{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.527 visninger | Oprettet:

Jeres holdning til 15% reglen (Ridning) {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres holdning til, at det siges, at heste MAX må bære 20% af deres egen vægt, og allerhelst kun 15%?

Og hvis i går ind for den regel, hvad mener i så om overvægtige mennesker, der rider? smiley

(Ikke for at hakke ned på nogle, vil bare høre jeres mening)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres holdning til 15% reglen (Ridning)
  • #2   29. jan 2012 nu er jeg selv overvægtig og derfor rider jeg koldblods hest da jeg sys jeg er for stor til en varmblods.. jeg sys man skal overholde de % også derfor jege skiftede race...

    jeg sys efterhånden man ser flere og flere epipager hvor det er på grænsen til at være mishandling...


  • #3   29. jan 2012 Lige et tillægsspørgsmål!:

    Hvilke racer ville i synes var ''fair'' for overvægtige at ride? Altså snakker vi traver, belgier eller? smiley


  • #4   29. jan 2012 Det er en god regel :-)) Man tænker jo kun på hestens ve og vel.

  • #5   29. jan 2012 Dybt ulogisk. Nu må folk ikke gøre hvad de elsker.

    Snart må overvægtige mennesker ikke spise på restaurant.



  • #6   29. jan 2012 Min hest vejer 400 kg., jeg vejer knap 60. Så det må vel være 15%. Jeg havde en part ude og prøve ham der nok vejede omkring 80. Hun var for tung til ham, jeg kunne ligefrem se hvordan han fik sværere ved at gå, samt hun ikke kunne være i sadlen.
    Så jeg synes bestemt man skal tænke over det, specielt det med sadlen, da det slet ikke er godt hvis den bliver for lang eller hvis der er for meget vægt bagpå.
    Håber da ikke jeg en dag tager på så han ikke kan bære mig mere, Hehe smiley
    Men synes egentlig generelt folk er gode til at vælge hest der passer til deres størrelse.
    Har dog set et par enkelte ponyryttere der rider på deres sidste år og derfor er en tand for stor til deres pony.


  • #7   29. jan 2012 Hvis man er mod princippet er man jo i mod et dyreetisk princip, såå... smiley

  • #9   29. jan 2012 Laura:
    Hvis man har nogen til at ride ens hest og den ligefrem går langsommere, er det så ikke der men siger, den går ikke? Eller hvad gjorde du?

    Natasja - Nej, det er bare utroligt vi skal have sådan nogle regler, det burde ikke være nødvendigt.


  • #10   29. jan 2012 Mollie N
    Det kan da ikke sammenlignes?
    Heste er jo levende dyr som kan mærke smerte, en restaurant er meget anderledes end et levende dyr.
    Hvis man er overvægtig må man købe en hest som kan bære en.
    ALTID hesten før rytteren
    Der findes Belgiere og Den Jyske Hest, som er store og stærke.


  • #12   29. jan 2012 15 % af 400 = 60


    15 % af 500 = 75


    15 % af 600 = 90


  • #13   29. jan 2012 Anja - Ja det skal man også lige have in mente smiley

  • #14   29. jan 2012 (Og er der så nogle der vil prøve at svare mig på, hvor meget Coco sådan ca vejer? for jeg kan slet ikke bedømme sådna noget :-))

  • #15   29. jan 2012 Derudover, som det også nævnes, skal hesten selvfølgelig passe sadlen til perfektion - men det nytter ikke at rytteren presser sadelpuderne ned i ryggen på hesten fordi vægten ikke fordeles korrekt, så den skal man også have med i sine overvejelser.. Eller også må man ride uden smiley

  • #16   29. jan 2012 sad med diny lunds "håndbog for hesteejere" fra 89...´forleden... der står at 1/7 del af hestens vægt giver et harmonisk par...

    jeg kan/kunne ...om 4 kg... lige klemme mig ned på de 20 % af min 3ér´s vægt, men jeg føler mig for stor til at ride "rigtigt"... det kan ungerne gøre, jeg passede meget på ikke at ride ret længe på min lille øjesten ad gangen... så selv 20% er måske lige rigeligt nogen gange...?


  • #17   29. jan 2012 Jeg er selv det der kaldes kraftig overvægtig, og jeg har en stor kraftig oldenborg, på 174 cm... Min sadel er en 18", og tilpasset ham.

    Jeg kan på dårlige dage have mine kvaler med at ride ham, men han går frisk, glad og frejdig under mig, og jeg er obs på om han viser besvær.

    Jeg finder aldrig på at sætte mig op på en mindre hest, og er generelt kritisk med hvem der skal bære mig. Men altså, overvægtige der kan ride, skal helt sikkert have lov, men med hensyntagen til hvilken hest de rider, samt hvilken sadel de sidder i. (En stor numse i en 16" sadel, ligger et voldsomt pres på bagsvislen, som går i hestens ryg)...
    Selvom jeg selv er stor, så har jeg bestemt også set ryttere helt uden selvkritik, og det er ikke i orden...

    - men døm ikke overvægtige på størrelsen, en tynd person der rider dårligt, kan lave mere skade end en overvægtig der rider godt... ;o)


  • #18   29. jan 2012 Iben - Nu spurgte jeg hende jo om hvad hun gjorde?

    Man kan da ikke sige at man skal købe hesten efter vægten.

    Vis man vejer 10 for meget, så skal det da ikke hindre i at gå efter den sportige type alligevel. Hvis man kan ride, overbelaster man jo ikke hesten!
    Og vil da tro at sælger eller ejer, er klar i hovedet og tænker: Det går ikke hvis det er så slemt.


  • #19   29. jan 2012 Jeg synes det er en god regl.. Og alt for overvægtige mennesker, ikke for at være ond, men jeg synes ikke de burde ride. Man må tænke på hestens ve og vel i første omgang.. smiley

  • #20   29. jan 2012 Ostecrind! [*LSM&CNI*] . - Ville skyde på et sted mellem 480 og 550 kg, men det er jo svært smiley


  • #21   29. jan 2012 Så jeg kan med ro i sindet ride ham stadig, regner jeg da med smiley

  • #22   29. jan 2012 Ostecrind! [*LSM&CNI*] .
    Man kan da vidst ikke kalde dig overvægtig alligevel smiley


  • #23   29. jan 2012 Nja ikke direkte smiley Ligger nok godt og vel på 60 (nok et kilo eller mere under), men jeg er jo ikke særlig høj såå smiley

  • #24   29. jan 2012 Mollie - Om du rider godt eller ej, vejer du stadig det samme.
    Forskellen er at man ikke bumper ned i ryggen af hesten, og derved giver ekstra vægt / ubehag. Men man vejer jo stadig det samme, og det er stadig tungt for hesten.


  • #25   29. jan 2012 Jeg synes bare der burde være et mere udbredt realistisk syn på sig selv og sin ridning. Ryttere i alle størrelser burde være mere obs på om deres hest har ondt eller lider under dem, om sadlen er forkert eller de er for store, bred som høj.
    Det overrasker mig lidt at se ryttere på spinkle heste, som ikke ser ud til at kunne klare rytterens vægt - uden rytteren selv er klar over det.
    Eller ryttere der er for høje til deres heste, ryttere der bruger deres hjælpere forkert eller overser diverse problemer deres såkaldte bedste ven har.
    Hvis man ejer et dyr eller har part på et dyr som en hest, så har man et ansvar for den. Den kan jo ikke selv sige fra, de fleste heste skal have rigtig ondt før de siger fra og nogle heste bliver endda straffet for at sige fra.
    Men man har et ansvar for dyret og for den måde det bliver behandlet på. Man har et ansvar for at kunne se sig selv i et realistisk perspektiv og så bare bide i det sure æble, hvis man ikke kan ride sin hest pga. overvægt.
    Som Mal Corvin gør - løb eller gå en tur med hesten. Hvis dyret virkelig er ens bedste ven, ja så er ridning ikke alt. Der er lige så meget værdi i en gåtur eller en hyggetur på banen, uden at man behøves at sidde på ryggen af dyret.

    15% reglen er et godt udgangspunkt, men det er klart den ikke passer 100% på alle smiley Så længe man er opmærksom på sin hest og får den tjekket med det ene og det andet, så man er sikker på den ikke lider eller har ondt på nogen måde.


  • #26   29. jan 2012 Det står faktisk i dansk rideforbunds reglement at hvis dommeren mener at rytter ikke er i harmoni (bla. overvægt vs. heste type) med hesten , må han/hun udelukke equipagen fra fremtidige stævne starter.

  • #27   29. jan 2012 jeg vejer 62 kg, og min 2 års vejer omkring 350-400 kg. jeg går dog på en suppekur fra imorgen af, og 7 dage frem. hvor jeg regner med at tabe 4 kg. Der står dog at hvis man overholder kuren 100% så skulle man gerne have tabt 5-8,5 kg. Men jeg vil være tilfreds med 4, og så er jeg på de 15 % smiley
    Min pony skal tilrides til April, så det skal nok blive godt.

    Til jer der skulle være nysgerrige om kuren, kan i læse om den her:
    http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=20268
    Det er en hård kur, og den er rigtig god til at kickstarte en livsstilsændring, og hvis man gerne vil se et hurtigt resultat.


  • #28   29. jan 2012 Ville jeg aldrig kunne klare! Altså den kur der :-D!

    Jeg lever af McDonalds! smiley


  • #29   29. jan 2012 Der er også kød i kuren smiley
    Deruover spiser jeg jern og vitaminpiller smiley


  • #31   29. jan 2012 Jeg ved heller ikke om jeg kan klare den, men det får vi at se.
    Vi har herhjemme aftalt af hvis vi har meget meget svært ved det, og ikke kan mere, så skal vi prøve at friske lidt op med lidt tun smiley hehe. Ellers skal den holdes 100% ..


  • #32   29. jan 2012 Det er en god tommelfingerregel. Det burde laves til en rigtig regel og ikke bare afhænge af dommerens syn på det. Jeg vejer feks. meget af en pige på min højde, selvom jeg ser slank ud pga. Kraftige knogler og mange muskler, så jeg ville nok kunne gå for at ride pony i en dommers øjne, men burde slet ikke sætte mig op. Kender en, der vejer langt mere end mig, der rider sin avlsponyhoppe til kåringer, og jeg synes det ser helt forfærdeligt ud. Hun får maks en advarsel i kritikken. Det erfor dårligt, for ponyen er tydeligvis plaget af det.
    I alle andre sportsgrene bruger man vejning. Hvorfor ikke ridning?

    Så slap man for de der enorme 16-årige piger, der bare må og skal ride deres 2'er ponyer deres ponyår ud. Det burde forbydes, hvis du spørger mig!


  • #34   29. jan 2012 Det er dertil vigtigt at huske, at 15% reglen gælder for, hvad hesten BURDE veje og ikke hvad den faktisk vejer. En overvægtig hest skal jo både bære sin egen overvægt plus rytterens, så er den 50 kg overvægtig, så skal det ligges oven i rytterens vægt. Der ryger mange nok, hvis man skal være super striks smiley

  • #35   29. jan 2012 anette: jeg skal ændre min livsstil efter den smiley -dette er bare en hård kickstart.. så det skal nok gå smiley

  • #38   29. jan 2012 Liv og frillen - nu er hun ikke min veninde. Nærmere en venindes bekendte agtigt. Hehe.
    Men ja, kan heller ikke forstå hende. Hun ved det udemærket godt, når man siger det til hende (hvilket jeg har gjort!).
    Det er altid folks argument, at "de har da set, det der er værre". Hmm.


  • #39   30. jan 2012 Ja jeg synes 15% er for meget, min vallak som vejer 600 kg ville vælte omkuld hvis nogen på 90kg klatrede op på ham. Han kan lige klare mine 56-60 kg.

    Er man overvægtig skal man ikke ride, så må man ud og løbe så man taber sig. Det er ikke en menneskeret at ride, tværtimod! Så må man købe en cykel..
    Det skal ikke gå udover hesten at man har en usund livsstil.


  • #40   30. jan 2012 anette: det bliver jeg ikke. mit mål på de 7 dage er 4 kg, og derefter den kur skal jeg spise sundt, og ikke æde alt det fedt og sukker som jeg har gjort siden jeg flyttede i lejligheden smiley

  • #41   30. jan 2012 Jeg synes det er helt absurd at man selv vejer 100kg og så sætter sig på en 1'er fjordbolle . Det forstår jeg ikke man kan få sig selv til . Og overdrivelse fremmer forståelsen smiley

    Vi har i vores stald Mathilde som er meget lille og vejer nok omkring 30kg . Hun har lille Chika som er en 2'er 1,35ca. Hvis en med noget mere vægt sætter sig på Chika, ja så skal hun nok prøve at få en af . Og det burde være en øjenåbner for ikke kun overvægtige mennesker , men også for dem som har en fin vægt på 70kg , som vælger at ride 1'er pony .

    Da jeg var yngre red jeg stævne i spring et sted, og møder så den her meget meget store dame, som har denne spinkle spinkle lille hest . Hun sprang omkring 1m på den og den kom vældig fint over, men man kan undre sig over at hun selv vil stille op, når de var så uharmoniske .

    Jeg ser stor ud til min, på 166. Ikke tyk, men hesten ligner sq næsten en pony under mine lange stænger . Så hende bytter jeg ud med store Don på 174 . En passende størrelse . smiley


  • #44   30. jan 2012 anette: det kan jeg sagtens huske smiley sally kunne sagtens bære dig smiley

  • #46   30. jan 2012 Liv - jeg bliver ikke fanget af det smiley
    Jeg har min læge med ind over..


  • #47   30. jan 2012 Selvfølgelig skal overvægtige have lov at ride ! MEN jeg mener også, man som rytter har PLIGT til at sikre sig, at det er forsvarligt - altså at man ikke er for stor og tung til hesten. Der er mange store/tunge voksne, der rider islændere og fjordheste, og i mine øjne er det hverken kønt eller forsvarligt overfor hesten.

    Angelica C: Hvis du virkelig mener, din hest på 600 kg. kun lige kan klare dine 56 - 60 kg, og at 15 % af hestens vægt er for meget for hesten at bære, så er der godt nok ikke mange, der skal have lov at ride :o(

    Jeg synes også, det er en barsk udtalelse, at du siger : "det ikke skal gå ud over hesten, at man har en usund livsstil".
    Jeg vejer 12 kg. for meget, men har en hest, der sagtens kan bære mig, så det er ikke derfor, jeg siger det. (- Eller den kan den nok ikke set ud fra dit synspunkt).
    Jeg ved bare, at overvægt kan skyldes ret meget andet end en usund livsstil - hvilket (desværre også) er tilfældet for mig !



  • #48   30. jan 2012 Ja det er da fint nok, men husk at en let rytter også kan give rygskader. En hest er ikke bygget til at være ridedyr.

  • #49   30. jan 2012 Mollie: Jeg sagde til hende at jeg ikke lige synes det skulle være hende. Det tog hun fint smiley

  • #50   30. jan 2012 shannie A

    En IC har IKKE en stærk ryg, det er da noget du har misforstået. Racen er i al sin tid blevet avlet til at gå for vogn, og til det skal den ikke bruge en stærk ryg men en stærk forpart.

    IC har typisk en svag lænd, og ryg, og en dyb brystkasse. Det er ikke ridemateriale men det ser folk ud til at ignorere fordi de bliver forelsket IC charmen.
    En frieser er lideledes ikke en stærk hest, at sætte en rytter op på dens svage ryg er noget af det værste man kan gøre med dens enorme og dybe brystkasse, svage ry og lænd samt bagudstillede bagben.

    At racen i flere år er avlet til noget andet end ridning er et FACT, og det kan man ikke komme udenom. Ærgerligt.


  • #51   30. jan 2012 min hest vejer nok omkring 350 kg måske lidt mere.. 15% af det er 52 kg jeg vejer 44 så det er jo fint, men nu skal jeg på ski ferie er det så ikke ok at min mor der vejer 62 rider ham 2-3 gange? hun har redet før smiley

  • #52   30. jan 2012 jeg synes det er en god regel og det er pisse ærgeligt at der er så mange der bare ignorer deres vægt. det os der gerne vil ride så skal vi også gøre det så behageligt som muligt for hesten.
    jeg ser så mange heste og ponyer herinde hvor ryttere er ALT for stor og næsten falder ud over sadlen. jeg synes det er uansvarligt at være så ligeglad med sin hest.

    og ja det jeg jo sagtens sige som slank menneske, men synes det er så fedt at se folk som Mal der først taber sig for at kunne ride! thumps up for det!

    bare fordi en hest er en "tung" race er den ikke lavet til at bære tunge folk.


  • #53   30. jan 2012 CTS - Ja tak. det er jeg godt klar over! Men hvis man kan ride overbelaster du ikke hesten på samme måde, som hvis du bare bumper den i ryggen!


    Angelika C - Ej, hallo. du kan ikke generalisere det på den måde, nogen er ikke usunde men har en sygelig overvægt!

    Sofie - Nu kan man jo få lavet andre sadler som passer til rytter og hest. det er jo det smarte med sadelmagerne som kan ændre de forskellige ting. Og passer man ikke en 17" kan man købe en 18" som både passer hest og rytter.


  • #54   30. jan 2012 Mollie - Nej, det har jeg også skrevet i mit indlæg.
    Men vægten er det samme, og det overbelaster stadig hesten.


  • #55   30. jan 2012 Så der da godt nok mange voksne som skal sælge deres islændere

  • #56   30. jan 2012 Jeg synes det er en okay "regel". smiley
    men egentligt bruger jeg den ikke, jeg er selv en af de overvægtige, som er igang med at smide en masse kilo smiley
    Jeg går over de 15% på min gule, men jeg har i sammenarbejde med dyrlæge, kiopraktor og sadlemager fået lavet en sadle som passer både ham og mig smiley
    Og de har alle sagt go for jeg rider ham, så længe jeg ikke tager mere på! smiley
    Derfor synes jeg det er ligeså godt en ide at have fagfolk med inde over det, fremfor bare at tro på 15% reglen smiley


  • #57   30. jan 2012 Jamen så siger jeg da tak fordi jeg ikke må ride længere!
    Hvorfor skal ridning være forbeholdt tynde mennesker? Det forstår jeg virkelig ikke!
    Man skal jo netop bare tænke sig lidt om, når man har lidt ekstra på sidebenene. I mit tilfælde grundet en graviditet.
    Jeg er da udemærket godt klar over, at jeg IKKE skal sætte mig op på en shetlænder mere, eller andre ponyracer som ikke kan bære over 80 kg.
    Visse små hesteracer er jo selvfølgelig også udelukket.

    Jeg er 174, og vejer ca 100 kg. Så udfra 15-20% så skal jeg ride en hest der vejer omkring 500-660 kg.
    Men så er det jo heldigt at min forkærlighed ligger hos Oldenborgerne ;-))

    Fx havde jeg part i en periode på en kraftig type DV hoppe, på 175-7 cm og det så jo på inden måde forkert ud.

    Men hey, udfra jeres holdninger, må/bør jeg ikke ride!
    Og hvis jeg endelig skal, skal jeg op på en jyde, belgier og de andre tunge racer som egentlig mere er en arbejdshest end ridehest..

    THANKS !


  • #58   30. jan 2012 Her er undersøgelsen. Det burde være til at læse, også for dem, der ikke kan engelsk, men deres konklusion er altså, at de fleste heste viste ingen eller megen lidt stress ved en belastning på 15-20 %, hvor de viste tydelige tegn på stress ved en belastning, der oversteg 25 %. Hurtigere hjerterytme og ømhed og stramhed efter ridning.
    http://www.horsesciencenews.com/horseback-riding/how-much-weight-can-a-horse-carry.php


  • #60   30. jan 2012 Maria - Det er det da bestemt heller ikke. Men hvis man vejer så meget, at hesten ikke kan holde til rytteren - så skal man ikke ride, før man har tabt sig.

    Man må jo tænke på hesten, og ikke bare sig selv. Så nej, hvis man er så stor, at man ikke kan finde en stor nok hest, så må man lade være med at ride. Hestens behov kommer først, så kommer rytterens bagefter.


  • #61   30. jan 2012 Maria: du må¨sagtens ride de fleste oldenborger bejer da over 500 kg.

  • #62   30. jan 2012 At man selv gerne vil ride, skal og må aldrig gå ud over hesten.

  • #63   30. jan 2012 er der ikke nogle der har et link til de regler

  • #64   30. jan 2012 CTS - Rytters ønske om at ride går jo ud over hesten.. Man kan ikke undgå stress, forvirring, frustration i større eller mindre mængde. Man som hesteejer har man jo også et ansvar for at begrænse dette! Og her kommer vægten ind i billedet smiley

  • #65   30. jan 2012 CTS
    Nej men det er jo i bund og grund det som der bliver lagt op til - at store mennesker ikke bør/MÅ ride - medmindre det er de store koldblodsracer.
    Og nej, det må aldrig gå ud over hesten, det er jeg udemærket klar over, og fuldstændig enig i.
    Men igen, det handler bare om at tænke sig om. For som skrevet, så er jeg godt klar over at jeg ikke skal eller bør ride små heste/ponyer.

    Men overvægtig kan være så meget - og hvor går så grænsen? For det de fleste skriver herinde, er at ALLE overvægtige ikke skal ride grundet deres vægt - og der kommer min konklusion så, at mange mener at ridning er forbeholdt tynde mennesker!

    Vi kan da tage mig selv som eks. med nogen billeder ...

    Mig på en oldenborger (hende jeg har oprettet herinde):
    1. (link fjernet)
    2. (link fjernet)

    Mig på en kraftigere DV som jeg havde part på:
    1. (link fjernet)
    2. (link fjernet)


  • #66   30. jan 2012 Maria - Jamen det synes jeg heller ikke de må, hvis de vil ride på de spinkle racer. Der findes jo altså racer, der slet ikke er velegnet til store mennesker. Hvis man er stor og ikke kan/vil tabe sig, og man vil ride, må man også acceptere at man ikke kan vælge frit mellem alle racer.

    Jeg synes ikke der er noget galt i, at en overvægtig rider, så længe man tænker på hesten, og ikke rider en hest der ikke kan holde til det. En oldenborg kan fx godt holde til dig, men som du siger, så kan en spinklere race ikke. Jeg tror ikke der er nogen der siger at kun tynde mennesker må ride, men det er ikke nogen hemmelighed, at tynde mennesker har flere valgmuligheder mht. hesteracer, og at de større mennesker må ride på de større heste. Så nej, jeg har ikke forstået det sådan at store mennesker slet ikke må ride, men at de så må ride de store heste. Og ja, så er det bare ærgerligt hvis man er så stor, at man fx kun kan ride en stor arbejdshest. Så må man tage det med. smiley


  • #67   30. jan 2012 Og udfra dine billeder - ja, du ser da lidt stor ud, men om du virker for stor, ved jeg nu ikke.

    Må indrømme at jeg ikke ville lade dig ride ret meget på min hest, men det skyldes også at min hest ikke har de optimale muskler til at børe dig, lige pt. og at hun desuden også selv er en smule overvægtig.


  • #68   30. jan 2012 Vil så lige minde de "større" mennesker herinde om at der jo faktisk findes varmblodsheste på 185 . Også af moderne type .
    Det ville nok også se bedre ud hvis en sådan hest har en større rytter på end en som vejer 45kg . smiley



  • #69   30. jan 2012 cts
    det da virkelig og dunke folk oveni hovedet det du skriver
    mange har jo selv fornemmelse af hvilke heste de kan ride


  • #70   30. jan 2012 CTS
    Jo men hvor går grænsen så ved overvægtig ifht. ridning?

    Nu var jeg lige inde og regne mit BMI tal ud på www.bmitest.dk
    Og jeg får altså et tal(med 100kg) der hedder 33,03 dvs = FEDME
    Så ifølge BMI er jeg ikke blot overvægtig, jeg er desideret FED
    Skulle jeg med mine 174 cm komme ned på normalvægt med en BMI på 18,5-24,9 skulle jeg komme ned og veje mellem 58-75 kg.


  • #71   30. jan 2012 Maria - Der hvor hesten ikke kan bære rytteren længere. smiley Og der synes jeg 15/20 % reglen er ganske god.

    Jeg kan ikke udtale mig omkring BMI, for det ved jeg ikke meget om. Men sagde du ikka at det skyldes graviditet? For så kan BMI jo ikke helt bruges.

    Nu med den smukkeste - Jeg dunker ikke folk i hovedet, ved at sige at der er nogle racer de ikke kan ride. Det ved de forhåbentlig godt i forvejen. Det er jo bare sådan, at er man for stor så er der racer man ikke bør ride, for hestens skyld. Der er da også racer jeg ikke bør ride, selvom jeg ikke er særlig stor. Sådan er det jo. Hvis man er overvægtig, og absolut ikke kan affinde sig med at måtte ride de tunge racer, så må man tabe sig.


  • #72   30. jan 2012 det med og dunke i hovedet er dette


    Må indrømme at jeg ikke ville lade dig ride ret meget på min hest, men det skyldes også at min hest ikke har de optimale muskler til at børe dig, lige pt. og at hun desuden også selv er en smule overvægtig.


    det siger man altså ikke,så holder man sin mund og har respekt over for andre,hva er det for en verden
    du kunne ha tænkt det,men ligfrem og skrive det,synes jeg er respekløs


  • #73   30. jan 2012 jeg synes det er en god guideline... man skal som overvægtig naturligvis have lov at ride, men man skal også være realistisk overfor hvilken hest man vælger at ride på, ikke vælge en lille spinkel araber hvis man vejer 120 kg. og så synes jeg man skal man hoppe på hesten fra noget, så den vægt der hænger i den ene side (ikke alle hopper lige elegant og hurtigt op)... desuden synes jeg man skal sørge for massage og selvfrølgelig tilpasset udstyr.

    jeg selv vejer 60 kg og har en hest på 550 kg og en på 600 kg som jeg rider på, og jeg hopper selv på fra noget stort og sørger for mine heste får massage og har sadler der er tilpasset


  • #74   30. jan 2012 CTS
    Jo men det er jo igen en enkeltvis vurderings sag, udfra den enkelte hest - og ikke noget man kan generalisere :o)

    Og jo, min overvægt skyldes i høj grad graviditet, samt jeg også har et arbejde der kræver at jeg er fysisk stærk, og det er jo almen viden, at muskler vejer mere end fedt :o)


  • #75   30. jan 2012 Nu med den smukkeste - Synes faktisk det er skrevet ret pænt. At du ikke synes det - ja, måske er du bare for følsom. smiley

    Men Maria har intet sagt til det, så går ikke udfra at hun tager det så tungt. smiley

    Maria - Ja, det har jeg bestemt heller ikke sagt, at det ikke er. smiley
    Det jeg mener er, at hvis rytteren vejer for meget (mere end 20% af hestens vægt) så bør man overveje enten at tabe sig, eller anskaffe en større hest - ihvertfald hvis man vil ride dagligt. smiley Men det er klart, at fordi man er for stor til en pony, er man jo ikke for stor til en alm. hest. smiley


  • #76   30. jan 2012 Jeg ved sku ikke hvad min connemara vejer, men jeg vejer 65 kg. og det synes jeg ikke er synd for hende:)

  • #77   30. jan 2012 Jeg mener at en veltrænet hest kan holde til mere end en hest der har stået på en fold flere måneder..
    Derfor holder den ikke helt smiley

    Men jeg mener man kan se/mærke på hesten om den kan holde til det, og det kommer os an på hvor ofte det sker..

    Jeg har måtte sige nej til en der skulle prøve anton til part, anton sank i ryggen og var bestemt ikk tilfreds med hendes vægt..
    Men indrømmer os gerne at jeg tager en tur på vores shetter i ny og næ, men hvis jeg ikk gør det bliver han ikk trænet op til min niece og så kan det først ende galt..


  • #78   30. jan 2012 Jeg synes at det er en OK tommelregel, men at der skal tages forbehold for heste der er i dårlig form eller ligefrems elv er overvægtigt (overvægtige heste kan ikke bære mere end en tilsvarende normalvægtig). Ligeledes er der også nogle heste der er mere robust bygget end andre. Hos mennesker er det nemlig hellere ikke vores vægt, men vores styrke der bestemmer hvor meget vi kan klare.

    Jeg aner hellere ikke hvad min ishoppe vejer, men jeg er vist 70-75kg og jeg synes ikke at hun virker som om det er for meget. Hun blæser i hvert fald afsted med mig uden problemer - hun er også i bedre form end vores vallak, som dog er noget større. Når min mor og jeg rider sammen, så er det altså vallaken der bliver hurtigst træt.

    Jeg er muligvis en smule for høj til at det er decideret smukt at se på, men jeg føler mig ikke åndssvag når jeg sidder der... og med en vægt på 70-75 er jeg ikke overvægtig. Jeg er nemlig 183 høj.


  • #79   30. jan 2012 Jeg synes nu også reglen er ok. Selvfølgelig skal rytteren være i harmoni med hesten smiley , Jeg er selv 174, og vejer 65 kg. Jeg har en connemara hoppe på 146, og vi passer rigtig fint sammen. Der er en længere oppe, der synes det er " klamt " hvis fede mennesker rider, og ikke holder øje med hestens ryg. Hm.. Det er fint man er imod det, men hvorfor nedgøre folk???? Mennesker der er overvægtige har i forvejen mindreværds komplekser, at sige tingene på den måde kommer man overhovedet ikke langt med!
    Jeg synes det er direkte " klamt " at man er så respektløs og udtale sig på den måde. Plus at man skriver " fede burde ikke ride ". Undskyld?

    Jeg er enig i reglen , og synes den er fin. Men man kunne overveje sit sprogvalg en gang imellem. Istedet for at nedgøre folk på den måde, kan slet ikke forstå man overhovedet har det godt med det. Typisk HG.


  • #80   30. jan 2012 Enig med Jeanne N..

  • #81   30. jan 2012 Maria C - Hvis en hest er trænet, har den sandsynligvis flere muskler = den vejer mere = den er stærkere, og kan derfor bære med, og så holder det jo alligevel. smiley

  • #82   30. jan 2012
    Glierende regel.
    I alle andre sportsgrene skal man være i form for at dyrke den - men i ridning, nej nej der er det nærmest et MUST at ride også selvom man fylder hele sadelen og vejer alt for meget til hesten.

    Påpeger man overvægt får man en skideballe, selvom det er formuleret pænt. Men påpege undervægt, det må man gerne!


  • #83   30. jan 2012 CTS
    Den behøver bestemt ikk veje mere bar fordi den har muskler smiley

    Men ja jeg mener bar at en trænet hest kan klare mere end en fed hest..
    En fed hest passer de 15-20% nok meget godt på men en trænet hest mener jeg ikk at det passer på..


  • #84   30. jan 2012 godt sagt Krikken!

  • #85   30. jan 2012 Jeg er enig i at det er uansvarligt at sætte en på 80 kg. på en 1'er pony.

    Men at skrive at man pt. løber med at hesten fordi man selv vejer for meget? Den skal du i min verden længere ud på landet med! Hvis alle er så hellige så gå da i kirke!

    Jeg synes det er så træls, at man hele tiden nedgøre folk. Jeg vil tusind gange hellere have en stille og rolig rytter op på min pony, som måske er lidt for stor, end en der vejer 45 kg, og jordere rundt, pisker hende, river hende i munden osv.

    Det er fandme godt nok utroligt så selv højtidlige i er!

    Undskyld mit udbrud.. Men jeg kan ikke klare folk der sætter dem selv op på en pedestal og pejer fingre af andre.. Husk at når man pejer, så er der tre fingre der pejer på dig selv..


  • #86   30. jan 2012 Krikken..
    Nu er jeg en af de overvægtige (dog på vej ned), men jeg ved udemærket godt jeg er overvægtig, men vil bestemt ikk hører det fra andre..
    Jeg går heller ikk og siger til folk de er undervægtige, kan tænke det men siger det bestemt ikke, for personen ved det med garanti godt, og nogen er glade for det andre kede af det..

    Og det sårer mig når jeg for afvide jeg er overvægtig, men jeg er klar over det, og jeg er klar over hvorfor jeg er blevet det, hvilket nok gør at det sårer mig da jeg har haft et problem som jeg stadig kæmper med..


  • #87   30. jan 2012 Det er ikke kun dig smiley Bestemt ikke! Det er nogle der har skrevet meget grimmere ting! Jeg går selv mange ture med min pony, gjorde jeg så sent som igår! Kan godt se på din profil du vægter det meget højt! Det støtter jeg 100%, men man kan sige tingene på en pænere måde, uden at såre nogen.. smiley

    Men jeg synes bare det er nedladende at skrive at folk der er fede ikke brude og ride. Selvfølgelig skal man tænke på hesten og ikke købe en araber hvis man vejer 120 kg. Selvfølgelig ikke, det er slet ikke der jeg vil hen! Jeg mener bare at man kan sige tingene på en pæn og anstændig måde, og ikke træde på folk der ligger ned. Jeg har aldrig selv været overvægtig og ved ikke hvordan det er.. Men de fleste overvægtige, ved da at de er det, og sige de ikke må ride, synes jeg bare er... nedladende og ondt.. Hvorfor skal man være så lede imod hinanden hele tiden??

    Lad os sige der er en overvægtig der har en hest hun rider og bliver passet ligeså fint, med alt den behøver, men så er der måske en som passer 100% til hendes hest, men hun vil ikke ofre smed, dyrlæge, foder eller andet til hendes hest, er det ikke værre? Så lider hesten da først nød..

    Jeg tror bare jeg går i forsvars position, fordi jeg selv kan mærke hvordan jeg ville have det, hvis jeg nu var overvægtig og læste den her tråd igennem og nærmest blev kaldt dyremishandler .. smiley


  • #88   30. jan 2012 Maria C - Synes nok du skal læse nogle af de indlæg her. Der bliver påpeget at det naturligvis ikke er hestens faktiske vægt, men dens optimale vægt. En hest der burde veje 500 kg, men som vejer 550 - ja, så skal den jo både være rytter + de ekstra kilo, dvs. de ekstra kilo skal lægges oveni rytterens vægt.

    Og jo, jeg vil da mene at en hest med stærke og veltrænede muskler kan bære mere.

    Og nu er det altså et faktum, at muskler vejer mere end fedt. Derfor brude en meget muskuløs hest også veje mere.


  • #89   30. jan 2012 Det kan jeg godt se smiley , Det er måske også et lille spark i røven smiley Jeg er nu mere den personlighed, der aldrig kunne finde på at såre nogen bevidst .. Det er flot du har tabt dig så meget og er ved at være ovenpå igen! Men det er jo ikke alle der få et " spark " af sådan en tråd her.. Måske tingene bare bliver værre smiley

    Og jeg vil nu gerne rejse mig op for alle overvægtige og sige de ikke mishandler deres heste, og jeg synes de stadig skal have glæden ved at ride, ligeså vel som jeg har glæden ved at ride, istedet for at nedgøre dem smiley


  • #90   30. jan 2012 Der er jo ingen, der siger, at overvægtige ikke må ride... Folk siger bare, at overvægtige skal tænke over, hvilken hest, de sætter sig op på!
    Selvfølgelig er det her et lidt ømt emne, for de pårørende, men når man nu engang deltager i debatten, så må man også kunne acceptere andre folks holdninger.


  • #91   30. jan 2012 CTS
    Nu var det jo blot min mening..

    Men derfor kan den stadig ende med at veje det samme med muskler som da den var fed, sorry men det kan den smiley
    Den behøver ikk at veje lige så meget, ligegyldigt hvad du siger smiley

    Men ingen grund til diskution, sagde blot min mening..


  • #92   30. jan 2012 Anna: det siger jeg heller ikke smiley Jeg siger bare at man kan overveje sit sprog brug. Og lade værre med at komme med negative ladet ord som: FEDE MENNESKER, KLAM, og at de slet ikke burde ride! Osv. osv.

    Jeg er nu ikke pårørende til nogen i denne debat.. Og synes faktisk den er rigtig god! Men jeg synes bare at tingene kan blive sagt og debateret med anstændige ord, hvor ens mening kommer ligeså meget frem i dagslyset, som hvis man brugte nedladende og grimme ord, hvis du forstår?


  • #93   30. jan 2012 Reglen er ikke så god i mine ører, og så alligevel. Man ønsker jo ikke at skade nogle, kun hjælpe hesten.. Men det er svært at give et prævist mål for hvad en hest kan bære.
    Jeg skal da ikke lægge skjul på at jeg er kraftigt bygget, og vejer da også en smule for meget, men jeg har en DV, og jeg synes vi harmonerer meget godt. Hun lider ingen overlast overhovedet, og har da også masser af kræfter til at bukke mig af i ny og næ (;


  • #94   30. jan 2012 Maria - Ja, naturligvis kan den det, det har jeg heller ikke sagt. smiley
    Men så har den også nemmere ved at bære en tungere rytter, fordi den har flere muskler at bære med.

    Jeg har heller ikke sagt at den behøver veje ligeså meget (ligeså meget som hvad), så det ved jeg ikke hvor du har det fra. smiley


  • #95   30. jan 2012 CTS
    Den behøver ikk veje lige så meget når den er veltrænet som når den er tyk..

    Men ja vi slutter bar her med diskutionen smiley var blot min mening at en veltrænet hest kan klare mere end 15-20% men at reglen passer meget godt på en tyk hest..


  • #96   30. jan 2012 Maria C - du har ikke helt ret. Reglen gælder for hestens ideelle vægt. Hvis hesten er overvægtig skal rytteren veje tilsvarende mindre. Dvs. at hestens egen overvægt skal ligges til rytterens vægt og dette tilsammen ikke må overstige 20%. Da det er hestens reelle bæreevne. Så en overvægtig hest kan måske bære en rytter på 10 % af hesten ideelle vægt kun.

    Det er ikke min holdning. Det er undersøgelsens konklusion smiley


  • #97   30. jan 2012 God regel!
    Jeg vejer selv lidt for meget, men er på vej ned i vægt:o)
    Derudover bør man se på sadlen.. om den passe hesten og ens bagdel. Det er rigtig synd i mine øjne at smække en 18" sadel op på en hest så den ligger og trykker på ribbene..
    Min egen fjord kan fx kun gå med en 16,5" fordi han er så kort, jamen så må min mås jo bare blive mindre hvis jeg vil ride ham!


  • #98   30. jan 2012 Anna og Latimer 2
    Om jeg har ret eller ej er vel lige meget..
    Dette er et holdningsspørgsmål ikke andet smiley
    Og det er min holdning at reglen passer på de fede heste men ikk på de veltrænede:)


  • #99   30. jan 2012 Maria - Nej, det har jeg heller ikke sagt. smiley

  • #100   30. jan 2012 Nu ejer jeg en koldblodshest på 170+ og jeg syntes ikke at man skal være alt for tung til ham. Det kan godt være han kan bære det, en en ryg er ryg, uanset størrelse. Sådan tænker jeg ihvertfald, så kan det godt være virkeligheden er en anden.

    Har en bekendt på omkring 80 kg. Der skulle prøve ham en dag og jeg kunne godt se, at hans ryg gik en del ned, da hun satte sig op.

    Men jeg syntes ikke overvægtige skal undgå ridning, jeg syntes bare, at man måske burde overveje at tabe sig først, hvis man vejer omkring de 90 kg.


  • #101   30. jan 2012 Pernille
    80 kg? Og så en koldblods.. Hold da op..
    Jeg har en varmblods, og vejer næsten 80 kr (: Hun kan uden problemer bære mig. Det lyder godt nok lidt underligt i mine ører (:


  • #102   30. jan 2012 næsten 80 kg*

  • #103   30. jan 2012 Årh gud en debat dog! smiley

  • #104   30. jan 2012 Det er som om at mange af de overvægtige ryttere læser det de vil læse og ikke forholder sig til hvad der egentlig står.
    Der er ingen der siger, at større ryttere ikke må ride. Dog er der bred enighed om, at man som rytter har et ansvar for at være opmærksom på at den hest man rider, kan bære én. Hvis den ikke kan det, ja så må man enten skifte hesterace eller forsøge at tabe sig.
    Der kan være 100 grunde til at man vejer mere end man burde, men hvordan vil det nogensinde kunne retfærdiggøre at man sætter sig op på ryggen af en spinkel araber, når det er tydeligt den ikke kan bære én?
    Der er ingen der vil fratage nogen retten til at ride eller bestemme over dem, men det er da et problem at der findes hesteejere som ikke vil se i øjnene at de nok ikke kommer til at ride rundt på en spinkel araber, men må finde charmen i en koldblodshest.


  • #105   30. jan 2012 Anna M

    Tror nu også at du ville føle dig truffet, hvis det var dig som var overvægtig, og fik af vide at du faktisk ikke burde ride!

    Men så burde nogen herinde måske overveje HVORDAN de får deres mening og holdning ud.
    Fordi Cecilie J skriver faktisk
    Skrevet: 30-01-2012 09:15:07

    Jeg synes ikke en hest bør bære mere end 15% af dens egen vægt. Jeg synes heller ikke, at overvægtige personer bør ride - selv ville jeg ikke byde min hest at bære 75 kg (hun vejer ca. 500kg).

    Mvh. Cecilie


  • #106   30. jan 2012 og Anna
    Ingen af os som er overvægtige, skriver jo at vi vil sætte os op på en spinkel araber?
    Vi har jo netop gennemtænkt hvilken slags race vi bør ride - og rider den fremfor en spinkel araber!
    Men alligevel bliver der flere gange skrevet, både direkte og indirekte, at overvægtige mennesker ikke bør ride!


  • #107   30. jan 2012 Maria Rasch: efter min mening, så synes jeg sagtens du kan ride på din oldenborg...
    Jeg sidder og blvier helt skidt, gad vide hvor mange der synes det er dyreplageri, når jeg kommer susende på min fjordhest??
    Hun er 140cm, og jeg ca. 84kg. så det er bestemt dyreplageri, på trods af hun altid har fart over feltet, elsker at jorde og sagtens kan løbe fra de store heste og springe med mig på ryggen.. Jeg føler godt nok ikke selv hun lider nogen form for overlast..


  • #108   30. jan 2012 » Maria Rasch «
    Du har fat i en god pointe. Jeg føler mig da også meget truffet når de skriver at overvægtige ikke bør ride. Jeg har lært at acceptere mig selv, og synes ikke jeg er overvægtig mere, men hvis man måler det i KG, så er jeg da nok det mange ville betegne som overvægtig..


  • #109   30. jan 2012 hyggefjollen W vil godt ligge mig op af det du siger!
    Jeg er selv en af din større piger som også rider gul..

    Billeder her:
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    Jeg føler ikke selv jeg er for stor, og som tidligere skrevet har jeg en masse "kloge" menneskers ord på det er i orden! Selvfølgeligt så længe jeg ikke tager mere på!
    jeg vejer selv pt. 92..
    men jeg startede i 110..
    Jeg kæmper stadig med at komme ned af.. smiley
    men rom blev ikke bygget på en dag! smiley


  • #110   30. jan 2012 Man skal altid tænke på at finde en hest der passer sammen med en selv, både ens højde og vægt! smiley
    Sadlen skal passe både hest og rytter! smiley

    altså skal det hele i sidste ende gå op i en større enhed! smiley


  • #111   30. jan 2012 Team LB : Undskyld men - på de to første billeder, syner det at din stævnejakke gør dig flere kilo større end du er smiley Da den ser lidt ''oversize'' ud smiley men på nederste billede synes jeg det er knap så galt! smiley Så de to øverste er måske ikke lige gode eksempler smiley

  • #112   30. jan 2012 Maria Rasch - Årh, det var dog uheldige udmeldinger, hvis der direkte bliver skrevet at større ryttere ikke må ride.
    Jeg er selv ikke den mindset af de mindste, jeg er både høj og har kraftig knoglebygning, så jo, jeg skal da tænke over hvilke heste jeg rider smiley
    Men jeg synes det er fedt at så mange ryttere har trodset problemer som eventuel overvægt og så bare har fundet en hest, der kan bære dem!


  • #113   30. jan 2012 Min stævne jakker er altalt for stor smiley
    Og har derfor købt en ny smiley
    men jeg har desværre ikke rigtigt ret mange nye billeder, som kan bevise det bedre smiley


  • #115   30. jan 2012 De er fra i sommers hvor jeg vejede omkring 100..
    Dem må jeg indrømme jeg føler mig en smugle flov over!
    Jeg synes ikke direkte jeg er AAAAAAAAAAALT for stor..
    men der skete da intet ved jeg blev nogle kilo lettere..


  • #116   30. jan 2012 Team LB, din fjolle ser nu også ud til fint at kunne bære dig.. jeg synes bestemt ikke det er dyreplageri...

  • #117   30. jan 2012 Jeg synes overhovedet ikke man skal føle sig som en dyrplager fordi man er overvægtig. Jeg kan edderrøvme finde eks. på dyrplageri det er 50.000 gange værre!!!!!!!

  • #118   30. jan 2012 Jeg er lidt imod det med hestens vægt. Jeg har været i praktik på et frieserstutteri Holland, og frieseren er ofte en hest der bruges til de tunge ryttere, fordi man synes racen er robust. Det troede jeg også, men derovre fandt jeg ud af, at frieseren som jo egentlig er avlet til at trække, faktisk ofte har svag ryg, da de er så korte.

    Synes man skal se på sin hest først og fremmest, og derefter sørge for at man har en sadel der passer, samt ikke at bombe og og ned i ryggen på hesten, hvilket gælder BÅDE tunge og lette ryttere.


  • #119   30. jan 2012 Anna H - men bare fordi der findes eksempler på dyreplageri som er værre, gør det jo heller ikke ligefrem okay?
    Jeg mener ikke det er dyreplageri at tunge ryttere rider på heste, der måske ikke kan bære dem. Men det er stadig tankeløst og respektløst overfor hesten. Men at der findes ting der er værre gør det jo ikke bedre smiley
    Hvis du mener at det ikke er dyreplageri, så er jeg helt enig med dig smiley


  • #120   30. jan 2012 jeg er faktisk ikke så vild med reglen.

    Selvfølgelig skal man tænke over hvilken racer man rider osv. og at udstyret passer både til hest og rytter.

    Jeg tænker os at mange voksne rider islænder og fjordheste. Så ville mange af dem jo fx skulle stoppe med at ride deres heste fordi de ikke lige passer med de 15%. De behøver jo nødvendigvis ikke at lide af den grund.

    Team LB:
    Syntes det rigtig flot at du har tabt dig så meget! smiley
    Syntes bestemt ikke din fjordhest ser ud til at lide! smiley


  • #121   30. jan 2012 Anna M : Det er jeg helt enig med dig i smiley , men jeg synes bare ikke man hele tiden skal gå og pege fingre af folk, kalde dem " fede " , eller nedgøre andre mennesker, for selv at sætte sig op på en pedestal. smiley
    Personligt er jeg ikke alt vidende, har aldrig forsket i hestens anatomi, og kommer aldrig til det smiley Selvom det ville have været spændende. Derfor skal jeg heller ikke sige jeg er bedre vidende. Da jeg selvfølgelig også er 100% enig i, at man ikke skal sætte en på 100 kg, op på en hest der selv er 135 stg.

    Det var nu heller ikke så meget fordi jeg ville diskutere om hvorvidt vægten og hestens anatomi hænger sammen, eller om det er forkert/korrekt.

    Jeg blev bare SÅ mundlam over den måde overvægtige folk bare blev nedgjort på, og kaldt dyreplager osv. Hvad er det for en verden vi lever i?? Efterhånden er jeg ikke chokeret over at folk har spise forstyrrelser, eller deprissoner, har psykiske problemer m.m. Når vi hele tiden behandler hinanden sådan her! Det værste er, at vi er forbilleder for børn, er der en 10 årig, der læser den her debat, så tror hun/ han det er ok, at snakke sådan. Det værste er at de fleste der har skrevet er voksende mennesker, at de vælger deres sprogbrug om andre mennesker, på den måde, er efter min mening totalt frastødende.


  • #122   30. jan 2012 Men det kan da også bare være at det er mig der er helt galt på den smiley

  • #123   30. jan 2012
    mie H - Efter min mening, ja så burde mange mennesker stoppe med at ride deres islændere, fjordheste, haflinger, tinkere og irish cobs fordi det er hvadf jeg vil kalde dem ALT for store - både til hesten og sadelen.

    Anna H - Jeg bliver gang på gang mundlam når en der ikke kan være i sadelen siger " jamen du kender ikke min hest, den kan sagtens bære mig! " og vekommendes veninder intet siger...
    Det kan jeg krumme tæer over..
    At kalde det dyreplageri er måske lige at tale for grimme ord, men meget pænt og sige om det, har jeg ikke.

    Der er INGEN her der siger at hvis man vejer 70kg må man ikke ride MEN at hvis man er overvægtig bør man tænke nøje over sit valg af hest og belastningen af denne...
    Samt at de der føler sig ramt ofte er de mennesker der passer sammen med hest, mens de der ikke svare i denne tråd er de mennesker der virkelig burde hoppe ned..


  • #124   30. jan 2012 Nogle der mener at dette emne krænker overvægtige? smiley
    Og ønsker i emnet slettet? smiley
    Så send en PB for det er ikke oprettet for at jokke på nogle! smiley


  • #125   30. jan 2012 Anna H - jeg er helt enig! Det er tarveligt at smække døren i for større ryttere og forbyde dem at ride. Det er der jo ingen der har ret til. Dog kan man opfordre alle til at tænke over hvordan deres vægt er i forhold til deres hest. Jeg havde da aldrig tænkt over hvordan min vægt kunne afgøre hvilken hest jeg kan ride, før jeg så en lignende debat.
    Jeg synes ikke du er galt på den, slet ikke smiley Der kommer så mange ting til eftertanke ud af den her debat, meget af det bliver blot formuleret forkert eller man lader sig rive med og får skrevet ting, man sikkert ikke mener 100%.
    Jeg synes det er synd at man ikke har modet nok til at se sig selv i øjnene og indrømme at man er for stor, så det går udover ens bedste ven, hesten. Lige på dét punkt synes jeg at man bør være hård og cool og så bare bide i det sure æble. Hellere dét end at hesten ender med at blive ødelagt smiley


  • #126   30. jan 2012 Krikken, selvfølgelig smiley

    Hvis du spurgte mig om, hvad jeg enligprøver at retfærdigøre, så ved jeg det ikke smiley Jeg er ingen friheds kæmper eller andet smiley Jeg.. tror bare at jeg synes, at man skylder alle omkring sig at tale pænt smiley Så man ikke unødvendigt såre nogen :).. Men det må folk da selv bestemme smiley


  • #127   30. jan 2012 Anna: Det tror jeg også smiley Det her er måske også et meget ømt punk for mange smiley Af en elelr anden grund, også for mig smiley Jeg tror bare man kommer længst med venlighed, og tror da bestemt heller ikke at alle er onde smiley De los sig sikkert rive med, som du skriver :)))

  • #128   30. jan 2012
    Man kan ikke undgå at såre folk - alle handler jo i god tro, om de rider det ene eller andet eller hvilken måde de nu gør det på, så rider man jo sådan, fordi man mener det er det bedste for ens hest.

    En spændende dokumentar jeg lige vil smide ind om hestens anatomi:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QsvS6gEBJuE

    Skal ikke ses hvis man ikke vil se en død hest blive skåret op..
    Den har givet mig nogle tanker om belastningen ved overvægt, når man kigger ind i sådan en hest.. Hvor skrøbelig den er, hvor meget vægt hovene skal bære og andre ting der ikke lige er relevant for dette emne.


  • #129   30. jan 2012 Anna H - jeg håber da at de blot lod sig rive med smiley
    Det er et ømt punkt og man skal være meget forsigtig med hvor man træder, men der er bare nogle der er for forsigtige og bliver stående. Forstået på den måde at de tier stille, hvor de måske skulle påpege at hesten var for lille/ikke kunne bære rytteren.
    Det skal siges på en pæn måde, det bliver dog let bare overhørt eller misforstået og så føler rytteren ikke ligefrem for at se virkeligheden i øjnene og indse, at de burde smide et kilo eller mere smiley


  • #130   30. jan 2012 Anna: Det er rigtigt smiley Og jeg ved da også at verden ikke er lyserød smiley ,

    Og jeg var slet ikke klar over at der var en regel for det. Så klogere, det blev jeg også i dag :)))


  • #131   30. jan 2012
    Hvordan siges sådan noget pænt? Tror ikke det kan siges pænt, men altid vil blive taget meget personligt og svaret meget surt på smiley


  • #132   30. jan 2012 Anna H - Jeg tror bare at det er lige så svært at fortælle en rytter af deres hest ikke passer til dem som det er for rytteren at indse at personen der sagde det, har ret.
    Men man kan jo have lov til at håbe at nogen kan bruge sådan en tråd her som Mal Corvin har gjort det smiley Det er jo helt imponerende hvad hun er igang med! Det er jo sådanne tanker der skal gang i hos folket ude bag skærmene smiley


  • #133   30. jan 2012 Anna: Selvfølgelig :)) Jeg vidste slet ikke noget om den her regel. Så jeg håber da ikke jeg er for tung til min pony. hihi

  • #134   30. jan 2012 Krikken - det er jo dér et af problemerne ligger. Det kan næsten ikke siges pænt D:

    Anna H - årh, det tror jeg nu næppe smiley Hvis det er dig der er på billederne, så tror jeg skam i passer godt sammen smiley


  • #135   30. jan 2012 Der er ikke nogen regel. Det er bare en tommelfingerregel, som man kom frem til i 1920'erne og nu har bekræftet.

  • #137   30. jan 2012 IGEN

    Skal dette emne slettes? For det lyder som om nogle føler sig jokket på, og det kan vi jo ikke have..


  • #138   30. jan 2012
    Hvis jeg bliver tyk efter jeg har født, så køber jeg også en hest der passer til dette eller taber mig først smiley
    Bliver jeg tyk af medicin, så må jeg nøjes med at gå..


  • #139   30. jan 2012
    Ostecrind! [*LSM&CNI*] . - Det kan ikke undgås, hvergang man opretter en debat, føler folk sig trådt på - især med overvægt smiley


  • #141   30. jan 2012 Tøffer, slap nu af. Der er ingen, der siger, du ikke må ride.
    Jeg er fløjtende ligeglad, hvad folk tager på af. Det gør det ikke okay, at sætte sig op på en spinkel hest, som du selv helt rigtigt siger.

    Alle skal have lov til at ride, hvis man tager hensyn til hesten både fysisk og psykisk. Det gælder foder, udstyr, træningsmetode, men sandelig også rytterens vægt.


  • #142   30. jan 2012
    Hvorfor? Det er så men noget jeg har sat mig for smiley
    Jeg har overvejet at jeg bliver overvægtig efter graviditet og har allerede nu besluttet mig for at det skal af igen - især hvis der er en hest i billedet.


  • #144   30. jan 2012
    Der er ingen der siger man ikke må være overvægtig - men at man bør tænke over om ens popo kan være i sadelen og hvor meget man vejer kontra hestens højde, ryg længde og vægt...

    Overvægt er bare noget hvor folk med det samme mener at alle de der påpeger det hakker ned, siger grimme ting osv. -


  • #145   30. jan 2012 Jeg tror, du læser lidt for meget mellem linjerne. Der er ikke nogen, der hakker ned på nogen. Folk væmmes ved, at andre rider på tydeligvis alt for små/svage heste. Og med god grund - hesten er under stor overlast.

    Hvis du ikke er for stor til din hest, så bør du jo ikke føle dig ramt:)

    Men dem, der føler sig ramt, skal måske vende den om og tænke over, om de måske burde tabe sig eller finde en stærkere hest, der kan bære dem uden problemer.


  • #146   30. jan 2012 Krikken: lad os tales ved, når du engang har født.. man kan beslutte mange ting inden man har født, men virkeligheden er sørme en anden efter en fødsel!!!

    og generelt er det da aldrig rart at snakke om ens overvægt, den er jo kommet af en grund og der er ofte grund til man ikke kan komme af med det, det er lettere sagt en gjort... men selvfølgelig skal man tænke over hvilken hest man vælger.. men stadig, jeg føler mig bestemt ikke for tyk til min fjodbolle..


  • #147   30. jan 2012 Mal: det har ikke noget med det at gøre.. Krikken skriver at hun har besluttet nu, at hun vil tabe sig efter en fødsel, det er det jeg mener.. Men i forhold til det du siger, så kan jeg sige, at hesten helt naturligt kommer i anden række, fordi man har en lille der er mere vigtig, men derfor behøver det ikke gå ud over hestenes velfærd!

  • #148   30. jan 2012
    hyggefjollen W - I det mindste har jeg den rette indstilling - det er en god start! Istedet for at være negativ og sige, det kan jeg nok ikke!
    At man ikke kan komme af med det? Det må da være op til ens evne til at sparke sig i numsen - med mindre det er pga. medicin man pt. tager, men på den kan man også godt dyrke motion og lave kostvaner om, så er man allerede inde i det.
    Min mor er også overvægtig - ikke kvalmende, men det er hendes egen skyld og med 2 x motion om ugen og en bette kost ændring kan hun let tabe sig og har gjort før og er igang med igen nu, det hele handler om at sparke sig selv i numsen.

    Mal Corvin / Centaur - Akademisk Ridekunst - Jeg forstår den ikke helt heller..


  • #149   30. jan 2012 Mal Corvin - nope, du er bestemt ikke den eneste...


  • #150   30. jan 2012 Krikken: ja det er fint man har en idé om det, mmen som jeg siger verden kan være en anden... Der kan være spykiske problemer som overskygger, så kan det være uhyre svært at fokusere på en overvægt, det er det jeg mener.. foeskellige problemer..

  • #152   30. jan 2012 Jeg vil nu også sige at jeg måske følte mig ramt, og følt jeg skulle forsvare, fordi jeg elsker min hest, og jeg uanset graviditet, medicin, eller overspisning, vil af med hende.. Men selvfølgelig ville jeg ikke sætte mig op på hende hvis jeg nu vejde 100 kg. Men den realitet, findes ikke i mit hoved, dermed ikke sagt det ikke kan ske :)))

  • #153   30. jan 2012 Min oldenborger går normalt rundt med mig, det er 58 kilo.

    Hvis der kommer nogen op på hende med 100 kg, synker hun ned i knæ og ryg og nægter at gå frem. Hun går SÅ langsom og helt i slowmotion, for at få mulighed for at flytte benene et ad gangen.

    Så - hesten viser det selv, man behøver ikke tænke så meget over det tror jeg. De plejer også at vise, hvis de har ondt i ryg, tænder, ben - siger min dyrlæge i al fald. Så kig på hesten - er den besværet??


  • #154   30. jan 2012 Ostecrind! [*LSM&CNI*] .
    Du skal ikke slette emnet - det er en god debat, og ja nogle føler sig trådt på, men det kan desværre ikke undgås (:

    Til alle andre.
    Jeg synes debatten var super god - lige indtil i begyndte at angribe hinanden. Det er nu lidt synd at debatter herinde altid ender sådan, for det er jo ikke meningen.
    Der er faktisk lavet en undersøgelse over at overvægt ikke skader hestens ryg med mindre den har en skade i forvejen - så kan det blive forværret. Men, det kan det også selvom rytteren kun vejer små 50 kg!
    Jeg har læst det fra et link inde på HG en gang..


  • #155   30. jan 2012 Uanset hvilken debat det drejer sig om, er der folk, der altid angriber eller taler grimt. Det bliver så bare ekstra uheldigt, når det er en sårbar debat som denne. Heldigvis taler de fleste pænt i denne tråd - men dem, der ikke gør - de vil altid dukke op, desværre......

  • #156   30. jan 2012 Ostecrind: Jeg synes ikke, du skal slette tråden, det er en god debat :o)

  • #159   30. jan 2012 xxSB - hvad mener du med det? smiley

  • #161   30. jan 2012 xxSB : Det kan godt være, du synes, vi klynker - men vi er mange, der tager denne debat seriøst, og så kan du jo selv vælge, om du vil deltage seriøst, eller bare hoppe videre til et andet (mere interessant ?) emne :o)

  • #162   30. jan 2012 xxSB - Du skulle måske selv regne efter om hvordan du står. Og se om du føler dig stødt!
    Det ville jeg gøre hvis jeg var dig.


  • #163   30. jan 2012 Team LB :
    Det er muligt at dette kommer til at lyde strengt . Men jeg synes faktisk at du vejer for meget til din Fjordhest . Og jeg er sikker på at du ville se noget mere harmonisk ud med en større hest .


  • #164   31. jan 2012 Camilla:
    Jeg kan godt leve med det :-). Jeg ved udemærket godt, jeg burde tabe mig, og er i fuld gang smiley
    Men må indrømme uden det er for at forsvare mig, du er den første der har sagt det ikke ser harmonisk ud smiley


  • #165   31. jan 2012
    Du passer fint til hesten i højden og er på den vinkel harmonisk, men efter hvad jeg syntes, så fylder du for meget i sadelen og fordeler derved trykket forkert :o)

    Samt at en fjordhest med en kort ryg = kort bære falde til at fordele meget tryk ( des mere vægt, des mere belastning ).


  • #166   31. jan 2012 Krikken:
    Lige præcis! smiley
    Og pga min høje vægt pt. er jeg meget opmærksom på at han har kiopraktor regelmæssigt, så jeg kan være sikker på han er okay, i mens jeg gør alt hvad jeg kan for at kiloerne kan rasle af smiley


  • #167   31. jan 2012 Team LB: Nu er de fleste mennesker jo "så godt opdraget", at de ved, det sårer, at sige det direkte - måske derfor, ingen har sagt noget ? Nu skriver du selv i et tidligere indlæg, at du er godt i gang med at tabe dig, og billederne er fra i sommers, hvor du vejede 100 kg. Så synes jeg godt, jeg kan tillade mig at sige, at jeg er enig med Camilla S. i, at dengang var du i hvert fald for stor til din fjordhest. Hvis du kigger tilbage i indlæggene, vil du også kunne læse, at flere netop siger, at store mennesker på islændere, fjordheste og IC ikke er en heldig kombination.

  • #168   31. jan 2012 Jaenne:
    derfor håber jeg da inderligt at min dyrlæge, kiopaktor og ligende ville fortælle mig sandheden, ligemeget hvor godt opdraget de er smiley
    Men som jeg skrev, er jeg også meget flov over billederne fra i sommers..
    Jeg synes bestemt også selv nu, at det ser helt forkert ud...
    Hvilket også var grunden til jeg for alvor gik igang med mit vægt tab!
    jeg har tabt mit hjerte til de gule, vil jeg ride dem, så må jeg jo smide en masse kilo, der er ikke noget at gøre! smiley


  • #169   31. jan 2012 Team LB: Thumps up :o)

  • #170   31. jan 2012
    En kiopraktor og dyrlæge vil nok holde munden lukket, af den grund de vil miste kunder på det :). Da nogle folk så vil blive kede af det og skifter dyrlæge o.l fordi de selv mener at alt er i skønneste orden og dyrlægen nok bare er sart...

    Det er jo forretning :o)
    Lige så med sadelmageren der siger at ens mås der egentligt passer til en 18" sadel godt kan være i en 16" fordi det er hvad hesten kan bære, selvom man kommer derfor til at fylde for meget og skulle derfor egentligt holde sig på jorden pt.

    Lige så en tandlæge der fortæller rytteren at vedkommende har for hårdt fat i munden, derfor får hesten sår i munden - rytteren vil nok skifte tandlæge, fordi de ikke kan få sig selv til at indrømme og indse det er ridningen..


  • #171   31. jan 2012 » Team LB ~ Marie & Stald Kiels Ild «
    Jeg synes bestemt ikke du er for stor din din fjordhest!
    Du passer rigtig fint i højden, og de er altså stærke selvom de jo er ret "små" i forhold til fx en oldenborger! Men jeg synes bestemt det ser harmonisk ud (:


  • #172   31. jan 2012
    En fjordhest er ikke stærkere - den har en kortere ryg = kortere bære flade = mindre plads til at ligge sadel på = kræver rytter vejer noget der har en mås der kan passe sadelen.
    Her siger man en fingerregl er at man skal kunne have en håndsbredde bag bagdelen - dvs. man må ikke fylde hele sadelen og ud på bagsvidselen så fordeles trykket forkert.

    En fjordhest er avlet til at TRÆKKE ikke til at bære tunge mennesker...


  • #173   31. jan 2012 Krikken:
    jeg kan ikke sige andet end har du fuldstændig ret i! smiley
    Men det er jo rytteren, som ikke vil indse der er et problem smiley
    Jeg har bedt mine "fag" personer, svare mig 100% ærligt, og sagt ligemeget hvad de sagde var jeg stadige kunder hos dem, jeg ønskede blot at vide klar besked fra nogen der var udannet på området smiley

    Jeg fik den gang beskeden fra min kioparktor, at det som sådan ikke gjorde ondt eller gav trykninger på ham nu.. Men på længere sigt, så kunne det blive problemer i både ben og ryg, og når først jeg kom der til, så kunne jeg intet gøre! Enten så måtte jeg smide nogle kilo hvis han skulle holde i flere år, ellers måtte jeg acceptere han nok ikke holdt alverdnes mange år frem i tiden.. smiley
    Og hvem vil af med sin bedste ven,

    Mal Corvin / Centaur - Akademisk Ridekunst:
    tusinde tak for skulder klappet, det tager jeg til mig! smiley
    Jeg kan ikke se nogen grund til at blive sur eller hvad vi skal sige smiley
    jeg ved udemærket godt jeg har et problem.. Og jeg vil gerne indrømme/indse det smiley
    Selvom jeg må indrømme det er ALDRIG sjovt, men sådan er livet jo en gang, nogen tager på af ingen ting og andre de er bare tynde som en sild og der skal MEGET til de tager på smiley
    Vi er ikke ens, og der skal være fordel/ulemper ved det hele smiley


  • #174   31. jan 2012 Jeg har mistet en "veninde" på at fortælle hende sandheden. Hun var temmeligt overvægtig og havde 2 fuldblodsheste. Det så forfærdeligt ud, og hun forstod aldrig hvorfor de ofte haltede og havde problemer med ryggen.

    Det er da trods alt noget, at de fleste herinde erkender deres overvægt og gør noget ved det, og tager de hensyn til hesten der skal tages.


  • #175   31. jan 2012 » Team LB ~ Marie & Stald Kiels Ild «
    Kan godt lide din holdning for har den samme smiley

    Jeg gik os på kur pga. mine heste smiley kunne ikke længere hoppe op uden skammel, kunne ikke hoppe op på bar ryg i første forsøg som jeg plejede osv..
    Så der gik jeg på kur, vejede 90kg og vejer ca. 82kg nu (er næsten lige begyndt)..
    Og oven i det har jeg en hoppe som jeg ikke kan være den første på ryggen af pga. min overvægt, synes jeg bestemt ikke er fedt, så nu skal det ryge så jeg i det mindste kan være den der uddanner hende smiley


  • #176   31. jan 2012 Maria:
    Det er aldrig sjovt, ikke at kunne gøre det man gerne vil pga. en størrelse smiley

    og alle må indse DE har valgt DERES hest, hesten har ikke valgt dem smiley
    Også må vi også gøre hvad der er bedste for vores hest :-).
    De kan jo ikke bare sige, "dig gider jeg ikke, du er dum væk" smiley


  • #177   31. jan 2012 LB
    Nemlig, og ja jeg rider da stadig min vallak dog ved jeg præcis hvilken vægt han ikke kan klare og der skal vi over de 90kg før han bliver besværret, men vil bestemt ikk sætte mig op på min hoppe før jeg max vejer 75kg og det er virkelig max og så bliver det kun kort tid..

    Måske er jeg overvægtig men jeg er ikk dum og jeg tænker på mine heste selvom nogen herinde for det til at lyder som om overvægtige ikke tænker på deres heste :S


  • #178   31. jan 2012 I mit Equipage blad, fra Marts. Står der at en Shetlandspony er verdens stærkeste hest, i forhold til dens højde. Det siges at en shetlænder kan bære en 80 kg tung mand i 80 km.. Sådan mener jeg der stod. Det er godt nok sørgeligt, at der så er blevet avlet så mange svag ryggede heste. Sikke da noget

  • #179   31. jan 2012 dvs. hvis jeg tager 20 kg på, så skal jeg begynde at ride shetlænder, fordi alle andre heste racer, ikke kan holde til et menneske på 80 kg.

  • #180   31. jan 2012 Team LB : Ja, hvor er det rart at man kan indse at folk egentlig ikke prøver at være onde . smiley Jeg ligner selv noget der er løgn på min, ikke pga. vægten men højden . Jeg er 1,80 og Dionne ligner en pony på mine ride billeder . Så jeg har valgt (dog ikke kun pga. det) at hun skal have anden ejer . Og jeg har fundet mig noget der er noget større . smiley
    Man kan jo desværre ikke lige tabe sin højde . smiley
    Held og lykke med dit vægttab, og jeg håber der er god fremgang .


  • #181   5. feb 2012 Så i følge jer er jeg for tyk til nr 2 billede men passer med nr 1?? Det skal lige siges at jeg har en stor tyk vest på, med nr 2 hesten. Jeg har fået af vide at den sagtens uden problemer kan bære mig. Nu rider jeg den ikke da jeg er gravid men ellers gør jeg. OG jeg vejer NORMALT 85. Den store er uden "problemer"

    http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=73455
    http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=145185

    Synes det er utroligt folk har travlt med at pege fingre altid. Jeg stopper ikke med at ride hende på trods af andres meninger. Og det er ikke hvem som helst der har sagt det men det re min underviser og hun er uddannet berider. Selv dyrlægen har sagt der ikke er nogen problemer i det. Heller ikke for hesten.


  • #182   5. feb 2012 sådan er det.. alle peger altid fingre af andre smiley

  • #183   5. feb 2012 Jeg er så træt af det. Den sidste tråd om vægt blev også slettet for der blev de større også jagtet.

  • #184   5. feb 2012 Det kunne ligeså godt være en mand på 85kg og alm. af bygning, og det ville stadig ikke retfærdigøre det overfor hesten .
    Det er lidt sjovt, at når man på denne måde tænker hestevelfærd, så er det bare et no-go at nævne det .

    Just a thought . smiley


  • #185   5. feb 2012 Dvs folk som er meget høje og har kraftig knoglestruktur og vejer godt MEN som stadig er tynde ikke må?? Det holder jo ikke!!

    Hvor har i set det med de der *vægtklasser* for ifølge DRF fælles bestemmelser for 2012 punkt 24.2. vægt: stÅr der blot at man skal udgøre en harmonisk ekvipage.. Kan ikke finde noget om max vægt???

    Det skal harmonere.


  • #186   5. feb 2012 Hvem har fået ideen med at større mennesker ikke må ride .
    Det må man da gerne, hvis der findes en hest som passer . Og vil igen påpege at, er man ikke til de tunge trækdyr osv. så findes der også DV'er på over 180cm .
    Med chance for at bliver overrumplet , ja så synes jeg heller ikke at du harmonerer med hesten på billede to .


  • #187   5. feb 2012 Jeg er ikke selv overvægtig.. Og jeg er da enig i, at man skal harmonere med hesten, og selvfølgelig ikke sætte sig op på en 1'er pony, hvis man vejer 90 kg.

    MEN jeg synes ikke man udnødig behøves at såre folk .. smiley


  • #188   5. feb 2012 Det er jo din mening. Men jeg passer fint til hende. Både højde og drøjde. Jeg har ALT for meget tøj på der. Men hvorfor overrumple.... Det er der ingen mening med. Hesten er 1 år ældre nu, har flere muskler og er bare i det hele taget større.

  • #189   5. feb 2012 Jeg kiggede ikke så meget på din mave, netop af den grund, at folk altid har en del tøj på .
    Jeg siger ikke at man skal veje 20kg for at være harmonisk med en hest på 160cm . Men man jo godt lige kigge lidt på sig selv og så hesten .
    Jeg er selv for høj til min, og det kan jeg jo ikke rigtig lave om på . Så jeg skifter hende ud til noget større , så vi kommer i harmoni med hinanden.

    Det er så flot at de folk som er for store til deres heste herinde, lige tager fat i sig selv og indrømmer det . Og gør noget ved det, for den sags skyld . Rigtig mange folk bliver bare blinde fordi de ikke vil indse et problem her . Og det er ikke kun større mennesker på spinkle heste . Nej, for små ryttere til de stærke heste, eller for ung og uerfaren rytter til de mere tændte heste. Høje ryttere på små heste og ponyer fordi de liiiiige skal ride ponyårene ud, eller ikke tør sidde på noget lidt større . Og det er i mit hoved ikke hestevelfærd . Uanset hvad det er, ser det lige dumt ud, nogen kan komme til skade eller hesten bliver "skadet" af det .


  • #190   5. feb 2012 Mona er 160 og jeg er 160. smiley og var hn meget større ville jeg ikke kunne nå med benene for de er rimelig korte. Den store er heldigvis springhest så om jeg kan nå der er ikke det afgørende men jeg har en hest der heldigvis lyder på mine ben alligevel.
    Jeg synes også som du skriver at for mange ponyryttere liiiige strækker den for længe med deres ponyår fordi de kan. Menjeg har så også set en dommer stoppe en equipage pga dårlig harmoni. Pigen var MEGET for stor. OG der skal der selvfølgelig siges fra


  • #191   5. feb 2012 Lindhovedgården: Synes du denne tråd handler om at hakke ned på de overvægtige? Og i det tilfælde, ønsker du tråden slettet :-)?

  • #192   5. feb 2012 Jeg har delte meninger om reglen..
    Jeg synes det er en ok regel på den måde at man tænker sig om inden man sætter sig op på en hest.
    På den anden side synes jeg det er noget pjat!
    jeg er selv overvægtig, har redet dv, spinkel, frieser, nordbagger, tinker og håbede lidt på at købe en to års hingst frieser shire blanding.. jeg holder mig til koldblods racen lige for tiden, fordi at jeg ikke gider varmblods hestene..
    Jeg har snakket med dyrlæge og fysio, og ingen af dem mener jeg er for tung, til at kunne ride en lille nordbagge..
    og det stoler jeg da på..
    rider selv i en 17,5 " saddel,



  • #193   5. feb 2012 Ja der er jo så igen et problem . Hvad gør de større ryttere, når de har for korte ben til hesten ?
    Jeg synes jo så at man må gå på kur . Havde det bare været en kur jeg skulle på, og vupti så kunne jeg passe med en hest på 160, ja det ville være lækkert . smiley Er udemærket godt klar over at det kan være rigtig svært at tabe sig . Men man må jo forsøge sig frem .

    Jeg har set ponyryttere på deres sidste år, som er 175 med lange lange stænger . Det er altså i overkanten . Så slemt kan det vel ikke være at skifte til hest . Men har aldrig oplevet en dommer sige fra . Men til de stævner jeg har redet, har man også kunnet ride en la4 hvor hesten render bag lod hele vejen igennem. Og hesten har tydeligvis ikke muskulaturen til sådan et program .


  • #194   5. feb 2012 Jeg er 173 og har en pony på 146. Og det synes jeg ikke der er noget galt med. ?

  • #195   5. feb 2012 Synes også at du sku finde noget større . Jeg er 180cm og min hest er 166cm . Det ser dumt ud . Jeg skal op over 173 før det passer nogenlunde . Så jeg har fundet mig en olde type på 174, som jeg får hjem her snart .

  • #196   5. feb 2012 nå, men det gør jeg altså ikke. smiley

  • #197   5. feb 2012 Ja men der er nogen der ikke kan tabe sig. Mig selv inkl. Nu er jeg gravid så det går ikke nu. Men jeg har taget fitnessinstruktøruddannelsen og har haft om kostvejll. i den forbindelse. Følger de ting der skal gøres og spiser det jeg må. Der sker bare ikke noget. De har været inde på det kunne være mit stofskifte der er noget med men det var det heller ikke. Jeg har en MEGET stor barm som tager sin del af slæbet, og ja nu sidder folk og tænker hvor slemt kan det være men det er MEGET slemt. Jeg har ikke så stor mave (jo lige PT smiley hihi) og mine lår er da lidt fyldige MEN ikke engang da jeg havde salgsstald her og red 10-12 heste skete der noget. Det var i 2007 det var sådan. OG Alli pillen virker kun hvis man også selv går ned i vægt det gør jeg bare ikke. Har fået hundedyre OG vanedannede piller fra længe men heller ikke de hjalp. Jeg har i de tider hvorjeg ikke er/var gravid vejet 85 og har gjort det siden 2006. Lægen siger at det er så bare den vægt jeg skal have åbenbart.
    Men jo jeg passer fint sammen med Mona.

    For lige at svare på et andet spørgsmål så synes jeg i det hele taget at det er stødende de indlæg der kommer omkring vægt osv. Og man blir nød til at blive personlig og forsvare sig selv med ting som man slet ikke behøver at dele med andre. Som feks det jeg har skrevet her. Det burde ikke være nødvendig at fortælle HVAD jeg gør og har gjort for mit vægttab MEN flere vil jo så mene det ikke er nok og jeg burde stoppe med at ride. Men jeg er 31 og har redet i 27 af de år og hestene er mit liv så det sker ikke.


  • #198   5. feb 2012 OG lige en ting til jeg skifter ikke hesten ud. Jeg er/var dressurrytter men min hest kan af anden årsag ikke tåle dressuren men er springer hun 3 gange ugentlig er det ikke noget problem. Jeg var hunderæd for at springe men jeg sælger ikke min hest fordi den ikke lige kan det jeg vil have den skal. Så må jeg indordne mig.
    Mona er mest dressur men elsker at springe. Monas gang er kortere end den stores er og jeg synes det er underligt i min ryg når jeg rider hende MEN jeg kunne ikke drømme om at udskifte hende fordi jeg ikke har fundet ud af hvordan HUN skal rides. Den store har været her i snart 10år og Mona i 2 og står det til mig kommer de aldrig væk!


Kommentér på:
Jeres holdning til 15% reglen (Ridning)

Annonce