{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.210 visninger | Oprettet:

Sur hest under strigling & berøring andre? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig traver hoppe på 18 år, som jeg har haft i snart 2 år, hun har altid været sur under berøring, strigling, på lægning af sadel & spænding af gjord..

MEN så snart man kommer op på hende, må man røre hende over alt, eller hvis jeg trækker en tur med hende er der heller ikke noget.

Nu hyggerider vi bare & tit uden sadel & der render hun som regel altid med øerne fremme..

Har dog snakket med avler & hun siger at hendes mor også altid var sådan lidt sur & reserveret..

Har overvejet lidt at få en kiropraktor ud, bare for & se om hun/han evt, kunne finde en ømhed ved hende, eller om det bare er sådan hun er.

I april 2011 tror jeg det var, der havde mig & kæresten taget beslutningen om at vi synes hun skulle have fred, for hun virkede slet ikke glad hun stod bare i et hjørne af boksen stort set hele tiden & lagde øerne tilbage, men vi blev lidt usikre & fik i stedet dyrlægen ud & kigge på hende & hun kunne ikke finde noget sådan lige, så hun mente at det er nok bare sådan hun er.
Vi flyttede så fra stalden & det har hjulpet nu står hun ikke længere bare i et hjørne med øerne tilbage, men hun ligger stadig øerne tilbage når man nærmer sig hende i boksen osv.

Ja en super lang smøre, men hvad synes i & har i oplevet det samme med en hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur hest under strigling & berøring andre?
  • #1   22. feb 2012 Jeg har lige overtaget træningen af en hest der har de samme problemer bare i meget større grad. Den bidder gerne hvis den kan komme til det, er stresset og hektisk at se på når den står i boks, er aggressiv overfor andre heste, og generelt stresset evigt og altid. Jeg har overtaget træningen da ejer ikke selv kan håndtere det mere, og er ced at blive bange for den. Jeg har aldrig oplevet så aggressiv og samtidigt bange og stresset hest, men håber inderligt på at jeg gennem mit arbejde med hende, kan få en afslappet og rolig hest ud af hende ..

  • #2   22. feb 2012 Chris er altid sur når hun bliver striglet og får sadel på osv.. sådan er hun bare, hu er kun puttenusse hest når hun selv gider (: men jeg ignorerer det, og det er blevet bedre efter at hun er blevet flyttet.. til det med gjorden, får hun altid godbidder når jeg har spændt den, og jeg har lavet en rutine der hedder at jeg går lidt - spænder gjorden - går lidt - spænder gjorden.. indtil den er så stram at jeg kan komme op (:

  • #3   22. feb 2012 Min hest bryder sig heller ikke om at blive striglet eller få sadel på. Men ellers elsker han at blive nusset med. Han får fast massage, så jeg ved det ikke er fordi han har ondt. Jeg tror bare det er blevet en principsag for ham, at skabe sig lidt smiley

  • #4   22. feb 2012 Okay, det er rart at høre at min hest ikke er den eneste smiley Hun er nok bare lidt sin egen smiley Hun er også lidt sur på stort set alle hestene ude på folden, den eneste der må gå sammen med hende er min søsters traver Vallak.. Ham & hende er bare perlevenner & følges af smiley Lige bort set fra når hun er hest gal, så kan han ikke rigtig bruges hehe smiley

    Men en gang massage kunne hun sikkert godt trænge til, når hun er ved at være en ældre dame & en travhest har jo været meget igennem, ikke & sige at andre heste ikke har været det...

    Men tusind mange tak for svar, vil meget gerne høre flere input, hvis der er andre... smiley


  • #5   22. feb 2012 Vi bruger rigtig meget hestens krop til at læse dem, men mange af deres signaler, i dette tilfælde ørerne, kan være tillært.

    Min hoppe havde det med at ligge ørerne tilbage hver gang hun fik hø eller en godbid. Denne kobling havde hun fået fordi der ved avler var en del stress omkring fodring og det blev derfor "vane" at ørerne skulle lægges ned i nærheden af foder.

    Det tog ca 3 mdr at fravænne hende dette. Det blev gjort ved at jeg hver gang jeg nærmede mig hende med foder/hø/godbidder, stoppede med det samme hun lagde ørerne tilbage. Stod stille indtil hendes øre kom frem og så fik hun straks foder/hø/godbidder.

    Det handler om at belønne hesten for den adfærd vi gerne vil have mere af. Det kan jo godt være hun simpelthen ikke nyder at blive nusset, eller at det tidligere har været forbundet med stress/ubehag.
    Mit forslag er at du strigler hende og med det samme hun lægger ørerne frem, stopper du med at strigle og giver hende en godbid eller nusser hende (alt efter hvilken belønning hun værdsætter mest)
    Det er enormt vigtigt at være skarp og belønne hende med det samme smiley


  • #6   22. feb 2012 Amalie det vil jeg da helt klart prøve smiley Hun værdsætter godbidder rigtig meget smiley

  • #7   22. feb 2012 Hun går ude fra 7 til 16-17 stykker

  • #8   22. feb 2012 eller fra 6.30 faktisk

  • #9   22. feb 2012 Og så tænker jeg du skal tage det i små bidder... Giv hende tid til at vænne sig til den nye "træning". Start med kun at strigle i 5 min.

    God træning! smiley


  • #10   22. feb 2012 Har samme problem med Lacrosse.
    Han ELSKER at blive striglet, nusset om osv osv. Men lige så snart man begynder at strigle under maven eller ved lysken eller hvad det nu hedder lige der ved hvirvlen ved bagparten, så lægger han ørerne helt ned og sparker engang imellem ud efter en. Han prøver også noglegange at mase en mod striglepladsens mur. Men KUN ved striglepladsen gør han det. På staldgangen og i boksen er der ingenting? hmm.


  • #11   22. feb 2012 Det er samme princip >> Team Ko Hest - THK!, Kør hånden hen hvor hesten reagere uønsket, hold hånden der uanset hvad hesten gør og slip med det samme den stopper med den uønskede adfærd (sparke, lægge øre eller presse.
    Hver kan du slipper presset, bliver heste bekræftiget i at det den gjorde virkede. Og det er bestmt ikke smart at hesten ved den kan fjerne et ubehag ved at sparke eller mase.

    Det kan være svært og grænseoverskridende at holde et pres når hesten fx sparker, men det er den eneste måde at lære den hvilken adfærd vi ønsker smiley


  • #12   22. feb 2012 Amalie: tusind tak for dit råd! Jeg må prøve og se om det virker på ham. Men han er jo en stor kleppert med kæmpe plader til hove. Men prøver og så må vi se om det virker. Har bare indtil nu, rykket ham til siden når han har gjort det, eller dasket til ham når han sparkede ud. For det finder jeg mig jo ikke i at han gør smiley

  • #13   22. feb 2012 Det tager lidt tid og ja, det kan være en ret stor udfordring når de har en vis størrelse...

    Har som sagt været hele turen igennem, (min havde bare lært først at sparke ud med forbene, for derefter at hoppe rundt og sparke med bagbenene... Dét var ikke sjovt!) så ved hvor svært det er og hvor lang tid det tager, men når det hele falder på plads, er det det hele værd smiley



  • #14   22. feb 2012 Ja det tror jeg også smiley det hele skal nok betale sig tilsidst smiley

Kommentér på:
Sur hest under strigling & berøring andre?

Annonce