{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Førstegangs hingste ejer - obs {{forumTopicSubject}}

kære alle hg'er

Jeg har jo købt mig denne fine og skønne dv hingst som bliver 3 her til januar smiley han er en rigtig flink hest og god i hovedet smiley men da jeg aldrig har eget hingst før, søger jeg nogle råd til at håndtere hingst i hverdagen.. Jeg har håndteret hingste før, men dog ikke været den primære opdrager, og da jeg helt vil gøre det så godt som mulig og så rigtigt som muligt søger jeg nu nogle råd, fra andre hingste ejere smiley

Planen er at han skal stilles til kåring - derfor ville jeg nødig skære ham, dog skal han kåres hvis han en dag bliver farlig at omgås med!

Men er af den overbevisning at den rette opdragelse og håndtering gør at man kan have ham som hingst smiley

- kunne hvis der er nogle andre hingste ejere også godt tænke mig at komme og se hvordan i håndtere jeres hingste, samt evt fæ en lille snak om hvad der er vigtig at gøre/vide omkring håndtering af hingste smiley

Håber på nogle gode svar, som kan bidrage til en bedre forståelse samt håndtering af sådan et skønt og selvsikkert dyr


// Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs hingste ejer - obs
  • #1   5. feb 2012 Har aldrig selv haft en hingst, men jeg er da ret sikker på at man behandler dem som alle andre dyr smiley
    Nok lidt mere bestemt, men hvis de bliver behandlet ordenligt, så tror jeg at de kan blive lige så søde som en vallark smiley

    Held og lykke med den smiley


  • #2   5. feb 2012 Ingen "okay søde hest" som med hopper og vallaker f.eks.
    Her skal du vise fra starten af at det er DIG der bestemmer - og han skal altså lytte efter dig - længere er den ikke.

    Mange hingste kan nemlig lige pludselig begynde at te sig mange gange fremover, fordi man lige glemmer at de ER altså en tant stærkere og farligere end andre :o)


  • #3   5. feb 2012 Jeg er selv første gangs ejer af en 4 års hingst som i dag er 6 år. Han var fuldstændig rå og umiddelbart sød i hovedet. Men hold da op jeg fik en overraskelse. Det kræver HÅRDT arbejde at sætte sig igennem. En hingst er IKKE en pusse-nusse FØR den kender ALLE grænser.

    Men jo mere du får vist ham og han får prøvet jo nemmere vil han være.

    Min hingst står i dag på stald med hopper i snuseafstand. Og står ved siden af vallak, uden tremmer mellem dem.

    Men han står alene på fold, da han ellers er for volsdom.

    Det er farligt at omgåes hingste som ikke kender deres plads. Så snart de finder ud af hvad hopper er, så kan det slå klik for dem. Tro mig, jeg er kommet til skade MANGE gange. Brækket foden, maste ribben osv.

    Men han er i dag utrolig nem. Eller vi kender hinanden - jeg ved hvornår han hidser sig selv op og kan gå amok. Derfor lader jeg ingen andre håndtere ham, som ikke kender ham.

    Jeg bruger meget min stemme - jeg kan stortset afværge en farlig reaktion ved min stemme. Men kun fordi han har respekt for mig.

    Så snart du har hans respekt, så er du nået langt. Men det er en lang vej - jeg er helt sikker på at jeg ikke ønsker at træne en ung hingst mere. Det er både hårdt og farligt. Jeg ved der er mange af mine veninder som gav op overfor deres hingste fordi de blev stærke og kønsmodne. Men hvis du træner intensivt så kan det lade sig gøre. Men du skal begynde nu! Væn ham til andre heste og til hopper. Bruster han og brummer, så skæld ham ud. Når de brummer, hidser de sig selv mere op. Han må gerne snuse men ikke være vild. Vær konsekvent HVER GANG! Held & Lykke... kig gerne forbi min hingstebasse - masser af video af ham- også fra stalden.


  • #6   5. feb 2012

    Det gælder -som ved alle andre heste- om at være konsekvent smiley


  • #7   5. feb 2012 Hingste vil tit blive ved med at "prøve til" (prøve grænser af). Det er vigtig man er bestemt og har man først sat en grænse så skal man stå ved den!

    Der ud over er det vigtig at man ikke "isolerer" hingste. Er de van til fra små at gå med andre hingste eller vallakker bliver det sjældent et problem senere hen.

    Jeg kan bedst lide hingste synes lige de har det ekstra smiley

    Held og lykke med det


  • #8   5. feb 2012 Man skal være mere konsekvent overfor en hingst end med hopper og vallakker. Da en hingst konstant vil teste dig. Det vil en hoppe/vallak ikke gøre på samme måde

  • #9   5. feb 2012 Det værste du kan gøre er at vise den at den er sor og farlig og skal gå et alene.
    Men derimod tage det roligt og slappe af og lade være med at holde den væk fra andre heste.
    Hvis man begynder at håndtere den som om den er ustyrlig og farlig og utrolig hingstet så bliver hesten det først


  • #10   6. feb 2012 Mange tak for jeres svar indtil videre smiley Jeg behandler ham stort set som jeg ville behandle en hvilken som helst anden hest på 3 år, dog lidt "faster" forstået på den måde, at når vi er ude og gå tur f.eks. så har jeg min "cirkel" og det er min, den må han nikke træde over, gør han det bakker jeg ham væk fra mig, han har også sin cirkel, den må jeg og andre "to"benet dog gerne bryde og gå ind i.
    - gå han i vejret ( dette har han kun gjordt 1 dag, ca 7 gange på den dag) så har jeg longetorv på ham og i det han rejser sig kaster jeg spidsen af torvet på hans ene siden ved falken.
    - når vi går til og fra fold er det mig der skal gå først, som hvilken som helst anden førehoppe - dette acceptere han fint, dog skal han mange gange mindes om at han lige skal blive bag ved mig..

    i den daglige stald håndtering må vi ikke nappe, heller ikke i kæderne, andre heste skal frist kunne passere os på staldgange, samt vi skal kunne passere dem, dette er som regl intet problem, dog står der en hingst for enden af gange som han konsekven er lidt langtid om at gå forbi ( den er meget hingstet ) er en smule i tvivl om han stopper op fordi han er nervøs for den, eller om det er fordi han vil tage kampen op.

    vi står i en stald med 3 andre hingste, samt 2 vallakker, i den anden ende af stalden er der både hopper og vallakker, indgangen til vores stald og indtil den med hopper osv står åben her i frosten da vandkopperne ellers fryser til.. og lige på den anden side af den dør står der en hoppe, den siger han intet til.

    han går alene på fold, da det ikke har været muloigt at komme til at gå med andre heste på fold, da folk på centeret er en smule betænksomme ved at lade deres hest gå med en hingst.

    han kommer i ridehus med andre heste, og indtil videre kan han fint koncentrere sig..

    Jeg har bare lidt svært ved at skældne unghestenytter vs hingstenykker..
    smiley


  • #11   6. feb 2012 jeg har aldrig behandlet mine hingste anderledes som vi behandler vores andre heste.

    de er heste på lige fod med andre og går både på fold med hopper, føl og vallakker.

    vi har aldrig haft de problemer med de hele tiden skal prøve af, de kender deres plads ved daglig håndtering, ingen hingstekæder eller andet.

    en almindelig grime og et træktov, så kan de følges med hopperne ind fra fold når de trækkes ind.

    de er som man selv former dem til og være, behandles de anderledes, så bliver de anderledes, får de lov og være hest som alle andre, så er de ikke mere besværlige som hverken hopper eller vallakker...


Kommentér på:
Førstegangs hingste ejer - obs

Annonce