{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.550 visninger | Oprettet:

Pludseligt nye aftegn på miin hest ? {{forumTopicSubject}}

Jeg oplever noget lidt mærkelig ved den ene af mine hingste.
Jeg har en homozygot sort PRE hingst, som da jeg købte den var kul sort med en stjerne.
ingen aftegn ud over og sorte hove.

ca 8 mdr senere begynder en lys stribe at vise sig på ydersiden af hoven i dag nogel år senere har han en halv lys hov og resten sort.

nu opdager jeg dælme også at han har fået /er ved at udvikle en snip på mulen??????
Snippen er tynd, ca en halv cm og ca 2 cm lang.

Han har aldrig haft så meget som en rift på mulen som kan lave hvide hår eller lign.

jeg har da ALDRIG hørt om at heste kan udvikle aftegn sådan lige pludselig og i en alder af nu 13 år ???

er der nogen der har oplevet noget ligenende eller kan komme me det bud på hvad det kan være..
ender jeg med en hest der om 10 år har 4 hvide sokker og en fed bred blis eller hvad? haha





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludseligt nye aftegn på miin hest ?
  • #1   22. jan 2012 Homozygotisk sort, der pludselig får aftegn lyder meget mærkeligt.
    Men spændende smiley

    Jeg har en kammerat, hvor hendes brune hest har udviklet knapstrupper pletter. Det vides heller ikke hvordan smiley


  • #2   22. jan 2012 En homozygot hest kan jo godt have aftegn, men jeg har aldrig hørt om at de bliver udviklet igennem dens liv... enten så er de der eller så er de der ikke.

    og fakta er at de var det ikke for 4 år siden og nu er de der...
    jeg har aldrig oplevet eller hørt noget ligende, og kan simpelthen ikke komme i tanke om en god forklaring.


  • #3   22. jan 2012 Hmm.. Jeg ville have sagt det var de slidmærker, men dem ser man kun ved sadel og gamacher.. Men ja. Er hesten farvetestet? Mit gæt er vel bare det er noget.. Ej, jeg har ikke noget gæt.. Hesten følte selv den blev træt af at være sort og ville være hvid måske?

  • #4   22. jan 2012 vi har to stk. brune som har hvide snipper på mund/læber, det er ikke nævnt i deres papirer, og den ene er født her, lidt sært hvis jeg ikke har lagt mærke til den hvide plet de første 3 1/2 år ellers? den anden har on/off hvide hår på næseryggen... og "blommer" på bagenden om sommeren

  • #5   22. jan 2012 Han er farvetestet og er homozugot sort.
    han er stadig sort (kan forekomme brun især om sommeren) (han blev faktisk i sommers dun farvet da han blev syg, men er næsten blevet sort igen)

    det er simpelthen aftegn den er ved at udvikle /har udviklet ?


  • #6   22. jan 2012 det er dicideret en snip han har fået som sidder på mulen.
    og så den halv hvide hov som var sort for 3 år siden.

    jeg er klar over at mange hest godt kan ændre sig lidt farve mæssigt de først eår af ders liv, men jeg har aldrig hørt om det med en homozygot sort hest på 13 år.


  • #7   22. jan 2012 Tror du ikke bare at der er nogle hvide hår han har fået med alderen? Altså da vi købte vores shetlandspony havde den nogle hvide hår i panden, nu er hele dens pande hvid og han er begyndt at få hvide hår på kindbenene

  • #8   22. jan 2012 Tænker pikment fejl. Kan mennesker jo også have

  • #9   22. jan 2012 Nej jeg tror besremt ikke det er pga alder. han er jo kun 12, bliver 13 i år.
    Og hvad med hoven ?
    Jeg skal ikke kunne afvise pigment fejl men lidt mystisk de kommer ud af det blå, og det forklare heller ikke hoven der startede med en helt sort hov, så pludselig en hvid stribe og nu er halvdelen af hoven hvid


  • #10   22. jan 2012
    Min venindes hest fik også pludseligt en snip smiley

    Og min gamle ponys blis ændrede sig vildt meget o:


  • #11   22. jan 2012 Altså ude på rideskolen har vi en sort pony med få hvide prikker over hele kroppen... Og hun får vist flere med tiden... Og så "vandre" de også lidt :b...

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #12   22. jan 2012 Kan se at hendes snip også har ændret sig...

  • #13   22. jan 2012 Jeg har faktisk hørt om en Frieser, der pludseligt fik en lys stribe i hver forhov... Dog har jeg ingen forklaring på dette.. Snippen kan måske nok forklares med alderen.. Her kan min egen Friesersnart være med, og hun er kun 10 år..

  • #14   23. jan 2012 Min haflinger på 21 år har også med tiden fået en del hvide pletter - eller snefnug, kalder jeg dem ;o) Hun har ikke haft sår eller skrammer - de kommer bare lige pludselig.

  • #15   23. jan 2012 min hoppe har også fået snefnug, men de kommer af at hunhar haft betændelse i hår sækkene.

  • #16   23. jan 2012 Den med snippen kender jeg godt fra 3 heste..

    Cota er registreret med sokker på begge bagben og en lav på det ene forben. Nu er den lave helt op til knæet, så vil ikke kalde den lav mere. Samtidig har han fået en hvid kode på det andet forben, hvor også hoven har ændret sig.

    Silva har altid kun haft en sok på venstre bagben. Den sok er der nu kommet sorte pletter i..


  • #17   23. jan 2012 Jeg kender en sort hest der får lidt hvide pletter - meget små.
    og de forsvinder og så får hun nogle et andet sted! smiley


  • #18   23. jan 2012 Min hest på 5, har også udviklet en snip på mulen. Den er der dog kun om vinteren. Det er heller ikke noteret i hendes pas, da det er noget, der er kommet inden for de senere år.
    Hendes hove er lyse, men på den ene hov, er der ved at gro en sort stribe ud - altså lige omvendt af din hest.
    Det er noget mærkeligt noget


Kommentér på:
Pludseligt nye aftegn på miin hest ?

Annonce