{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
811 visninger | Oprettet:

Jeres bud på diagnose?? {{forumTopicSubject}}

Min hest har det ikke super godt for tiden, og hendes symptomer er følgende:

Hun har løbende tabt sig over de sidste 6 uger, trods foderskifte for 3-4 uger siden (masser af fedt stoffer m.m. som ikke var i hende gamle foderplan) foderplanen er nøje udregnet, og passer præcis til hendes vægt, alder, træningsniveau m.m. og er sammensat sådan at hun samtidig skulle tage på af det.
men hun fortsætter med at tabe sig.

Hun blev for 14 dage siden vaccineret og fik ordnet tænder og har siden der været sløv og mut.

Hun er normalt en energisk hest med masser af energi - nu holder hun knap 25 min. i dressuren og så er hun fuldstændig død, som var hun skamredet i 5 timer i streg.

Vi troede energien skyldes en reaktion på vaccinen, men nu da hun fortsat er sløv efter 14 dage og hun stadig taber sig, så må det være noget andet.

Hun har fin appetit, dog drikker hun mere end hun plejer.

Hendes pels er også blevet mat de sidste par uger, og der er en masse små hår som sådan stikker ud alle steder på kroppen.

Jeg har både selv tænkt nyreslag, bændelorm m.m. men ved det virkelig ikke..

nogen der kunne komme med et bud på hvad det kunne skyldes, eller som kan genkende symptomerne?

Hun skal have taget blodprøver i morgen, men der går jo lidt tid før man får svar på disse, og det kunne være rart med lidt gode bud i mellemtiden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres bud på diagnose??
  • #1   25. jan 2012 Mit bud er også bændelorm



  • #2   25. jan 2012 måske diabetes.

  • #3   25. jan 2012
    Min hest havde samme symptomer og havde en svulst indvendig - dyrlægen kunne mærke den ved at have en hånd i enden. og den var på størrelse med et lille æble.


  • #4   25. jan 2012 umiddelbart tænker jeg diabetes og derefter en form for orm..
    men det kan være mange ting, så det er nok godt med en blodprøve..

    Indtil du har svaret så ville jeg stoppe træningen og evt. tilsætte noget knækket majs med melasse til hendes foder


  • #5   25. jan 2012 Hun får temmelig meget forskelligt foder, og i sammenråd med dyrlægen så skal vi ikke ændre noget i hendes kost før vi har et svar på hvad det skyldes.

    Vi har også fået råd til træningen af hende indtil svaret kommer, så det er lige lidt let træning, da hun helst skal holdes igang pga. begyndende slidgigt.

    det med at hun drikker ekstra vand er kun noget der har stået på i 3 dage.. jeg har en mistanke om at hun ikke vil drikke på folden fordi det er for koldt.

    Måske også det at hun ikke kan gå til og fra vandet som hun hidtil har gjort pga. de har slukket for vandet her mens der er frost, og derfor får hun i spand i boksen, og hun drikker snildt 50-90 liter når hun kommer ind om eftermiddagen, og der bliver selvfølgelig fyldt op så når hun er færdig med at drikke så har hun en fyldt spand til natten, (40 liters spand) og når hun bliver lukket ud er der ca. ½ spand fuld..

    Men ja alt er muligt, syntes sørme den er svær.. håber bare blodprøven kan vise nogenlunde hvad vi har at gøre med.. det er sku lidt træls at have en hest der sådan hænger, og hvor man ikke lige kan hjælpe med det samme smiley


  • #6   25. jan 2012 Vinter depression?

  • #8   25. jan 2012 mavesår,,,, går den uden dækken?? 2 af mine gik uden dækken sidste vinter de var mega grimme og tabte sig enormt,, jeg var sikker på de havde orm, men da foråret kom tog de lige såhurtigt på som de havde tabt sig, så havde jeg forklaringen de frys.


  • #9   26. jan 2012 Nej hun er dressur/stævne hest og er klippet og går med dækken.

    Hun går med 700 gram og fryser ikke, så det burde ikke være på det område der er problemer.

    jeg skal selvfølgelig nok give besked når jeg har svaret.

    ang. en virus, så er det også det vi først antog, og det er stadig det dyrlægen hælder mest til, men der er andre ting som også kunne være meget sansynlige.


  • #10   26. jan 2012 Hej Britt
    Med hensyn til energien i træningen, kan det tage en del tid for hesten at den begynder at forbrænde fedt istedet for kulhydrater. Hesten vil aldrig kunne få det samme energi niveau ud af fedt ved hård træning, som ved tildeling af kulhydrater/stivelse, da stivelse påvirker hestens insulin niveau, der påvirker blodsukkeret. Dette virker som en katalysator til opfyldning af glukose depoterne i musklerne, samt bedre iltning af blodet. Der er okay med kulhydrater i Build up men hvis den udfodres sammen med olie, mindskes påvirkningen på insulinen og dermed hele processen.

    Ville måske prøve at få fjernet tildelingen af olie, den kan også i nogen tilfælde lægge en hinde, som gør det besværligt at optage nogle af de andre produkter (o:

    Håber snart hun bliver fin (o:


  • #11   26. jan 2012 Camilla - ville et fint alternativ til olien være Linamix? For syntes ikke jeg vil fjerne olien uden at give noget tilsvarende - i hvertfald ikke på nuværende tidspunkt.

  • #12   26. jan 2012 Har aldrig selv prøve at fodre med linamix, men der findes massere af positive historier herinde fra. Kun være et bud

    Hvis det var min havde jeg sat den op build up, bare 300 g om dagen.

    Har hørt rigtig meget positivt om noget med omega 3 og 6, hvor linamixen kun indeholder omega 3, kan bare ikke huske navnet.

    Brugte til min gamle hest (8år) Saracen Showimprowe og det hjalp ham til at holde pæn huld og det gik rigtigt stærkt, brugte også kun det.

    En anden mulighed er at fjerne alt undtagen Build up og wrap, så hun kommer op og får det producenten anbefaler.

    Tror ofte det går galt når vi gerne vil tildele meget forskelligt, man kan altid smide en håndfuld lucerne oveni for at forlænge tyggetiden.


  • #13   27. jan 2012 Hvis jeg kun giver build up + hæ og lucerne er brogaardens anbefalinger 3-4 kg build up + 1,5 kg lucerne.. og det er simpelthen for meget for hende pr måltid.

    Hun vil ikke kunne nå at fordøje det, og der er kun mulighed for foder 2 gange dagligt, derfor dur det ikke.

    Vi er derfor kommet frem til denne foderplan som giver det samme, bare i mindre mængder.. foderplanen er udregnet nøje i foderprogram, derfor går jeg ud fra at den er korrekt.

    den er udregnet efter at hun skal tage på.

    Jeg vil ikke til at ændre for meget i den før jeg har fået svar på blodprøverne..

    endnu flere foderskifte vil på ingen måder være sund for hende.

    Hvis du nu vidste at jeg feks kunne bytte olien ud til linamix, og det gav det helt samme resultat, bare mere skånsom for hesten, så var det værd at overveje, men ellers er jeg sikker på den nøje udregnet foderplan er som den skal være.

    Hun får i øvrigt også omega 3+6+9 olie nu smiley


Kommentér på:
Jeres bud på diagnose??

Annonce