{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Hun VIL IKKE spise!! :/ {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg lånte midt i januar min hoppe ud til en veninde...
Hun har altid døjet lidt med tynd mave i perioder og har haft mavesår..
Men de sidste to år har hun været stabil og intet fejlet..

Efter hun kom ned til min veninde begyndte hun at have tynd mave og tabte sig. vi tænkte det nok var stress.
Vi satte hende så op i foder..

Her i sidste weekend bliver jeg så kontaktet, og får at hun vælter sin mad ud af spanden, og ikke spiser det hun spilder..
Hvilket hun bare gør nogen gange..

Torsdag får jeg så at vide hun ikke har villet spise onsdag og torsdag.

Dyrlægen har været og tage prøver osv.
men får først svar tirsdag smiley


Hun vil ikke spise noget udover græs!
Hverken fuld foder, wrap eller andet..
Hun er normalvis vildt madglad, men kræsen..
Det foder hun får elsker hun normalt..
Hun har tabt sig helt vanvittigt den sidste uge..

Hun er fuldstændig sig selv, frisk og stædig som hun plejer med masser af gnist.. Hvilket undre os

Det er jo muligvis mavesår igen..

Men ville lige høre om nogen af jer har oplevet at jeres hest ikke ville spise? og hvad de fejlede?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun VIL IKKE spise!! :/
  • #1   26. feb 2012 Det lyder mystisk.. Har den heller ikke lyst til alm hø? Det ikke alle heste der gider wrap hø.. Er der ikke et eller andet i kan lokke i den? Må da håbe dyrlægen finder ud af hvad grunden er til det.. Men kunne godt lyde som om at maven driller den..

  • #2   26. feb 2012 Min havde ikke den sammen lyst, da jeg havde flyttet ham, men da han kom tilbage kom lysten tilbage

  • #3   26. feb 2012 Hun har spist nomalt med wrap osv til onsdag smiley
    Hun er ikke så vild med tørt hø. så det har vi ikke prøvet...
    Lyder rigtig meget som om maven driller...

    Synes bare ventetiden er laaang!
    så ville lige høre om nogen har oplevet noget lign..
    Hun fik også rigtig tynd mave onsdag..

    Håber ikke det er noget alvorligt hvert fald smiley


  • #4   26. feb 2012 det er 1½ måned siden hun flyttede.. og spiser intet! og det jo lige opstået...
    Så tvivler på det er pga flytning


  • #5   26. feb 2012 Gå en lang tur med hende evt. Kan jo være noget kolik der er i optrapning ?

  • #6   26. feb 2012 Prøv at tilbyde hende gangske alm hø.. Måske vande det inden hun får det. Hun skulle meget gerne spise, så systemet ikke går hel i stå.

    Ellers så lad hende endelig græsse alt det hun vil, måske man kan tilbyde hende vitaminer og miniraler så hun får noget i mavsen.. Hvad med gullerøder vil hun heller ikke have det?


  • #7   26. feb 2012 spiser den heller ikke halm?

  • #8   26. feb 2012 vi har prøvet med lucerne med olie, lucerne med melasse, vitaminer og mineral med god smag, fiberpiller og roepiller som hun normalt elsker, majsflager, hørfrø med vanilje smag... Hun vil intet have....

    Hun er kommet på en stor græsfold i løsdrift, da hun intet andet vil have smiley
    lige nettop for at hun får noget


  • #9   26. feb 2012 ja okay.. det er ikke nemt.. Men lad hende endelig gå på græs.. Så får hun da noget i maven i det mindste.. Selvom hun måske ikke er interesseret, så tilbyde hende alligevel noget hø/wrap, det kan være hun bliver sulten nok på et tidspunkt.. Har i prøvet de vitaminer man kan købe som kiks??

  • #10   26. feb 2012 Halm er jo ikke foder smiley Og hun har heller aldrig ville spise halm..
    og det vil jeg heller aldrig give i sådan en situation, da det er hårdt ved mave. så risikere man bare en kæmpe forstoppelse...



    Det var nu for at høre om nogen har oplevet noget lign...


    Ikke vejledning om hvilket foder vi skal prøve...
    Er ikke et sekundt i tvivl om at det er sygdom og ikke bare fordi hun ikke gider..
    For hun er normalt den største grovæder !


  • #11   26. feb 2012 Spiser hun heller ikke gulerødder eller æbler og sådan?

  • #12   26. feb 2012 hun har både majsflager, lucerne og wrap på sin fold.
    Det har stået uberørt siden fredag morgen


  • #13   26. feb 2012 Få tænderne tjekket.

  • #14   26. feb 2012 Hun fik tjekket foråret 2012 og der var ikke noget..
    De blev tjekket af dyrlægen fredag og der er ikke noget med tænderne smiley


  • #15   26. feb 2012 Min pony har prøvet det får, hvor hun ikke var vild med sin mad nemlig. Så gav vi hende istedet 2kg. gulerødder istedet for ½kg, og nogle æbler. Lidt senere begyndte hun at spise normalt igen. Nu er min jo 1 kat. 2 pony, og det er jo en hest, så... Hvis der ikke er svar, vil jeg råde dig til at prøve med 4-5kg gulerødder, 1kg æbler og evt. noget nyt foder smiley

  • #16   26. feb 2012 Det var såment også bare for at hjælpe.... Det KUNNE være der var noget i ikke havde forsøgt... Og det med halm, var også for at den kunne få noget i mavsen.. Heller det end slet ingen ting.. Dyrlægen må jo have rådføret ja hvad i skal forsøge..

  • #17   26. feb 2012 Min hest har mavesår..
    Og du foder vel efter det?
    Giv hende meget meget hø istedet for wrap. : )
    Og du kan få noget som hedder pronotrin, som hjælper mod stres(fås gennem din dyrelæge.)


  • #18   26. feb 2012 Din er en hest*
    Dårligt formuleret ;))


  • #19   26. feb 2012 Det er ikke fordi hun ikke kan lide fodret..
    helt ok... vi har bare prøvet alt hvad vi har i stalden og hun plejer som sagt at æde helt vildt...
    det der undre mig mest er at hun er fuldstændig sig selv ;/


  • #20   26. feb 2012 har du prøvet med irish mash? Det kan være hu nvil spise det. Det plejer de fleste at kunne lokkes til at spise når alt andet svigter og det er også godt hvis de har lidt bøvl med maven

  • #21   26. feb 2012 Ja men det tyder på hun har ondt i maven, det må være det der gør hun ikke har lyst til at spise.. Men man kan håbe at det kommer. den må jo være rigtig sulten.. smiley

  • #22   26. feb 2012 Ja fodre stivelsesfrit og sukkerfrit. og hun elsker sit foder..
    og elsker wrap men ikke tørt hø...
    Wrappen giver hende også mere.
    Men pt vil hun ikke have noget som helst


  • #23   26. feb 2012 Tak for råd.. men det er ikke det jeg lige søger...
    Vi har prøvet alt vi har haft ved hånden og intet vil hun have...


    Hvis nogen har erfaringer med samme problem høre jeg gerne om det smiley


  • #24   26. feb 2012 Min ville ikke spise, men det var så fordi at det gjore ondt i hans mave, pga mavesår. Nu spiser han helt vildt. smiley
    Havd er det som du giver hende??


  • #25   26. feb 2012 Hun får vitamin og mineral.
    Fiberpellets og roepiller
    Samt lucerne og Olie.

    Det kunne godt tyde på mavesår ja..
    Men problemet pt er at vi slet ikke kan få mad i hende..
    og det vi jo næsten nød til..
    Men afventer dyrlægens svar på blodprøver og så arbejder vi ellers videre med at få noget i hende


  • #26   26. feb 2012 Stress kan godt udvikle sig og komme kraftig tilbage.

    Hvis hendes mavesår er brudt op og hun stresser mere end i kan se. så er den helt gal med hende. Håber du får tjekket maven på hende også.



  • #27   26. feb 2012 Hun stressede en del i starten men er faldet godt til.. der er meget opsyn og ingen opfatter hende som stresset.. heller ikke mig selv.. Men det kan jo godt komme senere... tror også det er mavesår igen smiley hun har jo haft det før,
    men der var det ikke så slemt !

    Alt efter hvad dyrlægen siger....
    Alt det bedste for min lille pige


  • #28   27. feb 2012 jeg har for 3 år siden haft min hest opstaldet ude, hun holdt pludselig op med og spise en morgen, vi havde intet set på hende før den morgen. Der gik kun 3 timer så lagde hun ned og ville ikke rejse sig. Hø havde hun spist lidt af om morgenen. Der var vandkopper i stalden så hvor meget hun drak kunne vi ikke rigtig følge med i.
    Dyrlægen var ude og troede Føllet var dødt i hende, Men det var frisk og livligt så ikke noget med hendes drægtighed og gøre.

    Der blev taget blodprøver og hun var blevet ramt af en virus. Hun endte med drop i 5 dage og fik over 20 liter væske gennem drop. Det var meget tæt på vi havde mistet hende dengang, og til mit held gik ejeren hjemme hvor hun var opstaldet, ellers havde hun været død inden der var kommet nogle i stalden igen.

    Det var en dyr fornøjelse .

    D 16. Januar aflivede jeg min anden hoppe med nøjagtig samme symptomer som din hoppe. Hun tabte sig også i tiden op til, og dagen før holdt hun også op med og æde foder vi tildelte. Lige meget hvad vi gav åd hun faktisk ingenting af det. Græs åd hun dog Fint, så jeg lukkede hende på en fold med godt græs. Hun blev dog pludselig meget skidt og kunne ikke styre bagpart og hun havde ikke kræfter til og kæmpe for det da hun havde tabt sig.
    Det var muligvis også den der omtalte virus som der er skrevet om herinde.

    Man skal tage det meget seriøst.


  • #29   27. feb 2012 Men lucerne er jo ren stivelse? : ) Du skrev før at du gjore det stivelsesfrit. : )
    Jeg giver min rigtig rigtig mange gulerøder, dem spiser han først når han ikke rigtig vil spise sin mad.


  • #30   27. feb 2012 Nej det er det godt nok ikke smiley

    Det er en sammensætning der ligner græs og hø..

    Hvis man går meget efter i sømmene, så er der en del stivelse i gulerødder;)
    Min dyrlæge har hjulpet med foderplanen og hun har ikke haft problemer de sidste 2 ½ år.. tvært imod


  • #31   28. feb 2012 spiser hun stadig ikke?

  • #32   28. feb 2012 Kun meget lidt, og så græs...

  • #33   28. feb 2012 Fået svar på prøverne? Jeg skyder på hendes mavesår er brudt op igen, det er ikke altid hesten stresser udadtil og derfor opdager mange ikke at hesten har mavesår... Håber det bedste for din hoppe!

  • #34   28. feb 2012 Har stadig ikke fået svar smiley
    Tror også det er mavesår.
    Men det svært at gøre ret meget når jeg ikke kan få noget mad i hende smiley


  • #35   28. feb 2012 Ja, du kan ikke gøre ret meget andet end at give hende tilskud der lindrer maven når hun vil spise igen... Har gode erfaringer med Bio premium...

    Tænker hun kan have en virus, men hun har ikke feber vel? Og bevæger sig og agerer normalt? Drikker hun?


  • #36   28. feb 2012 Hun spiser græs.. Drikker en masse...
    Og er glad og frisk som hun plejer..
    Kun en smule sløv ind i mellem, men det nok mest mangel på energi.

    Hvor kan man købe Bio premium?

    Hun har ikke feber, og dyrlægen mente ikke det var virus, men et eller andet med maven


  • #37   28. feb 2012 Jeg fik dyrlægen til at indtelefonere en bøtte på apoteket, de fås i forskellige str.. Jeg overtog en stresset fuldblods dreng og han havde begyndende mavesår, der hjalp Bio premium ham ihvertfald oveni et foderskifte til minus stivelse/sukker, men har hørt fra flere at de har gode erfaringer med det =)

    Hmm.. Ja det lyder bestemt som noget med maven ud fra det du beskriver...Hun er ikke varm/hævet nogen steder i hovedet vel? Min anden inskydelse er tandbyld/kæbebetændelse.. Der som hovbylder kan være noget tid under opsejling...


  • #38   28. feb 2012 Altså hun vil jo gerne spise græs..
    Dyrlægen har tjekket tænderne grundigt og mærket i munden om hun var øm.
    Der er ingenting... og tænderne er som de skal være...
    Hun er ikke hævet eller varm nogen steder... smiley
    Min indskydelse er også at det er mavsen


  • #39   28. feb 2012 Nej så er det vist udelukket, det var bare lige en indskydelse og nogen gange sidder problemet et helt andet sted end man er opmærksom =)
    Giv endelig en opdatering når du får svar og hvordan det går med hende =)


  • #40   28. feb 2012 Ja, det er godt nok også frustrerende!
    Skal nok lige skrive en update herinde


  • #41   28. feb 2012 har dyrlægen ikke tilbudt hende en kikkertundersøgelse af maven så de kan se hvor slemt det måske er med det mavesår?

    du kunne også prøve det der hedder succeed oral pasta, det gives som ormekur, jeg brugte det til min da hun i starten ikke ville spise, og da det gives som ormekure så er det nemt og tvinge dem til og få det ned, og det øger ædelysten ved det stabilisere tarmen.

    jeg købte det til min hoppe her:

    (link fjernet)

    det er godt nok lidt dyrt da det er 1311kr mener jeg det var for en måneds forbrug, men det kunne være det var det der skulle til og starte hende op på og æde igen så du kunne få hende til og spise noget pulver i foderet i stedet? gastro care er der også rigtig rigtig mange der har gode erfaringer med.


  • #42   6. mar 2012 Hej allesammen..

    Lige en opdatering.
    Min lille pige har i dag fået fred i dag.
    Dommen lød på kræft, formegentlig i knogler eller i form at tumor i de indre organer..


  • #43   6. mar 2012 Puha! Hvordan fandt de dog frem til det? =(
    Hvor gør det mig ondt på dine vegne.. R.I.P lille hest smiley


  • #44   7. mar 2012 Blodprøverne talte lidt for at det kunne være kræft. Hun tabte sig virkelig hurtigt, men var sig selv til det sidste. Det var bedst for hende sådan. Men det er rigtig hårdt at miste sine gode dyr. Hun er et bedre sted nu:)

  • #45   7. mar 2012 det gør mig ondt og høre.
    Men du har valgt den rigtige beslutning mens hun stadig var sig selv.

    Det er så uretfærdigt med så ung en hest der ellers skulle have haft hele livet foran sig, heldigvis havde hun en ejer som kunne handle i tide inden hun ikke selv kunne mere, for uden foder går det stærkt den forkerte vej.

    Trøstekram til dig, jeg ved hvordan du har det, har selv været det samme igennem midt i januar med en hest der ikke ville spise og endte med og blive aflivet.


  • #46   7. mar 2012 Ja de har ikke ondt hvor de er nu de kære heste, har selv fået aflivet 2 sidste år.. Trøste kram til dig og godt du var ansvarsfuld ejer til det sidste

Kommentér på:
Hun VIL IKKE spise!! :/

Annonce