{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

Kan det virkelig passe? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Nu har jeg efterhånden set et par videoer, hvor folk hævder noget om hvad et bid gør ved hestens mund. Ja, selvfølgelig er det bestemt ikke rart for hesten, hvis man flår i munden på den, men det er heller ikke de de videoer jeg har set, handler om.
Den ene handler fx. om at et to-delt bid bukker op i ganen på hesten, og hver eneste gang man tager i tøjlen at det gør ondt på hesten. Jeg tager ikke selv særlig meget i tøjlen, da jeg går meget op i det at være blød i hånden, og bruge ben og krop, men undersøgte det nu alligevel. Så da jeg en dag var færdig med at ride stak jeg forsigtigt fingeren ind i siden og mærkede, hvor bidet sad, og tog lige så stille i tøjlen... Den gik ikke op i ganen på ham!!! Så det kan jeg ikke forstå, hvorfor det skulle hævdes? Personen der lavede filmen, sagde at det var derfor at nogen heste åbner munden... men hvis den ikke slår op mod ganen, så kan det jo ikke være derfor?? - Hvad er jeres mening om det?

Den næste video jeg så, handlede om at folk tror at når hesten savler er det en god ting o.s.v.... Men personen der har lavet filmen skrev at det er rigtig usundt, fordi hesten bliver kvalt i sit eget spyt.... Det kan jeg jo så ikke bevise, men det har jeg aldrig hørt om før, og de dygtige uddannede beridere og folk der undersøger sådanne ting har intet sagt omkring det, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro..... men hvad siger i???

Er meget i tvivl, især om den sidste......
Hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det virkelig passe?
  • #1   27. jan 2012 jeg har slet ikke nogle meninger om de videoer der dukker op herinde.

  • #3   27. jan 2012 Det er rigtigt at et todelt bid går op i ganen. Men det kommer selvfølgelig an på høj/lav ganen er. Dog har de fleste heste efter min erfaring en lav gane.

  • #4   27. jan 2012 Jeg undgår de film. Syntes det er træls at se på...

  • #5   27. jan 2012 Hvis du rider med omtanke - dvs en blød og eftergiven hånd og din hest bruger et almindeligt bid og du ikke spænder næsebåndet særlig stramt, så rid du bare videre.

    Ja, det er vældig "på mode" for tiden med bids skadelig effekter og stramme næsebånds skadelige effekt. Naturligvis kan begge dele gøre skade på hesten,hvis de anvendes forkert og uden omtanke. Jeg tror dog stadig på, at en almindelig trense med bid og næsebånd spændt korrekt og anvendt med omtanke er helt ok.

    Jeg hest blir ikke kvalt i sit savl/skum - det er noget værre sludder. Min erfaring er, at det er meget indivivduelt, hvordan heste arbejder med biddet og hvor lidt/meget skum, der kommer. En helt tør mund og en helt opskummet mund er måske ikke optimalt....Jeg har den opfattelse, at hesten, ved korrekt arbejde med biddet, danner let skum om sine læber....sådan lidt som læbestift.


  • #6   27. jan 2012 Tine: Det er Equipage smiley , Hvis den skummer helt overdrevet, er det fordi den ikke kan sluge sit eget spyt. smiley - Men jeg tror nu ikke det er fordi den er ved at blive kvalt. haha smiley

    Det med det todelt bid.. Tjae, helt ærligt? Så aner jeg det ikke, jeg har aldrig selv brugt todelt bid, altid tredelt. Hvis alt kommer til alt, og vi skal helt ud i ekstremerne. Så tror jeg bestemt ikke det er rart at have et bid i munden, lige meget hvad for et bid det er. Men, da jeg ikke selv er hest, kan jeg desværre ikke svare på dette smiley
    Jeg vil være tilbøjelig til at mene at jeg synes helt tynde bid, er værre end et todelt.

    Jeg har et rigtig dejligt 3 delt bid, og det fungere bare fantastisk for mulle og jeg, jeg er selv meget løs i hånden så det skader hende bestemt ikke smiley Vi skal til at begynde at ride lidt bidløst nu her, da hun er fantastisk til at lytte til mine schenkler smiley

    Folk der ikke bruger bid, de hersens " bideløse ryttere " angriber meget tit os andre.. Det skal du vende dig til, i deres verden er det kun det de gør der er det rigtige.. Desværre. Hermed vil jeg understrege at det ikke er alle der er sådan, men en del.. De føler de skal forsvare et eller andet, hvad det er, har jeg endnu aldrig fundet ud af, jeg tror faktisk de inderst ikke, heller ikke selv ved det smiley

    Puuh, et farligt emne du har bragt op. Smiler :))))


  • #7   27. jan 2012 Tine: Altså min hest savler lidt mere end bare på læberne, men det er heller ikke så vildt at det ''springer/flyver'' ud af munden på ham smiley

    Veo: Altså jeg ved ikke om min hest har en høj eller lav gane, men den rammer ikke hans gane. Der er måske 2-5 cm fra bidet til ganen, så vildt meget plads er der jo stadig ikke.. men er det derfor at nogen heste åbner munden? Altså min åbner ikke munden når jeg rider, men det er der jo andre heste der gør smiley


  • #8   27. jan 2012 De fleste oplever jo at deres hest går bedst på 3-delt frem for 2-delt smiley Hvilket, efter min mening, kunne tyde på at der er noget om sagen.
    Og det er jo ikke et forsigtigt tag i tøjlen der får biddet til at slå imod ganen. Det er når rytter rykker bagud i begge tøjler.
    Jeg ville til en hver tid vælge 3-delt eller et helt udelt bid. Helst udelt men det kommer så an på hvordan resten af biddet er udformet og hvor velredet hesten er.

    Ang spyt. Hvordan kan man lade være med at tro på noget, som kan påvises med rigtige billeder (røngten eller hvad det nu er) ?
    En smule skum der bare ligger fint på læberne er rigtig positivt og kan opnåes både med og uden bid.
    Når skummet står i kaskader om hesten, så er det da fordi at den ikke kan få lov til at synke! En hest ville jo aldrig savle sådan på folden eller redet frem og ned / et stykke foran lod. Det har jeg ihvertfald til gode at se så smiley

    Prøv at bøje din hage ned til halsen og prøv så at synke. Jeg kan ihvertfald ikke og hvis jeg tvinger mig selv til det, så gør det faktisk ondt. Ikke at heste og menneskers anatomi han sammenlignes, men det viser da noget om hvad der sker når luft- og spiserør klemmes sammen.


  • #9   27. jan 2012 Hov... Omkring kvælning. Kender i ikke den følelse man kan få ved tandlægen hvis man har 1000 instrumenter og hænder nede i munden? Man føler man bliver kvalt selvom man naturligvis ikke gør det.

    Jeg er ret sikker på at kombinationen af 2 bid i en alt for lille hestemund + det at de ikke kan synke, giver kvælningsfornemmelser (+ at de ikke kan få nok luft, men det er en anden snak).
    De bliver ikke kvalt men føler det sådan. Og spytet står så ud af munden fordi det er svært at synke når man føler man kvæles.


  • #10   27. jan 2012 http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/bid omkring hvorfor heste skummer



  • #11   27. jan 2012 Todelte bid består af to separate mundstykker som er forbundet i midten. Hvis rytteren trækker hårdt i denne type bid, vil det have en "nøddeknækkereffekt" som presser på hestens gane.

  • #12   27. jan 2012 Jeg er nu heller ikke så meget for todelt bid smiley , Men hver sin smag smiley

  • #14   27. jan 2012 "Du kan se om biddet generer hesten, hvis den gør følgende: munden skummer ikke eller skummer alt for meget, måske kun i den ene side."
    - Kan det passe? For oplever altså ikke at Morgan skummer.. Hmm..

    Anyway, jeg følger ikke rigtig med i de der bid/bidløse ting. Jeg synes det er spild af tid og utroligt irriterende at sidde og diskutere. Folk kan ride som de vil for min skyld. smiley


  • #15   27. jan 2012 Annemette: Det tror jeg også er den rette indstilling og have smiley Jeg har det på samme måde smiley Hvorfor altid koncentrere sig så meget om, hvad andre gør smiley

  • #16   27. jan 2012 At du tager lidt i biddet, gør nok ikke at det går op i ganen. Det der menes i de videoer (går jeg ud fra, for har ikke set dem) er når man rent faktisk hiver i tøjlerne, og hiver til. For ja, der går biddet op i ganen.

  • #17   28. jan 2012 Tak allesammen smiley

    OBS: Rider ikke selv med to-delt, men med tre-delt smiley


Kommentér på:
Kan det virkelig passe?

Annonce