køber vil give...

    Derfor kan der være mange der har noget tilsalg, men som ikke vil sætte prisen yderliger ned, for hvis man ser 5 år tilbage, så kunne man få langt mere, men de sidder jo også med risikoen for ikke at få solgt...

    Jeg har det sådan at jeg ikke kan læse markedet lige nu, så derfor har jeg ikke noget tilsalg, men jeg ville nok sætte en hest meget lavt som tiden er, set i lyset af at jeg ikke lever af det og ikke har udgifter på det, da jeg ser det at avle som en hobby og en hobby koster jo lidt smiley


  • #7   21. jan 2012 Melissa:
    Det er da en forkert antagelse at hesten kun er det værd, som køber vil give!
    en hest til 100.000 er da ikke kun 50.000 værd, hvis det er det som en køber kan/vil give for den.
    Hvis sælger har fået en hest vurderet, er den det værd som den er vurderet til.


  • #8   21. jan 2012 Det er jo sådan at realistisk set så er din hest jo kun noget værd, hvis nogen vil betale, ellers er den jo intet værd, så det kan jeg ikke forholde mig til...

    Ingen køber ingen handel.

    Så er det jo bare en antagelse og den kan vi ikke bruge til noget, hvis du ikke får mad på bordet eller ikke kan betale dine regninger jeg kender ingen steder kan kan betale med andele i en hest.:(


  • #9   21. jan 2012 Jeg vil til deles give dig ret, men jeg har da en hest jeg kun har givet 2700,- for leveret, den fejler intet og den har boet hos mig i snart 13 år, så den holder ikke hver gang, det er en problematik mellem køber og sælger, at du har valgt at gøre sådan forstår jeg godt, men jeg tror ikke at prisen afgøre om hesten får det godt, langt fra...

    Men jeg kan godt følge dig, men er ikke sikker på at det er det rigtige argument for din bedste ven....

    Gid det var;)


  • #10   21. jan 2012 Erklære mig enig med Aamira .. Hellere sætte en højere pris - og afvente den RIGTIGE køber..

    Man skal ikke bare sælge en hest til den første som melder sig, og specielt ikke til underpris.. Da som Aamira skriver, vil hesten højest tænkeligt ende som kastebold.


  • #11   21. jan 2012 Hvem vodere så hvad prisen er for den enkelte hest?

    Hvor kan jeg så se hvad jeg skal tage for min hest, så den ikke sælges til under pris, de tal jeg brugte er fiktive, bare så du ikke tror det er reelle priser, det kunne lige så godt være 10.000,- og 30.000,- meningen er den sammen...

    Tror du så på at en hest til 100.000,- aldrig kan sælges til et dårligt menneske, måske ikke et dårligt menneske gennerelt, men måske for netop lige den hest???

    Jeg tror ikke på at en dyr hest har det bedere end en billig...


  • #12   21. jan 2012 Ejeren sætter prisen :o)
    Og man kan få andre til at vurdere hesten, som har forstand på dette :o)

    Prisen sættes jo efter race - fx er en shetter jo ikke i samme prisklasse som en BH hest eller afkom derfra :o)
    Ligeledes sættes prisen jo efter afstamning - en hest med blå eller røde papire vil oftest være dyrere end papirløse eller med grønt pas.
    Ligeledes gør stævneplaceringer fra hesten selv eller afstamningen sig gældende :o)
    Og selvfølgelig udfra hestens kunnen eller potentiale :o)

    Jo selvfølgelig kan en hest til 100.000 sælges til et "dårligt" menneske. Ligesom en hest til 5.000 kan sælges til det mest fantastiske menneske i verden :o)

    Prisen på hesten afspejler jo ikke hvilket menneske og dets personlighed, der ejer den.


  • #13   21. jan 2012 Prisen sættes ene og alene af ejeren!!

    I skriver vudering... jamen hvad kan man bruge den til??
    Fint at spørge en om hvad vedkommende mener hesten er værd.. men det er jo ikke ens betydene med at der er kunder der vil give den pris..

    Den egentlige vudereing får man først i det øjeblik der reelt er nogen der står med f.eks. 20.000 i hånden.. det vil jeg give for din hest... alt andet kan man reelt ikke bruge til noget.


  • #14   21. jan 2012 ^ Tøsen ^

    Det er jeg så ikke enig i. Så er vi jo igen ude i at det er køber der bestemmer hvad hesten skal sælges for smiley


  • #15   21. jan 2012
    Ejer sætter prisen - men det er ikke altid den rigtige, fordi i ejeres øjne er deres guldklumper jo meget værd!

    Hesten er ikke mere værd, end hvad køberne vil give.
    Hvilket nogle bliver fornærmet over, men som nævnt oven over, så tror mange at deres kræ er meget mere værd, end de egentligt er.

    At man så holder på sin pris, jamen det må man selv om - så tager det nok bare længere tid at få solgt hesten, hvis man overhovedet gør :o)


  • #16   21. jan 2012 Nej det er ikke køber der bestemmer prisen!! Men hvis du nu spørger din ridelære eller en ven hvad skal min hest koste.. og vedkommende siger 40.000 - det kalder du så en vudering, men i mine øjne er det ikke en vudering,

    En vudering i mine øjne en der har reel interesse i hesten og sætter en pris han / hun vil give... det er så op til sælger at bestemme om han / hun vil sælge til den pris...


  • #17   21. jan 2012 Rigtig mange læner sig op af " vuderinger " som intet hold har på sig... og det giver dem et urealistik billede af hvordan prisen skal være på deres heste..

    Men vil du nu ha' 40000 for din hyp... ja men så må du jo vente til der kommer en der vil give prisen... måske om 6 mdr. eller 1 år..
    så kan du jo gange udgifterne med det antal mdr. som du skal vente på købere, lad os sig 6 mdr x 2500 ( udgift til opstald, smed dyrlæge mm. ) dvs en udgift på ca. 15.000 på din hest,.... dem kan du så trække fra salgsprisen på de 40.000 - nu er prisen så 25.000 på den....


  • #18   21. jan 2012 Jo men så er der også de urealistiske købere, der gerne vil have en hest der kan vise dem vejen frem, som har gode procenter eller i bedste tilfælde placeringer i LA - hmm.. Hesten er sat realistisk til 40.000 - men køber vil kun eller kan kun give 20.000

    Er det så hvad hesten er værd?
    For det er jo egentlig hvad du (^ Tøsen ^) skriver smiley
    Den egentlige vudereing får man først i det øjeblik der reelt er nogen der står med f.eks. 20.000 i hånden.. det vil jeg give for din hest... alt andet kan man reelt ikke bruge til noget.


  • #19   21. jan 2012 Krikken
    Ja det er jeg klar over :o)
    Min kusine og hendes mor ville have 50.000 for deres ponyvallak på dengang 12 år, altid med placeringer med hjem fra distrikt, både i military og spring.
    De endte med at sælge ham til 30.000 - men de var så også desperate efter at få ham solgt, så de ville ikke vente til en køber ville give 50.000 eller tæt på.
    Men han var så, sammenlignet med andre faktisk dét værd 40.000-50.000 smiley


  • #20   21. jan 2012 Ja det er det jeg skriver... for hvis du ikke kan finde købere der vil give prisen ( 40.000 )

    så må du jo affinde dig med at hesten kun er de 20.000 værd..
    - eller beholde hesten smiley

    og hermed mener jeg ikke at en hest der har opnået resultater, gode papir, er i orden osv. ikke er pange værd... men hvis man skal sætte det op sort på hvid...

    og jeg er ganske godt klar over at der er en masse købere med små penge der forventer de kan få smidt guld i nakken pga. krisen.. nogen er heldige, men har man en hest hvor man ved at der kommer en køber til.. ja så holder man prisen...og krydser fingere smiley


  • #21   21. jan 2012
    ^ Tøsen ^ - Ja, køber bestemmer prisen, køber skriver selv prisen :o)

    Men hvis hesten står til 50.000kr og der ikke er nogle købere der vil give over 40.000kr, eller hvis man spørger om råd ( Fx her på HG ) om prisen og ingen vil give over 40.000kr, så er den ikke mere værd.

    Muligt sælger syntes at hendes søde lille hyps bare er en guldklump der er mange penge værd men, som må hun selv om at hun ikke får kræet solgt når hun nu har hørt, hvad potientiale købere mener haner er værd smiley


  • #22   21. jan 2012 Jeg vil også sige det er køber der sætter prisen. For selvom sælger vil have 50.000 kr for sin hest og en køber fx kun vil give 30.000 kr for den. hvis sælger så går med til den pris, så har sælger jo godkendt at hesten sælges fors 30.000 kr. Hvis sælger var fast besluttet på at hesten skulle sælges for 50.000 kr fordi det er det den er værd, så ville sælger jo ikke gå ned i prisen.

    Der er jo også nogle sælgere der går mere op i hvor hesten ender, og derfor er prisen "lige gyldig". smiley


  • #23   21. jan 2012 Krikken helt enig smiley

    Nu er det der hjem før pris noget opreklameret noget i mine øjne... for hvis prisen er ligegyldig.. så forær den væk! smiley



  • #24   22. jan 2012 Forær den væk...

    Ja det kunne jeg godt finde på, men jeg syntes bare der er mange der så netop bliver sure altså dem som gerne vil holde prisen kunstigt oppe...

    På den anden side vil jeg gerne have lidt for mine dyr, men måske ikke så meget som andre... Er kvaliteten så ringer eller er det igen de folk som ønsker højere priser for deres dyr, som på den måde prøver at holde prisen kunstigt oppe?

    Jeg kan da godt se fidusen i at sælge mine dyr dyrt, men jeg er måske ikke så villig til at vente måneder og år på et salg og sætter måske netop herfor prisen lavere smiley

    Hjem før pris det giver jeg heller ikke meget for, men der står det tit, har dog handlet nogle af mine til en yderst fornuftig pris pga. hjem før pris...

    Kan heller ikke forholde mig til at jeg ikke må sælge en hest som jeg har købt og betalt for, hvis jeg ikke må det, så er det vel en hest jeg har lejet, ellers skulle den have været gratis og så ville det have været et lån, eller er det og stille det på spidsen?

    Tak for den særdeles gode tone;) ikke tit man ser det....


  • #25   22. jan 2012 Nej er enig med dig i når du har købt og betalt din hest, så er den DIN og kun DIG der bestemmer hvad du vil gøre med den... smiley

    Ryster tit på hovedet af folks annoncer hvor der står " musse sælges, kr. 50.000.. der bliver skrevet kontrakt, man må ikke bla. bla bla.... "
    Hvad tænker folk lige på?? give penge for noget man ikke selv bestemmer... Næh nej tak smiley


  • #27   22. jan 2012 Jeg tror ikke du har læst indlæget rigtigt, det er nu en skam, men vælger ikke at svare, fordi du tydeligvis har fejltolket det.

Kommentér på:
Hvem skal blande sig i priserne på hesten?

Annonce