{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Min pony er tynd hjælp!!:-/ {{forumTopicSubject}}

Heei alle:-) Min pony bliver simpelthen bare tyndere og tyndere. Hun får masser af mad
Til morgen får hun 1 kg. musli fuldfoder (hestespark)
175 g. sojaskrå
Lucerne

Middag:
2 l. roepiller.
300 g. Hercules musli tilskudsfoder
1. dl. olie

Aften
1 kg musli fuldfoder (hestespark)
175 g sojaskrå
25 g hvidløg
Lucerne

Så det er ikke foder der er problmet. Vi har fået jekket hendes tænder, orm, blodprøve, og undersøgelse af dyrlæge. Er der nogen af jer det tror i ved hvorfor hun aber sig sådan?:-) Hun er kun 5 næsten 6 år gammel og bliver ikke redet hårdt. Hun kommer også på fold hver dag og får 7 kg wrap. Knus Kathrine og Calibra.:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min pony er tynd hjælp!!:-/
  • #1   5. mar 2012 lyder mystisk.. lyder som orm men ja hvis i har tjekket det så stresser hun let

  • #2   5. mar 2012 det lyder mystisk men prøv at skifte roepillerne ud med noget fedende foder eks majsflager og fiberpiller. hvilken hercules muislii bruger du? jeg bruger deres hercules fiber mix cool til opfedning

  • #3   5. mar 2012 Det er super mærkeligt.. Åhh det kan jeg ikke lige huske.. Det er noget tilskud ihvertfald:-) Tak for rådene:-)

  • #4   5. mar 2012 Tror i det kunne være mavesår? Eller sådan noget??:-)

  • #5   5. mar 2012 Dyrlægen kan undersøge for mavesår.

    Som opfedning kan man også give op til 3 dl. alm rapsolie. Det kræver lidt tilvænning.
    Ofte synes jeg, at hø eller wrap i rigelige mængder er godt til at fede en pony op. Plus du skal huske, at det kan tage lidt tid. Efter ca 2-3 uger kan man se, at den begynder at tage lidt på. Men der går længere tid, før den er i normalt huld..


  • #6   5. mar 2012 Er der tjekket for bændelorm ved blodprøve? :o)

  • #7   5. mar 2012 Da min tabte sig i sommers var det eneste der hjalp mere wrap, hø, roepiller og olie..
    Han blev sat et kilo op i sit normale krybbefoder da de kom ind igen til vinters..

    Det kan tage LANG tid at fodre en hest op igen, hvis de først har været nede i vægt..

    Skru op for roepillerne (jeg regner med at du mener 2 liter roepiller udblødt) og olien.. Køb noget godt kvalitets olie..
    Roepillerne kan også gøre det nemmere at optage det andet foder...


  • #9   5. mar 2012 Det tager lang tid før man kan se at hesten tager på igen, og med det her vejr bruger de altså også en masse enrgi på at holde varmen, og det kan også skyldes at den taber sig.
    Men syntes at du måske skulle få en til at kigge på fodret, og måske give noget mere wrap smiley
    Men tænk på hvor længe den står ude om dagen, nu da vejret er skiftet igen, igen.... bare et lille råd jeg fik igår smiley


  • #10   5. mar 2012 der er altså også nogle heste der bliver tynde fordi de får for meget mad... så bruger de jo ekstremt meget energi på at forbrænde alt det mad vi fylder i de små mavser.

  • #11   6. mar 2012 Jeg ville nok droppe roepiller det er fyld. Vi giver når hesten netop skal tabe sig, hvorfor bruger i to forskellige blandinger? Ville snakke med foderstoffen og bruge en blanding, dække den ind med foder af denne, og derefter tilføje majsflager og wrap ad lipitum hvis den skal tage på.
    Og som de andre siger ro på, det tager tid at fede en hest op. Og vigtigt den ikke bliver stresset, hvis den skal tage på. Gentag de daglige rutiner, og hav ro på. Lær den ikke alt muligt nyt.

    Ved ikke hvem i havde ude og tjekke tænder er det en rigtig heste tandlæge, og blev den bedøvet ned? min gamle, blev ikke ordnet godt nok af en dyrlæge, så da hestetandlægen kom på efter fandt hun stadig tanspidser, og er der problemer, siger de opfølgning, hvis slemt hver 3 måned ellers hver 6 måned, er hesten tip top fin 1 gang om året.

    Håber den snart tager på.
    V.h Tina


  • #12   6. mar 2012 Giv hø eller/og wrap 2x dagligt (:
    Det hjælper ofte..
    Og så lad være med at rid den hårdt i en lille periode (:


  • #13   6. mar 2012 Min nye hest var mere end meget tynd da han kom op i stalden. Han fik kun måske 500 gram bornholmer müsli om dagen (og der er rigtig meget havre i), pluds en halv balle hø (de der helt helt små)... Over noget tid ændrede vi hans foderplan, folk vil sige han får ekstremt meget på en dag, men han får det altså over mange gange. Nu får han følgende:

    Valset byg med ærter
    Varmebehandlet poppet byg
    Soyaskrå
    Opblødte roepiller
    Opblødte grønpiller
    Foderkalk
    Ølgær
    Magnesium tilskud
    Omega 3 olie
    Majsolie
    Flydende multivitamin

    Mængden holder jeg for mig selv smiley

    Og så selvfølgelig wrap næsten ad libitum, på folden er det dog hø i stedet.

    Han har efterhånden været i stalden 1½ måned, og det er nok ikke at overdrive at sige at han har taget 15 kg på, men der er stadigvæk laaaang vej til han er bare nogenlunde normal i vægt.


  • #14   6. mar 2012 Stald KS ! har ret..
    Især hvis man propper en masse stivelses rigt foder i den, som byg, majs osv..
    Det har hesten svært ved at nedbryde..

    Derfor roepillerne er en god ide da de netop skaber god balance i mavsen...
    Olie er uden stivelse er sådan set bare rent fedt, men læs op omkring det, før du vælger, der er mange meninger omkring Koldpresset, soya olie vs alm madolie osv..


  • #15   6. mar 2012

    Show Improver Mix er velegnet til heste, der har svært ved at tage på.Det er muskelopbyggende og vægtforøgende. Foderet indeholder bl.a Equi Jewel.Equi Jewel er risklid,som er en meget god kalorier kilde.

    Min var meget tynd da jeg fik hende og efter blot 14 dage var der markant forskel


  • #16   6. mar 2012 Hvor meget hø/wrap får den?

    Man styrer en hests huld med stråfoder og ikke med kraftfoder, hvis den skal tage på skal den sættes op i grovfoder.


  • #17   6. mar 2012 Hvis jeg var dig ville jeg gøre foderplanen lidt mere kontinuerlig. Altså så det ikke er 3 forskellige måltider, men mere ens. Ud med roepillerne, der er ikke så meget nærring i dem så vidt jeg ved. Valset byg er godt, blandet med Müsli, majsflager, horse speed og olie evt. og så al den hø/wrap hun kan spise. Men ville nok konsltere en foder ekspert hvis det var mig. Kan jo være hun ikke optager hendes foder ordentligt.

  • #18   6. mar 2012 Hej allle:-) Tak for rådene:-) Vil overveje dem alle:-)

  • #19   7. mar 2012 du kan bruge musli (bredder)
    du kan give hende 50 gram hørfrø om dagen og det kan være fordi den har saand i tarmmene at den taber sig så gi den hørfrø det hjalp min hest


  • #20   7. mar 2012 Man må bare ikke give for meget hørfrø, men de 50 g er fint til en pony:-)
    Giver man mere, skal de koges først.


  • #21   7. mar 2012 ja




  • #22   7. mar 2012 det skal de nemmelig


Kommentér på:
Min pony er tynd hjælp!!:-/

Annonce