{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

En række spørgsmål :-) {{forumTopicSubject}}

Synes lige jeg ville starte en lille debat her, nu har jeg læst meget rundt omkring på hestegalleri og jeg har en del spørgsmål/ting nu smiley
- Det er random og måske så skulle bidryttere undgå at følge med, hvis nu det bringer deres pis i kog. smiley
Jeg kunne bare godt tænke mig at debattere lidt, ikke skændes.

Først og fremmest vil jeg lige spørge om i kender i nogen der underviser i Natural(!) horsemanship tæt på Thisted? smiley

Nu har jeg hørt en masse om Monty Roberts, både godt og dårligt og jeg har selv besluttet mig for aldrig at bruge Join Up. Det er langt fra noget man kan gå ud og lave på lille Lotte ude i stalden der bider når men renser hove. Mange forveksler det (tror jeg) med at her skaber man en fantastisk og enestående tillid på nogle få minutter og så har man en ven for livet i sin hest. Ven? Langt fra, af hvad jeg har kunne læse. Join up skaber RESPEKT, det skaber langt fra tillid. Der er forskellige type lederheste, der er den som alle hestene frygter og der er den som hestene respektere. Jeg vil nu sige at ved dette så får hesten respekt, men det viser også at den ikke kan stole på dig helt? Du er jo ikke dens bedste ven bare fordi du har lavet Join up. Nej, du er blevet dens dominerende leder som ikke tolerer at hesten ikke føjer dig. Lederen skal føjes på alle tænkelige tidspunkter i naturen da hestenes liv simpelthen afhænger af dette, derfor så er hesten tit bange for at gøre noget forkert for så kunne den jo risikere at blive sendt væk igen.

Ret mig hvis jeg er forkert men hvad synes i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En række spørgsmål :-)
  • #1   25. feb 2012 Tja, du har fat i noget af det rigtige, dog tror jeg de færreste heste ser mennesket som deres "ven" nærmere som deres mad-mor, og det der væsen, der lukker dem ud og ind...
    Respekt kan skabes på mange måder, join-up er unødvendig, og skadelig hvis ikke man kan læse hestens kropssprog og selv er bevidst om ens eget..


  • #2   25. feb 2012 Undskyld, men jeg lagde mærke til at du sagde bidryttere ikke burde følge med? smiley
    Det du skriver har jo intet med bidløs at gøre? Undtagen det første spørgsmål, men altså, hvorfor skulle det bringe 'deres pis i kog'? smiley


  • #3   25. feb 2012 Ja, undskyld. Jeg havde en masse i mit hoved og så fik jeg ikke det med bidløs med alligevel xD Har det med at glemme ting :3

  • #4   25. feb 2012 join up kan også være rigtig godt.. tænk på hvis du har en virkelig dominerende hest, en hest som har levet hele livet med folk der var bange for den og derfor blev dens selvtillid vokset over hovedet... den bliver farlig for den selv og dens omgivelser.. der ville jeg bruge join up, for jov jeg kunne bruge noget tillidstræning men jeg tror altså ikke den tillid altid hjælper... og hvis ´nu hesten her faktisk blev mere rolig, fordi den viste at der var lederen, som den skulle respektere.

  • #5   25. feb 2012 well, ja har lavet lidt ala join up, da min hest ikke ville fanges på fold, intet andet hjalp.

  • #7   26. feb 2012 Mig & 2 stjerner på himlen smiley .: Tillidstræning kan udføre mirakler, og der findes jo også respekt træning uden brug af vold men ved brug af ens kropssprog. Det er ikke sådan lige til at tage det eksempel da alle dominerende heste er forskellige, det er forskelligt hvor meget der kræver. Metoden er ikke udviklet til det som du siger, det er udviklet til at tæmme vilde heste inden de skulle fragtes til USA for at blive solgt.

    Hende med enhjørningen... *: Havde du prøvet, praktisk talt alt i verden? Søgt ned i hvorfor din hest mon ikke gad at fanges? Det kunne være den forbandt dig med noget negativt og derfor ikke ønskede det. Eller også foretrak den bare sine foldmedlemmer frem for dig og der synes jeg det er dit ansvar at gøre det rart og behageligt for hesten at være sammen med dig istedet for bare at ty til et så voldsomt middel som Join Up kan være hvis ikke man kender sit og hestens kropssprog.

    Line** *: Der er jeg så ikke enig smiley Man kan sagtens være ven med sin hest, heraf har jeg flere eksempler. Join Up, udført korrekt kan være et yderst brugbart redskab men bør kun bruges i ypperste nødstilfælde. Hvis jeg må spørge, hvorfor brugte du Join Up på din hest? smiley Men hvis Join Up er brugt forkert, kan man risikere at præge hesten for livet og dermed få ubehagelige effekter ved det.


  • #8   26. feb 2012 istosserne: Ja, jeg prøvede alt! desuden behøver du ikk blande dig i hvordan JEG gør! og hvis du ikk lige har læst det, så skriver jeg det da bare igen?


    well, ja har lavet lidt ala join up, da min hest ikke ville fanges på fold, intet andet hjalp.



  • #9   26. feb 2012 Hende med enhjørningen... *: Ingen grund til at lave dette til et skænderi smiley Jeg spørger dig stille og fredeligt, ingen grund til at hidse sig sådan op smiley Må jeg have lov til at spørge hvad for nogle ting du prøvede? smiley Kan jo ikke rigtigt få hoved og hale i det hvis jeg ikke ved hvad for nogle ting du havde prøvet smiley

  • #10   26. feb 2012 intet skænderi her du smiley
    Det var heller ikke et rigtigt "join-up" Det var ham der bestemte når han havde "kørt rundt" nok


  • #11   26. feb 2012 Hende med enhjørningen... *: Øhm. Jeg kan ikke rigtig få hoved og hale i det smiley Men det nu det.. smiley

  • #12   26. feb 2012 vi prøver igen xD
    jeg havde lige købt ham, og han gik på fold med ca. 25 andre heste.
    når man gik hen til ham vende han røven til og gik.vi prøvede med mad, vi prøvede at sætte os ned i græsset, osv. virkede ikk
    og hvis man gik hen til ham, et par gange også vende rundt og gik, løb han efter en og prøvede at løbe en ned, bide osv.
    så prøvede vi at jage ham rundt, når han sys han havde løbet nok rund, stoppede han og vis´te med sit kropssprog at han overgav sig.


Kommentér på:
En række spørgsmål :-)

Annonce